lördag 18 februari 2012

Det är Montaignes fel!

Variationer på temat "om du känner sådär Sveland, så är det vänsterns fel" har dykt upp.
Det är inte twitterkorta inlägg om man säger så.
Man får känslan av depphöger som vet att den har vinden i ryggen men drar kappan hårt omkring sig eftersom vinden är så kall. Och den anklagar vänstern för multikulturalism och kulturrelativism. Och säger att mördaren på B (som inte får nämnas längre utom av högern) var förvirrad och att det är mångkulturalismens fel att han var förvirrad.
I Gaggböle har den intellektella högern kommit ännu längre i sin analys. Den är asbildad och vet att det är Montaigne som bär skulden för högerextremismen eftersom han uppfann kulturrelativismen i essän Om kannibaler. Där skriver han att den nyupptäckta indianen, ett fynd som kom att berika populärkulturen såväl som exotismen och primitivismen, kan vara nog så grym men det kan europén med. Han introducerade därmed den dåliga vanan att upptäcka totempålen i det egna ögat. Och det gjorde han redan på femtonhundratalet. (Och fick vissa om än begränsade problem med Inkvisitionen - den använde kristen tortyr, han var emot osv).
Påbudet att kritisera den egna kulturen sitter djupt i de flesta intellektuella. Eller så sitter det på ytan, som en innantilläxa. Västerlandet bär på en skuld sedan kolonialismen och kulturimperialismen med deras kombination av plundring och tvångskristnande. Och därför bör vi idag snarare vårda andra kulturer än den européiska. Att det finns en paradox här är givet. Många människor som flyr hit gör det just för att de är förföljda av den sortens hårda religiösa och enögda politiska regimer som Montaigne fick linda in sitt budskap för att undkomma. Och därför (jag berättar precis allt om hur det är nu, så passa på och lyssna) kan till exempel Dilsa Demirbag-Sten skriva på ett sätt som gör den inhemska vänsterkulturella medelklassen nervös: hon proklamerar den västerländska, moderna kulturens överlägsenhet och kräver mer missionerande och statlig kontroll över invandrade grupper än mindre.
Michel de M hade pekat på mördaren som bara högern får nämna som ett bevis på att Montaignes egen kulturrelativistiska, vingliga och essäistiska sanning är just sann, medan den onämnbares perversa tunnelseende är falskt.
Lemmy, som klär ut sig till indian (han bor inte i Gaggböle utan i Mäktig Tussilago, men strunt i det) hade inte hållt med Montaigne utan sagt att hyllningarna till mångkulturen är orättvisa och obalanserade eftersom de svenska förmoderna traditionerna samtidigt betraktas som skumma och nationalistiska.
Lemmy hade sagt ungefär att det är framstegsprojektets fel: modernisering, urbanisering, rotlöshet, avkapande av kontakten med äldre inhemska traditioner, med både kungar tomtar och troll... Och så invandring på det då... Oscar hade då motvilligt kommit ihåg att historia betraktades som ett onödigt ämne när han gick i plugget, att det nästan var kontroversiellt och lite skamligt, det skulle vara tabula rasa.

Gaggbölehögern gillar egentligen inte Gaggböles folkliga traditioner mer än allt annat mameluckstjafs. Den är inte nationalromantisk eller folkloristisk. Jo lite, den har blivit så rationell och analytisk att det slagit över i sin motsats så att den inte behöver vara verbal längre utan kan säga det i toner istället. Men inte låter det som en folkvisa.
Det är Montaignes fel!


Här nedan ser vi Gaggböles multikultiförening. Klart tigerbossen har en klo med i det också.


"Vad hände med framstegstanken som kunde förena de utsatta i kravet på arbete, anständigt boende, god utbildning och rätten att själv definiera sina identiteter? Vänstern har gått från det möjliga till det givna, från att se på framtiden med hopp till ett knäfall för tradition och identitet." Dilsa Demirbag-Sten.

Kneel before postmodernismens Zod! Å andra sidan kan man se det som att de gemensamma principer Dilsa efterlyser just är desamma som vänstern håller fast vid. Det finns lagar i ett land som måste följas. Gemensamma för alla. Det vänstern ryggar för generellt är väl tanken att Staten ska ingripa mer i människors liv. Till exempel särbehandla muslimska flickor och utgå ifrån att de borde befrias från sina pappor och bröder. Det är rätt många ungdomar som far illa i Sverige på olika sätt. När ska samhället ingripa? Vad skolan kan göra är att vara tydlig med vilka rättigheter barn och ungdomar har. Tala om att det råder totalförbud mot aga, erbjuda samtal med kurator om någon har problem, osv. Jag säger inte att det är lätt. Men obligatoriska gynundersökningar, som var på förslag en gång i tiden? Var går gränsen mellan integritetskränkning och överdriven samhällelig kontroll å ena sidan, välvilja å den andra?
Jag tillhör dem som uppfattar talet om hederskulturer till skillnad från den svenska som obehagligt och segregerande i sig.
Det är ett av mina arv från Montaigne. Det betyder inte att jag inte tycker att man ska ingripa och säga ifrån när barn och ungdomar far illa.
Kraven på arbete, anständigt boende, god utbildning och rätten att själv definiera sina identiteter tror jag inte någon inom vänstern är emot. Däremot avvisar de flesta idén om att kulturer i sig skulle vara inkompatibla. De använder en klassanalys, istället för att beskriva invandringen eller specifika kulturer som ett problem i sig. De säger ja till integration men är tveksamma till långtgående krav på assimilering.

Jag tycker bäst om konkretion, så jag ska vara konkret på en punkt där jag tycker att samhället backar på ett felaktigt sätt som inte är ett arv från vare sig Marx eller Montaigne, utan snarare från... socialdarwinismen? Exemplet är väldigt åskådligt.
Det gäller en förort till Malmö som ska ha utvecklats till något som påminner om vissa egenmäktiga, grymma och pittoreska kvarter i Neapel. Brevbärare vågar sig inte in där längre. En lösning som har föreslagits är att ungdomar från det området själva ska ta över postutbärningen. Att man ens kan komma på tanken tyder ju på en reträtt från känslan för det allmänna, det gemensamma. Postutbärningen ska alltså bli en intern angelägenhet, kanske rentav tas över av någon klan? "Staten sviker oss, är inte närvarande här längre" brukar medborgare i motsvarande kvarter i Neapel säga. Men dessa medborgare förknippas ändå alltid med de kvarter de kommer ifrån, där alla antas vara skurkar. Och det är här den onda spiralen börjar snurra.
Är det verkligen Karl Marx som bär skulden till detta? Det kan man svara ett rungande nej på. Kulturrelativismen? Postmodernismen? Tja. Lite grann kanske. Det är fullt tänkbart att det daltas för mycket med gängen. Den traditionella flumvänstern skulle ha väldigt svårt att förespråka fler poliser på gatorna.
Men det tror jag behövs. Lämna inte gängen i fred helt enkelt. Räcker det? Nej, sen krävs det en storsatsning på de utsatta områdena, mycket stålar och engangemang. En angelägenhet för hela Sverige.
Nu har ni nåt att klura på.

19 kommentarer:

  1. Ja, nu jäklar har jag något att klura på resten av helgen.

    En fråga bara - det där till höger om Tigerbossen, är det ett högerspöke eller en stadsfeminist som klätt sig i burka.

    OT Hovgrodan hälsar att han alltid har knätofsar när han firar jul, midsommar och Eid al-Fits. Han firar alla religiösa (och icke-religiösa) högtider eftersom han tar alla tillfällen i akt att få ha sina högtidskläder. Jag ska visa bilder så fort jag kan. Så fort grodan vaknat ur vinterdvalan.

    SvaraRadera
  2. Lite helgpyssel som sagt var.
    Jomen det är väl ett stadsfeministiskt spöke.
    Hovgrodan är ALDRIG OT. Aldrig. Ja, visa bilder så fort han visar sig i knätofsar!

    SvaraRadera
  3. Gillar det där med Dilsa.

    Vore det inte dags med Lite Disco igen?
    Kanske Talula eller varför inte Laleh som Carstoned lärt mig uppskatta:
    http://youtu.be/_mQUzpKKH18
    http://youtu.be/9V9gdWqeF7M

    Synd att "Julberättelsen" inte finns öppen. den var bra.

    Leroy

    SvaraRadera
  4. Hej Leroy!
    Ja, det var ett tag sen det var Disco. Laleh är bra. Who started it kanske kan passa som söndagsdisco.
    Just det, Carstoned hade väl en ganska kämpig uppväxt och gillade Marklunds Gömda lite grann av den anledningen - om jag inte minns fel nu. Fast hon har aldrig skrivit här.
    Julberättelsen var kul. Om Charlie läser det här kanske hon kan öppna den igen?

    SvaraRadera
  5. Ingen är profet i sitt eget land. Så enkelt är det!
    Inte Montaigne heller blev en sådan, trots sin individualism.
    Däremot Lemmy som klädde ut sig till indian och flydde Gaggböle till Mäktig Tussilago... Ja där satt den!
    Enkel logik: man kan bli profet i ett annat land…
    Ja, den mäktige. (rebell? ;-) )

    SvaraRadera
  6. Ingen är profet i sitt eget land. Så enkelt är det!
    Inte Montaigne heller blev en sådan, trots sin individualism.
    Däremot Lemmy som klädde ut sig till indian och flydde Gaggböle till Mäktig Tussilago... Ja där satt den!
    Enkel logik: man kan bli profet i ett annat land…
    Ja, den mäktige. (rebell? ;-) )

    SvaraRadera
  7. valens: haha, exaktamente! Nu är ju Lemmy bortom gott och ont, han bara är i all sin fjäderprydda utsträckning.
    En del av dina kommentarer hamnar förresten i bloggens spamkorg - vet inte varför, men det är inte jag som tar bort dem ifall du undrat.

    SvaraRadera
  8. De kör en serie om spöktro i Svenska dagbladet. Apropå din teckning. En kinesisk gangster och en nazifeminist i burka? Vad har hon i handen, är det en dolk - eller ger hon fingret?

    SvaraRadera
  9. Det kan vara en parfymflaska också, eller en likörflaska kanske. Håll med om att det är en snygg teckning. Ja, jag läste den artikeln bl.a att Alf Svensson hade protesterat mot 1985 (?) års julkalender för att den var full med skrömt.

    SvaraRadera
  10. 21 % av svenskarna tror på spöken. Fler än man skulle tro.

    SvaraRadera
  11. Ebbe Schön gör ett avvaktande uttalande som passar en forskare. Det kan hända att de 20 procenten har hypnagoga erfarenheter och/eller synkronicitetsdito som de menar är svåra att passa in i en rationell förklaringsmodell. Men egentligen är steget därifrån rätt långt till att hävda att man tror på spöken. Jag skulle ju ha svarat nej, även om... knuff knuff...
    Det har hänt mer med det elektriska. Det kan inte vara en slump. Jag för bok över det.

    SvaraRadera
  12. Haha. Hybris-Maja. Ja jag tycker det är snyggt. Rena enkla linjer, svart och blågrått. Gör nåt med fantasmerna. Klart intressant teckning.

    SvaraRadera
  13. Jag kan ju bara inte låta bli att gå med håven. Tack szigge.

    SvaraRadera
  14. Fredrik Ekelund vågar tala klarspråk trots att han skriver i judeägda DN. Det är inte medelklassen som röstar på sd. Det är hans egna vänner, som vet att invandringen gått för långt. Hamnarbetare, invandrare från Kosovo, förenas i insikten om att den fattiga kommunen Malmö tagit emot för många främst muslimer, med en kvinnosyn som en "feminist" som Maja Lundgren inte heller borde vilja ha i landet. Den politiska korrektheten illustrerades med övertydlighet då Mona Sahlin tog på sig sjal och välkomnade en moské - trots att en majoritet av svenskarna inte vill se några moskeer på svensk mark. Stödjer Maja Lundgren likt Mona Sahlin kvinnoförtryck?

    SvaraRadera
  15. "Mycket tyder på att det var ungdomar som sympatiserade med Islamiska kulturföreningen, öppet kriminella (där vissa i dag är organiserade i gäng med kopplingar till Köpenhamn) och AFA-ungdomar som låg bakom kravallerna. De unga socialdemokraternas påstående fick förmodligen motsatt verkan. Folk är ju inte korkade. Varför ska man rösta på ett parti som inte vågar tala sant om något för dem så viktigt?
    Vilka är de då, de som så ofta beskrivs som ”fascister” och som får Sveland att mana fram bilden av 30-talet? Marschvilliga stövelfetischister som längtar efter en ny Hitler? Sådana finns säkert men när jag ser mig omkring ser jag också annat, som när jag häromdagen pratade om situationen i Malmö med en fotbollskompis som flytt krigets Sarajevo och nu bor i en av de stadsdelar där gängen rotat sig. Han talade sig varm för SD och berättade att han, hans fru och kompisar funderar på att rösta på dem i nästa val. Och tittar jag på dem jag känner som redan röstar på SD är det gamla hamnarbetarkamrater ty ironiskt nog tycks många av SD:s sympatisörer komma från vänstern och arbetarklassen."
    Muslimer, kriminella och vänsterextremister gör gemensam sak med politiskt korrekta "vänsterintellektuella" på långt avstånd från verkligheten. Det är i det sammanhanget Mona Sahlin tar på sig en sjal och flirtar med islamister. Naivitet? Det är i det sammanhanget Maja Lundgren flirtar med "mångkultur" och "kulturrelativism". Cynism?

    SvaraRadera
  16. Den puttriga skämtsamma tonen här är äcklande. Ja, man kan rita en teckning av en gangster och en kvinna i burka på långt avstånd från skräcken som förlamar Malmö, skräcken som förlamar. Kul för en vänsterintellektuell som tycker gangstrar och muslimer är sexiga. Som omger sig med jasägare. Vad bryr sig Maja Lundgren om kvinnor som hålls i förtryck, blir omskurna, bortgifta, nertryckta av sina män. Vad bryr sig Maja Lundgren om orsaken till problemen. Gängen rotar sig, och arbetarklassen röstar på SD. Borde det inte vara nog för att upphöra med att skämta med slöjornas tyranni?

    SvaraRadera
  17. Vänstern vägrar tala om hela verkligheten.
    Det centrala är:
    "ett slags allmän oro för islam och det man ser som dess kvinnosyn". Feminister blundar för hotet från islam, det hot som är större än judendomens hot, islamistiska sekter gör gemensam sak med vänsterextremister som AFA och det godtas av "intellektuella" som själva är helt ohotade.

    SvaraRadera
  18. Vänstern vägrar tala om hela verkligheten.
    Självmordsbombaren i Stockholm försvaras då han "bara" protesterade mot Vilks karikatyrer och det svenska deltagandet i Afghanistankriget. Vad är skillnaden mot Breivik, som försvarade Norge mot karikatyren av patriotism, och muslimers närvaro i Norge?

    SvaraRadera
  19. Det här är ju som en lång artikel i flera delar, Anonym. Du har inte funderat på Newsmill? Det där med "hela verkligheten" är ett intressant uttryck. Jag gillade inte Ekelunds artikel, ska förklara varför sen eller kanske inte.

    SvaraRadera

Specialblogg om Myggor och tigrar (klicka på bilden)