tisdag 11 april 2017

Vilken typ av kärlek?

Jag har ingenting att säga, som inte skulle låta fel. Det här är inte en argumenterande text med syftet att påverka.




Jag tänker "att spränga Aftonbladet i luften skulle inte vara ett hot mot demokratin", och det menar jag i och för sig, det skulle faktiskt inte vara det.
Att bluffa för att få stanna i Sverige - aja baja, inte bra, enligt uppgift blir de som utvisas till Uzbekistan mördade, det vet jag inte om det stämmer och det är ingen "ursäkt" eller "förklaring" till det som hände. Men att bluffa för att få stanna i Sverige är inte detsamma som att döda. Verkligen en fantastisk bild av en ondsint grinande man vid ratten. Perfekt.
Det här är inte ett ställningstagande för allmän amnesti för alla flyktingar, och det är heller inte ett påstående om att dådet aldrig hade ägt rum om han hade fått uppenhållstillstånd, för några sådana slutsatser kan inte jag dra. Fan, jag har ju redan sagt att det här inte är en argumenterande text med syftet att påverka. En snusktidning med en historia att skämmas för, ett av bevisen för att det aldrig går att sätta likhetstecken mellan demokrati och massmedier, trots att den kopplingen så ofta görs i den offentliga debatten.

28 kommentarer:

maja lundgren sa...

Jag har ju lagt band på mitt mediehat, eller min mediekritik med explosiva förtecken - knäpper av TV:n när de börjar med thrillermusik och kittlar fler potentiella herostrater och hämndänglar under fötterna, men det är lite svårt att undvika att se löpsedlar tyvärr. Ett attentat mot Aftonbladet är inte ett hot mot demokratin.

Zamenhof sa...

A-bladet è sempre stato un giornale divertentissimo. Bisogna leggerlo come uno spettacolo di varietà, è come il grand Guignol (o era così quando io ero giovane)

Zamenhof sa...

J'ai vérifié. C'est encore comme je me souvenais.

Direct et efficace.

"✓ Tusentals är drabbade utan att veta

✓ Forskare: Vi svenskar är nog lite naiva

✓ Checklista: Så undviker du att bli smittad

✓ Orolig? Åk inte hit på semester"

maja lundgren sa...

haha... magari è divertente per voi che lo leggete "da fuori". Ma noi che viviamo questa "realtà" ogni giorno attraverso löpsedlar och annat.
Men fin lista - "Tusentals är drabbade utan att veta" är fantastisk. Är det inte lite svenskt hypokondriskt ändå...

maja lundgren sa...

Noi svedesi siamo un pò naivi

maja lundgren sa...

Experten: bita på naglarna kan vara halvfarligt för mjälten

Zamenhof sa...

Tous ces messages renvoient à une simple hygiène de vie. Tout est livsfarligt, apparemment, mais en fait rien n'est dangereux pour le suédois comme il faut. "Åk inte hit på semester" - c'est simple comme tout.

Certo, è divertente "da fuori", perché ci sembra incomprensibile. Fa ridere perché noi non capiamo. Voi invece siete naivi. Un cocktail umoristico perfetto :)

maja lundgren sa...

Jag vet inte om jag berättat om när det bodde en fransk student i min korridor i Uppsala, som tyckte att programmet Anslagstavlan var fruktansvärt komisk - han kunde knappt svenska och bad mig översätta vad det var de sa. Glöm inte att ta med dig isdubbar om du beger dig ut på isen, om det börjar brinna kryp på golvet där det är är mindre rök osv. Anmäl alltid ändrad inkomst, osv. Han och hans franska kompisar skrattade sarkastiskt och jag fick som vanligt en sån där tvehågset patriotisk reflex. Sverige SKA ju vara så där. :-)
io non sono naiva però, Zamenhof :-) Altrimenti sono d'accordo.

Zamenhof sa...

Lo so, è inevitabile essere respektivt sarkastiska o patriotiska. Le pire, c est la conjonction des deux : les patriotes sarcastiques! Un exemple est Olof Palme. Qui en plus est un helgon.

Mais c était quoi, le "programmet anslagstavlan"? Une émission télé? Moi je regardais le Bingolotto.

maja lundgren sa...

https://www.youtube.com/watch?v=KrpfrUEP95A

maja lundgren sa...

Den finns väl fortfarande. Helt ok samhällsinformation egentligen...

maja lundgren sa...

En lite äldre upplaga:

https://www.youtube.com/watch?v=GxESZ6YF6eY

Zamenhof sa...

Merci Maja. Je suis désolé mais une des émissions commençait par "A:r du mellan 18 och 28 a°r...", et alors j'ai pensé que je n'avais pas le DROIT d'écouter la suite, c'est une question de morale, de va:rdegrund, tu sais.

PS: aujourd'hui on m'a demandé d'écrire sur cette question d'objectivité et valeurs (que je discute dans ma recherche) pour une revue de sociologie, c'est très exotique aussi, ohi ohi

maja lundgren sa...

Hahaha! Non dimenticare la värdegrundsrubbning. Una specie di terremoto morale.

maja lundgren sa...

Värdegrundsrubbning è una delle mie espressioni favorite degli ultimi anni. E quasi onomatipoetico, si puo sentire bullret och mullret

maja lundgren sa...

skrapandet av stolsben mot ett skolgolv när klassen reser sig innan det ringt ut, och stackars vikarien som

maja lundgren sa...

Insomma, stackars vikarien. Punto e basta.

Zamenhof sa...

No aspetta Maja. Quando "voi" avevate anslagstavlan, "noi" avevamo questo

https://www.youtube.com/watch?v=RC4GU-1boZg

Capisci il kulturkrock? :) Seriamente : avete avuto in Svezia la moda delle trasmissioni TV con la gente che si insultava e si prendeva a schiaffi? Se la risposta è "no", si apre un nuovo, interessante campo di studi sul konfliktundvikande.

Anonym sa...

Kanske OT. Men det här är väl bra ändå? Visar tydligt att det INTE är ok att skicka hotelser.
Det förvånade mig att uppmaningarna att hälla träck i Niklas Orrenius brevlåda inte dömdes som ofredande.
Här en rejäl dom - om än villkorlig.

https://www.medievarlden.se/2017/05/villkorlig-dom-dodshot-mot-aftonbladet-reportrar/

Algot

maja lundgren sa...

Ja, det är bra. För övrigt tycker jag också att det var konstigt att facebookuppviglingen mot Orrenius inte var olaglig - det finns fler exempel på hot och liknande som frikänts, svårt att fälla någon för hot. Det viktiga är att det måste gälla över hela linjen, alltså oavsett om hotet kommer från höger eller vänster, och bedömas utifrån hotets allvarlighet i sig.

maja lundgren sa...

Jag har haft en tendens att ställa obekväma frågor som jag uppfattat som viktiga, men uppenbarligen gjort det på ett onödigt provocerande sätt: det viktigaste för mig att komma ihåg är att jag absolut inte under några som helst omständigheter ska diskutera politik på facebook. Att bli avfrändad är väl en sak, men dessutom blockad - om jag formulerar mig så oförsiktigt att jag framstår som nazist eller nazistkramare, så måste det vara något med min känsla för takt och vanligt socialt förnuft som hakats ur sina gängor. Det är så synd att jag inte helt enkelt kan gå över till den liberala sidan, eftersom det är en plåga att inte ha något läger.

maja lundgren sa...

Zamenhof: nej något sådant har vi inte i svenska debatter, men visst kan det gå hett till även här!
En gång nästan nuffade Löfven Lööf.

Anonym sa...

Nu vet jag inte om kommentaren 9 maj 14.53 är ironisk, blir du "avfrändad" (fint uttryck förresten) och blockad är det bara ett tecken på antiintellektuell debatten är. Om du inte levt rövare förstås ;-) Jag kan trösta dig med dem här bloggaren.

https://tinkzorg.wordpress.com/2017/05/10/vagor-som-vagrar-att-vanda/

maja lundgren sa...

Avfrändad är det inte jag som hittat på, men jag håller med om att det är ett fint uttryck.
Ja den här Malcolm läser jag, prenumererar på hans blogg.
Jag har den löjeväckande egenskapen att bli djupt deprimerad ibland, särskilt ofta är det inte men ibland.

maja lundgren sa...

Jag har aldrig fått någon diagnos, har fått höra att diagnoser är för fyrkantiga för mig och liknande, vilket är ganska häpnadsväckande när man tänker på det, men numera kan man ju googla sig en diagnos. Så jag har hittat en liksom eterisk, skör och förnäm som heter HSP, något med högsensitivitet. Faktiskt rätt mycket som stämmer.

maja lundgren sa...

Diagnosen för elfenbenstornet. Åååh var är luktsaltet

Oj jag försummade att svara på frågan om kommentaren var ironisk - den var både ironisk och deprimerad.
Jag tycker en jättemånga saker, t.ex att det vore fel att göra en staty av kvinnan som slår en nynazist i huvudet med en handväska.
Och fel att göra skolteater av Scum Manifesto, ett grymt och coolt manifest som varken är eller bör betraktas som manistram.

maja lundgren sa...

Oj igen, vad många fel det blev.

maja lundgren sa...

Jag ska förtydliga mig, men först ska jag krossa leninismen.