söndag 8 december 2019

För övrigt anser jag

...att Ulf Kristersson är ett slemmo. 


86 kommentarer:

maja lundgren sa...

Emellertid är det tveksamt att dra in Hedi Fried i debatten.
Det är få som tror att sd och m på allvar motsvarar 20-talets tyska nazister, att det är på den nivån, så de borde ha lämnat Hedi Fried utanför den politiska debatten. Överhuvudtaget borde de klara sig utan att nämna henne.


maja lundgren sa...

Det är också ett misstag att man i stora drag satt likhetstecken mellan begränsad invandring och nazism. Att allt utom helt fri invandring klassats som fascism. Men det här har jag redan skrivit om.

maja lundgren sa...

Jag kan förstås göra en total felbedömning av sd eftersom jag troligen inte tillhör någon utsatt grupp, men mitt intryck är att Hedi Fried blir utnyttjad, att det inte är på nivå med Förintelsen.
Däremot vet jag att det finns väldigt mycket klassförakt och rasism bland moderaternas väljare, så nu får man väl hoppas att socialliberalerna spräcker alliansen.
Som de lovat, eller?
sd:s framväxt skyller jag på medierna.

Anonym sa...

Kajsa Ekis Ekman förklarar sd:s framgångar med "det brutala raserandet av den svenska välfärdsstaten som pågått i snart tre decennier. Med start 1991, då högern tog makten, sades hela samhällsansvaret upp. "
https://www.etc.se/ledare/stoppa-slakten-pa-det-som-en-gang-var-varldens-mest-jamlika-land

maja lundgren sa...

Tack för länk, det ska jag läsa.
jag är lite tveksam till formuleringen att "hela samhällsansvaret sades upp" 1991.
Eller att hela välfärdsstaten raserats. Att välfärdsapparaten gått sönder. Det strider helt mot mina erfarenheter, och jag uppfattar det som alarmism.
Men artikeln kan givetvis vara högst läsvärd ändå :-)

maja lundgren sa...

Bland annat finns det väldigt bra äldreomsorg i Sverige, man får sjukpeng när man är sjuk, och så vidare. Alarmismen från vänster påminner mycket om alarmismen från höger.

maja lundgren sa...

Nej, jag håller inte med om att det handlat om ett brutalt raserande av välfärdsstaten.

Anonym sa...

ett slemmo som samarbetar med nazister.
Varför tror du Hedi Fried ha fått ett sms med "åk hem och lägg dig inte i svensk politik?"

maja lundgren sa...

Det är helvidrigt. Hedi Fried är värd den största respekt för sin rädsla och de som skickar såna där sms är sjuka kräk. Sen är det tyvärr min plikt att tänka på tvärs trots att det är Trumptider där allt vänds till sin motsats så det är väl bra om DN kollar upp vem det obehagliga sms:et kommer ifrån. Det skulle kunna komma från ett troll på vänsterkanten. Fast den svenska vänstern är väldigt snäll så jag tror inte att det förhåller sig så.
Wolodarski riktar sig kanske främst till den socialliberala medelklassen, och jag gissar att syftet antingen är att få moderaterna att upphöra med sitt samarbete med sd, eller att C och L lämnar Alliansen.
Apropå Kajsa Ekis Ekmans artikel - fascismen "trivs i ruiner, den livnär sig på kaos, den gror i bulldozerns fåror". Ja, det är riktigt, det är också då ropen på en stark man brukar höjas. Men välfärdsstaten är inte raserad i Sverige. Det finns saker som fungerar mindre bra än andra, men jag tycker att det är löjeväckande att jämföra läget i Sverige med läget i Afghanistan. Proportionslöst.

maja lundgren sa...

Jag hade nog inte trott att sd skulle bli största parti i Sverige, hur skicklig retorik de än har.
Vi får se hur det går.

Anonym sa...

Ja det var ju en djup analys. Att kalla någon slemmo.
Jag hade för mig att du brukar förorda begränsning av invandringen.

maja lundgren sa...

Ja och om Kajsa Ekis menar att välfärdsstaten är raserad, så borde hon väl vara tveksam till flyktingmottagande.

maja lundgren sa...

Jag var för införandet av gränskontroller och ja, har aldrig varit anhängare av öppna gränser. Restriktivt flyktingmottagande är inte fascism. Det krävs jättesatsningar nu, S, v och socialliberalerna har förutsättningarna och Sverige är rikt men maffian/droghandeln är svåra att råda på. S, v och socialliberalerna skulle troligen förlora en del av sin väljarbas om de förespråkade begränsad invandring, och högern är segerrusig och hämndlysten, så det är ingen vidare kul tid vi ser fram emot tror jag.

maja lundgren sa...

Det råder alltså ett helt ofattbart välstånd i stora delar av Sverige, och det skulle vara trevligt om folk i rika områden var beredda att betala mer skatt och engagera sig.

maja lundgren sa...

Jag skulle gärna se djupintervjuer och beskrivning av sociala/ekonomiska omständigheter hos sverigedemokratiska väljare. De enda jag känner till är det inte alls synd om, det finns såvitt jag förstår ingen korrelation mellan "raserad välfärdsstat" och deras val av sd. Men det är anekdotiskt, det skulle alltså vara bra med en mycket konkret genomgång av försämrade villkor för dem som röstar på sd, så att det inte bara blir fluff, "känner sig otrygga efter att ha läst nyheterna".

maja lundgren sa...

Jag har en lite närsynt tendens att bara fästa tilltro till mina egna erfarenheter, men jag läser ju också ibland om kraven på "effektiviseringar", än så länge har jag inte märkt av det men jag vet hur högern resonerar, idealiserar egoism och föraktar altruism, samt tycker att kvinnor som jobbar med fel jobb får skylla sig själva - osv .

maja lundgren sa...

Har influensa.

maja lundgren sa...

Heberlein jublar över socialdemokratins "dödsryckningar". den svenska högern är hårdfört narcissistisk, och så klagar den över att bli - kliché - "brunsmetad"....

maja lundgren sa...

Vissa saker är väldigt basic - det finns klassförakt, sossehat, idealiserad egoism inom borgerligheten, många har det helt extremt bra, men sossehatet är borgerlighetens idée fixe, och nu kan det blomma ut. Ja det här är lite banaliteter, jag funderar över en person som Heberlein. Det kommer inte att bli kul i Sverige med den här nya högern.

maja lundgren sa...

Förstår att det kan uppfattas som/eller faktiskt vara en ful eftergift åt den "invandringskritiska" opinionen att förespråka begränsad invandring, men för att få med en majoritet på en jättebautasatsning på bostäder/jobb/språkundervisning/ som givetvis kommer att kosta en hel del, och för att motverka den här än så länge genanta segregeringen, tror jag det behövs en tid av restriktivt flyktingmottagande. Sen att det ändå finns en extremt bortskämd borgerlighet som aldrig skulle gå med på att vara solidarisk, och som inte kan tänka sig altruism annat än i termer av narcissism, det är nog inte så mycket att göra åt, de kan sitta i sitt högerhörn.
Socialdemokratin och socialliberalerna är högerns (inklusive nazismens) främsta fiender, och nu står förhoppningen till att de är tillräckligt många. Det är alltså inte kommunismen som är högerns främsta fiende, det räcker med att läsa Mein Kampf för att se att det är socialdemokratin och socialliberalismen, eller Mattias Karlssons blogg, eller Ann Heberlein.
"Utmaningen" blir att få med sig tillräckligt många ur den goda Dickensborgerligheten, eller hur vi nu ska uttrycka det, så att Sverige inte hamnar i högerns järngrepp.

maja lundgren sa...

Ah, bluddrigt. Ska försöka uttrycka det bättre efter flunsan.
Det Wolodarski gör är att samla den goda Dickensborgerligheten, frågan är om han är villig att överge skattesänkningsideologin.

maja lundgren sa...

Av vikt för att förstå högern är just analys av det gamla hatet mot socialdemokrati och socialliberalism, och hur man i viss mån har lyckats lura på arbetarklassen detta hat.

Anonym sa...

https://www.aftonbladet.se/debatt/a/kJP9PA/den-stora-invandringen-forsvarar-integrationen?fbclid=IwAR2Hsa2_o39M9hKbWBp5iDYKG3njo7HSjY4ryhMbqLcMfXUYLG39mmCPIqc

maja lundgren sa...

Alltså jag är inte riktigt så dum att jag bara tror på nedskärningar jag själv kan iaktta, jag läser ju om uppsägningar och annat obegripligt.
Själv har jag nog delvis haft en väldig tur, eftersom så gott som alla mina erfarenheter av vård omsorg av olika slag, inkl. hemtjänst, bruten arm, ett väldigt fint äldreboende jag jobbar på (fast jag ska inte idealisera, det är tungt också och befarar nedskärningar), ok kollektivtrafiken i Stockholm är inget vidare åtminstone inte T-banan, polisen har i princip alltid kommit när man har behövt dem - eh alltså, inte min avsikt att skönmåla Sverige nu, men samtidigt - jag kan inte skriva under på att välfärdsstaten är krossad eller att situationen ens är avlägset jämförbar med Afghanistan.

maja lundgren sa...

Ah, stoppa mig, ska hålla mig borta från politiken.

Anonym sa...

Kristersson är en typisk moderat, skor sig på det allmänna och roffar åt sig så mycket han kan samtidigt som han vill göra det svårare för de som har det sämst.
Slemmo är för snällt!

maja lundgren sa...

Ja det håller jag med om, till punkt och pricka.

maja lundgren sa...

När sossehat, oförblommerad egoism och skylla på invandrarna möts, så kan det gå hur illa som helst. Ett slemmo.

maja lundgren sa...

Det här med att nästan bara lita på min egen erfarenhet, alltså erfarenhet, erfarenhet, erfarenhet, är rätt mycket en reaktion mot opinionsbildningen i sociala medier.
Oavsett om det handlar om att läsa om otäcka sms som skickats till någon, eller siffror, katastrofscenarior osv.

maja lundgren sa...

Men slemmo varken kan eller vill jag avhålla mig från att säga.
Det är opassande - för man bör tydligen tilltala alla med "kära" eller "bästa", svårt att veta om det där kära och bästa är ironiskt eller inte, men jag tänker säga slemmo. Hur känns det, slemmo?

maja lundgren sa...

Känns det bra, slemmo? Kan du sova, slemmo?

maja lundgren sa...

Hur känns det att vara avskydd, slemmo?

Verutschkow sa...

Men nu har han ju fattat ett beslut som synes logiskt och kanske t o m
lite moraliskt i och med att han avstår prisutdelningen.

Tror f ö att jag själv var där för några år sedan, på Rumänska K I.
Bindefeld var i alla fall där ...

maja lundgren sa...

Ledsen Verutschkow men det är inte moraliskt.
Nu är priset i sig underligt, partykungen Micael Bindefeld har alltså ett stipendium som ska hedra minnet av Förintelsen. Ett klart partipolitiskt vinklat stipendium, det skulle alltså ha delats ut av Ulf Kristersson.
Ulf K tror lika lite som Peter W att sd utgör något hot mot Hedi Fried, det här är ett spel för gallerierna från början till slut. Och Ulf K motiverar sitt avstående från prisutdelningen att han inte vill att ett pris (som redan i sig är politiskt strategiskt):
"Jag har förstått att det nu har uppstått en diskussion om att jag ska dela ut stipendiet. Stiftelsen ska inte dras in i en rent partipolitisk debatt".
Det här är list och taktik, inte moral.

Däremot är det här så extremt viktiga frågor, även kopplade till Israel, att jag måste försöka undvika glåpord och hålla resonemangen helt sakliga.
(Kristersson är förvisso ett slemmo, men...)

maja lundgren sa...

Förintelsen är utnyttjat från flera håll.

maja lundgren sa...

Tvungen att avstå från glåpord eftersom det här är så enormt viktiga saker.

Anonym sa...

En muslimsk partyfixare som delar ut ett pris till minne av Srebrenica ur en stiftelse för att motverka islamofobi. Bjuder politiker på en resa till muslimskt land som ockuperar land och förtrycker judar i islams namn.
Försöker tänka mig nåt motsvarande, funkar inget vidare.
Men spelar det egentligen nån roll att han är partykung?
Zigge

Anonym sa...

Fast du har rätt i att du borde undvika "glåpord". Det drar ner det i känslosamhet. Heller slemmo än kära och bästa, absolut men jag skulle gärna se att du skrev en eller annan artikel i tidningen också. För säkert finns det många som gladeligen skulle publicera nåt av dig om du höll ett hyfsat tonfall.

Anonym sa...

P.S Ziggot

maja lundgren sa...

Nej, jag har bloggen. Gratis, självständig, oomkullrunkelig.

maja lundgren sa...

Partykung, spelar det roll? Alltså, det spelar alltid roll när rika människor gör politiska utspel och ställningstaganden, och har många kontakter och bjuder dem på diverse?
och i det här fallet verkar det lite som att M Bindefeld går från att kritisera dem som inte kan skilja mellan judisk bakgrund och aktivt stöd till Israel, till att lobba för Israel. Israel är ett annat land än Sverige och det finns ingen självklar koppling mellan judendom och Israel.
Jag skulle vilja säga att på sikt gör väl lobbyister som Bindefeldt världens judar en otjänst, och nu menar jag inte i förhållande till vare sig nynazister eller personer med rötter i Mellanöstern som inte fattar skillnaden mellan för det första israeliska civilpersoner och israeliska politiker, för det andra mellan judar runt om i världen och Israel - utan jag menar i förhållande till den gamla vanliga antisemitismen som inte alls är försvunnen ur Sverige eller Europa, om någon trodde det.
Det sista vi behöver är en rik jude, om uttrycket ursäktas, med nära kontakter med politiker och som försöker påverka politiken i ett visst håll.

maja lundgren sa...

Partykung, det spelar väl bara roll i så måtto att det finns nåt lätt balzacskt över det hela.

maja lundgren sa...

Funderar lite på din muslimska partyfixare, blir väldigt svårt att transponera situationen, men kanske propagandistiska bjudresor till Dubai?

maja lundgren sa...

"Begränsad invandring" är så att säga inget jag brinner för. Dvs jag skulle aldrig komma på tanken att skriva en debattartikel - "en debattartikel är en argumenterande text där man tar ställning i en fråga och med hjälp av tydliga och sakliga argument försöker övertyga andra att hålla med" - med innehållet att lyssna på mig, vi måste pausa invandringen. Att jag aldrig skulle skriva en sån artikel beror inte på rädsla för att bli kallad det ena eller det andra, eller tvärtom få vänner som jag hellre skulle byta trottoar än umgås med. Det beror på att det inte är en djupt grundad övertygelse, utan en kusin till en bestämd åsikt. Det kan kallas en tanke, med väldigt många besvärliga konsekvenser och moraliska tvivelaktigheter. Den finns där, och den innebar att jag stödde gränskontrollerna när ganska många människor fick hjälp att ta sig in i Sverige utan att sen behöva söka asyl, dvs en okontrollerad flyktingström. En del av mina vänstervänner skulle aldrig kunna ha något emot det, för man jämför t.ex med flykten från nazityskland, och att man inte vet vilka som tar sig in i landet är inget orosmoment alls eftersom det är borgarna som har monterat ner välfärdsstaten.

Anonym sa...

70% var för ÖKAT flyktingmottagande hösten 2015.
Har opinionen svängt eller är det bara de mer högröstat främlingsfientliga som dominerar nu?

maja lundgren sa...

Många olika faktorer, men framförallt beror det på opinionsbildning och experter, och i mycket mindre grad "folks" egna erfarenheter.
Att jag stödde de införda gränskontrollerna berodde ialf på att jag de facto oroades av den organiserade införseln av människor som fick hjälp att hålla sig undan myndigheterna. Alltså, de allra flesta var säkert inte farliga, kriminella, terrorister, men jag var emot det ändå.
Sen, om man ställer detta emot tillvaron i ett flyktingläger, ja, då faller ansvaret på mig att jag tydligen hellre vill att någon bor i ett flyktingläger än gömmer sig i Sverige. Det blir mitt moraliska ansvar. De som väljer att inte ta ställning har egentligen den moraliska rätten, vissa etiska frågeställningar kan man helt enkelt tacka nej till att besvara. Så uppfattar jag det som att många vänstervänner gör. De duckar för frågan.

maja lundgren sa...

Just nu befinner jag mig tyvärr sedan en vecka långt borta ifrån hela verkligheten pga feberinfluensa, men jag har åtminstone fantastiska drömmar - nattetid.

maja lundgren sa...

Jo Olga besökte Rinkeby i alla fall! Det här är väldigt fint.
https://mitti.se/nyheter/nobelpristagaren-mallos-jarvaeleverna/?omrade=kista&fbclid=IwAR2OwZ4iFpPTnTvzZ6u3GDM2YFOBWOtY4goybh5UdIQ8ehwLBR7X4hW1BnY
Ja även jag måste akta mig för att låta mig påverkas av den främlingsfientliga retoriken, och jag syftar faktiskt fortfarande inte på sd utan på det som susar i medierna.
Det enda som räknas är konkretion, erfarenheter, komplexitet.

maja lundgren sa...

Och möten.
Tyvärr betonar begreppet "mångkultur" skillnader. Nu pratar jag INTE om att det ska ersättas av krav på assimilering. Svenskar måste tvärtom förstå t.ex att en sjal inte betyder en enda sak. Det är den här idén om tecknens entydighet som är så farlig, eller man behöver inte ens kalla den farlig, det räcker med att konstatera dess falskhet. Ut i världen med alla, låt alla få en arbetskompis med sjal. Eller utan.
Jag tror att en del svenska lite äldre kvinnor är rädda att bli fördömda som gamla svennehoror, och därför ser en anklagelse om skörlevnad i varje sjal.
Men jag vet också att min mor blev mycket arg när hon såg par där mannen hade västerländsk klädsel och kvinnan var täckt från topp till tå i traditionella kläder. För henne betydde det att han hade tillgång till västerländska friheter, medan hon inte hade det.
Och jag blundar inte med öronen för kvinnor som har bakgrund i andra kulturer och bedriver sin feministiska kamp mot de egna traditionerna. Det gjorde kvinnor i förhållande till kyrkan och traditionen här också.

maja lundgren sa...

Min mor såg verkligen rött när hon såg såna par, jag tolkade det inte som främlingsfientlighet utan som en genuin ilska över det hon föreställde sig var allmän manlig rörelsefrihet och allmän kvinnlig kringskurenhet.

maja lundgren sa...

Gardell har massor med fans, och de verkar uppfatta brevet till den obestridlige oppositionsledaren som rena käftsmällen.
Jag måste minnas att jag är en utomjording.

Mariannesson sa...

vi vet att du högtänker och långpratar.
Gardells fans är hundratusentals, och det är inget fel. Han sträcker ut en hand till bäste Jimmie för att han vill påverka honom. Och bäste Jimmie svarar att han nog har saker att lära sig av Gardell.
Vad kan gå fel?

maja lundgren sa...

Ingen aning. jag blir matt av sociala medier, vilka enorma svärmar en del omger sig med.
kommer knappt ihåg hur det var före sociala medier. Innan varje röst var uppbackad av si eller så många lajks och delningar osv. Allt det där fanns inte ens. Vissa passar det ovanligt illa, som mig, men man måste härda sig.

maja lundgren sa...

Anständighet återkommer som populärt ledord idag, jag läste Gardell på facebook och det visade sig att han gillar Ulf Kristersson, citat "en anständig människa helt enkelt. (Jag kommer återkomma till anständighet i en annan text framöver)".

Det här borde bli föremål för en filologisk studie - som Pompe påpekade används anstaendig som skällsord i stil med godhetsapostel av danska högerpopulister. gissningsvis är det därför anständig har börjat användas positivt i svensk retorik. Det är alltså nytt, det är jag säker på.

Jag tror aldrig att det har varit svårare att vara intellektuell i Sverige än idag. Gardells "vemod" när han tänker på att den anständige moderatledaren som han fick ett så gott intryck av svikit ett löfte, är skrivet på ett känslospråk som utarmar tänkandet.
Nästan tiotusen lajkar.

maja lundgren sa...

Ett modeord är aldrig oskyldigt.

maja lundgren sa...

Jag hör inte hemma i den samtida politiska retoriken oavsett om den är godhjärtad eller ondsint, voilà.
Så nu ska jag ge fan i att läsa tidningar och sociala medier.

Mariannesson sa...

Gardell är ironisk. Ser du inte det ironiska håller jag med om att det blir svårbegripligt att han kallar honom obestridlig oppositionsledare.
Han påpekar att Åkessons fans hatar honom, alltså Gardell, och vill tvinga honom att förklara sig brevledes. Han kan också tänka sig att träffa Åkesson, efter brevväxlingen. Åkesson ville träffas direkt. Det gick Gardell inte med på.
Gardells ställningstagande är inte att "rumpa upp sig". Det menar du säkert inte heller. Du är nog också bara ironisk.
Gardell är med rätta enormt populär, och kan fylla en viktig funktion som bro mellan grupper som hatar varandra. Man behöver inte plocka isär allting.

maja lundgren sa...

Nejnej, jag säger ju att jag ska hålla mig borta från tidningar och sociala medier. Jag tycker det är kvalmigt. Ser ingen verklig skärpa i det.
Jag ska hålla mig till arbete och verklighet, och till fantasier.

Anonym sa...

"Det sista vi behöver är en rik jude, om uttrycket ursäktas, med nära kontakter med politiker och som försöker påverka politiken i ett visst håll."
Micael Bindefeldt är ett demokratiproblem.

maja lundgren sa...

När du säger det sådär så låter det nästan lite antisemitiskt.
Men sätt tillbaks det i sitt sammanhang, så syns det att det inte är det.
Det gäller att skydda all världens humanistiska, kosmopolitiska, radikala eller opolitiska människor av judisk börd, från att tvångsrekryteras till Israels sak av en stormrik jude som ordnar partaj för svensk överklass. Han är inte representativ på något sätt.

maja lundgren sa...

Nu ska jag göra kväll.
På återhörande.

Mariannesson sa...

Jag avråder bestämt från den sortens formuleringar eftersom de kommer snubblande nära de antisemitiska föreställningarna om giriga judar som styr världen. Det riktigt ryser i mig.
Med det sagt så är det riktigt att kritisera Bindefeldts fester för den politiska eliten, och viktigt att skilja judendom från Israel (och vanliga israeler från politiker som Netanyahu).
Men vet du om Bindefeld ger ekonomiskt stöd till fredsarbete i Israel? Kanske till kontakter mellan palestinier och israeliska judar? Jag vet inte heller men vill inte vara så snabb att döma.

maja lundgren sa...

Det hade varit en väldigt bra idé, istället för att bjuda politiker på lyxhotell och guidningar i Israel hade han kunnat engagera sig i fredsarbetet där.
OBS jag tror inte att Bindefeld är ond.
Men Förintelsen används på ett helt tokigt sätt idag. Den bör hållas isär från frågan om Israel/Palestina.
Politiker bör inte låta sig bjudas på lyxiga propagandaresor till något land, inte på det sättet. Klart att politiker ska besöka andra länder men inte på privat bjud av en person som alldeles uppenbart vill göra reklam för det landet.

maja lundgren sa...

Den här frågan är redan gammal hur kom den upp?
Måste äta middag. Hej

maja lundgren sa...

"En anständig människa helt enkelt" (Jonas Gardell om Ulf Kristersson).

maja lundgren sa...

Anständig igen: "Det är lätt att på avstånd kritisera de som ändå gör anständiga försök"

(ur ett kommentarfält, en person försvarar SLs och borgerliga politikers utpekande av grupper som påstås skapa otrygghet).

Jag samlar på adjektivet anständig, det används visserligen på ganska olika sätt men jag kan sätta en tjuga på att det knappt användes för bara något år sen.
Och den som inte vill gå i språkets ledband - som Gadamer skriver, fast jag vill även ta reda på hur mycket medlöpare till nazismen gadamer eventuellt var - utan vill ha en begrundad förståelse även av samtidens dagsländor och paroller, vill t.ex ta reda på "anständighets" mentalitetshistoriska etymologi.

ja jag tänker förbli intellektuell pedant

Anonym sa...

"Kvinnor bör klä sig anständigt."

maja lundgren sa...

Det är såna fraser jag förknippar anständighet med i första hand ja, det är därför jag blir förvånad över (vad jag uppfattar som) det nya och frekventa bruket av anständig idag i olika sammanhang.

maja lundgren sa...

Det finns förstås också många andra användningar av anständig som inte har konnotationen "sedesam" eller "kysk" ett dugg. En lön så att man kan leva på en anständig/skälig/rimlig nivå.
Nätets synonymlexikon synonymer.se föreslår passande, lämplig, tillbörlig, skälig, rimlig; hederlig, just, schysst, korrekt, respektabel, hyfsad, väluppfostrad, ordentlig, snygg, städad; sedesam, ärbar, tuktig, kysk.
Kysk är faktiskt den sista användningen som föreslås där.
Så det är fullt tänkbart att det är knäppa hårklyverier - att jag tycker mig se att det används oftare som synonum till moralisk, sedlig. "...saknar varje anständighet". "... den anständiga reportern".

Men shit pommes frïtes, nu ska jag fira att influensan nästan är över, bara lite allmänt trött och slak.

Beträffande valet i Storbritannien - nu faller det på Boris Johnson att hålla sitt löfte och ordna en snabb Brexit.
Först därefter kan det hållas egentliga val i Storbritannien.

maja lundgren sa...

fått det på hjärnan. Läser en artikel om labour och snöar in mig på "decent".
Nu får det räcka, vill gärna fånga mentalitetshistorien i flykten men måste slita loss uppmärksamheten från det (tror jag) relativt ovidkommande ordet.

maja lundgren sa...

"Klasskonflikter omformuleras på löpande band till identitetspolitiska kulturkonflikter. Farligast är att den högerextrema föreställningen om att politikens huvudkonflikt går mellan kosmopolitiska ”globalister” och rotade ”nationalister” får ett allt starkare fäste i människors förståelse av verkligheten."
https://www.aftonbladet.se/kultur/a/K32vmM/britterna-valde-kulturkriget-fore-klasskriget?fbclid=IwAR1NJK05mxLDF3YVwjbMHr4QHomhhlJOpMjlR0Bj4vfVLvaWqywVPmrxqMc

maja lundgren sa...

Men jag tror det är klokast att undvika sånt här : "Vi måste hitta sätt att bygga starka identiteter kring våra politiska projekt. Vi måste formulera gemenskaper, tillhörigheter och en solidaritet som är effektiv utan att vara exkluderande. Vi måste göra det innan det är för sent."
Det KAN vara oklokt att skylta med splittring och svaghet, eller säga att det inte längre finns några starka identiteter utan dessa måste byggas upp.

Men ja, bland annat handlar det väl om den trötthet på "identitetspolitik" som råder sen länge inom vänstern (feminism, hbtq, antirasism, funkofobi osv).
Ta ett ställningstagande som Jonas Gardells. Han är inte vänster (då skulle han aldrig ha uttalat sig positivt om Kristersson eller riktat sig till Åkesson i ett brev). Det hela handlar om rätten att slippa stryk av skinheads, rätten att slippa hatspråk - osv. Allt det är förstås både rätt och riktigt och viktigt. Men det är utspel av den här typen (populistiska kan man väl kalla dem) som den lite allmänna vänsterliberalismen samlas kring, på nätet, där det viktigaste är att man bekämpar sd och då inte har något emot en allians med DN:s chefredaktör.
Vänstern lyckas sämre med populistiska utspel av den typen och det är heller inget jag skulle vilja se, jag gillar inte populism (ska definiera vad jag menar med det sen, det är inte folklighet jag menar).
Men jag tror inte på att lufta offentligt att "vänstern har ingen riktig identitet som klasskamp längre för den har kapats av identitetspolitiken" - såna diskussioner tror jag fanimej bör ske off the record. Har man att göra med så magnetiska fenomen som å ena sidan högerpopulism/fascism och å den andra ikonvänsterliberalism, så bör såna här diskussioner "vi borde... vi måste.... " avhandlas INNAN man skriver debattartiklar.
Allt behöver inte vara synligt precis hela tiden.

maja lundgren sa...

Men fan, ge mig middag.
Vad är det med mig? En veckas influensa, det är vad som är med mig.

maja lundgren sa...

Det är jobbigare för ensamstående att vara sjuka.
MVH.

maja lundgren sa...

Men jag säger inte singel, jag säger inte ensamstående, jag säger oomkullrunkelig.

Verutschkow sa...

Bädda ner dig ordentligt ! Och sätt på dig så mycket kläder du
orkar med, t ex mössa och halsduk. Så gör ofta jag …

Och när jag är tillräckligt trött orkar jag inte äta så då
hamnar man en smula närmare matchvikten.

maja lundgren sa...

Jag är frisk igen, första långpromenaden idag.
Men tack för tipset!

maja lundgren sa...

Apropå "LTI"-ord i nutiden: "fredsskadad". Den är läskig den.

maja lundgren sa...

Men jag tror att experter och politiska kommentatorer som t.ex Mats Knutson gör stor skada. Tar honom som exempel för att han uttalar sig jämt och alltid tvärsäkert.

maja lundgren sa...

sd smyger fram i skuggan av såna experter.

Ett exempel på LTI-fiering: krav på handskakning för att få jobb i en viss kommun. Oskyldigt förslag? Nej, trots att och på grund av att de som drivit igenom förslaget säger att problemet knappt finns med folk som inte vill skaka hand, så är det ett förslag som borde gå emot grundlagen. Det puttar in folk i en idiotfålla, intolerant, självgod, vaggar in dem i vanföreställningen om tecknens och signalernas entydighet och autenticitet. Eller att handskakning mellan män och kvinnor skulle vara traditionellt. Det är ett helt nytt påfund. Mischmaschet av fejkat ursprung och militant intolerans mot utpekade grupper är densamma som inom nazismen.

Verutschkow sa...

M Knutsson är från samma stad som J Åkesson. Hörs kanske ...

maja lundgren sa...

Aha, ja jag vet inte om det spelar roll. Men Knutsson är väl sveriges meste proffstyckare, och när han uttalar sig är det något slags talakt. Alltså säger han att någon definitivt är inne i stugvärmen, så är det inte ett objektivt påstående utan ett slags omfamnande. Upprepas definitivt inne i stugvärmen tillräckligt många gånger, så blir det ett faktum.
Det är fullt möjligt att uttrycka sig neutralt, för övrigt är det fullt möjligt att avstå från politiska experter som talar om hur saker och ting entydigt ska tolkas.

maja lundgren sa...

Apropå det kanske eller apropå något annat har jag börjat läsa Jakobsböckerna och har visserligen inte kommit så långt ännu men kan nog göra ett undantag för Olga Tokarczuk, hon får dispens dvs i det fallet var Nobelpriset något bra. Ett dåligt dåligt pris kan gå till en bra bok.

Verutschkow sa...

Annars tycker jag att expertkommentatorerna på radion är
väldigt bra. Fredrik Furtenbach och Tomas Ramberg ...


https://sverigesradio.se/sida/gruppsida.aspx?programid=83&grupp=20677&artikel=7363341
https://sverigesradio.se/sida/gruppsida.aspx?programid=83&grupp=20677&artikel=7363734

maja lundgren sa...

Å, det ska jag baske mig lyssna på. Bafatt.

Verutschkow sa...

"Styr din plog över de dödas ben" utgör en väldigt intresseväckande
titel på en bok. Och Olga åkte ju ut till Rinkebyskolan trots allt ...

Men ingen av de båda författarna var med i TVprogrammet "Snillen
spekulerar". SlutNobellerat för det här året för min del.