onsdag 22 maj 2024

Lurendrejeri


Grov cynism och främlingsfientlighet.
Det sammanfattar väl sd:s trollande.

Vet inte om det är någon vits att spekulera i hur deras väljare reagerar. 
Men sd-trollen har väl AI-vinden i ryggen. Kan man inte lita på att nånting är genuint, kan man lika gärna lita på fejkfabriker.  
De har "satsa på dig själv" i ryggen: ändamålen helgar medlen om det gynnar mig (eller: om jag tror att det gynnar mig). 

Det är slående hur språket självt riskerar att kollapsa inför de här krumbukterna. 
Det påminner om vad Klemperer skriver i sin LTI: alla påverkas av fejkspråket. (Bland många poänger i hans studie är att han visar hur artificiellt, allt annat än äkta och ursprungligt, det klatschiga och bombastiska nazistiska språket var). 

Att säga att trollfabrikerna är "ett svek mot svenska folket" funkar inte - var det första jag tänkte - för det ligger för nära högerpopulismens och nazismens språkbruk. Lite för lätt att replikera: jaha, men gängvåldet, är inte det ett svek mot svenska folket? Jaha, men har inte svenska folket anonyma konton i sociala medier? Är det inte vardag på nätet? Äh, ville bry sig, det är effekten som räknas.

Som ett brev på posten (rättare sagt ett mail i inboxen) kommer uppmaningen från en vänsterpopulistisk nättidskrift: "sluta jiddra, börja trolla!" "Skaffa en egen trollfabrik, eller håll käften!" 
 Troll som matar troll på Internet och tror att det är hjältemod.  

 Det finns ett annat språk. 
För min del tror jag att det kommer en reaktion mot AI, trollfabriker och populism, och att det kommer gå i precis motsatt riktning från vad den här vänsterpopulistiska blaskan föreslår: fler möten, politiska och andra, och mer läsning av annat än påverkansoperationer på Internet. 

Klart slut för tillfället. 














1 kommentar:

maja lundgren sa...

Det här är bra.

https://www.expressen.se/kultur/de-slappte-bada-anden-ur-flaskan/