onsdag 31 augusti 2011

Bullguard igen...

Ibland blir den här bloggen svartlistad på något som heter Bullguard. Ett slags "mota skadliga programvaruolle i grind" (det är inte mitt eget antivirusprogram, utan jag får meddelanden på sitemetern om att min blogg blivit listad där). I början försökte jag söka igenom bloggen efter skadlig programvara, jag tror inte att finns något här. Idag känns det lite sådär... eeehh... orkar inte söka igenom den igen. Men om någon tycker sig få dataproblem efter att ha läst min blogg, så berätta gärna om det.
Några lästips: Carina Rydberg skriver om ett nytt (numera försvunnet?) Wikileaksdokument om Sveriges motvilja mot att införa ekonomiska sanktioner mot Iran. Carl Bildt som menade att det var "alldeles utmärkt" att bomba Libyen, menar alltså att går precis lika utmärkt att utvisa politiska flyktingar till och fortsätta göra affärer med Iran. En enfaldig och naiv individ kan ju annars tycka att det verkar lite cyniskt och dubbelmoraliskt.
Ett till lästips: Therese Bohman om nedärvda privilegier och slumpmässighet. När det gäller kungahuset har jag själv totalt kört fast i tanken att det är synd om dem som föds in i den guldburen, och att avskaffa monarkin vore detsamma som att befria prinsessor. Det är komiskt, min analys lyckas aldrig ta sig över den förhäxade stenmuren: stackarna, vilken brist på frihet. Sen gillar jag ju Victoria, men republik i Sverige vore frisk luft. Och när det gäller den kulturella medelklassen i Stockholm, så är jag av åsikten att namn och kontakter aldrig ska öppna några dörrar.

9 kommentarer:

Marianne Johansson sa...

(jag gillar oxå victoria...)

maja lundgren sa...

Jo, jag tror nästan att det är svårt att låta bli att gilla henne. Vilket inte är detsamma som att krypa för kungahuset. Eller tycka att det skulle vara bättre med republik. Men när det nu verkar som om majoriteten vill ha monarki, så...
(tack för den diskreta rättelsen av stavningen, förresten. Jag ändrar...)

Aud Djupaudga sa...

Som du säkert vet vid det här laget så kommer du aldrig att kunna omvända mig till republikan :)
Men jag förstår argumentet om den gyllene buren och att befria prinsessor. Saken är bara den att jag inte ett ögonblick tror att Victoria skulle känna sig befriad. När hon var i tonåren absolut men inte nu. Tänka sig att ha kämpat så hårt i så många år och känna att det bär och rentav är roligt, och så kommer det folk och vill "befria" henne!

Om republikanerna vill göra en insats för framtida generationer prinsar och prinsessor, så borde man driva frågan mer som att monarkin avskaffas när Victoria gjort sitt på tronen. Äta kakan och ha den kvar typ. Det skulle kunna lyckas, ialf om Vickans barn visar sig odugliga eller gör sig impopulära. Som det är nu tror jag inte republikförespråkarna har en chans, hur mycket skit man än försöker gräva fram om kungen eller Silvias far.

Det där med Bullguard tror jag inte du behöver bry dig om. Det verkade ju sist som att en del listade tas bort från listan efter ett tag utan att man gjort nåt själv.

Jag läste Therese Bohmans inlägg. Jag tyckte det var tänkvärt. Det var en helt annan vinkel på saken.

maja lundgren sa...

Jomen det har jag ju fattat. *S*
OK, jag köper det. Men efter Victoria tycker jag att det ska bli republik. Och tills vidare tycker jag lite synd om den nya bäbisen vars varenda rörelse kommer att bevakas av medierna. Så det så!

Anonym sa...

En stor del av Victorias arv handlar om att bli gillad av så många som möjligt. Hela tiden.
Hon kan aldrig likt skådespelare, artister eller idrottsmän säga åt korkade journalister att ta sina puckade frågor och fösa upp där bak.
Hon måste alltid se pigg och glad ut, eller djupt allvarlig om situationen så kräver.Hon måste vara intresserad,påläst och väldressad, för vad kommer annars media säga = svenska folket tro. Och om cirka ett halvår kommer det en ny lite människa till världen som ska formpressas från barnsben till att i framtiden representera kungahuset och Sverige.
Det är inte klokt.

G

Anonym sa...

G:
jag håller med. Jag tycker att det är sjukt och äckligt, det går kalla kårar när jag ser veckotidningarnas "babyextra".
Alla spekulationer om huruvida Victoria var gravid eller ej var otroligt obehagliga, som om hon var ett avelsdjur. Varför hon berättade så tidigt om att hon väntade barn trots riskerna vet man väl inte, i värsta fall blev hon övertalad för att flytta fokus från pappans affärer.
Om hon mår dåligt eller får missfall kommer det att stå på löpsedlarna. Och "formpressas" tycker jag är ett utmärkt uttryck i sammanhanget.
De är köttfångar. Det är perverst.

Maja

Anonym sa...

Tänk bara hur många ögon som ska granska den här lilla, och vad många som kommer att säga att den är oduglig om det är något som inte faller det svenska folket på läppen.
Jag tycker att det är fel att ha en statsapparat som lockar fram det sämsta inom människor. Det är inte kryperiet i det här fallet, det svenska folket kryper nämligen inte för kunghahuset. Det är snarare snaskigheten, skvallrigheten, kannibalismen, fejkade känslor för människor man inte känner, fasadlögner osv, som är förfärande.
Maja

Anonym sa...

Victoria har en underbar utstrålning och ger ett genuint lyckligt intryck idag. Jag hoppas för hennes och Daniels skull att de lyckas värna sin integritet. Men jag instämmer ändå med Lena Andersson, och i sak även med Maja även om ordvalet är för drastiskt.

stationsvakt@gmail.com sa...

Jag tycker att Victoria ska bli den sista av Bernadottarna. Efter det ska vi ha valkungar och valdrottningar.