tisdag 12 januari 2010

Lite news

En intervju med mig i ETC kan läsas här. Jag letar efter en i Sydsvenska Dagbladet också, det kan ju faktiskt vara en grej att ha länkar till sånt i bloggen.
Annars har en av dess mest frenetiska angripare övergått till att uppmana till bränning av mina böcker.
Nån länk till det? Forget about it.
Jag kommer att fortsätta skriva om högern på nätet. Det kan varken smicker eller hot, kapning av signaturer eller punktmarkering av mina besökare göra nåt åt.
Men min hulda vana trogen övergår jag raskt till något angenämt. Den här TV-serien gillade jag mycket i tolvårsåldern. Det är rätt lustigt att se om den nu, inte minst att höra dialogerna, tonfallen, uttrycken. Tempot är förstås mycket långsammare än idag. Apropå signaturmelodier, som vi pratade om under föregående inlägg, så är väl den här något av en klassiker.

209 kommentarer:

  1. Menar du den här i sydsvenskan?

    Jag såg faktiskt den av ren slump när den publicerades. Jag läser kultursidor väldigt sporadiskt numera.

    http://sydsvenskan.se/kultur-och-nojen/article617224/Maja-Lundgren-En-brytningstid-med-enorma-forandringar.html

    SvaraRadera
  2. Anna Godenis hette väl hon som spelade huvudrollen?

    Bromma flygplats, numera återuppstånden.
    Leif Krantz som också gjorde Kullamannen och Kråkguldet som vi diskuterade sådär 43500 kommentarer sedan.

    SvaraRadera
  3. Syster D: ja just det, Anna Godenius. Aha var det samme regissör som gjorde Kråkguldet. Ser man på. Två serve-ess, i princip. Kullamannen tror jag aldrig att jag såg, lite osäker på det.
    Sevenelven: bingo. En sån där jättekort.
    Nu slänger sig Atossa på ytterdörrens handtag, hon vill gå ut i snön. Hennes broder är mer rädd om trampdynorna och har inte varit utanför porten på flera dagar.

    SvaraRadera
  4. oj, ja den serien ja. Ja, den var bra!

    SvaraRadera
  5. Herregud vad åren har gått. Vad gammalmodigt det ser ut i videon. Bussarna o bilarna...

    Bränna böcker! En del kunde bränna sina egna bloggar istället. Nä, visst nä ordet är ju fritt.

    Men visst blir man lite mörkrädd när man ser hur egoismen sprider sig som en farsot i samhället och hur man ser uttryck för det i olika bloggar.

    SvaraRadera
  6. Ja den serien var jag engagerad och äntligen en signaturmelodi som jag bryr mig om. Men fasen vad långsamt allt går.

    Undrar om man måste se om den där nån gång, för att kolla på vad man sett och tagit intryck av. Och för att det är ett tidsdokument.

    SvaraRadera
  7. Mycket frestande skrivet om din bok maja. Man känner sig väldigt sugen på att läsa och fundera över det hela. Det känns som att man kan fara iväg åt olika håll och se saker och ting, risken kanske finns att man börjar tänka.

    Men varför rubriken "manlig undergång"?

    Att samhället förändras förstår jag ju att man menar, och att viss typ av manlighet och kvinnlighet omvärderas men manlig undergång. Men det kanske finns nån förklaring det med?

    SvaraRadera
  8. Tilägg: jag förstår ju att det inte är du som har satt rubriken. Det var mer som en fråga om varför den som satt den satt den alltså.

    SvaraRadera
  9. Charlie: det var precis vad Alice Eggers, som gjorde intervjun, undrade. Rättare sagt hon påpekade att det inte var hon som satte rubrik och skrev ingress. Det där är på något sätt typiskt media. Eller "gammalmedia". Det är ungefär som frågan "vem tror du kommer att gå från lovande till superstjärna" i Sydsvenskan.
    Skönt med bloggen på så vis.

    SvaraRadera
  10. Det blir så gott som alltid en underlig vinkling och paketering i media. Det är böckerna som gäller, så att säga. Allt annat bör läsaren ta med en grävskopa salt.

    SvaraRadera
  11. Hej Maja!

    Väldigt vad många det är som skriver böcker i denna bloggvärld som jag hitills har träffat på. :-)

    Funderade också på rubriksättningen. Det känns så typiskt mögligt manshetsande som vanligt av gammelmedia.

    SvaraRadera
  12. "– Det skulle bli jättemycket gangsterism och våld och medborgargarden och grejer och det tror jag att de kloka inom högern vet. Om alla lämnas åt sig själva och det inte finns några skyddsnät så kommer folk göra sina egna skyddsnät… Och jösses, vi skulle få ett Neapel!"

    Det är möjligt att de VET men de ger blanka tusan i det.

    Social darwinism Bra? Ja, i teorin kanske.

    SvaraRadera
  13. Söta Tigerungar:

    http://djur.msn.se/wwf-msn/1276168-vild-sumatratiger-m-ungar-pa-film

    SvaraRadera
  14. Allergisk mot alla former av fanatism13 januari 2010 kl. 11:02

    Bernt:

    Finns det NÅGOT som inte är "manshetsande"?!?
    Du verkar vara extremt "kvinnohetsande".

    SvaraRadera
  15. Herrskap o tjänstefolk och den Victorianska era på film är ju kul, som ett tidsdokument, men inte fanken skulle man vilja ha levt under den tiden. Och ha tillbaka den vill åtminstone inte jag.

    Känns ju mer naturligt att sträva framåt än bakåt!

    SvaraRadera
  16. Tycker du MO att skillnaden är så stor då? Det är väl i stort sett bara kläderna och språket som skiljer sig, i övrigt går det att känna igen det mesta i de viktoranska skildringarna.

    SvaraRadera
  17. Anonym

    Ja, på sätt och vis är det ju likadant än...

    Lite friare är väl tjänstehjonen och kvinnorna idag ialla fall så vissa framsteg har ju gjorts.

    Framåt, framåt...

    SvaraRadera
  18. MO!

    Jorå! Massor.
    Men tycker inte du också att det var en onödig antydning i rubriken.

    Och! Ja! Väldigt mycket i gammelmedia är vinklat i det som jag tycker mossiga ideén att män är förövare och kvinnor offer. Alltid. Det är så tråkigt att se.
    Börja att kolla själv. Vid snarlika händelser om män och kvinnor så vinklas det ofta helt olika. Det är väl könsmaktsordningen det kallas.

    Så! Det är inte jag som är kvinnohetsande utan media som ständigt snedvinklar tycker jag.

    Kolla det här t.ex.
    http://www.metro.se/2010/01/08/57822/kvinna-dejtade-wow-flort-greps-av-pol/

    Hur tror du rubriken hade varit om det varit det omvända?

    SvaraRadera
  19. OBS!

    Såg fel det var inte MO utan
    "Allergisk mot alla former av fanatism"
    som skrivit frågan och jag riktade inlägget till

    SvaraRadera
  20. MO, jag vet inte om tjänstehjonen är friare idag än då. De har bara fått nya benämningar och kallas idag i Sverige för arbetslösa och sjukskrivna.
    Tja, den kvinnliga friheten ser också lite annorlunda ut idag än under den viktorianska eran men det har inte gått framåt så väldigt mycket vill jag påstå.

    Kollade på "Förnuft och känsla" på TV igår och fick en smärre chock när jag insåg hur lite vi gått framåt sedan den tiden som skildrades.

    SvaraRadera
  21. Anonym

    Nej, det kom väl av sig nånstans på vägen, strävandet, trots alla påståenden om statsfeminism. Men det är väl med kvinnor som får det bra som med män; när man/kvinna fått det tillräckligt bra själv så har man/kvinna en tendens att se till sitt eget bästa i första hand, dvs man blir egoist i större utsträckning än tidigarem skiter fullkomligt i några slags ideal.

    Kvinnor är idag dubbelarbetande så på ett sätt har de blivit mindre fria - friare ekonomiskt - ja visst - men hur ser det ut överlag?

    Ja, jo arbetlösa, sjukskrivna = tjänstehjon...ja kan man ju säga och man kan väl även inkludera alla de i låglöneyrken.

    SvaraRadera
  22. La den här kommentare på IC:s Blogg:

    "Remember this?

    http://www.youtube.com/watch?v=0G45DOOm80c&feature=related

    Bara som en liten refresher om hur det troligen lät från DET hållet ibland…också…angående skitsnack om en expartner bl.a"

    **************

    ...men IC verkar inte vilja lägga ut den. Passar väl inte in nu när hon använder sig av Alex Baldwin som exempel på en stackars exemplarisk farsa som blivit utsatt för en mammas PAS:ande.

    Ugly divorces - it takes two to tango, som sagt.

    SvaraRadera
  23. Bernt. Jag satt och tänkte på att du är så ny i den här delen av bloggvärlden. Jag förstod nog inte riktigt hur ny förrän jag läste dina kommentarer hos Trollan. Så jag vill bara ge dig ett tips om du vill lära känna den här bloggen och hur den ofta ser ut. Om du ska läsa äldre inlägg alltså.
    Majas inlägg "Humor är inte motsatsen till allvar" från 2 Jan är ganska typisk på så sätt att vi är både allvarliga och skojfriska.
    Dessutom har den inte ens 200 kommentarer :)). Så den borde inte ta en hel dag.

    SvaraRadera
  24. Jag måste ju genast uppmana dig att köpa Doris.
    Den här låten bygger på temat till "Ärliga blå ögon", och Loffe spelar trummor, ja, alla är med.
    Skitbra skiva.

    http://www.youtube.com/watch?v=4KH1WKK7aJo

    Did You Give The World Some Love Today, Baby

    http://www.youtube.com/watch?v=qej7noBx4p0

    SvaraRadera
  25. Men Ehrenberg. ETC. Det finns inte någon människa jag har hört så många tala illa om som den mannen. Yrkesmässigt, alltså. Märkligt.

    SvaraRadera
  26. ps. IC har nu svarat på mitt inlägg.

    SvaraRadera
  27. Jag minns när Johan var Jenny som ett reklamtrick som jag har fattat det. Det var ju ett tag sen så jag minns inte riktigt vad det hela gick ut på.

    Jaså han är upphov till sånt, det hade jag ingen aning om. Vad är det folk säger då?

    SvaraRadera
  28. Charlie!

    Det minns jag!
    Han gick ut på gatorna som Jenny för att "läsa av" av det förtryck som kvinnor får utstå i vardagen.

    Jag minns att jag tänkte att hur många går på den förklädnaden. :-)

    Men, jag har för mig att han upplevde förtryck som Jenny. Mmmmm... Jag undrar allt jag.....

    SvaraRadera
  29. Var det inte mest bara ett hopkok? Jag har för mig att han sen berättade om det och att det inte stämde det som han skrev då?

    SvaraRadera
  30. Apropå ETC. Var det inte de som gjorde den analoga världens första motsvarighet till hackerattack mot en tidning. Det sattes upp mängder av falska Expressen-löpsedlar överallt. Eller minns jag fel nu?

    SvaraRadera
  31. Ja, Ehrenberg upplevde jag under den tidsperioden som en ganska tröttsam provokatör, med en viss självöverskattning om man så säger. Jag har för mig att han deltog i ett debattprogram med Palme där han uppträdde som Jenny. jag tror inte det blev den uppståndelse som han längtade efter.

    SvaraRadera
  32. Charlie!

    Nej inte av vad han påstod från början i alla fall.
    Debatten som anonym 19.11 pratar om har jag bara en svag aning om och då var det mest att det var oerhört fjantigt att tro att han skulle kunna behandlas som kvinna i den utstyseln.

    Jag tror att han hade övertro på sin egen förklädnad. :-)

    Men, det är möjligt att han i senare skede tagit tillbaka allt och det gjorde han rätt i, i så fall.

    SvaraRadera
  33. Charlie. Jag har ett mycket diffust minne av det också. Jag tror han gick ut med det där när han lade av sig förklädnaden efter ett år eller så. Men vid det laget var jag ganska trött på både honom och ETC, så jag satte inte mig in i saken så noga.

    SvaraRadera
  34. sjuelva; Ja han är väldigt tröttsam, har aldrig imponerat på mig. Oerhört tråkig och ointresssant.

    SvaraRadera
  35. Men det där med rubriksättningar i tidningar tycker jag är ganska intressant.
    Ibland kan man ju se att rubriken inte har någon täckning i artikeln övh. Man kan till och med i rubrik och ingress se fabricerade "citat" som alltså inte återfinns i texten. Med tanke på att många bara verkar läsa just rubriker och ingresser kan jag uppleva det som väldigt fula knep ibland. Som om rubriksättare medvetet vill ge ett falskt intryck av vad någon tycker och säger, väl medvetna om hur slarvigt många läser.
    Om sen någon som t.ex blivit intervjuad protesterar hänvisar artikelförfattaren till att man inte har ansvar för rubriken. Rubriksättaren att man bara har ansvar för att skriva rubrik och ingress. Chefredaktören i sin tur tar ansvar för att inget bryter mot publicistiska regler, och se där i n g e n har ansvaret.
    En typisk Mia/Liza-uppdelning alltså.
    Med tanke på hur dåligt rykte journalistkåren och media har numera så fattar inte jag att inte seriösa tidningar och tidskrifter gör något åt det där. För så jädra omöjligt kan det väl ändå inte vara att göra om, göra nytt. Eller är kanske mediabranschen så konservativ att det inte går. Sitter sådana gamla strukturer i väggarna på något sätt, så att det skulle bli ett sisyfosarbete att ändra på. För jag fattar verkligen inte!

    SvaraRadera
  36. Maja.

    Hur är det att bo på ett konditori? Bullfest hela da´n, eller?
    G

    SvaraRadera
  37. G. Jag antar att du syftar på det här i ETC-artikeln.

    ...ett konditori i Midsommarkransen där hon har bott och trivts sedan 1992...

    Nu ska vi inte vara sådana där petimetrar ;-)
    Det där har jag också gjort mig skyldig till några gånger. Nåja, ganska många då.

    SvaraRadera
  38. Till Bernt

    Alla är vi väl påverkbara mer eller mindre.

    Att 11-12 åringar har egna ögon och öron att se och höra med innebär inte att de icke är påverkbara, men de är så pass stora att de själva ser och hör när nån beter sig illa mot de.

    SvaraRadera
  39. Jag tar er bakifrån, höll jag på att säga.
    G: haha! "Kalaskransen i Midsommarkransen"... eller hur stod det? Man måste nog vara bra sträng för att se det som syftningsfel. Men visst kan det missförstås. Men det gör ju inget.
    Seveneleven: mm, det kan handla om brist på tid ibland, men stundom handlar det om något slags redaktionell inställning som skiner igenom. Ibland kan man läsa debattartiklar eller genmälen där redigeraren har plockat upp och fokuserat på något på pin kiv, så att rubriken ska få skribenten att framstå som en idiot.
    I det här fallet hade ingressen inget med innehållet i intervjun att göra, det kanske var något slags kulturmediepolitik bakom.
    Ehrenberg har jag faktiskt ingen uppfattning om alls. Borde väl ha det. Utklädseln till kvinna imponerade inte på mig, men det var fasansfullt längesen.
    Claes: jag ska lyssna på Doris, ja det ska jag! Tusen tack!
    Bernt: kom du hit för att du hade hört i en annan blogg att Anonym 19.11 snackade skit om dig?! Vad sa hon? Jag är bara nyfiken, det är lite lustigt på nåt sätt.

    SvaraRadera
  40. Ja den var riktigt groovy tycker jag, Claes.

    SvaraRadera
  41. 19:11

    Hehe.. jag tyckte att det blev lite kul. :-)
    G

    SvaraRadera
  42. Jag läste nyss din intervjue, Maja, i ETC Stockholm, och tycker att den blev jättebra!

    Det fanns många saker som var tänkvärda.

    En sak som jag själv har vissa bekymmer med nästan dagligen i jobbet är att skriva så att jag varken nedvärderar eller övervärderar "läsaren".

    Om någon av mina överordnade fick bestämma varje ordval så skulle jag nog få genomlida en grav infantilisering.

    Fortsättningsvis tänker jag hänvisa till dina ord. Icke förakta eller nedvärdera "läsarna" era jävlar!

    SvaraRadera
  43. MO!

    Du ska inte vara för tvärsäker.
    För annars så fanns det häxor på riktigt. Det var just barn som vittnade att de hade sett häxkonster och häxor flyga. På det dömdes kvinnor och någon man till häxbränning.
    Det var visst i något fall som barnet vittnade mot sin egen mor.
    Det här med psykologi och rätt frågor är ett obehagligt fenomen.

    Jag säger naturligtvis inte att detta skulle vara ett normalfall.
    Men, i alla fall så efter det så har det varit förbjudet med barn som vittnen i rättegångar ändå till i slutet på 1900-talet i samband med att pedofilhysterin började.

    SvaraRadera
  44. Maja. Ja det där var faktiskt lustigt. Det var Trollans blogg, men grejen är att Trollan inte alls antydde att det snackades skit. Hon sa bara att Bernt var citerad här.

    Det här inlägget.

    http://trollan.wordpress.com/2010/01/07/med-ratt-att-mobba/

    Men hur var det Bernt? Förutsatte du att det var skitsnack för att du hört så mycket hemskheter om Maja, eller?
    För det verkade som att du reagerade så med ryggmärgen på något sätt.

    SvaraRadera
  45. Maja

    En annan sak angående din intervjue.

    "Grav socialdarwinism".

    Upplever du kafeet i Midsommarkransen, Midsommarkransen, Stockholm, Sverige, Europa, eller världen på det sättet idag?

    Eller Alliansens socialförsäkringspolitik?

    Nu var det egentligen meningen att jag skulle ge dig några svarsalternativ, utan utveckla gärna! :-)

    SvaraRadera
  46. Maja!

    Nja! Skit o skit. Det var nog mest jag som använde den beteckningen.

    Det var att: Har ni hört att Bernt trodde han var mindre anonym än anonym hahaha. Detta mitt i en het diskussion som handlade om dagen före hos MA. Det var lite skoj om mig på min bekostnad tyckte jag. :-)

    Men, det är utrett nu och jag hade aldrig problem med det på det viset. Skrattade själv åt det dråpliga faktiskt.

    SvaraRadera
  47. Bernt

    Mytomaner finns ju, men de allra flesta barn får väl anses vara ganska normala ialla fall. Eller ska vi utgå från att ALLA barn ljuger.

    Visst det finns barn som som överdriver, "skarvar" och har sig men det brukar man upptäcka ganska snabbt för de "skarvar" om det mesta. Och det gäller väl vuxna personer med mytoman läggning också.

    SvaraRadera
  48. Happ då var Uppdrag granskning slut.

    ojojoj många som har det svårt nu!

    SvaraRadera
  49. MO!

    Nej! Jag tror du har rätt. I normalfallet så vill barn säga sanningen antar jag, om den familj dom lever i har den öppenheten vill säga. Det finns ju det också, att vissa saker är förbjudna att yppa i vissa familjer.

    Men det farliga blir när nån vill få fram ett visst beteende eller säga på ett visst sätt, särskilt om barnet är i nån beroendeställning av det barnet.

    Men, jag kan ju undra hur andra personer kunde få barnet att säga så hemska saker om sin mamma t.ex?

    SvaraRadera
  50. Maja, angående din Platon-kommentar i intervjuen så blev jag förstås nyfiken på när du drog upp honom, och så finner jag detta inlägg:

    "So you wanne be a boxer!"

    Det var inte Platon som skrämde bort mig från att kommentera då, utan Bugsy Malone! ;-)

    SvaraRadera
  51. Bernt

    well, det händer ju att barn inte tycker om sina föräldrar(tillfälligt eller forever).Hon kanske var elak mot barnet. Barnet kanske ville straffa mamman utan att riktigt förstå konsekvenserna det som skulle ske.

    Men helt kan man ju inte skylla på barnen - det fanns väl ett intresse att tro på barnens historier också, antar jag från präster och andra.

    SvaraRadera
  52. MO och Bernt och eventuellt flera...

    Varför ska vi utgå från att barn talar eller vill tala sanning? Blir inte det att ha en naiv förutfattad mening?

    Är det inte mer realistiskt att utgå från att människor (barn som vuxna) säger saker, oavsett om de är sanna eller falska, som är kortsiktigt eller långsiktigt till nytta för dem i ett bestämt sammanhang?

    SvaraRadera
  53. *hoppar i plurret* utgår

    SvaraRadera
  54. Nja Tristan...fast jag har utgått

    SvaraRadera
  55. Var det apropå Bugsy Malone?
    Hur som helst: det var ett väldigt krasst resonemang, om att vuxna och barn bara säger saker de har nytta av. Instämmer inte alls.

    SvaraRadera
  56. MO!

    Ett svar till efter badet då!
    [Men helt kan man ju inte skylla på barnen - det fanns väl ett intresse att tro på barnens historier också, antar jag från präster och andra.]

    Helt klart! Du kan inte ha mer rätt. Det är ju i såna situationer de vuxna som har ansvar. De är ju de j-larna, var jag på väg att säga, som har ett syfte.
    Visst! Barn kan säkert också själva, men jag tvivlar på det skulle bli särskilt genomtänkt då och om man har en mogen vuxen som frågar på ett neutralt ej styrande sätt så är det säkert ganska lättavslöjande.

    SvaraRadera
  57. Maja

    "krasst"? Jag skulle vilja kalla det för ett utilitaristiskt synsätt! ;-)

    SvaraRadera
  58. Beträffande Platon, Maja, så minns jag inte mycket om hans filosofie. Men eftersom det finns de som brukar säga att allt som har gjorts efter honom endast är fotnoter, så kan man ju tillskriva Platon allsköns insikter om det goda, det sköna och det sanna samt sambanden mellan etik, estetik och epistemologi.

    Fan, nu blev jag nästan inspirerad till att uppmana till Platonhysteriska bloggartiklar!

    SvaraRadera
  59. Anonym 19.11!

    Det var min bedömning för det var vad det var. Bara skitprat! Det tror jag nog att du också håller med om.
    Inte mycket seriositet med det inte, eller hur.
    :-)

    SvaraRadera
  60. Jo. I sammanhanget får det som konsekvens att barn som berättar om övergrepp (och det är väl ändå ingen som ifrågasätter att sådana sker?) gör det för att de tror att de kan få fördelar av det. Och så kan man kanske säga, till exempel kan ett barn berätta om sådant för att det ska upphöra. Att avgöra vad som är sant och vad inte - lätt är det säkert inte alltid. Det tråkiga blir när det hela utvecklas till ett ideologiskt krig, där alla nyanser försvinner och viljan att bevisa att det föreligger en jättekonspiration tar över.

    SvaraRadera
  61. Ah, Tristan. Platon. Mina favoritdialoger är nog Gorgias och Faidros. Sokrates försvarstal är inte så dum heller.
    Bernt: vi har haft många seriösa diskussioner om anonymitet här. Om du har ork kan du kolla, anonymitet är en rubrik under Etiketter. Maskerad är en annan där liknande diskussioner pågått. Ganska genomtröskade vid det här laget.

    SvaraRadera
  62. Maja!

    Visst!
    Det finns inget bara svart eller vitt.
    Samtidigt som att det är vedervärdigt att nån öht. utför såna handlingar och är värda all klankning som kan göras, så ä'r det lika vedrevärdigt om någon oskyldig döms för detta just på grund av samma orsak. Bägge blir ju stämplade för evighet att tillhöra de lägst stående varelser.
    Därför måste man ha nolltolerans mot att döma oskyldiga.

    Sen har vi fenomenet att det vid vårdbadstvister plötsligt dyker upp anmälningar om sexutnyttjande av barn i sån mängd. Även den mest troende måste väl ändå skänka en tanke till att i så fall varför kom inte det tidigare.

    SvaraRadera
  63. Stavar som en kråka, men hoppas att det är tydbart ändå......

    SvaraRadera
  64. Bernt. Jag skulle kalla det comic relief snarare :)
    Skitprat har en annan definition för mig, men det är ju skit samma nu. Det är överspelat som du säger.

    SvaraRadera
  65. Bernt.

    Örkelljunga.
    G

    SvaraRadera
  66. Anonym 19.11!

    Jaja! Det är till å va märkvärdig och slänga sig med utrikiska ser jag. :-)

    Jag håller mig till vanlig bondsvenska jag. :-)

    SvaraRadera
  67. Jag har inte läst mycket direkt av Platon, men jag har Teaitetos och förstås läst den.

    Den behandlar grundläggande kunskapsteoretiska problem, såsom sinnenas betydelse för empirisk kunskap och logikens betydelse för rationalistisk kunskap.

    Och även om texten är mycket gammal så är den häpnadsväckande läsvärd p.g.a. den insiktsfullhet i kunskapsteori som ganska pedagogiskt levereras.

    SvaraRadera
  68. Bernt

    Med risk för att Maja återigen anklagar mig för lärdomshögfärd så måste jag fråga om din citatteknik.

    Var i helvete har du fått att man ska använda hakparenteser?

    ("normalparentetiskt" vill jag emellertid framhålla att jag inte är någon hejare på hakparentesernas alla funktioner)

    SvaraRadera
  69. Bernt, det kan också poängteras att i den här bloggen bryr sig många (jag ibland) om detaljerna! ;-)

    SvaraRadera
  70. Skönt att du sa det Tristan, för jag retade mig lite på att du skrev intervjue ett par gånger ;-)

    Om du är rödhårig som Systerdyster tror så har du kanske temperament och brusar upp över detta påpekande - men glöm då inte: obuntubotho!

    SvaraRadera
  71. För att försvara Bernt lite kan jag säga att det där användandet av hakparenteser ser jag på många ställen. Jag blev osäker ett tag om det kanske var så man skulle göra.
    Bernt. Bry dig inte om gossens språk. Han bara är sån. Man vänjer sig ;-)

    SvaraRadera
  72. Tristan!

    Jo!
    Jag använde alltid citationstecken förr men har sett att det blir svåröverskådligt ibland, speciellt när det är många citat och ibland användes det i egen text också.

    Då fick jag se bara för några dagar sen se en person som använde hakparanteser.

    Wow! Tänkte jag. Skitsmart för det är så enkelt att skilja från annan text.

    Så! Var förklaringen
    Önskar att alla använde det.

    Vilka detaljer?
    Menade du just det här om hakparanteser?
    Hann precis och se Fias kommentar till dig. 

    För övrigt så är det olika hur hakparanteser används i skrift och matematik. Det är helt ok att göra som jag gör.

    SvaraRadera
  73. http://sv.wikipedia.org/wiki/Hakparentes

    SvaraRadera
  74. Sen är det väl så att det utvecklas hela tiden nya bruk i bloggosfären. Det finns ju ett flertal sätt att betona ord t.ex. Vad av det nya som kommer att bli vedertaget kommer väl att visa sig så småningom.

    SvaraRadera
  75. Bitten!

    Ok!
    Men på nätet är det fler och fler som använder hakparenteser för citat på vad föregående skribent har skrivit och det tycker jag, som jag skrev, är ett mer lättläst sätt att skriva än med citationstecken.

    SvaraRadera
  76. Fia

    Betänk att denna bloggens första användningsområde skulle kunna omfatta stenkastande i glashus! (och då inte p.g.a. Maja utan klientelet som sådant, varav jag naturligtvis är en!)

    SvaraRadera
  77. Spillerill Tristan...huvudsaken man förstår varandra. *s*

    Min "engelska mamma" (ja, jag var Au-pair en gång hehe) använde hakparenteser istället för vanliga parenteser i sina handskrivna brev. Vad snyggt, tänkte jag och började själv använda de ett tag.

    Undrar om de gör så i England? Nån som vet?

    SvaraRadera
  78. Tänk att Bitten skulle komma till undsättning! Nu tänkte jag säga att Wiki kanske inte är den pålitligaste kunskapskällan att ösa ur. Men då länken icke förty blottlade den kunskap som jag själv hade om hakparentes, så fick jag åtminstone anledning att fira. :-)

    SvaraRadera
  79. O helt fel var det väl inte enligt Bittens länk, eller så läste jag fel.

    SvaraRadera
  80. Man kan säga att Bernt såtillvida har gett hakparentes dess omvända funktion d.v.s. istället för att kapa onödiga delar av ett citat så klipper han in hela därinom. Eller något i den stilen.

    MO, huvudsaken är Babels torn och allas krig mot alla p.g.a. den språkförbistring som Gud har påtvingat hos på grundval av vårt högmod!

    SvaraRadera
  81. Tristan - jamen det är ju ett alldeles utmärkt användningsområde. Det här är helt enkelt bloggen där man kan få vara sig själv för ett slag :-)

    Själv kliver jag ganska ofta omkring bland glasskärvorna så det står härliga till.
    Men det behöver knappast påpekas.

    SvaraRadera
  82. Bengt

    Själv har jag inte några problem med citationstecknen. En annan teknik när man vill citera hela stycken kan vara att ta hela stycket och förminska storleken och ange källan inom parentes e.d.

    Förlåt att jag tvivlar på användningen av hakparenteser som citatteknik. För, när jag såg att du skrivit så, undrade jag vad du först menade innan jag till slut trodde mig förstå.

    Sedan finns dock inget som hindrar att man försöker vinna gehör för nya tekniker. Trägen brukar vinna.

    SvaraRadera
  83. "Själv har jag inte några problem med citationstecknen. En annan teknik när man vill citera hela stycken kan vara att ta hela stycket och förminska storleken och ange källan inom parentes e.d."

    Ja, den varianten är rätt snygg, men vad jobbigt *lat*

    SvaraRadera
  84. MO

    "Au-pair" en Angleterre.

    Jag tänkte säga att gör som fransmännen, skit i England!

    För DET är motsägelsefullt. Fransmännen har aldrig ignorerat England, tvärtom har de varit maktrealistiskt besatt av britterna och säkerligen uträttat ett och annat behov på ön.

    Jag undrar om inte "au-pair" var fransmännens motsvarigheter till trojanska hästar i England?

    Hm, var du måhända dubbelagent där?

    "intervjue", förresten, det är väl den svensk-frankofila varianten?

    SvaraRadera
  85. Tristan!

    Närå!
    Försök inte. Så svårt kan det inte vara att känna igen sin egen text. Sen, har du en gång sett det så vet du nästa gång.

    Eller om du är väldigt stilistisk och får utslag så kan du ju blunda när du ska läsa tänkte jag att säga. Men blunda och scrolla förbi kanske. :-)

    Mitt tips är att du börjar använda det också, så blir du mer lättläst. ;-)

    SvaraRadera
  86. Oui, moi a dubbelagent...at 16 *S*

    SvaraRadera
  87. Tristan!

    Ja! Vem är Bengt? Du kanske inte menade mig....

    Detaljer! Du vet.... ;-)

    SvaraRadera
  88. Visste väl att du inte skulle kunna släppa det där riktigt - nänänä, här pratar vi inte frankofiliska.

    Men, vad sa Bengt nu då?
    Måste läsa...

    SvaraRadera
  89. Jag fattade Bengt nä Bernt...men så kände jag ju igen mina egna ord förstås hehe

    SvaraRadera
  90. "Bengt?"

    Ja, men herre Guuud, förlåt så jävla mycket då! :-)

    Bernt, förlåt, jag gör en pudel!

    SvaraRadera
  91. Det var roligt att retas lite, men nu ska jag sluta.

    Dags att knyta sig.
    Gonatt

    SvaraRadera
  92. Bernt, jag är inte diktatoriskt stilistisk, så jag kan nog uthärda. Jag får köpa en citationsskyddsfaktor. ;-)

    SvaraRadera
  93. Bernt..

    Jag hade inga synpunkter på ditt användande av hakparenteser.. jag bara råkade hitta lite info.. Själv använder jag mig ofta av ... eller VERSALER... eller massor av !!!! Och det tycks irritera en massa människor, men jag bryr mig faktiskt inte ett skvatt om det!!!

    :-)

    Javisstja.. mitt användande av smileys stör sig folk oxå på.. men jag är lika glad för det..och inte anpassar jag mitt skrivande heller!!

    Själv irriterar jag ihjäl mig på folk som särskriver ord!! OCH på folk som inte kan använda orden "de" och "dem" på rätt sätt!!
    :-)

    SvaraRadera
  94. OJ nu är det vacker musik på 1an..clair de lune

    SvaraRadera
  95. Musiken hann tystna innan mitt inlägg kom fram så om jag lurade nån till tvn...håll till godo med denna länk:

    http://www.youtube.com/watch?v=LlvUepMa31o

    SvaraRadera
  96. Bitten

    ...men VERSALER på nätet anses väl som att skrika va?

    SvaraRadera
  97. MO

    Ja.. det gör väl det..Fast det tycker jag mest är om man skriver allt med versaler?! Men jag använder det för att betona.. om jag visste hur man skriver kursivt med ett vanligt tangentbord skulle jag kunna tänka mig att ändra på just DET!! (Ha-ha) Resten är en personlighetsgrej och inget jag vill ändra på!! :-)

    SvaraRadera
  98. Bitten!

    Nejnej! Jag förstod allt det, men efter att jag läst länken så fick jag förklara mig och då blev det enklast till dig.

    Jamen du!
    När det gäller i vilket sammanhang man använder de, dem och dom verkar att vara en generationsfråga. Jag läste en debatt om just det och då kom de fram till att enligt nya svensk ordlista så var fler sätt godkända än som kändes rätt för mig.

    Det enda tror jag som retar mig riktigt, det är när någon börjar markera(bestämdhet eller ilska antar jag) med att skriva hela brödtexten med stora versaler. För det är väl inte så du menar att du gör va?

    Men smileys är väl bara bra för att lätta upp stämningen tycker jag

    SvaraRadera
  99. Bitten. Använd HTML-tags.

    precis före det du vill ska bli kursivt, inget mellanslag alltså.

    direkt efter på samma sätt utan mellanslag.

    Prova nu :)

    SvaraRadera
  100. DET HÄR TYCKER JAG ÄR JÄVLIGT VIKTIGT.
    Vet vad du menar Bernt, och det funkar aldrig - får snarare motsatt effekt.
    Smileys har jag inget emot alls. Ibland kan jag reta mig på många ... .... i slutet av varje mening. Jag menar... så här... Det blir lite... svävande...

    SvaraRadera
  101. Bernt..

    Du fick ju faktiskt svar på din fråga om versaler i mitt svar till MO.. :-) Synsk är jag också!

    Vad gäller de, dem och dom.. jag använder frekvent talspråkets "dom" även när jag skriver.. Det som ger mig "utslag" är när nån använde "dem" på helt galet sätt!!

    SvaraRadera
  102. Ja just det, kursivera vill ju jag också kunna. Jag har inte fattat vad html-tag är ännu. Men det ger sig väl.

    SvaraRadera
  103. Shit det blev galet
    Jag ska se om jag kan få in tagsen som oinloggad.

    SvaraRadera
  104. 19:11...

    Que???? (Eller kanske "ke" som jag sett en annan bloggägarinna skriva.. *fniss*)

    Maja...

    Jag är medveten om att mitt användande av ... är en ful ovana, men jag trivs med det på nåt sätt och det skulle nog vara svårt att vänja av sig... :-)

    SvaraRadera
  105. Shit det blev galet? Vad var det?

    SvaraRadera
  106. Bitten

    nä, nä då är det ju ok och jag skriver *L* mina smiley blir så fula och långnästa :-)

    maja

    Jag trodde jag kom på hur man ska göra, skriva kursivt i ett textdokument och kopiera in, men nä det gick inte

    SvaraRadera
  107. Bitten!
    Ja! Jag såg det. Ganska otroligt att svara innan frågan kommer. Du får kanske ta över Syaterdysters gudsroll kanske. :-)

    Maja: Hela inlägget kan jag bara skriva under på.

    SvaraRadera
  108. Bernt..

    Ack nej!! Den rollen får kära Styster behålla vad mig anbelangar!! :-)

    SvaraRadera
  109. MO!

    Ett sätt att skriva smileys är: :o). Är lite "gulligare" näsa på den. Vissa använder den.

    SvaraRadera
  110. Delat ansvar, dubbelt ansvar. Får se om Systerdyster går med på't.
    Godnatt för mig.

    SvaraRadera
  111. Anonym 19.11!

    Hur gör man för att få till HTML-tags?

    SvaraRadera
  112. 19:11..

    Fy på dig!! Du lura mig aprillo!!! :-) Seriöst...jag fattar nada!!!

    SvaraRadera
  113. Jag använder ... ofta, men här försöker jag skärpa till mig och skriva ordentliga meningar men glömmer ibland.

    Punkterna sitter i sen det mer slappa chattandet.

    SvaraRadera
  114. MO..

    Då betraktar jag mig som en slapp chattare hädanefter! :-)

    SvaraRadera
  115. Bernt

    Ja den är rätt söt :0)

    Godnatt Maja :o)

    SvaraRadera
  116. Bitten!

    Styster. :-)
    Men jag förstod ändå. Stavade själv fel till namnet i inlägget tidigare. :-)

    SvaraRadera
  117. hehe Bitten...ah men you know what i mean...när det inte är såå serious... :o)

    SvaraRadera
  118. Nej!
    Jag säger också godnatt och sov så gott!

    SvaraRadera
  119. Bitten och Maja. Jag försökte skriva de tags som man ska omge den text med som man vill kursivera. Men det gick inte. För antingen blir texten kursiverad som ovan, eller så vägrar programmet att acceptera tecknen.

    Men så här. Om ni vill kursivera texten så skriv in det tecken jag fick in ovan. Avsluta med samma tecken fast med ett / före | den här gången.
    Då blir den inneslutna texten kursiverad.
    Obs. Inga mellanslag mellan tags och texten.
    Hoppas det blev begripligt.

    SvaraRadera
  120. oops det försvann istället...

    nä, god natt

    SvaraRadera
  121. Jag fattar INTE!!! Jag provar alla möjliga varianter här.. men det blir inget.. eller så skrivs tecknen ut.. <|hallå/>

    SvaraRadera
  122. Att det där ska vara så svårt???

    SvaraRadera
  123. http://www.monkeytoys.com/htmlkurs/intro.htm

    Här finns en enkel introduktion.
    Enligt den kan man använda mellanslag men det har inte alltid funkat för mig.

    SvaraRadera
  124. Näää.. nu ger jag upp!!! Gonatt!!

    SvaraRadera
  125. Bitten!
    Var finns lodrätt streck?

    SvaraRadera
  126. 19:11

    Ok ska kolla på den länken imorgon då!! :-) Tack i alla fall!! Jag är tydligen jäkligt trögfattad!!! :-)

    Bernt

    DET hittade jag På samma knapp som < och >.. man trycker på Alt Gr-knappen!! Såpass hängde jag med!! :-)

    SvaraRadera
  127. Japp lätt som en plätt *S* godnatt

    SvaraRadera
  128. MO...

    HUR gjorde du det där????

    SvaraRadera
  129. Bitten det ska vara stora i

    ordet

    natt

    SvaraRadera
  130. Jag får läsa in mig på länken... för nu är jag avis!! Men först ska jag sova!! :-) Natt-natt!

    SvaraRadera
  131. Stor i orden är jag jämt har jag fått höra.. ha ha.. eller menade du bokstäver?

    SvaraRadera
  132. BittenOm du tittar på länken jag skickade med ovan, så är det bara typ elva rader efter Inledning som du behöver läsa. Där står allt du behöver.

    SvaraRadera
  133. Bernt det ska vara stora i..inte lodrätt streck

    SvaraRadera
  134. Eureka!!!!! Det skulle vara IIIIIII inte alls |||||

    HURRA

    SvaraRadera
  135. Gick inte att visa Bitten...gör som 19:11 säger nu...11 rader ner hehe

    Godnatt

    SvaraRadera
  136. Det krävdes två lärare men det gick!! Tack 19:11 och MO!!

    SvaraRadera
  137. Och nu kan jag skriva fetstil oxå!! :-)

    SvaraRadera
  138. MO!

    Tack! Jag förstår det nu. Jag tar det imorgon, för nu går ögonen i kors på mig.

    Bitten da! Nu lura du mig allt riktigt :o)

    Godnatt och sov så gott med er!

    SvaraRadera
  139. Nu ska vi inte skylla på Bitten. Det var jag som var otydlig. Jag klämde in ett | för att visa hur det skulle se ut eftersom det inte gick att visa den riktiga koden med stort i.
    Jag tänkte tillägga sen att det skulle vara ett I för italics, men här går det undan ibland så till den grad så jag hann aldrig med :))

    SvaraRadera
  140. Jag tror att systerdyster är en kort lång hårig frisk sjuk syster. Och jag menar det. Nu kan ni stämma mig bäst ni vill. För så är´e.

    Tristan är däremot röd lätt tungskribent.

    SvaraRadera
  141. Tack 19:11 för länken!

    Ja just det, FETSTIL också.

    SvaraRadera
  142. Bernt..

    Japp det gjorde jag!! :-) Men vad värre var: Jag lurade mig själv!! Eller.. neej.. vänta nu.. det gjorde jag ju inte.. det var ju Seveneleven som lurade mig!! :-)

    SvaraRadera
  143. Nu vågar jag inte prova för om det blir fel nu, så känns det som "bokstavsväskan".
    Charlie *F*
    (betyder flabb)

    SvaraRadera
  144. Det här kommer det säkert surt efter för, men jag kan fanimej inte låta bli. Jag tycker inte att det är ett "underbart foto" på far och dotter i Carlqvistskans blogg. Jag tycker att det är ett kladdigt och suspekt foto. Ja, nu kommer anklagelser om incestpanik och hela svärmen av konstigheter, antar jag.
    Jaja. Innan jag testar att krusivera så är det en del annat att greja med. Och utomhuset får man inte glömma när det är så här vackert.

    SvaraRadera
  145. Maja..

    Jag tycker att du är ute och cyklar där!! Vad jag däremot kan tycka är "suspekt" är att en 13-åring är uppklädd och sminkad som en 20-åring.. men med tanke på hur lite inflytande Alec i verkligheten haft över Ireland under hennes uppväxt känns det inte som att man kan lägga skulden på honom för det!!

    Man kan ju knappast tycka att en far är "kladdig och suspekt" för att han håller om sin dotter ??

    SvaraRadera
  146. Aha, du är Alec och Ireland med dem, så väl känner inte jag dem *s*
    Jag tycker inte att det är en underbar bild på en far och hans dotter, helt enkelt. Inklusive hans uppsyn. Men det är bara ett intryck, jag känner dem som sagt inte.

    SvaraRadera
  147. Maja..

    Är du inte lite fånig nu?? Skulle du ta det jag skrev på mer allvar om jag kallade dom för Mr och Miss Baldwin??

    Jag känner dom självklart inte heller, men jag tycker inte bilden ser konstig ut.. förutom då det jag påpekade om hennes utstyrsel!! Och vad kan man tolka in av "uppsynen" på någon på röda mattan med X antal kameror i nyllet??

    Nåja.. vi tycker olika och det är ingen idé att dra det i långbänk!

    SvaraRadera
  148. Maja!

    Här får jag nog hålla med Bitten. Har svårt att se det "kladdiga" och suspekta i detta.

    Hon är ju för tusan längre än han, så hade han lagt armen längre upp på axlarna eller ännu värre längre ner då skulle jag ha hållit med dig om ett suspekt foto.

    Jag tycker du läser in för mycket i den bilden. :-)

    SvaraRadera
  149. Nej, det är ju ett kändisfoto, ett galafoto liksom. Jag läser in massor av "hehehe, vad säger du nu då, din surfitta" (till frun alltså). Men instämmer, detta är inte värt en långbänk.

    SvaraRadera
  150. Charlie har helt rätt.

    Jag är en kort lång hårig frisk sjuk syster.
    Håret är inte rött och benen är nyrakade.

    Är det någon som ska stämma mig? Har inte hunnit kika runt de senaste dagarna.
    Om man ska diskutera slöseri med skattemedel, så tycker jag att det är lika illa att belasta polis och rättsväsende med trams som att utnyttja sjuk- eller socialförsäkringssystemet på felaktiga grunder.

    Hej och hå, iväg till jobbet ska jag gå!

    SvaraRadera
  151. Det är nog en alldeles normal såndärhollywoodbild, de ser ju ut så där, står så där tätt och har sån där uppsyn. Det är väl en smaksak, underbart foto skulle _jag_ kalla det i alla fall.

    Annars vet jag inget alls om de här tre personerna och deras förhållande. Gör hela världen det nu eller? Har det varit en visa på byn?

    Ibland köper jag... haha ska jag _verkligen_ avslöja det här... Svensk Damtidning. Den är så härligt pervers och så konstiga texter så jag blir så munter. Det är så absurt så det är inte klokt. Det står de mest underliga saker och de mest konstiga slutsatser dras av de här underliga sakerna. Och jag älskar framsidans rubriker. Anna Ankas man lämnar henne. Det var innan han gjorde det. Det är så spännande att slå upp tidningen för att se vad han gjort, gått ut med soporna eller köpt tidningen eller?

    Sånt kan jag göra ibland.

    SvaraRadera
  152. Han ser ju alltid ut sådär. Men det där är kändisvärlden, mycket uppvisning i den branschen.
    (Jag vet ingenting om dottern, vem hennes mamma är och så vidare)

    SvaraRadera
  153. Underbart fota skulle _jag_ inte ha kallat det skulle det stå.

    Vad jag skulle komma till är att där ser jag såna där foton. De är så där det ska vara. Aldrig ser vi ut så där när vi sjavar ner på kvarterskrogen. Det är så olika här i världen.

    SvaraRadera
  154. Han ser lite plufsig ut tycker jag.

    Min dotter heter Norge!

    SvaraRadera
  155. Nu höll jag på att säga att min heter Mongoliet och har nån enstaka kromosom för mycket men så säger man ju inte.

    SvaraRadera
  156. Zigge: det visste inte jag heller tills jag googlade - det är Kim Basinger som är mamman!
    Jösses!
    Det är alltså Kim Basinger som nu ska ge PAS-mammorna ett ansikte.
    Nej alltså, det var inte min mening att läsa in sju miljarder grejer i den bilden, det var mest det att, jag vet inte... kunde inte låta bli att gå in i den där bloggen och så såg jag det där fotot, plus orden "underbart foto".
    Va?

    SvaraRadera
  157. Man kanske kan kalla alla sina barn United Kingdom.

    SvaraRadera
  158. Varför gå utrikes för namn?
    Vad är det för fel på Storböle, Buflon, Bråten, Elva?

    Det fotot har jag missat!
    Var fanns det?
    Har bara tittat på gamla släktkort från förrförra seklet.
    Det är spännande!

    Man måst ju va inom nu!
    Hä ä så kallt att hä te våra kom att bli et prat runt knutarna hå all orda frå nu i vintra vill låssa när tjäli gå ur.

    SvaraRadera
  159. Int ska en gå och bli kändixfixerad.

    Men OK, detta är faktabakgrunden: någon offentliggjorde en inspelning (från telefonsvarare) där Alec Baldwin vrålar fula saker åt sin dotter, bland annat "rude little pig" och "I'm gonna straighten your ass out!". Diskussionen har inte handlat om huruvida inspelningen är autentisk eller ej, utan om det var ok att sprida den. Kim Basinger förnekar att det är hon som offentliggjort inspelningen. Hon hävdar vidare att Baldwin har problem med sin aggressivitet.

    Den här artikeln verkar ganska balanserad:

    http://www.hecklerspray.com/kim-basinger-denies-leaking-baldwins-rude-little-pig-tape/20078031.php

    Bergslagstroll: Gaggböle finns också, va? Det kanske man kan kalla sig på äldre dar.

    SvaraRadera
  160. Finns det inte kulturer som gör så?
    Byter namn när de ingår ett nytt stadium i livet?

    SvaraRadera
  161. Tycker att bilden är lite snaskig.
    En pappa som häller armen runt midjan på sin brådmogna tämligen lättklädda dotter säger en del.
    Vi har en del outtalade kulturella koder, när de inte följs så reagerar man. Den här bilden följer inte riktigt koden, särskilt inte mot bakgrund av vi fått veta om lilla mamsen och pappsen till "the stunning beaty" Island.

    Men det är roligt för IC att ha en sån känd vapenbroder. Han slår Gynning med hästlängder.

    SvaraRadera
  162. Nähä. Bara Baggböle finns. Då får jag lov att ta patent på Gaggböle.
    Eller kanske Systerdyster kan öppna eget, för särskilt sturiga patienter.

    SvaraRadera
  163. Jo vid riter så kan det vill ibland bli nya namn, fast jag vet inte något om var.

    Fast vid dop får man ett namn och efter vigsel så byter man ibland namn för att sen vid skilsmässan ta tillbaka det gamla eller hitta på ett nytt eller nåt.

    Kanske man ska skaffa sig ett nytt namn tills man dör. Det får stå på gravstenen. Eller är det dumt.

    SvaraRadera
  164. hmm...sag att ni var lite kluriga pa det har med html och sant. Kanske finns det nagon som vet hur man far till de dar bokstaverna med prickar, som inte finns pa engelska tangentbord? Jag menar utan att stalla om tangentbordspraket pa datorn, de ar sa griniga pa mitt jobb och tycker inte att sjuksystrar ska ha admin rattigheter i datorsystemet :-)

    SvaraRadera
  165. Whotelady,
    ......................
    Så! Nu är det bara att klippa ut och klistra på där det behövs :)

    SvaraRadera
  166. Ash! Whitelady ska det va så klart

    SvaraRadera
  167. Whitelady. Man använder den så kallade ASCII-tabellen.
    Vill man t.ex skriva ett litet danskt ø så håll ner vänster Alt-knapp skriv 155 med det numeriska tangent bordet (Num lock). Släpp Alt-knappen och tecknet framträder.

    å har nr 134
    ä har nr 132
    ö har nr 148

    SvaraRadera
  168. Ulrika: Tack :-) jag klipper och klistar fortvivlat :-)

    19:11: Och nu testar jag det där och kolla det funkar!!! Tack tack och tack du kluriga människa, nu ska jag bara memorera dem också. Oh vad kul, jag har prickar :-) :-) :-) Jätteglad!

    SvaraRadera
  169. Nu har ni överkurser, sjuelvan, Vitadamen och Ulrika!

    Jag håller mig till Gaggböle!

    Håller mig till skvallret som åldermor ErksMari för fram. Det är mer rakt på sak!

    SvaraRadera
  170. Bergslagstroll: Men utan överkursen hade jag ju fått stanna i Gaggbole, och aldrig nått Gaggböle -:) ☺ {☻ ♥
    Vilka kul grejjer man göra med den där Alt-knappen! ♀ ç

    SvaraRadera
  171. I arabiska kulturer ändrar man namn när man får sitt första barn. Om barnet får namnet Ali så heter pappan Abu Ali och mamman heter Amu Ali.
    (ungefär pappa-Ali och mamma-Ali)

    SvaraRadera
  172. Den här kommentaren har tagits bort av skribenten.

    SvaraRadera
  173. Nu har jag skaffat mig en liten orange plupp!

    Jag får ta privatlektioner hos er som kan det här med Alt!

    SvaraRadera
  174. Seveneleven..

    Det där med Alt-knappen kunde jag oxå.. :-) Men du var snabbare med svaret!! Nu har jag i alla fall fattat vem man ska vända sig till om man inte fattar nåt med datorn!! :-)

    SvaraRadera