måndag 25 januari 2010

Dulsetussarna

... hjältegrynen, finisarna, busisarna, knasisarna... jo de får stå ut med att bli kallade än det ena än det andra, Xerxisen och Tufsan. Snart har matte lärt sig tanka över bilder från kameran till datorn också. De har vuxit.
För övrigt har jag blivit intervjuad om stormen om Myggor och tigrar i det senaste numret av Magasin Filter. Jag har inte sett det ännu men ska få ett ex snart.

104 kommentarer:

John Bunyan Esq sa...

Här är mina :
"dulsetussar"

Charlie sa...

John: vilken fin kvintett! Vad är det för raser?

Mina grannar kom hem från Libanon i kväll men de var så trötta så de hämtar inte Zina förrän i morgon. Jag kommer att sakna den lilla pluppan.

maja lundgren sa...

John: oj. Vilka tjusiga. Ett par av dem är hundar, va?

John Bunyan Esq sa...

Maja,
ROFL! Ja! Det är två hundar och tre katter. ;)

Systerdyster sa...

Maja:
Om jag har lyckats lära mig att tanka bilder till datorn kan vem som helst fixa det. Och jag vill verkligen se de numera ganska stora tullemullarna på bild.

John:
Verligen vackra katter och hundar. Majas zoologikunskaper är lite bristfälliga. Hon har fortfarande inte fattat att jag lurade på henne två pitbullvalpar.

Bitten sa...

Riktigt bra artikel, den där i Magasin Filter.. :-) Tyckte jag, i alla fall..

Typiskt Systerdyster att lura på stackars ovetande människor sina livsfarliga pitbulls!! :-)

maja lundgren sa...

*S*

maja lundgren sa...

Systerdyster: Jomen det fattas en mojäng. Jag är faktiskt häpnadsväckande teknisk för att vara mej. Men det fattas en mojäng.
För övrigt visste jag inte att pitbullvalpar spann. Men man lär sig.
Bitten: tack, ja jag tycker det blev ok också.

Anonym 19:11 sa...

John Lars Bunyan Esq ;)) Den där vita vovven, vad är det för ras? Jag ser en del sådana och de påminner ju lite om airedaleterrier men de är ju inte det. De är väldigt fina.

M sa...

En påminde om en Siames. Vi har haft 3 siameser, brunmaskade, jättefina!

Nu har jag en vanlig bonne, som är 12 år.

Bitten sa...

Så nu har John Bunyan Esq outat sig själv!!
:-)

Lars, minsann!! Snygga husdjur!! :-)

M sa...

roanade=roande

Bergslagstroll sa...

Jag håller mig med ett par laggårdskatter som istället för att sköta sina gårdsysslor (jaga råttor) ligger på kökssoffan o spinner filosoferande.
Laggårdskatter är det, trotts att man kan tro att det ska vara härbräkatter. Det får nästkommande generation bli.
Esq hade fina fyrfotade vänner!
Finns det fler som vill visa upp sina fyrfotade familjemedlemmar?

Anonym 19:11 sa...

Stella Tilde. Herregud!

M sa...

Bergstroll

Vad mysigt - ligga på kökssoffan och spinna *L*

Har tyvärr ingen bild på min kisse på datorn och får inte scannern att funka.

Hade bilder en gång, men de försvann vid nåt haveri eller formatering eller hur det var.

M sa...

Bergslagstroll t.om - sorry

John Bunyan Esq sa...

Tack för alla snälla ord om mina pälsklingar! :)
Då det dök upp några frågor om ras o dyl får jag väl presentera dem lite närmare. Jag börjar uppe i högra hörnet och går medsols:
- Myrrdin. En blå cornish rexpojk som blivit pappa till ett gäng kattungar. Han är numera kastrerad. Ett gosemonster i stort format som gärna tar så mycket plats som möjligt.
- Whisky. "Nytillskottet". Han är bara två år och en skotsk terrier. På bilden är han bara ett par månader (gammalt julkort). En glad skit som älskar allt och alla. Här är några nya bilder på honom: Med Myrrdin, I snön, Snö är kul!
- Lilith kallad "Lillan". En cornish rexdam som, tillsammans med Myrrdin, fått kattungar två gånger här hemma. En lite reserverad men väldigt gosig misse... på hennes villkor. ;) Hon är s k brunsköldpaddsmaskad därav likheten med siames och de blå ögonen.
- Kryddan. Äldst på täppan med sina 12 ½ år. En irish softcoated wheaten terrier som är mitt hjärtegull. Självklart älskar jag dem alla jättemycket (tautologi?), men hon har ändå en lite speciell plats i mitt hjärta. :)
- Shekhina. Lilith och Myrrdins dotter och därmed naturligtvis också en cornish rex. En liten fröken med en massa skinn på nosen som älskar att leka och retas med Whisky. Hon fyller snart 4 år. Tiden går alldeles för fort. Hon är en s k blåpadda (blåsköldpaddsfärgad).

Maja, All creatures, great and small. Det är inte lätt att hålla reda på alla. ;)Du får berätta för "camorrakatten" på gården att Atossa och Xerxes är pitbullkatter. Då kanske hon tänker efter före. :)

Bitten, Lars är min nutida pseudonym ;).

M sa...

hehe pitbullkatter

Jättefina katter och hundar Lars :O)

Anonym 19:11 sa...

Jag vet inte riktigt hur jag ska länka bilden. Så jag gör så här.

Det här är min gamla älskling. Om ni klickar på bilden blir den lite större på min profilsida.

Systerdyster sa...

Anonym 19:11:
Vilken goding!

Maja:
Pitbullvalpar spinner naturligtvis inte. Det är dova morrningar som hörs från tullemullarna. Hjärnan lurar dig, du hör vad du tror ska höras.

Ja, tamejtusan, nu får Camorradamen passa sig!

I vår ska jag fixa en ny avatar. Ett foto på mig sjäv, sniffande på en blommande syrénbuske. Jag vill se så där mild, rar och ljuv ut som kvinnor bland blommor gör. Dessutom vet väl alla att man blir snäll och lugn som tjuren Ferdinand när man får sitta och lukta på blommor.

M sa...

Fick igång scannern, men vet inte heller hur man länkar.

Här var Zigge kattunge - får leta efter en vuxenbild senare.

M sa...

Men systerdyster då! *S*

19:11

Fint katt! *L*

Anonym 19:11 sa...

Moi. Jättesöt! Hur gammal är han nu?
Tänk att både du och Systerdyster har en katt som heter Zigge.

M sa...

19:11

Jaha, har systerdyster också en Zigge? Kul! Ja, min är döpt efter Ziggy Stardust, fast mina barn ville inte att han skulle heta Ziggy, så då blev det Zigge. hehe

Han är 12 år.

M sa...

Herremin kl är 02.00 pip

Godnatt

Systerdyster sa...

Moi:
Vad trevligt att även du har en Zigge. Min Zigge är också en makrillskatt och går även under namnet Chokladmuschen då han är vit i ansiktet men brun på nos och runt munnen. Jag ska ta och lägga ut nyare bid av honom på min blogg. Vi kanske ska ha en Ziggeträff i Hagaparken i sommar. Han är på något vis halvbror med Majas pitbulls, men trots det är han alltså en snart 2 år gammal katt.

Anonym 19:11 sa...

John B. Så jag var inte helt fel ute med Terrier då. Kryddan är verkligen riktigt fin :) Ja de är allihop jättefina förstås.

John Bunyan Esq sa...

Anonym 19:11,
Vilken söt misse! :)

Åsså, bara f'ratt:
http://www.youtube.com/watch?v=fxpN2XrYDLM
(och med tanke på Ms Peggy Lee)

John Bunyan Esq sa...

Anonym 19:11,
Nej, det var du inte. Fast i mina ögon som haft terrier sedan jag var 14 år finns det förstås inte särskilt mycket likhet mellan en airdale och en wheaten. ;)
Jag skall i och för sig tillstå att Kryddan är väldigt kortklippt på kortet vilket kan förvirra en del.
Min första hund Matilda, en welsh terrier, såg däremot ut som en airdale i miniatyr. Eller jag tycker förstås att en airdale ser ut som en jättewelsh. ;)

Claes Gustavsson sa...

God Morgon. Det var en bra artikel, fast nästan överdrivet redig. Som en intervju av Malou. Ja, just så.
Ser fram mot nya boken. Spännande.
Men visst är du koko. Peruk på Buttericks? Senast jag var där köpte jag en pruttkudde och en bajskorvatrapp på mina föräldrars bekostnad. Bra uppslag, när jag tänker på det.

Jag är annars sugen på Hallströms senaste, en riktigt bra Hundfilm som det verkar. Den måste jag se. "Bring tissues" är ett stående råd, här blir det gråta av. Koppla loss säkerhetsbältena. Hallströms filmer brukar jag klassa som "flygplansfilmer". Du kan visa dem på vilken flygrutt som helst över hela världen och ingen tar anstöt.

Claes Gustavsson sa...

Nu: Peggy Lee + Kaffe

http://www.youtube.com/watch?v=XqIeKYRLhno

Anonym 19:11 sa...

John B.
"... Ser du den där rara lilla godingen? Ska vi sticka ner en tass och dräänka den?..."

Ho ho. Jag kan den utantill :))
Den där lilla biten är en delorsak till att jag numera ofta är kattvakt åt två jättefina Siameser. Så det kan gå va:)

Jag är väldigt förtjust i Terriers. Känner du till filmerna om "Gäckande Skuggan" (40-tal Myrna Loy). Det finns en hund där som heter Asta som jag aldrig har kunnat bestämma ras på. Jag trodde att det var en airdaleterrier men den var ju vit så det kanske den inte var. Underbar vovve.
Jag kan inte mycket om hundar. Jag har bara haft två äh, blandras. Byrackor heter de väl.

Claes Gustavsson sa...

Asta var ju som Milou, en vit foxterrier?

Bergslagstroll sa...

Vad kul att få se lite fler foton på fyrfotingar!
7:11an en missa med såna färger är en av högarna på soffan. Vilken majestätisk uppsyn!
Sofflocket är bra för soffkatter. De motar ut mig att sköta mina sysslor, själva ligger de i värmen från element och vedspis. Aningen orättvist?
Fick ta fram råttfällorna till härbräna så det inte blir invasion.
Ser till att ta dem levande och så kör jag ut dem på något hygge, så får de en chans att klara sig utan att tugga upp min egendom.
Moi verkar ha en vildtoring till Zigge!
Uttrycker ger sken av en fullkomligt hejdlös individ!
Esq, krulltottar är söta och snölek är helhäftigt!

Claes Gustavsson sa...

Asta hade egen Hollywood-stol (och som framgår av adressen nu egen fan-site):

http://www.iloveasta.com/images/astachair.gif

Anonym 19:11 sa...

Claes. Aha! Ja, där ser ni vad lite jag vet om hundraser :(
Tack för Peggy Lee. Där var hon allt riktigt bra.

John B. Jag visste att det var Peggy Lee i Lady och Lufsen, men jag har den svenska versionen av filmen så jag har nästan aldrig hört henne där.

Ut i skogen ska vi gå...

Bitten sa...

John Bunyan Esq..

"Nutida Pseudonym".. :-)

19:11 och Moi.. Vilka gosingar!! På tal om kattnamn.. Jag slår vad om att jag är ensam i hela världen om att ha haft en katt som hette Aschberg!!?? :-) Ska se om jag kan rota fram nåt foto vad det lider..

Systerdyster... Skrattkramp så här dax på morgonen?? Är inte det farligt? Vad är du för en sjuksyster??

Claes Gustavsson sa...

Jag kan inte mycket om hundraser heller, och jag gillar inte katter i allmänhet. Om det inte är tigrar eller lejon.

Och jag gillar Julie London bättre än Peggy Lee, men de är ju inte så långt från varandra, här är syndiga "Go Slow":

http://www.youtube.com/watch?v=VWZkRNEULi4

Eller den optimala svekballaden, "Cry Me A River":

http://www.youtube.com/watch?v=ByUOFV5TusE

maja lundgren sa...

Nej just det, du gillar ju inte katter Claes. Bland mycket annat.
Vad många som hade en Zigge här då! Undrars vad bloggens Zigge säger om det..

M sa...

O här kommer en vuxen Zigge och han blir faktiskt 13 i år, räknade efter innan jag somnade hehe

Bitten

Nej, har aldrig träffat en katt som heter Aschberg *s*

Systerdyster

Ja, just det Ziggarna i parken :)

Zigge sa...

Eh... miau?
Min mamma var en norsk skogskatt, min pappa var en siames, stackars lille Zigge.
Claes är taskig mot Maja.

maja lundgren sa...

Zigge: hehe... Jag har alltid tänkt mig dig med svart snedlugg. Lite kattaktig, ja kanske.
Jag kan berätta mer om varför jag är feminist. Senare. Myggor är värre än tigrar.

M sa...

Bergslagstroll

Jorå, han är en riktig bondkatt, dvs fader okänd så man vet inte riktigt vad han har att brås på. Fast jag tycker han ser så snäll och gullig ut på kattungebilden.

Ungarna mina tyckte han var lite "dum", jämfört med våra siameser, men jag tror bara han var lite avståndstagande. Han stod lägst i rang i flocken vi hade.

Nu är han ensamkatt och är tillgiven o svarar t.om när jag ropar hans namn *s*

Han tittar lite i november på vuxenbilden dock... que-looken

Ut på flygtur ska vi nu...

Claes Gustavsson sa...

Vilken passning. Jag gillar det mesta, förutom små katter då, och pepparrot och...
Ja, jag kan göra en lista. Det kan alla. Äta med öppen mun. Vissla planlöst. Leverpastej. Säga "situationstecken" eller "missförstå mig rätt". Äta med pinnar.
Annars är det fine and dandy.
Det var en bra artikel, men snäll.
Jag kan uppriktigt säga att jag vill läsa din nya bok. Och det är inte med schmör på. Det är avund.

Charlie sa...

Jag längtar också efter majas nya bok. Det är väl snart den ska komma, visst var det i mars? Det är ju snart det.

maja lundgren sa...

Claes: snäll - kanske. Sanningen är den att det satt ett gäng och drog i trådarna för att jag skulle begå självmord. Det är inte någon överdrift. Det är också sant att jag sedan jublade när Aftonbladet kultur föll. Men eftersom människan är ambivalent fick jag även dåligt samvete. Det är också sant att många räknade med att om jag inte begick självmord så skulle jag bli mördad av något psyko som gick igång på DN-uthängningen. Men den verkliga skandalen är långsam, det är boken som gäller och intervjuer blir nästan alltid tillrättalagda.
Charlie: ja, den 16:e. Den är ett unikum. Jag tror inte den liknar så mycket annat.

maja lundgren sa...

Får jag betona igen att boken inte innehåller några lögner, och att den inte blandar fakta och fiktion som det har påståtts. Det är väl det jag tycker är viktigast med den intervjun.

Claes Gustavsson sa...

Nu blir jag orolig. Det här är inte rimligt, det måste du inse. Maja, det finns inga gäng som drar i trådarna kring din hals och vill att du skall begå självmord, företag som byter namn när du sparkats eller folk som vill att du skall likvideras av en lönnmördare. Maja, hur mår du?

maja lundgren sa...

Alldeles ausgezeichnet.

M sa...

Maja, jag hittade ingen intervju med dig - andra verkar ha hittat den.

En annan bild på Zigge *pekar snett uppåt*

Claes Gustavsson sa...

Så du bist kokobäng?
Wasser auf den Kvarn.
Das Mädchen ist Kokobäng. Totale Verrückt.
Paranoia. Okelidokeli.
Ich finde dich doch sympathisch, aber kokobäng.
Jetz: Düsseldorf.

Charlie sa...

Pullat uunissa naura!

(bullarna i ugnen skrattar!)

Bitten sa...

Moi..

Om du klickar på namnet på tidskriften i Majas inlägg, sen på bilden av tidskriften, så är namnet "Maja Lundgren" klickbart.. där är den!!

M sa...

Hittade den - himla bra intervju med Dig.

Nämen Claes då! Även om jag inte kan tyska så känns det som jag förstår de där meningarna.

Nä, tycker inte alls Maja är kokobäng - jag hör också röster ibland - inne skallen alltså. Hos mig är det nåt som uppstår vid trötthet och/eller stress, vid sänggående. Det är ju inte detsamma som de röster som t.ex psykotiska kan höra, tror jag.

Eller så är det detsamma,bara att de som blir sjuka av rösthallucinationer verkligen tror att det är skrämmande röster som kommer utifrån och inte från de själva. Nu lider jag inte av schizofreni själv så det där sista jag skrev kan jag ju inte vara säker på. Såg dock en intervju med en kvinna en gång som fått diagnosen Schizofreni, som tydligen blivit frisk när hon insåg att de där rösterna hon hörde fanns ju inne i hennes egen skalle.

Tror Maja är en människa med känselsprön. Det är jag också - känner igen en del av det hon beskriver.

*en som också känner av vibbar*

M sa...

Bitten

Jag såg det sen, men tack i alla fall *L*

Claes Gustavsson sa...

Både du och Maja är känselprön? Känner av vibbar?

Vilket finger räcker jag upp just nu?

M sa...

Charlie

hehe - tänkte va f*n betyder det där...men det betydde ju det som stod under *S*

M sa...

Claes

Hörrudur, riktigt så kanske det inte funkar *S*

Långfringret lol

maja lundgren sa...

Nej, faktiskt inte. Jag har med andra ord inte gjort en "Inferno" (boken har ju jämförts med den). Det rör sig inte om en konstruktion på det viset. Det är det som brukar bli själva aha-upplevelsen med boken. Det handlar inte om paranoia.

M sa...

Maja

Visst skrev du nåt om tredje ögat också?

Jag lånade dina böcker på biblioteket, så kan inte kolla.

Claes Gustavsson sa...

Nu var jag onödigt aggressiv. Jag har en far som har drabbats av ett antal strokes, han kan inte tala ordentligt längre. Det går inte att förstå.
Man måste ta till de känselspröt man har.
Det egendomliga är att han för första gången i sitt liv kan uttrycka känslor, nu när han inte längre kan tala.

M sa...

Din kommande bok ska jag köpa - lagom pris för min plurra.

maja lundgren sa...

Claes, kan inte du hålla dig borta härifrån?

M sa...

Claes

Usch då, vad jobbigt!

Ja, min teori ovan, den hämtade jag lite från kvinnan i intervjun jag såg/hörde på tv en gång och visst har jag funderat lite på det där. Kan det vara så enkelt - troligen inte.

Just den kvinnan i intervjun kanske aldrig var schizofren.

"I´m no expert - bara på mig själv*

Claes Gustavsson sa...

Maja, om du vill det, så är jag väck nu.
Men jag kommer att läsa.

Vasaplatsen sa...

Det var en jättefin intervju. Det där debaclet på bokhandeln lät obehagligt.

Bernt sa...

Maja!

Det här är riktat enbart till dig och inget inlägg för att jag vill debattera något. Jag såg efterspelet efter att jag varit här sist. :-)

Jag har läst intervjun av Eric Almqvist och för mig framträder nu en kvinna i en helt annan dager för mig. En mycket mer mångfacetterad och flerbottnad människa än jag kunde drömt om. Önskar att jag hade vetat detta förut. Jag blir faktiskt rörd och känner just nu väldigt starkt för dig.

Jag skulle vilja ge dig min syn på vad jag tror en stor författare oftast genomlider som jag skrev hos Unni Drougge:

[Hej Unni!
Bra artikel av denne Johan Croneman!
Det finns alldeles för många gnällspikar bland dessa “fuskkändisar”. Blir man känd på skit som att knulla i TV eller annan förnedringstv så kan de hålla på.

Lika rätt har han i att riktig konst som håller och kan njutas tidslöst är ofta framsprungen ur mycket lidande ångest och kamp för livsgnistan.
Det tror jag på!

För att se på din genre författare så har Fröding, Boye, Ferlin och den typen av författare ett särskilt värde. DET är inga vanliga deckarförfattare det. Finns säkert fler.]

Det kan kanske peppa dig lite. Stora författare som blir tidlösa genomlever oftast mycket ångest, lidande och kamp för livsgnistan
Sköt om dig Maja!
Min djupaste respekt få du härmed.

Kan i detta sammanhang berätta en ganska rolig/mänsklig anekdot om mig själv. När jag låg i skilsmässa så mådde jag så j-a dåligt psykiskt en period att jag på fullt allvar var tvungen att åka in till psykakuten för att ta reda på om jag var på väg att bli tokig, eller ej. Jag tänkte f-n kanske alla utom jag ser detta.

Svaret jag fick var att den person som jag mötte. Skrattade gott (kändes förnärmande just då) och sa att just för att jag öht. kom dit med den frågan var svaret på att jag inte var det.
Så kan det vara i vår spröda oberäkneliga värld. :-)

M sa...

Känslor av, eller tankar om hämnd är tillåtet att ha så länge man inte realiserar de. Det har jag minsann läst nån gång minsann att en expert uttalat sig om.

Det kan vara ett sätt att bearbeta en kris, att liksom hata, frusta o stånka ett tag. Det viktiga är väl att inte fastna i det tänket forever.

Tristan sa...

Claes Gustavssons kommentarer till Maja ovan, är det fråga om subtil ironi vänner emellan eller vad?

maja lundgren sa...

Claes: du kan ju ta på dig ett par solglasögon för säkerhets skull...
Vasaplatsen: jo det var obehagligt och jag fick ha securitasvakter bredvid mig under några uppläsningar efter det. Men sånt händer.
Bernt: tack, det var fint sagt. Och inte är det så lätt att dra en gräns mellan galet och normalt. Att bli bemött med ett skratt i ett sånt läge känns förstås förnärmande. Men jag minns när jag satt i väntrummet att jag förstod att det fanns en avgörande gräns mellan dem som var mer illa däran. Vilket inte betyder att man inte kan återhämta sig efter en psykos, den behöver inte vara permanent. Och det finns absolut ingenting föraktansvärt med att ha riktigt djupa kriser. Det finns en väldigt bra bok av Johan Cullberg om psykoser, och en annan om skaparkriser.
Moi: nej just det. Det låter säkert löjeväckande att jag köpte en peruk på Buttericks... men att jag aldrig lärde mig skjuta för att det mest åker kriminella till skjutbanorna. Jag skrev Myggor och tigrar istället.

maja lundgren sa...

Mellan mig och dem som var mer illa däran skulle det stå...

Anonym 19:11 sa...

Jag tyckte intervjun i Filter var riktigt bra, och inte alls för snäll. Det är ju säkert en massa människor som inte alls känner till bråket kring Myggor och Tigrar. Det är väl få människor egentligen som läser kultursidorna jämt, och många som gör det skyr ändå "kulturbråk", och hoppar över det mesta när det verkar handla om ett sådant.

Moi. Zigge är ju bara så fin. Jag hoppas att du inte har något emot att jag sparade ner bilderna till min hårddisk?
Jag samlar lite på kattbilder, se :)

Tristan sa...

Maja, är du alltid så där vältalig som i Intervjun i Magasin Filter?

Din öppenhet i intervjun är riktigt berörande.

Det känns som om Mäktig tussilago har potential till en riktigt bra läsupplevelse.

Tristan sa...

Förresten, Maja, det där med paranoia och schizofreni o.d.

Inre röster... själv hör jag gamla dialoger eller potentiella dialoger i huvudet dagligen, säkert inget konstigt alls bara enerverande ibland.

Jag vet folk, dock inte jag själv, som tror sig styra världen genom TV:n o.d. Men där måhända har man gått över gränsen för vad som är friskt. :-)

Men tillvarons och samvarons ambivalenser i kombination med ens egen inre ambivalens verkar ju också göra att sinnesstämningar och upplevelser växlar. Och det är ta mig fan inte att man undrar emellanåt...

Det skapar åtminstone grund för ett allt annat än statiskt och tråkigt liv.

Anonym 19:11 sa...

Sådana där mordplaner tror jag att det är många som umgås med någon gång. Jag vet att jag gjorde det under sömnlösa nätter för ett antal år sen. Japp, jag hade detaljplanererat allting. Jag hade flera olika scenarier också :) Men som sagt det är skillnad på att bearbeta i fantasin och att göra det.

Det finns en deckarförfattare som heter Sue Grafton. Jag läste en intervju med henne för ett antal år sen, där hon berättade om hur och varför hon hade börjat skriva från första början.

Det var så att vid sin skilsmässa så hade hon börjat fantisera om bästa sättet att döda ex-maken och komma undan med det. Hon kunde inte sluta att tänka på det.
Men nog är nog, och hon bestämde sig för att skriva en bok och ta livet av exet där istället. På det sätt hon hade fantiserat fram.
Boken blev en bestseller och numera är hon miljonär på sina böcker. Så kan det gå.

Jag undrade en del över hur ex-maken kände det vid tanken på att hans f.d blev rik och framgångsrik, för att hon tyckte att han var ett sådant as att hon umgicks med mordplaner. Och hur det känns att ständigt få läsa om det i artiklar tjugo år senare. Kan inte vara loligt alla gånger :))

Hur hon gjorde i boken för att komma undan? Varför undrar ni det ;-)
Svaret är Vit Oleander i en medicinkapsel på botten av burken, sen åker man långt bort.

Jag skulle kanske försöka skriva en deckare :)

M sa...

19:11

Hehe...Ja, kanske är många deckarförfattare som egentligen gått med såna tankar.

Spara på du, på ziggebilder menar jag...gör inget *L*

M sa...

Vad hette hon Fay Welldon "En hondjävuls liv o lustar", var inte det också lite självupplevt?

M sa...

19:11

Zigge är en minikatt *S* Han är väldigt liten. Kolla bilden där han sitter med vår halvsiames så får du se. Halvsiamesen är död sen flera år tillbaka. Han hade en tvillingbror också som såg nästan exakt likadan ut.

M sa...

Tristan

Allt finns ju bevarat där inne på hårddisken i skallen. *s*

Anonym 19:11 sa...

Moi. Jag tycker snarare att det ser ut som om halvsiamesen är stor :)
Hur får man en halvsiames utan att drabbas av rysliga straff? Ja, min dotter har två Siameser och jag har hört berättas om allt man måste lova, och papper man måste skriva på om att "bevara rasen utan inblandning av främmande element" eller hur det nu var. Annars får man inte den stora nåden att ta hand om en Siames.

M sa...

19:11

Hm...well vi bodde mycket på landet på den tiden och vår Siames fick vandra runt på egen hand i området...på den vägen var det...Gick liksom inte att förneka de där ungarna sen...Fanns bara en siames i området hehe. Vi tog två av ungarna.

M sa...

Han blev kastrerad så småningom...Gulliga ungar fick han ialla fall - fint temperament.

M sa...

19:11

Nu när jag tänker efter...har för mig vi aldrig hann få stamtavlan. Vi köpte honom av en privatuppfödare, en operakille, som försvann utomlands...

De där reglerna är väl för att bevara rasen ren, men vi höll ju inte på med utställningar o uppfödning o så.

Anonym 19:11 sa...

Moi. Det kanske skiljer mellan olika uppfödare. Är man med i en uppfödareförening eller vad det nu heter så är kraven väldigt specifika. En del håller kontakten med köparna i flera år, ibland flera gånger i veckan för att kontrollera att ägarna sköter sig. Det kan vara jäkligt irriterande har jag förstått på många. Men det är klart att det måste finnas rebeller i vissa led av kedjan. Det är ju omöjligt att kontrollera alla.

Fay Weldon ja. Jag vet inte om "En hondjävuls liv o lustar" var delvis självupplevd. Jag gillade TV-serien mycket men filmen njä.
Men Weldon blandar i alla fall in mycket självupplevt i andra romaner har jag förstått. Jag har väl läst en fyra fem stycken.

M sa...

Har för mig jag läste det nån gång, att hon skrev boken efter att själv ha gått igenom en skilsmässa.

Ja, tv-serien var ju bättre. Var väl Meryl Streep som spelade älskarinnan i filmen har jag för mig.

Det är väl egentligen samma med alla raskatter eller rashundar att man helst inte ser att man blandar.

Ja, det kan jag tänka mig att det är olika hur strikta uppfödare är och huruvida de utför kontroller eller vad man ska kalla det.

Accidents happens - det blev bara den olyckan ialla fall, sen blev vår siames kastrerad.

Anonym 19:11 sa...

Bergslagstroll. Tack för de fina orden om min katt. Vad kul att du satte igång det här med din förfrågan i går kväll :)
Lagårdskatter som ligger på kökssoffan är en väldigt hemtrevlig syn.
Men vad har hänt med din plupp, du blev ju brandgul för ett tag sen?

Moi. Det är allt tur att olyckor händer. Jag har faktiskt drömt om just en halvsiames. En Siames korsad med en fin bondkatt. Gärna en bondkatt med Zigges färger.

Uti trädgårn ska jag gå...

M sa...

NU...mitt i natten? *S*

Ja, min dröm var en Havanna, det är en blandning mellan en brunmaskad Siames och en svart Europé (bondkatt) från början. Registrerades som ras rätt sent. Väldigt fin tyckte jag då, chestnutbrown.

Sova, sova - God Natt

M sa...

Havanna *pekar*

Charlie sa...

Vad är det för intervju som ni läst? Var hittar man den?

Anonym 19:11 sa...

Charlie. Läs Majas inlägg ovan. Klicka på länken där : Magasin Filter.

Charlie sa...

Ja nu hittade jag. Vilken fin text. Få se vad det blir för rabalder framgent.

Och röster hör jag med. Har alltid gjort. När jag ska sova brukar jag se på film, jag ser det lika tydligt som på teve och hör ljud till också. Det är olika hur mycket jag kan styra. Men annars hör jag röster på dagarna också. Och andra ljud. Jag brukar höra kyrkklockor som ingen annan hör.

M sa...

Charlie

Ja, bilder kan jag också så vid sänggående sådär. Allt finns väl lagrat därinne av vad man sett o hört o sådär.

M sa...

så o sådär o sådär...jisses!

*se

Charlie sa...

sy vid sånggående...

M sa...

"Vad hette hon Fay Welldon "En hondjävuls liv o lustar", var inte det också lite självupplevt?"

Självupplevt var nog fel ordval. Antar att hon levde ut sina fantasier om hämnd i boken. Och 19:11 stavade rätt. Hon heter Weldon med ett L.

Sy vid sänggående...ja kan man göra...kanske lite farligt att somna med nålen i sängen ;)

Charlie sa...

nää vid sÅnggående är bättre...

M sa...

Farligt, farligt...ramla på nålen..hehe

maja lundgren sa...

Hej sprallisar,
Vad många fina kattbilder. Anonym 19.11: jag fick en statyett av den egyptiska kattgudinnan Bast i julklapp av min syster. Roligt att få se ett foto av din.
Tristan: jarå jag brukar vara rätt vältalig, haha. Och Erik Almqvist var en noggrann intervjuare, spelade in på band (det är ganska ansträngande att skriva av från band, det vet jag själv från de intervjuer jag gjort). Röster, ja. André Breton hörde: "En man har blivit kapad itu av ett fönster", och enligt vissa versioner var det en av startpunkterna för surrealismen. Hur som helst laborerade de mycket med sånt. Skönt att höra att ni har bilder och röster vid sånggående. Det är grejer det.

Bergslagstroll sa...

Vilken stilig katt det blev av den lille!
Han har ett mycket värdigt uttryck som ålderkatt.
19,11 Det är roligt att se lite foton, ungefär som den skojsiga teckningstävlingen eller som den spännande novellen.
Katter är något som många här har pratat om och verkar gilla.
Den oranga pluppen är en pinsam historia. Minnet sviker.

Just nu går mina mordiska tankar till de råttor som lyckats ta sig in i ett av härbräna med resultatet att de har boat dvs gnagt i en av de små sängarna där.
Det blir ny madrass där.
Samtidigt ligger råttjägarna och sover i godan ro!

maja lundgren sa...

Bersgslagstroll: härbre... Jag blir nostalgisk.
Mina goda vänner vars härbre jag bodde i i somras är lite sura för att grannen tänker bygga swimmingpool. Jag förstår dem, det skulle verkligen inte passa i den miljön. Å andra sidan kanske det är en typisk storstadshistoria, att vilja ha det så genuint lantligt som möjligt på landet...

Tristan sa...

Den alltid godhjärtade f.d. DN-journalisten Ann Helen Rudberg, har tydligen paroderat på ovanstående kommentarer inatt. :-)

Var det inte Ann Helen Rudberg som någon gång sagt att hon inte läser Majas blogg? Nej, där måste jag minnas fel.

Anonym 19:11 sa...

Ja, jag såg det. Jag bara skrattade :)

Det är synd om människorna :(

M sa...

Kärleksbudskapet - jomenvisst, sa fru Kvist!

Här var det lugnt ikväll!

M sa...

Avtryck