tisdag 15 oktober 2019

Knirp knorp


Jag betar av Game of Thrones, hittills är min mest genuint kända reaktion: jag vill också ha en babydrake som säger knirp knorp.
Det är nästan lite konstigt att det har kunnat skrivas så många intellektuella artiklar om Game of Thrones. Jag är i början av tredje säsongen och tycker att den är häftig men jag tror att det enda sättet för seriens skapare att göra ett slut som är någorlunda i linje med seriens cyniskt humanistiska sensmoral (om det nu ens är en sensmoral) är att svika publikens förhoppningar. Att det visar sig att Daenerys Targaryen breaker of chains inte är att lita på. Att hon korrumperas av all sin våldsutövning. (Jo jag har redan hört talas om att den rättvisa krigerskan sviker alla ideal till slut). 
Inte ens fantasy behöver ha förljugna slut.

2 kommentarer:

maja lundgren sa...

Slutet på sista avsnittet av säsong tre var billigt, Daenerys friger slavar som omringar henne och ropar mother mother. Och så är ju då hon platinablond och väldigt vit och de andra mörka, vilket ser ut som en amerikansk världsfrälsarbild. Säkert skrivits hyllmeter om det här redan men. Hon friger dem, de ropar mother mother, och hon ser mycket belåten ut.
I övrigt är det ju en väldigt brutal serie, de tar livet av folk man trodde skulle hålla åtminstone en säsong till.
Undrar om seriens skapare medvetet lekt med tittarnas förväntningar.

maja lundgren sa...

Säsong fyra avsnitt fyra, "i will answer injustice with justice", osv. Där är det ju redan tydligt vem Daenarys är.

Funderar vidare på temat kvinnlighet/våld/, eller kanske snarare inställningen till förhållandet våld/övervåld/, det leder osökt tankarna till Magda Gad, till exempel uttalanden om att västerlandet är för naivt för att kunna ta itu med IS, det krävs oförblommerad brutalitet. eller att hon visade en video där en irakisk härförare av något slag skrattande gick och sparkade på brända kvarlevor av islamister, som avskräckande exempel, som jag förstod det var andemeningen att det bara är så man kan bemöta IS (typ med huvuden spetsade på pålar). Och att det är förljuget/naivt västerländskt pjåsk att påstå något annat.