fredag 16 oktober 2009

Anden blåser vart den vill...

7 kommentarer:

valens sa...

Vid sidan av Picasso är Dali en av mina favoriter…
Guernica, La persistencia de la memoria är två av några andra affischer köpta från Reina Sofia och som jag aldrig tröttnar på att kasta en kortare eller längre stund blicken och tankarna över…
Dalí älskade att förvirra och chockera med en kombination av humor, lekfullhet, arrogans och groteskeri i sin skapande av bisarra bilder i sina surrealistiska målningar.
Efter kubism och futurism började Dali med surrealism och inspirerad av Freud ägnade han mer och mer tid till surrealistiska rörelsen där han blev huvudperson så småningom och skapade ett av de mest kända surrealistiska mästerverk.
Inom litteratur och filosofi utmärker sig mest (kanske) Kafka men rörelsens grundare och främste teoretiker är självklart André Breton…

*

Ja, anden blåser vart den vill…
Men själens instinkt väljer…
Det sägs att tiden läker sår men minnena dom når tillbaka till i går…

maja lundgren sa...

Ja, jag gillar Dali. Även den galna självbiografin "Ett genis dagbok" (även om det är längesedan jag läste den).
"Tiden läker alla sår" är en myt och talesättet leder tankarna till ärrbildning på något vis, jag tror att det behöver skrivas om.

Zigge sa...

Tigerteckningarna ser extra schyssta ut i förhållande till den rubriken. Storslaget vad folk åstadkom. Själv är jag för feg för att försöka. Godnatt.

Anonym sa...

Kom igen Zigge släng in en teckning

Fia sa...

Men Zigge....du kan väl rita ett tigerarsle?

:-)

Bara på skoj förstås. Du är faktiskt lite favvis hos mig nu.

maja lundgren sa...

Fia: hehe kärlek börjar med kast.
Zigge: jag blir förtrollad varje gång jag öppnar bloggen. Det vackra galleriet.
Anonym tiger bakifrån är ju något av ett arsle, men om Zigge bidrar med något ännu grövre gör det ingenting.

valens sa...

Tiger… Den snyggaste tiger?
Enligt min bedömning hittar ni den i någon omskriven och prisbelönad illustratörs samling.

Först (för några månader sedan) tänkte jag lägga bilden men, jag ville inte överskrida rättigheter eller annat… ;)

Men apropå surrealism…
Jag får nog nöja mig med att länka till:

http://www.beataboucht.com/magazine-illustrations/bang-maja-lundgren/

…och ställa en (retorisk?) fråga:
Who Is Who i Beata Bouchts (enligt min bedömning) utomordentliga illustration?...