torsdag 12 december 2019

Skuggorna i Kvarteren


17 kommentarer:

Anonym sa...

Born 1919. Remembering Salinger
https://m.youtube.com/watch?v=zqc0Gn5Yb90

maja lundgren sa...

Lite ot, fattar inte?

Anonym sa...

Skuggorna i kvarteren
"Bort gå de,
stumma skrida de
en efter en till skuggornas värld."

maja lundgren sa...

Strindbergs fiende Verner von Heidenstam. Och Salinger är också död. Så långt stämmer det.

Det är en google Earth-bild som råkat fånga in några skuggor, jag hittade den och slöt den till min själ, vem vet när den togs och vilkas skuggor det är.

Anonym sa...

Kände mig bara lite morbid så här på söndagen när jag såg den otäcka, oformliga bilden med skuggestalterna

maja lundgren sa...

Ja, den är skrämmande. Den är från "kvarteren", det kan vara vem som helst.

maja lundgren sa...

jag ska zooma in igen på samma gathörn, skuggorna borde ju vara kvar där.

Anonym sa...

Läskig. Var hittade du den?

maja lundgren sa...

Sökte genom kvarteret med google earth, laddade ner några bilder.

maja lundgren sa...

Nej, verkar ha ersatts av andra bilder.
Fotograferar Google Earth om all världens gator med jämna mellanrum?

Anonym sa...

Fantastisk bild!

maja lundgren sa...

En framtida utgåva av Myggor och tigrar kunde ha sådana här illustrationer.
Jag letade faktist efter spellokalen, inte säker på exakt var den låg men hittade sådana här skuggformationer istället.

Anonym sa...

Tittar du på Ferrante-serien på TV?

maja lundgren sa...

Nix. Kommersiell smörja. Socialporr, misärporr, ett tvättat Neapel som ser helt orealistiskt ut. Det sexuella våldet påminner om Stieg Larssons millenniumtrilogi. Det är underhållningsvåld. Och tyvärr drar det till sig sensationslystna turister som vill förfasa sig över napolitanska män.

maja lundgren sa...

Jag gissar att det är en manlig författare, som inte kommer ur de miljöer som skildras i böckerna.

maja lundgren sa...

Eller ett team.

maja lundgren sa...

Gav TV-serien en chans till men - det är skvatt omöjligt för mig att tåla den någon längre stund. En klibbig känsla av fejk, så mycket som verkar konstruktion.
Blev lättad när jag fick medhåll i Neapel.
Hädanefter tänker jag inte nämna "Ferrante".
Det gåtfulla har ingen dörr - någon har skrivit en diktsamling som heter så. Måste tänka på det när uppenbarligen hela världen blir förförd av ett Neapel jag inte känner igen.