lördag 20 november 2010

Apropå vikten av att alltid gå till källan

Nu (först nu....) har jag gått tillbaks till källan, och läst om början av Gomorra. Jag ska översätta snart, det centrala är det fetade. "När lyftkransföraren berättade det för mig, dolde han ansiktet i händerna och fortsatte se på mig genom en glipa mellan fingrarna, som om den mask han gjorde med händerna gav honom modet att berätta". Det hela hamnar i en något annan dager.

"I corpi che le fantasie più spinte immaginavano cucinati nei ristoranti sotterrati negli orti d'intorno alle fabbriche, gettati nella bocca del Vesuvio. Erano lì. Ne cadevano a decine dal container, con il nome appuntato su un cartellino annodato a un laccetto al collo."
/.../Quando il gruista del porto mi raccontò la cosa, si mise le mani in faccia e continuava a guardarmi attraverso lo spazio tra le dita. Come se quella maschera di mani gli concedesse più coraggio per raccontare. Aveva visto cadere corpi e non aveva avuto bisogno neanche di lanciare l'allarme, di avvertire qualcuno". /.../ Non riusciva ancora a crederci, sperava fosse un'allucinazione"

12 kommentarer:

  1. Lyftkransförare, tror jag det ska vara.

    SvaraRadera
  2. Ja, självklart. Slarvöversättning. Tack. Ändrar.

    SvaraRadera
  3. Den här kommentaren har tagits bort av skribenten.

    SvaraRadera
  4. Clam: något annan dager, betoningen på något... Det lustiga är att Saviano diskuterar andra vandringsmyter i samma stycke (jag har inte den svenska översättningen här just nu, men det är första sidan så det är lätt att kolla för den som har den), den namnlösa lyftkransförarens berättelse kontrasteras alltså mot andra vandringsmyter (om att kineserna skulle ha slängts ner i Vesuvius krater t.ex), och underförstått är det meningen att man ska ta den som sann, som ett vittnesmål.
    Det jag tycker är intressant är stycket om händerna för ansiktet, och masken. Masken är central för den napoletanska självbilden, myten om napoletanskheten. Man gömmer sig bakom en mask för att överleva svåra villkor, masken är det teatrala Neapel, listen (l'astuzia), lurigheten, den har diaboliska aspekter. Commedia dell'artefiguren Pulcinella är Neapels ena symbol, en motpol till helgonet San Gennaro. Pulcinella ÄR en mask, det finns inget bakom. I Neapel är allt en teater.
    Det här måste ju Saviano veta, visst är det fortfarande rätt underligt att han väljer att öppna Gomorra på det viset om han vill att den ska betraktas som vittneslitteratur, det är här den andra kritiken av Gomorra kommer in också - som även Tomas Lappalainen framför i sitt förord vill jag minnas - nämligen att Saviano knappt sätter in camorran i en historisk och social kontext.
    Antagligen var det viktigaste att fånga läsaren med ett effektivt grepp. Men lyftkransföraren (om det nu utgår från ett samtal med en sådan, det kanske är påhittat rakt av) signalerar att han drar en rövarhistoria genom att sätta upp en mask för ansiktet och plira mellan fingrarna.

    SvaraRadera
  5. En av premiärminister Silvio Berlusconis äldsta vänner medlade mellan den sicilianska maffian Cosa Nostras ledare och Berlusconi, enligt dokument som en italiensk domstol som offentliggjorde på fredagen. TT

    SvaraRadera
  6. Valens: jaså, var dom osams innan eller?

    SvaraRadera
  7. Den här kommentaren har tagits bort av skribenten.

    SvaraRadera
  8. Maja: Tveksamt…

    "Myggor och tigrar skapade debatt redan innan den publicerats. I romanen beskylls en rad kulturpersonligheter för svinaktigheter som mobbning och otrohet. Kultureliten i Stockholm jämförs den napolitanska maffian.” (DN-2007)

    ”Många gånger när skandaler avslöjas i medierna är det efter tips från allmänheten, när anställda har utnyttjat sin meddelarfrihet. Nu visar en undersökning att en majoritet av svenskarna inte vågar utnyttja den meddelarfriheten, eftersom många chefer straffar dem som vågar prata.
    -Man råkar ut för utskällningar eller negativa kommentarer. Det finns exempel på mobbning av anställda. Det är givetvis en arbetsmiljöfråga, med sjukskrivning som följd i flera fall, säger Per-Ola Börnfelt, forskare vid Göteborgs universitet.
    Meddelarfriheten är en del av yttrandefriheten. Den är hotad i Sverige, menar Janne Josefsson:
    -Om en undersökning visar att en majoritet av de anställda inom offentlig sektor, den stora arbetsgivaren i Sverige, inte vågar prata ? har vi då en fri och öppen press där folk
    känner att de är trygga och kan vända sig till journalister? Det ifrågasätter jag starkt.” (Rapport, 2010-11-20)

    *

    Är det bara kultureliten som vi pratar om?
    Är det bara en rad kulturpersonligheter som måste beskyllas för svinaktigheter?
    Är det bara frågan om mansdominans eller är det frågan om maktdominans?
    Eller?

    Vi har läst om Oskars triumf i ögat men jag längtar efter Myggor och tigrar – The Final.

    Kanske någon kommer ta tjuren vid hornen…

    SvaraRadera
  9. Valens: meddelarfriheten hotad i Sverige - det tror jag, och samma struktur finns på många ställen. Jag skulle aldrig använda ordet könsmaktsordning eftersom det är otympligt, men i grund och botten är det en sån det handlar om och i den är kvinnor lika flitiga, lika råa, försåtliga - jag blev förvånad när Helle Klein, prästen, skrev om "privata nojor" och drämde till på ledarplats i Aftonbladet, av skäl jag kommer att berätta mer om är det ett ofantligt hyckleri - tills jag plötsligt upptäckte att hon har 700000 kronor i månadslön.
    Det är en gigantisk fantasisumma. Som årslön hade det varit rimligt.
    Men det förklarar saken: hennes uppgift var att försvara Aftonbladets heder, och har man en sån lön kanske det kan kännas värt det.

    "skapade debatt redan innan den kom ut" är en kliché, ungefär som "medialiseringen av författaren". Dessutom är det en grov understatement. Schottenius man som jobbar på Aftonbadet ringde till Bonniers och "förnekade allt" redan innan boken kommit ut, t.ex.

    jo, jag vet - Myggor och tigrar, slutstriden. Nu är det så att strukturer förändras långsamt. Det handlar om människors inre, därför är det här en långsam skandal, alla verkliga skandaler är långsamma. Stötestenar alltså.

    SvaraRadera
  10. Clam: det var inte menat som ett försvar för slarv med fakticiteten. Jag tyckte bara att det var intressant att se lite napoletudine.
    Schottenius gillar Saviano av samma orsak som Wiman: "ung kille". Schottenius, nu även kåt på Knausgård. Köp två, slipp betala för den billigaste. Schottenius är en riktig snuskmadame, varför kommer jag att berätta vid senare tillfälle.

    SvaraRadera
  11. När maffian vill att det ska bli lite action händer det att de hotar folks barn. Men det här är ju människor som betraktar sina barn som köttklister. Man skulle kunna hota deras barn hur mycket som helst, de skulle slänga dem åt vargarna närsomhelst.

    SvaraRadera
  12. Nu har jag såklart inte kollat taxeringskalendern, det var i en artikel jag såg nuffran nämnas. Fortfarande lite svårt att tro att det verkligen kan vara sant.

    SvaraRadera

Specialblogg om Myggor och tigrar (klicka på bilden)