torsdag 4 december 2014

Extraval? Aldrig i livet! Nyval? All right

Men herregud ska folk slå mynt av det här också. Hel bransch gläds åt extravalet.
"Det fanns några som applåderade högre än andra när det stod klart att det blir extraval. Reklambranschen, pr-byråer och de kommersiella tv-kanalerna kan räkna med en rejäl ökning av intäkterna", skriver SvT.

Extraval är, som Pompe skrev, ett fånigt uttryck.
Reklambranschen borde tagga ner. En pigg slogan löser inga problem.
Sen finns det väl valarbetare som arbetar mer eller mindre gratis också, som jag fattat det.

Men att utlysa nyval var det enda rätta tycker jag, och jag skulle väldigt gärna se att Stefan Löfven blev statsminister igen i mars, och att samma ministrar kommer tillbaks, och att de då har egen majoritet tillsammans med MP.
Alliansen som regerar med stöd av SD är inget kul scenario, men man överlever väl det med.

Fi är som gjort för att befästa polariseringen mellan karriärkvinnor i storstan och arbetslösa män på landet (nej jag vet att väljarbasen inte är riktigt så enkelt uppdelad, men jag bara jämrar mig när jag ser deras partiprogram: vill de att sd ska öka eller är de dumma i huvudet?)
Kanske kan man hoppas att åtminstone en del av deras väljare inte tar risken att slänga en röst i sjön igen.

Det som man lite slarvigt kan kalla kultur- och mediebranschen gjorde bort sig när de p.g.a egennytta (nödtorftigt förklädd till samhällsintresse) ville avsätta kulturministern, och dessutom försökte diktera villkoren för politiken. Branschen gjorde gemensam sak med sd på så vis att de ville få bort miljöpartiet (åtminstone från kulturpolitiken).
Det var narcissistiskt, tråkigt, inskränkt. Men jag tror att de flesta av dem, vänster eller ej, föredrar att Alliansen sköter kulturpolitiken, än att MP gör det. Hånet mot MP är i alla fall legio inom tjuskulturella sociala medier.


Föreslå en bättre rubrik, tack.
Mvh.



when the going gets tough, eller: Slutstriden, papiljotternas hämnd

68 kommentarer:

maja lundgren sa...

Och den här, alltså. "Stockholmare är smartare än lantisar".

https://www.youtube.com/watch?v=nM-ByPAD48w&spfreload=10

maja lundgren sa...

Här är lite om den budget som stoppas nu:

http://arbetet.se/2014/12/04/budgetkrisen-reformerna-som-forsvann/

S var på rätt väg. Rättare sagt är på rätt väg.
Det kan inte gå i en handvändning, efter åratal av nyliberal politik. Men jag hoppas att de fortsätter i samma stil, och är rätt sur att en regering jag verkligen gillade, den första på jag vet inte hur länge, avsattes för att några imbeciller ville trumma igenom sin enda fråga.

Anonym sa...

Papiljotterna ser mycket offensiva ut. Symboliserar de gamla goda tider?
T.S Älgot

maja lundgren sa...

Papiljotterna symboliserar att demokratin är något mycket värdefullt och att det kan vara bra att hedra den genom att göra sig fin då man går till vallokalen. Inte bara flänga iväg en poströst hur som helst, nej det är stort och högtidligt att rösta.

Anonym sa...

Det är inte "en enda fråga". Det är en gigantisk fråga som kommer göra att vi på sikt inte har råd med något annat. Det är de nyliberalas dröm att få skrota välfärdsstaten av förment "moraliska" skäl.

maja lundgren sa...

Det stämmer inte att vi inte kommer ha råd med något annat. Det är propaganda. Ett brunt parti med 13 procent har heller ingen rätt att köra över alla andra väljare, och diktera villkoren. Sverige är ett rikt land. Nu gäller det att höginkomsttagarna öppnar sina hjärtan. Det kommer de inte att göra med Alliansens politik. Det var en del bra reformer som saboterades, och klassklyftorna kommer inte att minska med ett Alliansen stött av sd. De som tror det kan känna sig blåsta.

Anonym sa...

Det egentliga problemet är hur sönderpolitiserat får Sverige bli egentligen? Frågan om invandring skulle ha diskuterats sakligt för längesedan, innan sverigedemokraterna, vänsterpartiet, och delar av journalistkåren och delar av alliansen förvandlade det hela till en infekterad politisk stridsfråga. Men nu är försent.

maja lundgren sa...

Jag citerar Stefan Löfven, som för tillfället är min hjälte: ett parti vill fälla alla regeringar som inte gör som det vill.
Det är INTE demokrati.

maja lundgren sa...

Alltså de främlingsfientliga (eller "invandringskritiska") räknar fel, rent ekonomiskt: de blir överbevisade gång på gång, när det gäller långsiktiga kostnader, men ekonomin är inte kärnan i sd, utan det är den bruna ideologin. Jo jag vet att alla inte har rötter inom nazismen, och att det finns konflikter inom partiet (dessvärre verkar det vara de nazianstrukna som drar längsta strået i konflikterna). Men det är ideologisk rasism, pensionärer och andra blir bara utnyttjade i propagandan.

Anonym sa...

Beklagar att jag skrev som en kratta i inlägget 23.42. Jag är inte den anonyma person som skrev 23.08. Såvitt möjligheten att fälla en regering följer gällande regler så är det demokrati. Du ska inte kunna ändra omständigheter eller regler efter tycke och smak. Det kallas bananrepublik.

maja lundgren sa...

Ett parti med vågmästarställning kan fälla den ena regeringen efter den andra, ja, i den meningen är det demokrati. Vi kanske kan kalla förfarandet för italiensk demokrati.

Anonym sa...

För mig är inställningen att man kan strunta i landets konstitution, strunta i valresultatet, trampa på människors rätt till att hysa åsikter mycket mera illavarslande för demokratin än ett parti vars åsikter är ordentligt obehagliga. Lägger man till att "ändamålet helgar medlen" i bekämpandet av dessa åsikter så är man ute på riktigt hal is. De totalitära krafter som finns inom etablissemanget är av precis samma rang som vissa sverigedemokraters. Båda sidorna måste därför kontrolleras så, ja hellre italiensk demokrati än någon av dem ensidigt får makten.

maja lundgren sa...

Enligt en undersökning nyligen så är sd det enda parti som har fler väljare än sympatisörer. Skillnaden är ganska stor, jag har för mig att sju procent sympatiserade med partiets åsikter. Det kan innebära att det är en ganska stor andel rena proteströster. Jag skulle tro (men det här är spekulationer) att bland de sex procent "överskottsrösterna" finns många som reagerar mot mobbingen. Mot medierna, mot antirasisterna, utfrysningen i Riksdagen (även om inga partier är tvungna att samarbeta med några andra - Alliansen och sd vill inte ta med tång i miljöpartiet, till exempel, så i den meningen kan inget annat parti tvingas lyssna på ett annat partis väljare). Slutligen: man måste skilja mellan sd:s väljare och partitopparna. Och inom de antirasistiska rörelserna finns det väldigt odemokratiska åsikter och metoder. Jag såg senast idag någon på facebook skriva att det gällde att slåss med nävarna, och att gatstenen ska färgas röd av blod.
Så jag håller med dig om att det finns totalitära strömningar varav en del får MVG av etablissemanget.
Men två fel gör inte ett rätt, eller hur man säger. Och socialdemokratin kan helt enkelt inte samarbeta med ett fascistiskt parti. Lyssna på deras väljare, ja, men inte ge efter för utpressning.

Anonym sa...

"Lyssna på deras väljare, ja":

Det här förslaget från inom C och KD tror jag kan uppskattas av fler än 13 procent…

http://www.dn.se/debatt/sa-kan-vi-gora-upp-med-sd-om-migrationspolitiken/

maja lundgren sa...

Tack för länk, jag läser! Nu borde i och för sig C och KD kunna ta fram en egen flyktingpolitik, oberoende och självständigt och utifrån egen övertygelse. På samma sätt som V har feminism på programmet, så att Fi är lite smått onödigt… ursäkt jag ska inte bekämpa Fi, jag bara skakar på huvudet när jag ser deras partiprogram

maja lundgren sa...

Om nu jag tycker att 77 procent av antirasismen är outhärdlig, och att den våldsamma delen är direkt otäck, så skulle jag nästan tro att många "rasifierade" inte alls vill att det ska flyta blod på gatorna. Inte för att jag ska göra mig till talesperson för någon tänkt tyst majoritet, men jag tror faktiskt inte på den militanta antirasismen, som tar ganska stor plats i medierna. Jag tror att den är narcissistisk.

maja lundgren sa...

Mycket upprepningar i ett slarvinlägg...

Calamity Jane sa...

Jag tror faktiskt inte på statistiska undersökningar. Det är nog många fler än 7 % som sympatiserar med sd:s inställning i flyktingfrågan.
Samtidigt, ja, jag tror en del röstat på sd för att dem hatar pk-etablissemanget. Alla är i alla fall inte rasister.
Antirasister beter sig jävligt illa. Det går att göra karriär på hat mot svenskar.

maja lundgren sa...

Det vet jag att det gör, ett övertydligt exempel var ju LP:s Biskops Arnökupp.

maja lundgren sa...

Men mitt intryck är att debattörerna jobbar hårt på att öka nuffrorna till 20 procent.

Anonym sa...

Klokt inlägg av anonym 01:46 som jag tänkte spinna vidare på.

Det är alltså inte bara budgeten som alliansen vill göra det enklare för en minoritet att få igenom, utan även reglerna för regeringsbildningen ska ändras i samma syfte.

Alliansen har inte preciserat det här men antagligen vill man att största block bildar regering. En person kan då bli vald till statsminister om ingen annan kandidat får fler röster.

Anta att vi har tre block. Två av blocken har 33 procent och det tredje 34 procent. Då skulle det tredje blocket kunna få igenom sin statsministerkandidat och med nya budgetregler även kunna regera landet utan problem. Ett väljarstöd på 34 procent är en knapp procentenhet mindre än vad nazisterna fick 1932. Om alliansen får igenom sina planer kan vi se ett nazistiskt machtubernahme på helt konstitutionell grund.

Sverige styrs av dårar till höger och vänster som är på väg att med sin invandringspolitik skapa grogrund för farliga krafter som man dessutom vill hjälpa till makten genom ändringar i grundlagen.

maja lundgren sa...

Vilka ändringar i reglerna för regeringsbildning en är på förslag? Missat detta

Anonym sa...

Det har som sagt inte preciserats, men du kan tro mig att det är så här de menar. Man vill göra valet av statsminister likt budgetomröstningen. Du behöver inte ha majoritet för din budget utan det räcker att inget motförslag blir större.

Se gårdagens Aktuellt, tidskod 21:19:45: http://www.svtplay.se/video/2501715/aktuellt

Se även dagens DN med en statsvetare som uttalar sig: http://www.dn.se/val/nyval-2015/experter-att-isolera-sd-kan-vara-skadligt-for-demokratin/

maja lundgren sa...

Aha, det här hade jag missat. Tack.

"Därför har alliansens parti­ledare varit snabba att föreslå en uppgörelse över blockgränsen om nya regler för riksdagens beslutsformer."

Vilka luspudlar.

maja lundgren sa...

Nej, då föredrar jag också italiensk demokrati. Fast där brukar det bli nya regeringsbildningar utan att passera nyval. Billigare, på sätt och vis. Ett par, tre nya regeringar om året sätter piff på tillvaron.

Nej, skämt åsido: men Alliansens sluga trick är värre. Så det hoppas jag verkligen att det inte blir något samarbete över blockgränsen om. Jistanes.

maja lundgren sa...

Man behöver kanske inte peka ut Italien, italiensk demokrati eller Birrodemokrati skulle kunna låta nästan rasistiskt.
Utan varför inte kalla det
"demokrati med extra allt".

Anonym sa...

Usch, vad Arne Hegefors-fyndig du var där! Jag måste protestera! Buuuu!:-D

Hugsvala sa...

Altruism i vår tid - en vision av medlidande och självförnekelse. Självförnekelse är destruktivt.

maja lundgren sa...

vadå. Vare'nte kul eller? :-)

maja lundgren sa...

Jo visst, självförnekelse är sällan särskilt bra, väl

Anonym sa...

Birre de inte nån demokrati italien, va sejer du? :-)

Calamity Jane sa...

hihi
Birro var ju kristdemokrat ett tag. Fick inte tillräckligt gehör för antiabortfrågan eller hur det var… Slutade i alla fall… Och nu jobbar han gratis åt sd. Vevar på som sjutton.

Calamity Jane sa...

Jo en grej till: han har blivit sviken av sin bror Peter Birro som inte vill samarbeta med honom om en TV-serie om deras barndom. Så den gode Marcus Birro har fått en anledning till att gråta ut offentligt.

Calamity Jane sa...

Bara en kommentar till sen ska jag inte spamma mera :-) Vad tyckte du om Löfven hos Skavlan? Jag tycker om hans eftertänksamma stil. Fast jag tror att Alliansen vinner nästa val och att SD går fram minst 5 procent.

maja lundgren sa...

Löfven var helt ok, men egentligen är Skavlan fel forum för politiska intervjuer. Det är för ytligt och blandningen blir konstig - John Cleese, en överlevare från Hiroshima, Stefan Löfven och så två Nobelpristagare som pratar om sin kärlek till råttor. Jag tror inte att några politiker vågar tacka nej till Skavlan, men det är hemskt att tänka sig att ett valresultat skulle kunna påverkas av ett TV-framträdande. Nu tittar jag i och för sig inte på valdebatter heller, och lyssnar inte på de efterföljande retorikexperterna heller.

Tänker inte förhandstippa alls, om valutgången. Däremot har jag fått vatten på min kvarn om att Reinfeldts "öppna era hjärtan"-tal var ett sätt att göra en Zinedine Zidane. Han gjorde en Zinedine Zidane. Jag ska utveckla liknelsen i morgon, tror jag.
:-)

Anonym sa...

Vet inte om jag förstår replikväxlingen här riktigt men associerar till förnekelse. Det pågår just nu en intensiv kampanj för att förneka vad Stefan Löfven påpekade hos Skavlan: att SD startades av nazister. Ojojoj man skriker som stuckna grisar och påstår att statsministern… förlåt, den förre statsministern ljuger! Nej sådant påverkar inte SD:s väljare, lika lite som järnrören gör det eller alla avslöjanden om rasistiska uttalanden. De sju övriga partierna måste, var för sig och då det är möjligt genom samarbete, ta samhällsproblemen på allvar så att SD inte växer.
Men SD är inte ett parti som någon kan samarbeta med. Jag har för egen del inga större problem med att de etablerade partierna diskuterar flyktingpolitiken, kanske att de prioriterar att satsa på integration i första hand. (SD är emot satsningar på integration, vilket i sig är avslöjande). Men inga partier med någon som helst självbevarelsedrift samarbetar med ett parti som sd. Mobbingen har nämnts här, det är helt riktigt att protesterna mot SD har haft otrevliga inslag och att de kan ha varit kontraproduktiva. Demokratins spelregler måste följas. Men mobbingen gör inte SD till något annat än djupt obehagliga martyrer.



maja lundgren sa...

Vad Alliansen fruktar, är väl skattehöjningar för höginkomsttagare. Därför kan de tänka sig att samarbeta med nyfascister. Nu kommer alldeles fantastiska uttalanden - Leijonborg ploppar upp och drar det där man inte hört på ett tag: att Hitler var ändå en jävel på att bygga motorvägar.
Vilket torde betyda att han menar att Sverige borde ha samarbetat MER med Hitler, än landet skamligt nog redan gjorde.

Nyliberaler brukar gärna kritisera den svenska eftergivenheten mot nazismen (med udden riktad mot socialdemokratin, då), men det är ju bara slughet.

Jag håller i princip med dig om din analys.
Inget parti är tvunget att samarbeta med något annat (SD och Alliansen avskyr MP och vill inte alls tvingas lyssna på deras väljare). Så det är lugnt.
Däremot var det fel att det väsnades något fruktansvärt när SD kom in i Riksdagen. Det var inte bra på något sätt. Att överrösta valtal, eller vända ryggen åt Åkesson, och liknande: väldigt korkat.
Att inte bjuda in SD till Nobelmiddagen är ytterligare en sak som befäster imagen av ett tufft litet parti som utmanar det ruttna etablissemanget. Och som sagt, kungahuset har ungefär lika mycket nazism i bagaget som SD.

Det får gå som det går. Var och en måste helt enkelt tänka själv.

Reinfeldt gjorde en fantastiskt fulsnygg sorti och därför säger jag att han gjorde en Zinedine Zidane. Det intressanta med honom är att han tänker högt och själv ibland:

"Det är i någon mån förståeligt att Ryssland agerar på en rysk minoritets oro på Krim och i östra Ukraina, men inte på det sätt man agerar", sade Fredrik Reinfeldt.

Nu tror inte jag att det berodde på en rysk oros minoritet på Krim (är ryssarna inte i majoritet där?) eller i Östra Ukraina utan på en rysk oro över att ha en natobas inpå sig.
Men det är ändå lite intressant att en moderatledare i någon mån avviker från den accepterade inställningen till konflikten. Och det blev ju i viss mån en proteststorm mot uttalandet (däremot inget drev).
På återh

Calamity Jane sa...

Jag tror dem flesta skiter blankt i Silvias pappa och tycker att journalisterna betett sig kränkande. För det andra, tror jag folk är rädda för IS. Reinfeldt talade om en jättestor flyktingström från Syrien. Ja det var uppriktigt att han sa det rakt ut, visst. Men vänstern vill inte ens att man ska avkrävas papper vid gränsen. Tacka sjutton för att folk röstar på SD då. (Dem växter kring cirka tjugo procent nästa val).

maja lundgren sa...

Ja, det har du nog rätt i. Kungens bunga-bungaparties verkar också ha gjort folk arga - på medierna. :-)
Rädslan för IS är nog större än rädslan för Ryssland, skulle jag tro.

maja lundgren sa...

Nämenvisst, jag tror inte att det är bra att de två blocken har samma flyktingpolitik. Så det stämmer nog som Anonym skrev, att den totala omöjligheten att diskutera den utan att kallas rasist, har bidragit till att skapa SD:s framgångar. Och nu är det för sent.

Vänstern vill ha helt öppna gränser för papperslösa. De har väl en tyst minoritet på cirka 3 procent som vill det bakom sig…

maja lundgren sa...

Med vänstern menar jag inte S här.

Hugsvala sa...

"Efter regeringskaoset: SD nära 18 procent":

http://www.metro.se/nyheter/efter-regeringskaoset-sd-nara-18-procent/EVHnle!x15Xk3IDeIu4c/

maja lundgren sa...

Ja, jag såg det.

Anonym sa...

http://www.svd.se/naringsliv/cervenka-sluta-leka-house-of-cards-riksdagsledamoter_4161923.svd

Anonym sa...

Utan att ta ställning så vill jag tipsa om journalisten Marika Formgrens artikel "Demokrater för åsiktsfrihet och demokrater mot" i magasinet neo - den är mycket tänkvärd.

Samtidigt undrar jag hur mycket av SD:s övertramp som egentligen kommer fram i medierna.Häromdagen upptäckte jag till exempel att man håller på att SD-fiera kommentarsfälten på Youtubes musikvideos. Detta har till viss del redan skett på flashback så till den grad att kommentatorer börjar reta sig på detta fenomen.

Anonym sa...

Med "Sd-fiera" menar jag att göra om en förhållandevis neutral symbol (till exempel svenska flaggan) till en kontroversiell och av sverigedemokraterna starkt politiserad symbol. Vi andra kan sedan nästan inte använda symbolen i något sammanhang utan att väcka kontrovers.

maja lundgren sa...

Tack för tipset, den ska jag läsa!

Det tråkiga med det här är också att det till viss del har kommit att framstå som en strid om yttrandefriheten. Alltså, kampanjerna mot SD har haft inslag som syftat till att tysta. Alltså, jag begriper avskyn, men tror inte att slamrandet har varit bra.

Ja, jag har fått en känsla av SD-fiering av Flashback, alltså att en del av det medvetna valarbetet går ut på att propagandanissar i partiet reggar sig där. Fått lite sådana känningar på YouTube också. Det här kan ju också i viss mån ses som ett demokratiproblem: det är en sak om enskilda människor uttrycker sina åsikter anonymt (eller för den delen bedriver partipolitisk kampanj under eget namn), och en helt annan med anonym partipropaganda.
Man kan väl tillägga att många inom den bildade medelklassen (representerad av Oscar Riktelius i Mäktig Tussilago) knappt ens känner till Flashback.
Men jag tycker inte att andra partier ska skicka ut talespersoner där, det är inte rätt väg att gå.

maja lundgren sa...

Nej, jag vet, men det är också ett högerpopulistiskt knep: de säger sig ju representera Sverige och sitta inne med den enda sanningen.

Anonym sa...

Det var nog otaktiskt ändå av S att gå till öppen konfrontation i detta läge och kalla SD ett nyfascistiskt parti…

http://www.svt.se/nyheter/sverige/ny-s-taktik-mot-sd-riskerar-bakslag

T.S Älgot

maja lundgren sa...

Kanske det, hur som haver tror jag inte att det var Stefan Löfvens egen idé, han har en något mildare och icke-konfrontativ inställning till det mesta, verkar det som. Häromdagen sa han att "sd är trots allt ett högerpopulistiskt parti" - han använde alltså inte uttrycket fascism då, och tonfallet var inte speciellt skarpt. Det har kommit senare.
Och SD är ju ett blandparti, antisemitismen har ersatts av Israelvänlighet t.ex. Dessutom tror jag inte att "fascism" och "nazism" säger stora delar av befolkningen något alls. Det har man ju liksom kunnat konstatera.
Det har inte spelat någon som helst roll att Björn Söder poserat med en gammal SS:soldat (det betraktas bara som oförskämt att dra fram det, eller så relativiseras det med tusen krumbukter, det var då det, osv). Hakkors betraktas nog av många som en kul grej. Lite kuriosakabinett, så att säga. Lemmy i Motörhead samlar ju på nazistprylar från andra världskriget, och jag har väldigt svårt att tro att han är nazist.
Så, ja, jag vet inte.
Men vi får se hur det går, som sagt var.

maja lundgren sa...

Två löpsedlar som borde ha undvikits: Expressens Fi! Fan, å ena sidan, och Aftonbladets "Vi är 87 procent".

Anonym sa...

Jag tror att utträde ur EU står högt på sverigedemokraters önskelista. Nästan lika högt som begränsad invandring.

Anonym 14.26:
"Samtidigt undrar jag hur mycket av SD:s övertramp som egentligen kommer fram i medierna"
??
men det spelar ändå ingen roll, runtom i landet. Det pågår praktiskt politiskt arbete för fullt. Det är det enda som spelar någon roll.
Media kritiserade en i sd för att han hade citerat Verner von Heidenstam. Jag hade aldrig hört talas om Verner von Heidenstam innan. Så är det i Sverige idag. Alla svenska traditioner betraktas som fula och i skolan får man inte lära sig något om svensk litteratur.
Däremot ska det bugas för andra kulturer.

Anonym sa...

P.S. Vad i SD:s partiprogram är fascistiskt? Konservativt ja men fascistiskt?
Man kan inte dra fram historien hela tiden.

maja lundgren sa...

Ett snabbt svar tills vidare, återkommer med ett längre sen: ut ur EU tror jag också är en av de viktigare punkterna.
Förresten, om SD ska envisas med att fälla den ena regeringen efter den andra så kan de väl åtminstone ställa två krav i stället för ett - Sverige ut ur NATO annars fäller vi er budget!

maja lundgren sa...

Jag tror Löfven fick rådet att skärpa tonen och att det kan ha varit ett misstag, beroende på vad man vill åstadkomma förstås

återkommer

maja lundgren sa...

Jag håller på med Marika Formgrens artikel nu, den är mycket lång och intressant, kommit halvvägs ungefär: jag har hittills ett par invändningar:

"För oss är det en gradskillnad, inte en artskillnad, mellan att tuta i vuvuzelor för att överrösta ett politiskt torgmöte respektive att spränga en bomb hemma hos en politiker för att döda honom eller åtminstone skrämma honom till tystnad."

Det är det inte för mig tror jag, det är en artskillnad. Fast jag alltså inte gillar försöken att överrösta valtal och liknande.

Den andra invändningen, eller påpekandet, gäller påståendet att "åsiktsdemokrater fördömer allt politiskt våld". Det beror nu lite på hur man definierar "åsiktsdemokrater",

men för att komplicera bilden av politiskt våld i förhållande till ideologiska skiljelinjer: högern brukar i regel stödja interventioner som de i Irak och Afghanistan, med ungefär samma motivering som värdegrundsdemokraterna till vänster: det är ett gott våld, i den goda sakens namn.

Som sagt bara läst halva än så länge.

maja lundgren sa...

T.S Älgot: allt är inte taktik i politiken.
Anonym: gränsen mellan radikalkonservatism och fascism är inte alltid så alldeles skarp, och det är klart att de har polerat partiprogrammet. Nu har det visat sig att de som är beredda att rösta på SD inte bryr sig om avslöjanden om "din lilla hora" och "blattelover" etc, tvärtom vänds ilskan mot medierna och "kultureliten". All uppmärksamhet har gynnat dem, kanske särskilt den som varit negativ.
Historien ska man alltid dra fram eftersom den ger återklang i samtiden.
Sen är det ju märklig alltså - SD uppfattar sig fortfarande som missgynnade av medierna, men SvT gör snarast reklam för dem.
"Det blev tydligt att traditioner tas på fullaste allvar", sa Rapports reporter vördnadsfullt då Björn Söder tände ett ljus på första advent.

Calamity Jane sa...

Jag hade sett fram mot fri entré på museerna. Fast annars bryr jag mig faktiskt inte, tror det inte är någon större skillnad om det är Alliansen eller S.

Marianne Johansson sa...

har just läst thomas nydahls senaste inlägg på sin blogg 'nydahls occident' - ett inlägg som är intressant - och - som han säkert åtminstone själv upplever det - oerhört klargörande - och upplysande... (sen jag på blogglistan hos 'aud djupaudga' upptäckte bl a thomas nydahls blogg 'vaka över ensamheten' - så läser jag - in fact - varje dag hans blogg... aud djupaudga var ju en bloggerska/bloggare som jag från början upptäckte hos dej maja!)

maja lundgren sa...

Sånt här gynnar ju också sd.

(Oavsett om det är ett vänster- eller högerdåd: högerextrema genomför attacker för att öka allmänhetens rop på lag och ordning, vänsterextrema för att de vill ha revolution, hatar snuten sossarna och liberalerna)

http://www.dn.se/sthlm/polisen-attacken-var-planerad/

maja lundgren sa...

Det ska jag kolla, Marianne!

maja lundgren sa...

Calamity: jodå det hade jag också sett fram emot.:-) Nu är det som det är. Och vad man än gör, så gäller det att se till helheten. Försöka hålla modet uppe. Det är nog klokt att undvika invektiv (så kommer det inte att bli, polariseringen kommer nog snarast att öka).

maja lundgren sa...

Efter 1 snabb genomläsning: men han bagatelliserar ju… Jag tror att man bör försöka ha minst två ögon, gärna ett i nacken också.
På ett sätt håller jag med: han nämner väl inte IS som jag kan se, men jag ställer mig undrande till varför världssamfundet låter IS härja. Kobane är så gott som helt förstört.
Det är nånting med IS som inte har kommit fram, känns det som. Sen tar jag konspirationsteorierna med en nypa salt, namely: att det skulle vara USA som odlat fram dem.
Nu kom jag väl en bit från ämnet: så här är det väl, att de som uppfattar islam och muslimer som ett stort hot, så är det helt ok att rycka på axlarna åt högerextremismen.
Men det stämmer att det har gått inflation i invektiven: det var inte bra av Suhonen att jämföra SD med IS, till exempel. Och det är inte bra att jämföra islam med nazismen.

maja lundgren sa...

Det blev synnerligen rörigt: vad jag försöker få fram är att jag personligen får spatt på hal argumentation, och så uppfattar jag Nydahls inlägg.

Anonym sa...

"med veckans sabotage mot demokratin visade de ju – en gång för alla – att deras hat mot invandrare är större än deras kärlek till Sverige"
Björn Wiman i DN

maja lundgren sa...

Hette inte den bloggen "Vaka över ensamheten" tidigare? Väldigt vackert namn.

Anonym sa...

"Glesbygdsborna drivs mot avgrunden":

http://www.svd.se/opinion/brannpunkt/glesbygden-har-blivit-sds-gisslan_4166603.svd

maja lundgren sa...

Jag ska läsa!
Tycker väldigt mycket om att ni lägger in länkar för diskussion :-)