fredag 14 oktober 2016

You say "good luck" but you don't mean it


16 kommentarer:

Verutschkow sa...

Det där är nog nästan min favoritlåt med Dylan och då kanske
mest för det föraktfulla tonfallet, alltså sättet att framföra texten på. Jag är å andra sidan lite för ung för att
ha "drabbats" av Dylan under den tid han gjorde sina mest klassiska album så jag är ingen hängiven fan och har aldrig sett honom uppträda live.

Good luck bör väl bli "Lycka till" på svenska. Den mest kända
versionen av den frasen står väl Per Ahlmark för. Tror f ö att jag nämnde just honom i ett annat inlägg nyligen ...

maja lundgren sa...

Jag är inte heller något fan, tycker nog bättre om Frank Zappas parodi i någon av sina låtar - minns inte vilken nu, på Sheik Yerbutialbumet tror jag. Jag har inget direkt emot att han fick Nobelpriset, även om konstrasten blir stor och absurd - ska de ha det där glassjippot med damer i groteska munderingar, kungligheter juveler osv, och i så fall - vad fan då för?

maja lundgren sa...

Flakes, är det ju.

Verutschkow sa...

Borde finnas odds hos spelbolagen på hur Dylan kommer att bete sig, om han kommer att ta emot priset, om han kommer att låta sig intervjuas om priset, m m. Hans odds att få priset hade legat
på ca 40 ggr insatsen men sjunkit senaste dagarna !

Men, kom han hit för Polarpriset borde han inte
utebli för detta pris. Vid prisutdelningen av det
förra priset kunde man se att Dylan t o m var
kortare än den svenske kungen ! En stor liten man
alltså !

Anonym sa...

Kan inte låta bli att undra hur Akademien tänkte. Har inget emot Dylan även om jag inte direkt är något fan. Men Nobelpriset? Varför nu, liksom?
Zigge

maja lundgren sa...

Det kan vara maliciöst, retsamt menat, försmädligt, mot "alla" som tjatar om att den stora amerikanska litteraturen måste få priset snart. Eller ett "trendbrott", det kanske går till en filmskapare nästa år.
När Dario Fo fick det (och många italienska kulurpersoner blev arga) kan det ha varit ett sätt att retas med den INTENSIVA lobbyismen från italienskt håll.

maja lundgren sa...

Det kan ju hända att Dylan tycker om att bli kanoniserad.

maja lundgren sa...

Kulur? Kutlur heter det ju.

maja lundgren sa...

Men ja, jag gillar också Positively 4th street.
De kan ha karaoke på nobelmiddagen.

Verutschkow sa...

https://www.youtube.com/watch?v=PPxnCNRm_nY

David Bowie gjorde i början av sin karriär en lätt
DYLANkritisk låt. Finns på den briljanta "Hunky dory".
Bowie var min s a s första idol. Innan dess lyssnade
jag bara på låtar, inte på album. Och nu finns det ju
knappt några album längre ...

maja lundgren sa...

Intressant, den har jag nog aldrig tänkt på. Ska lyssna!

Frank Zappas parodi i Flakes - ganska elak men mkt rolig tycker jag.
Den kommer mig att tänka på en niddikt som Gunnar Ekelöf skrev om Erik Lindegren. Nästan för elak, som jag minns den - en parodi av det slag som snudd på skulle kunna tysta en förf. Jag har för mig att Lindegren tog mycket illa upp också.


maja lundgren sa...

Om det finns album idag, så missar jag dem. Jag hänger inte med i pophistorien längre.
Mina första riktiga idoler var nog Beatles. Ja, Abba och Beatles.

Hugsvala sa...

Har blivit en del lyssnande till Kjell Höglund sen Dylan fick det där priset. Sen påmindes jag om en annan gammal favorit som ju faktiskt handlar om pristagaren (?) ifråga. En lite omgjord och rockigare version av Joan Baez låt:

https://www.youtube.com/watch?v=-OHJP1BSVgM

maja lundgren sa...

"My poetry was lousy you said" - okay, han var schysst mot Joan Baez alltså.
Jag tycker sämre och sämre om Dylan ju mer jag lär mig, hehe.
Gillar Joan Baez och Kjell Höglund.

maja lundgren sa...

Positively 4th street är faktiskt den enda Dylanlåt jag gillar, och texten är ju helt ok men värd ett Nobelpris?

maja lundgren sa...

Lite slemmo att tänka sig att han dyker upp på Nobelmiddagen i frack men utan skjorta.