måndag 21 september 2020

Mycket lågmälda tankar om metoo




Jag är inte emot metoo. Har fortfarande kluvna känslor. Till en början var det lättnad, jubel och sorg. Jag grät (redan att erkänna att jag grät är att överskrida en gräns, tårar är en del av bekräftelseindustrin men förblir tabubelagda). Och jag dansade.

Metoo rev upp mycket och jag mindes saker som varit tabu att tala om eftersom det sågs som svaghetstecken. En kvinna fick (får?) inte visa sig klen och blödig. Det sågs som pryderi eller bristande integritet att ha blivit utsatt för nåt man borde ha tagit med en axelryckning eller gjort motstånd mot med en rak höger. Skamligt och trivialt på en gång.

Ett exempel ur en fruktansvärt lång litania:

Under en tid när jag bodde på bottenvåningen kunde jag inte ha fönstret öppet om kvällarna eftersom en blottare sprang fram och onanerade. Jag ringde polisen, men de ryckte inte ut för såna saker. "De gör oftast inte mer än onanerar". Polisen gav mig rådet att prata med mina grannar. Jag gick till den granne jag hade mest kontakt med och berättade för henne om onanisten. Ett stort gapflabb kom från några män i köket. Jag och min granne växlade några ord om att hålla kontakten, sen gick jag ner till mig igen.

Senare kom min granne och bad om ursäkt för sina kompisar. Det allra värsta, sa hon, var att när hon sagt att det var obehagligt att de skrattat hade de slagit ifrån sig och sagt att jag var sjåpig, det var trams, löjeväckande att ta illa upp av en fönsterrunkare.

Att ta illa vid sig för en sån sketen liten sak - ja, då måste man ju vara ett bräckligt våp.

Att en sjuk snubbe står och onanerar vid fönstret är otäckt. Men när polisen inte rycker ut och vanliga män flabbar är det normalitetens likgiltighet och hån.

Under metoo kom oräkneliga sådana historier fram, och många mycket värre. En kvinnlig kritiker berättade att en man klättrat in genom fönstret och våldtagit henne. Ja, det är sånt som händer och ingen bryr sig. Den kollektiva erfarenheten handlade minst lika mycket om omvärldens bagatellisering eller raljans, som om övergreppen i sig. Kvinnor har blivit undanviftade, utskrattade, förnedrade i rättssalar.

I jämförelse med detta kan det verka som petitesser att bli irriterad på knytblusuppror eller för den delen drevjournalistik. Bakom varje knytblus eller nästan varje knytblus fanns en äkta sorg eller vrede. Jag tror att antikonformismen spelade mig ett spratt och i efterhand har jag fått dålig smak i munnen. Horace Engdahls korrupta utnyttjande av sin position och hans uttalanden till försvar för en förljugen så kallad finkultur borde ha renderat honom hans avgång.

Jag hade svårt för lättvindigheten i sociala medier: någon skrev "metoo" och inget mer på facebook, det räckte med kodordet, och hjärtan och tårar flödade över. Det gjorde mig irriterad. Det finns kvinnor som sextrakasserar och det finns kvinnor som aktivt agerar som enablers av förövare, men skriver de metoo eller signerar ett upprop så väller det in likes och hjärtan.

Det blir också lite för enkelt att välja ut några skurkar som alla kan enas om att de är dåliga, medan andra kvinnor - eller män för den delen, eller icke-binära - aldrig skulle våga träda fram och berätta vad de blivit utsatta för eftersom de vet att de inte skulle få samma uppbackning.

Och slutligen kan man ifrågasätta poängen med att knäcka samma ägg om och om igen (typ Wallins segdragna projekt). Raseri och mordisk oförsonlighet förstår jag, slentrian och industri är något annat. Och att inte ens förstå idén med rättssäkerhet (de flesta av de mest drabbande historier jag sett och läst har varit anonymiserade) utan framhärda med anklagelser i åratal och på något sätt förvänta sig att ingen ska ställa kritiska frågor, ger ett intryck av geschäft.

Jag är rädd (och redan att skriva "rädd" är att överskrida gränsen till känslomässig utpressning och bekräftelsetiggeri) att pendeln svänger. Jag tror inte att det är så lätt att rucka på manlighetsidealet, fallocentrismen, kulten av makt, potens och styrka eller vad man vill kalla det. Jag tror att kvinnor som fått höra att de ska "ta för sig" kan bli sextrakassörer utan att ens fatta det. Jag tror också att det hände något kommersiellt och alienerande när medierna, vissa medier, tog över en rörelse som kanske borde ha förblivit en folkrörelse (även om jag menar att domen mot Arnault som blev resultatet av uthängningen var ett framsteg).

Med det menar jag inte att man aldrig skulle få ifrågasätta kvinnors beteende, eller att man borde förbjuda åsikten att det går att exploatera en offerroll. För visst går det att exploatera offerrollen. Schyssta män kan bli rejält illa behandlade av psykopatiska kvinnor. Kvinnor kan spela högt på sin skörhet och utnyttja patriarkatet till max, utan att vilja ta något som helst ansvar.

Så, var ska man landa? Ska kvinnor tuffa till sig och lära sig ta till knytnäven, rycka på axlarna eller hålla käft?

Har inga svar, jag balanserar på slak lina här. Och dessutom - vilket faktiskt är ganska skönt - har jag passerat till andra sidan, jag har trätt ut ur den turbulenta sfär där sextrakasserier är aktuellt. Det är inte ganska skönt, det är härligt.

Jag skulle aldrig kunna ge unga kvinnor eller män för den delen några goda råd, så klok är jag tyvärr inte. Metoo rev upp sorg, men spektaklen - "tystnad tagning" och liknande - kunde jag inte med.













28 kommentarer:

Anonym sa...

"Och slutligen kan man ifrågasätta poängen med att knäcka samma ägg om och om igen (typ Wallins segdragna projekt). Raseri och mordisk oförsonlighet förstår jag, slentrian och industri är något annat. Och att inte ens förstå idén med rättssäkerhet (de flesta av de mest drabbande historier jag sett och läst har varit anonymiserade) utan framhärda med anklagelser i åratal och på något sätt förvänta sig att ingen ska ställa kritiska frågor, ger ett intryck av geschäft"

Klart det är ett geschäft, det finns ingen som tar Cissi Wallin på allvar. Eller jo, hennes lajkare på Insta.
"Horace Engdahls korrupta utnyttjande av sin position och hans uttalanden till försvar för en förljugen så kallad finkultur borde ha renderat honom hans avgång" bra att du säger det nu tycker jag, hade svårt för ditt ställningstagande mot DN:s "uthängning".
Men det här - "förljugen så kallad finkultur", kallas inte det kulturhat?
CJ


maja lundgren sa...

Det är ju en hashtag. metoo alltså. Dessutom är det engelska. Klart att man måste vara lite skeptisk.
Anonym: "Förljugen så kallad finkultur" - jo det tangerar det som kallas kulturhat. Det tangerar en klyscha också :-) Men jag tror att den överdrivna vördnad som surrade kring Forum mer eller mindre motiverar att man kallar det förljugen så kallad finkultur. Att det stängdes ner så gott som över en natt är ett symtom på vår tids ryckighet.

maja lundgren sa...

Symptom. Vill ha med ett p där, det ser intressantare ut med p.

maja lundgren sa...

Visst är det där med att knäcka samma ägg flera gånger en ganska schysst variation på att man inte kan göra omelett utan att knäcka ägg?

Berätta gärna om någon annan också skojat så redan tidigare.

Anonym sa...

”Knäcka samma ägg flera gånger” är inget annat än ett fynd. Aldrig hört förr.
På tal om symptom var jag likadan en gång: ville aldrig ha symptom utan p. Numera dock kan de utan större motstånd slinka igenom, symtomen. Vad har hänt? Håller jag på att bli avanglifierad?

maja lundgren sa...

Nej, och visst är det väl jag som kom på det?
Rätt nöjd faktiskt, skulle kunna platsa i Bevingade ord nånstans.



Anonym sa...

Pompe, glömde jag signera.

maja lundgren sa...

Hej Pompe!

maja lundgren sa...

Det här är intressant, måste sätta mig in i det, det verkar vara en tendens att konservativa med massor av makt och pengar angriper grupperingar som de av nån anledning uppfattar som hot, i det här fallet transkvinnor, och när dessa pampar utsätts för mikrodrev rycker det ut andra konservativa som kräver makroupprättelse åt dem. För jag såg någon konstig grej på Expressen kultur om att drevet mot Rowlings är orättfärdigt, men herre gud vet de ens vad drev är?

Så gillade det här, spontant.
https://www.expressen.se/kronikorer/irena-pozar/min-feminism-kastar-inte-transkvinnor-under-bussen/

maja lundgren sa...

Här är Elina Pahnke igen, tycker hon är bra.

https://www.sydsvenskan.se/2020-10-25/vi-maste-sluta-tro-att-allt-som-gors-i-feminismens-namn-ar?fbclid=IwAR2P5-e1CB_NXf654tksQCX8ZugLMH9qvaS22aYzuJWOMCj-x2xYuLeFwnc

"Feminismen har övervunnit mycket, men inte idén om att kvinnor automatiskt är goda."
"För vad skvallrar mer om kvinnoförakt än tron på att alla kvinnor kämpar för samma sak? Som vore vi ideologiska analfabeter utan politisk hemvist, oförmögna att tala för annat än kvinnosaken."

Bland annat därför hade jag så svårt för Sara Danius tal om att det behövs ett "systerskap". Det är absurt.

"de vänder sig till polisen, för det här är kvinnor som litar på polisen. Och de vänder sig till lagstiftarna, för de förväntar sig att någon kommer att lyssna på dem."

Apropå att ringa till polisen när en man runkar utanför fönstret: det finns ju ingen vård för personer med såna störningar, som jag fattat det iallafall. Så, tja, även om jag fortfarande tillhör den del av befolkningen som mycket väl kan tänka sig att ringa polisen om jag blir utsatt för ett brott, så vet jag mycket väl att det inte tjänar någonting till att bura in blottare. Jag minns att tanken med att ringa polisen var att de skulle komma och snacka med den här mannen.
Men det här är intressant, jag tror Elina Pahnke har lite fel när hon antyder att det bara är vita medelklasskvinnor som litar på polisen, förtroendet för polisen är betydligt högre i Sverige generellt än i många andra länder.

Från det ena till det andra: sånt här har nog alla hört:
"Den som inte har fött barn är ingen riktig kvinna".

Det finns många föreställningar om riktig kvinna. Eftersom jag inte är någon riktig kvinna tar jag inte åt mig.

Dessutom tycker jag Harry Potter är dålig.

maja lundgren sa...

Plus att det inte går att bortse ifrån att det finns mycket konservatism även bland icke-vita som inte tillhör medelklassen.
Så texten är bitvis präglad av ideologi snarare än av verklighetsprövning.

maja lundgren sa...

"icke-vita" är ett otroligt konstigt uttryck, likadant med "rasifierade", men ofta funkar det rätt bra att skriva "personer med utländsk bakgrund".

Och då går det ju inte att säga att svenska vita medelklasskvinnor generellt är mindre toleranta mot transor än vad utrikes födda män är. Kanske till och med svenska vita medelklasskvinnor överlag är mer sympatiskt inställda till hbtq och trans, än vad konservativa män från andra länder är. Skillnaden mellan män och kvinnor är mer vakthållen på många ställen än i Sverige.

Men som inomfeministisk diskussion i det avlånga landet, finns här många poänger.

maja lundgren sa...

Framförallt: Det kanske finns riktiga kvinnor.
Men Harry Potter är ingen riktigt trollkarl.

maja lundgren sa...

Jag minns il femminiello i min gränd. Någon hade kukat ur i henne.

maja lundgren sa...

Opinionsbildning - någon uttalar sig för det allmänna bästa eller för en mer eller mindre avgränsad grupp.
Vad det än handlar om: fundera på anspråken, om det finns verklighetskontakt (jag menar nu inte att lyfta fram anekdotisk bevisföring som ett ideal heller, balansakten mellan abstraktion-konkretion, teori och erfarenhet är ingen enkel sak), man bör komma ihåg att opinionsbildning i medierna både kan ha sina poänger och vara lite väl avgränsad av sin motpart.
Och syna det man gillar allra mest i sömmarna.

maja lundgren sa...

Och när det gäller debatter som känns en aning interna, kan man fråga sig vem de riktar sig till.
Men frågan i sig är intressant, jag ser gärna att man luckrar upp kvinnobegreppet.

maja lundgren sa...

Det är ju då en artikel som befinner sig ganska långt ut på vänsterkanten, och det implicita - presuppositionerna, som det kallas inom den pragmatiska lingvistiken - måste rimligen hamna vid sidan av de flesta av gp:s läsare. Vilket är fullt tillåtet självklart, man bör inte vända emot en artikel att den inte kan hitta sin målgrupp bland tidningens läsare, det kan man aldrig veta.

Men om man tittar på det här:
"De vänder sig till polisen, för det här är kvinnor som litar på polisen".
Jag anar Foucault i mossen, tycker han är ganska dålig, men det lämnar vi därhän tills vidare.

ALLTSÅ det är inte bara kvinnor som vänder sig till polisen när de blivit utsatta för brott (inbrott, misshandel, bedrägeri och så vidare). Det kan väl lika gärna vara en tobakshandlare som blivit rånad.
Men här finns en tendens att skuldbelägga just kvinnor för att de polisanmäler våldtäkt. Eller för att de jobbar mot våldsporr och prostitution. Varför skulle det vara en förolämpning mot transor att jobba mot våldsporr och prostitution, eller för ökad rättssäkerhet för transor? Om det nu är så att många transor råkar riktigt illa ut men aldrig kan ringa polisen för att de inte litar på den.

Om man ska anklaga "cis-kvinnor" för att de polisanmäler våldtäkt, så bör man rimligen även anklaga var och en som anmäler ett inbrott.

Det är lite typiskt på något vis - det är väl ändå vanligare att män av olika politisk färg och kulturell bakgrund utövar våld mot transor, än att vita medelklasskvinnor gör det.

maja lundgren sa...

Men det värsta högertuppjucket, det är den så kallade T.E. Denna chauvinism, grötmyndigheten, inkonsekvensen.
Återkommande uppmaningar till drev mot meningsmotståndare (när en kvinnlig skribent skulle överösas med kollektiv "kritik" och projektioner, försökte han få ett gäng med sig med orden: "det kan bli en bra match!")
Men samtidigt, på sofisternas skenheliga vis, låtsas han vara för "en god debatt", minskad polarisering osv.
Det finns knappast en falskare röst i kulturen.
Jag ska förr eller senare skriva ett inlägg som förklarar skillnaden mellan krigspropagandans nidbilder av "de andra", och uppfriskande satir. Men först borde jag teckna en karikatyrteckning av...

maja lundgren sa...

Man ska inte låta sig luras av att det är mycket kvinnor i den kulturella offentligheten. Det är fortfarande ett patriarkat - eller snarare, någon form av brodersamhälle - och det är relativt riskfritt att angripa/kritisera "vita medelklasskvinnor", eller låt oss säga Unni Drougge och Cissi Wallin. Fallocentrismen har fortfarande offentligheten i ett självklart grepp.

(patriarkat funkar rätt illa som term för det som råder i Sverige idag, det var en förmodern ordning).

maja lundgren sa...

Att JK Rowlings skulle utgöra ett hot mot personer som av nån anledning är väldigt angelägna om att kalla sig hon eller han, kan jag omöjligt tro på.
Det här måste ju vara något slags storm i ett vattenglas.

maja lundgren sa...

Den enda transa jag är medveten om att jag träffat (alltså det kan ju hända att jag träffat fler utan att veta om det), hon var nazist. Så man kanske inte ska idealisera en grupp heller.


maja lundgren sa...

Jag vet att stora delar av vänstern jämrar sig över det här.
Hur kan såna här debatter få stjäla allt syre? Något mindre delar av vänstern jämrade sig förut, men håller tyst nu. Och så finns det delar av vänstern som menar genuint att det är en viktig fråga för vänstern (det kunde ju annars vara en fråga för liberaler). Det man måste känna till är att ingenting garanterar att transor inte röstar på moderaterna. Finns heller ingenting som säger att transor inte skulle kunna vilja ha skärpta straff för våldtäkt eller ringa polisen när de har inbrott.
Det är ju det som är "identitetspolitikens" dilemma.

Nu har jag pratat av mig.
Middagsdags!


Anonym sa...

Det var ju rätt bra och balanserat.

Men vad tror du om det här?

"Mikaela Blomqvist: Gör som Lena Andersson – lämna folk i fred"

https://www.gp.se/kultur/kulturkronika/gor-som-lena-andersson-lamna-folk-i-fred.44d35a83-bc56-4832-b922-1721ebcc5540

maja lundgren sa...


Svarar när jag läst artikeln

maja lundgren sa...


Vet inte, ett lapptäcke av berömvärdheter och sen en slutknorr - att det ska vara en prövning att läsa, inte en förförelse. Lite intressant bitvis men rubrik och ingress verkar inte hänga ihop med artikeln. "Godhetssignalering" är ett vanskligt begrepp, och det brukar hänga ihop med högerns slentiancynism ("ondska är sannare än godhet! Så det så!")

Att krav på rättvisa leder till att frun slår sin man i huvudet med en stekpanna är ett besynnerligt påstående, vet inte hur det ska tolkas - associerar till gamla tecknade serier, där mannen fick brödkavel eller annat i huvudet, en kliché. Men tycker inte att Lena Andersson är någon intressant författare, jag började faktiskt på den här senaste om kvinnoschabloner men tröttnade.

Jag påminde om det här inlägget för att det drar trafik plötsligt och det brukar intressera mig att fundera på opinionens krängningar då.
Och för att det metoo väl är cringe idag. Mossigt. Det vill säga: modeflugan metoo har flugit in i en fönsterruta några gånger och idag är det nya agendor. Eller?
Kan tycka att inlägget har lite för stor slagsida mot Wallin, Publicistklubben, Aschberg, UG mfl var rätt ohederliga mot henne, men Gardet m.m funkade ju inte ett dugg.

En randanmärkning: en del av chocken över M&T bestod i att jag inte räknades som feminist.

maja lundgren sa...

vilken slarvig bildkrock, modeflugan + agendor

maja lundgren sa...



"syna det man gillar allra mest i sömmarna" -

25 oktober 2020 kl. 13:19 -


helst inte som antikonformism för dess egen skull, för det framhålls ibland som ett ideal - "wow! h*n sparkar åt alla håll!" - men det är tomhet.




maja lundgren sa...


Då ska jag säga vad jag ser i artikeln anonym länkade till:

vaghet, men ett mönster kan ändå urskiljas: lite lagom cynism, lite antiprogressivt, det hade kunnat vara en återklang av ett eko till Horace Engdahls artiklar, samma andas barn, men det hänger inte riktigt ihop, för att det är ett collage, och för att det inte riktigt talar ur skägget - ett collage som inte talar ur skägget, fastnar för den katakresen.