lördag 6 februari 2010

Allt man behöver veta enligt tigerbossen

- Extensialismen, skriver tigerbossen, heter liksom så för att den är lång. Extension på engelska. Och den grundades på en frisersalong.

I Gaggböle. Gaggböle är en urgammal stad som består av skratt och gråt. Men det var inte förrän på tjugotalet som den spontana livsstilen i stan kristalliserades i en filosofi. Eftersom tiden är lång fick filosofin heta extensialismen.
Är inte rummet långt då? undrar ni. Jo, och därför finns det en konkurrerande filosofi som heter spatialismen.
Klart slut.

111 kommentarer:

Zigge sa...

Hur blir man extensialist då?

maja lundgren sa...

Jag ska fråga.

Clam sa...

En extensialist är en filosof som sträcker ut sig. Men de där är gammalmodigt, numera utsträcker sig filosofin i rumtiden; den är ute och expatserar.

maja lundgren sa...

Just det Clam, den är lite laid back. *s* Tigerbossen låter hälsa att den inte är antifeministisk.

Clam sa...

Hälsa tillbaka att det trodde jag inte heller. Filosofier som också är ideologier är inte särskilt filosofiska.

Systerdyster sa...

Åhå. Att den är laid back och icke antifeministisk låter sympatiskt. Och världsproblem löses lämpligen på frisersalonger eller i taxibilar.

maja lundgren sa...

Clam: exakt. Extensialismen finns lite överallt, och den är inte en ideologi.
Systerdyster: precis. Det händer ju att världsproblemen löses med knogjärnsideologi på frisersalonger och i taxibilar men enligt vad tigerbossen gör gällande så är det inte det det handlar om här.

Tristan sa...

Det låter som Gaggböle helt enkelt är en plattform för spatiotemporal filosofi.

Tristan sa...

Förslag på grundläggande filosofiska frågor i Gabbböle.

Hur stort är tiden?
Hur länge är rummet?
Hur inreder man tiden?
Hur drar man ut på rummet?

(frågor som vad och varför skulle kunna vara underordnade)

Ann Onym sa...

Jag skall nog flytta till Gaggböle. Är det tigerbossen som regerar där?*L*

Sättet som vissa "löser" världsproblemen här på nätet är mycket skrämmande. Det får en att vilja dra något gammalt över sig och vägra komma fram igen förrän världen har blivit ett paradis.

Vad jag har hört så är det ganska många som gör det... drar något gammalt över sig och vägrar komma fram igen.

*går och letar efter något gammalt*

valens sa...

Fantasi är viktigare än kunskap.
Albert Einstein
Ni vet, Albert Einstein, den med sin relativitetsteori...

PS. Ett annat roligt (men ändå emfatisk) citat av Einstein: Gud spelar inte tärning [med universum].

Anonym 19:11 sa...
Den här kommentaren har tagits bort av skribenten.
maja lundgren sa...

Tristan 11.48: Gabbböle med tre ben, vad för slag?
Jo precis, hur stort är tiden, och vart kruper ormet.
Ann Onym: nej, tigerbossen regerar inte där. Han sitter i kurran. Men ibland kommer Gaggböles kung och hälsar på, för att få veta ett och annat.
Och Ank-Käthe brukar komma med en korg med godsaker av olika slag. Korv, sylt, kalaspuffar.
Valens: Gud spelar inte tärning (med universum) - vad intressant. Det här var väl före kaosteorin - inte för att den är helt vedertagen eller inför total slump i kosmos, men det låter ändå som ett förr i världen-uttalande.
"Ett tärningskast kommer aldrig att upphäva slumpen" gillar jag. Mallarmé.
Clam: jo jag ville ju inte vara en besserwisser men visst, visst.
Anonym 19.11: nä precis. Det är ju just det. Det är liksom därför det finns så få teorier om den. Man bara vet vad det är liksom. På samma sätt som man vet att jorden är platt. Hehe.

maja lundgren sa...

Gaggböles drottning får inte följa med till kurran eftersom hon och tigerbossen hade en amorös eskapad en gång i tiden.

Anonym 19:11 sa...
Den här kommentaren har tagits bort av skribenten.
Mariannesson sa...

Jag försökte alldeles nyss framföra lågmäld kritik på ett annat ställe men blev hänvisad till "slampoolen".
Är detta slampoolen?

Anonym 19:11 sa...
Den här kommentaren har tagits bort av skribenten.
IAMB sa...

Tack, Mariannesson!

Ja, vad tror du? Är det?

It's all in the eye of the beholder, eller vad det heter.

Skulle nog tro att det var denna "slampool" som åsyftades, därmed inte sagt att alla känner det som en bra beskrivning...

Bryter härmed som synes min bloggpaus. Har dock fortfarande inga planer på att kommentera på en viss blogg, där mitt mail idag diskuterats. (Har dock inget direkt emot att mitt mail publicerades där, även om jag inte blev tillfrågad. Men tänker nu även sluta maila till den blogginnehavaren.)

maja lundgren sa...

Mariannesson: en "slampool för förvriden galenskap och skeva värderingar", har det sagts. Jag tycker inte att det är så. Och jag vill inte heller tala om det.
Anonym 19.11: jo men visst har tigerbossen varit ihop med Ank-Käthe också. Men de skildes som vänner (det är därför hon kommer med korgar med godsaker). Men det är inte Ank-Käthe som är Gaggböles drottning. Jag ska väl presentera henne så småningom.

IAMB sa...

Hej igen förresten allihopa här på Majas blogg!

Bara för att jag utestängt mig själv från vissa ställen, så ska jag INTE diskutera dem här.

Just i fråga om extensialism och spatialism råkar jag tyvärr för tillfället vara lite nollställd.

Anonym 19:11 sa...
Den här kommentaren har tagits bort av skribenten.
IAMB sa...

Anonym 19:11. Detsamma! Har noterat att du haft en kortare paus. (Jag har givetvis inte kunnat hålla mig från att läsa bloggarna...)

Tänker nu gå in och preliminäranmäla mig till Bakfittan på Charlies blogg.

John Bunyan Esq sa...

Fast slampoolar skall vara bra för allt möjligt, särskilt hyn, har jag hört.
En liten hälsning från "En som vet":
Vykort från slampoolen ;)

Hur man inreder tiden? Själv hade jag nog valt något pretemporärt i postmajalistisk stil.

John Bunyan Esq sa...

Maja,
Jag spelade in en italiensk dokumentär på TV 8 i natt som heter "Code of the Camorra". Men, jag har inte hunnit att titta på den ännu.
Är det något du har sett? I så fall är den ok?

maja lundgren sa...

Kul att se dig igen IAMB. De flesta är nog lite nollställda när det gäller extensialism och spatialism. Så det är inga problem.
JB: jaja, lera kanske är något slags slam. Det finns ju grand slam också. Fat Sam's Grand Slam. Det kanske är därifrån uttrycket härrör.

http://www.youtube.com/watch?v=hNfB58oBjA0&feature=related

Anonym 19:11 sa...
Den här kommentaren har tagits bort av skribenten.
IAMB sa...

JB: det verkar ju riktigt trevligt i slampoolen. Bara man slipper dyka där...

Maja: och Gaggböles Einstein? Apropå det där med tiden och rummet och hur de hänger ihop så undrar man ju... Men i Gaggböle kanske man slipper fundera på tvillingparadoxer och krökta ljusstrålar?

Uppskattar att du skriver "frisersalong" och inte "frisörsalong", som man ser allt oftare numera.

Mariannesson sa...

IAMB, Maja: då ska väl inte heller jag orda om det. Men... kära nån. Vad gör det med förtroendet?

Systerdyster sa...

Hej IAMB!!! :-)

maja lundgren sa...

John Bunyan: nej, den har jag inte sett. Du får gärna avlägga rapport när du sett den!
Anonym 19.11: ja, jag länkade väl till Fat Sam's grand slam? Jag tycker faktiskt att den är väldigt kul fortf.
Klart tomtemor inte blir en blöt fläck.
Mariannesson: jadu...
IAMB: frisörsalong? Nej... Frisersalong ska det heta.

Systerdyster sa...

Slampool??? *dör av skratt*, hade aldrig hört uttrycket och trodde det hade med slampor att göra. Men vad är det? Gödselbrunn?

maja lundgren sa...

Om man googlar "slampool" på avancerad sökning, och väljer svenska, så får man tre träffar. Det verkar alltså vara en nybildning.

Ann Onym sa...

Om slam är lera så är det ju mycket positivt!
Tänk på allt vackert man kan forma av lera:-)

Det måste betyda att vi är formbara. Vi har inte stelnat i bitterhetens rostiga form. *L*

Oops! En pytteliten känga i storlek 27 smög sig visst in helt utan någon medveten tanke från min sida. *L*

maja lundgren sa...

Jag har hittat en "Slam Pool Care" på något som heter Hot Frog. Antar att Hot Frog är Tristan.

http://www.hotfrog.co.za/Companies/Slam-Pool-Care

Anonym 19:11 sa...
Den här kommentaren har tagits bort av skribenten.
John Bunyan Esq sa...

Ann Onym,
Jag får väl referera till min favoritbok SAOL:
href="http://sok.saol.se/pages/P854_M.jpg"
Finkornig massa som svävar i vatten. Det skulle kunna vara lerbad, enlig mig. Så, jag plaskar glatt vidare. :) Undrar bara var jag har gjort av min badanka?


Där var han ju:
Blubb, blubb

IAMB sa...

Hej Systerdyster!!!

Men nu ska jag sova. Upp tidigt i morgon - måndag igen...

Gonatt.

Anonym 19:11 sa...
Den här kommentaren har tagits bort av skribenten.
maja lundgren sa...

Anonym 19.11: Just det, jag anspelade på att Tristan kallats hovgroda!
JB: jag hamnar ingenstans med länken. Finns slampool i SAOL? Schysst badanka.
Gonatt.

Ann Onym sa...

Skickar över en knallrosa badanka med spetsrosett kring halsen till JBE innan jag går och knyter mig.*L*

IAMB:
Vad roligt att se dig igen! Blev faktiskt lite ledsen när du försvann. Hoppas du har fått den bloggvila du behövde.

God natt alla goa invånare i Gaggböle. Ser fram emot att få reda på vem Drottningen är.

Nattinatti på er!

John Bunyan Esq sa...

Maja,
Dokumentären finns på youtube också såg jag när jag googleforskade lite om den:
http://www.youtube.com/watch?v=_zg4Tclvb1s

Nu skall jag bara försöka att hitta en trekvart att titta på den någon dag. :)

John Bunyan Esq sa...

Äsch, dabbade taggarna för länken till SAOL. Lägger in den direkt istället så får ni klippa och klistra:
http://sok.saol.se/pages/P854_M.jpg

Nej, slampool finns inte i SAOL men både slam och pool.
http://sok.saol.se/pages/P701_M.jpg
Läser man de olika betydelserna för pool känns det ju nästan trevligt att få sitta och lättjefullt vifta på tårna i en slampool. Man får inte bara fin hy utan även (förhoppningsvis) trevliga samarbetspartner. *skrattar*

P S Kan inte låta bli. ;)
http://www.youtube.com/watch?v=jHPOzQzk9Qo

John Bunyan Esq sa...

Ann Onym,
Tack för ankan! Jag har alltid önskat mig en trans... förlåt... HBTQ-anka. ;)

Ann Onym sa...

JBE:

Tack! Precis det som behövdes mest:-)

Nu SKALL jag lägga mig!
Tror jag:-)

Ann Onym sa...

*ASG*
Visst är den söt:-)
HBTQ-anka får mig att tänka på BBQ-anka men det är kanske en viss skillnad.*L*

John Bunyan Esq sa...

Hm, en HBTQ-anka med hoisinsås, tack!
Nä, jag tror inte att man får äta upp oss som avviker från normen. Det känns lite... taskigt. ;)

maja lundgren sa...

Clam: det med töjningsgränsen och stadsgränsen. Det är svårt, alltså. Men det är det ju med universum också. Jag ska höra mig för, kanske finns det extensialister utanför Gaggböle.

Charlie sa...

Efter vinterns kräksjuka är det kräkta rummet nu stängt.

Det krökta rummet öppnas härmed!

Är universum platt, klotformat eller sadelformat är dagens fråga.

Vi serverar dimensioner i elva olika brödskivor. Pålägg väljes efter humör men vi rekommenderar grillade teorisnäckor på uppfräst gravitationsfält.

maja lundgren sa...

Hahaha Charlie...

maja lundgren sa...

Det där var ett litet patafysiskt poem i sig. Var ligger det krökta rummet? Det är väl för allt i världen inte det som är bakfittan?

Charlie sa...

Nädå, men bakom bardisken finns krökta rummet. Där kan man tillbringa tid med att vila en massa.

Ann Onym sa...

Charlie:
Du är underbar!
Sitter och mumsar i mig tre brödskivor med grillade teorisnäckor. Det uppfrästa gravitationsfältet har jag inte vågat mig på än:-)

maja lundgren sa...

Fantastico. Meraviglioso.

Clam sa...

Pool är att ta i. En liten puss, möjligen. Slam är också överdrivet. Lite slask, kanske. Summa: en slaskig puss.

Ann Onym sa...

Håller med Systerdyster om att världsproblemen skall lösas i taxibilar och på frisersalonger.
Så nu tar jag en taxi till frissan:-)

Anonym 19:11 sa...
Den här kommentaren har tagits bort av skribenten.
Charlie sa...

Anonym 19:11 får rätta dig på en punkt: Gaggböle heter det. Och det finns gaggbölebor som har viss kringverksamhet och gaggar annorstädes.

Vad vill jag säga mer, jo, denna dagen - ett liv.

Melker i saligt åminne.

Är barnsligt förtjust i när Tjorven är lämnad ensam med en tårta och hon frågar Systerdyster om hon får ta en bit till. Och det får hon ju.

maja lundgren sa...

Ann Onym: om man kan ta taxi till frissan glömmer man nog alla världsproblem, haha... såtillvida det inte är färdtjänst på gamla dar förstås, då har man nog ett och annat att säga både till chaffisen och frissan om hur världen borde styras.
Baggböle finns, tror jag. Inte för att Gaggböle inte finns, men det är på en annan karta.

Anonym 19:11 sa...
Den här kommentaren har tagits bort av skribenten.
Anonym 19:11 sa...
Den här kommentaren har tagits bort av skribenten.
Charlie sa...

Ja gör hon väl!!

"Käre God Gud, får jag ta en tårtbit till?"

Så svarar hon;

"Jaa, det får du!"

Och så knakar ungen i sig en halv gräddtårta själv.

Har du aldrig sett det?

Ann Onym sa...

19:11:

Vad bra att du frågade. Jag satt här som ett frågetecken och undrade om jag missat mer av barndomens tv-serier:-)

Tänk hur ofta jag ber Systerdyster om bättre väder och storvinst på Lotto!

Systerdyster:

Varför fixar du inte bättre väder och Lottovinst när jag ber så snällt?!

*L*

Anonym 19:11 sa...
Den här kommentaren har tagits bort av skribenten.
Anonym 19:11 sa...
Den här kommentaren har tagits bort av skribenten.
Charlie sa...

Jo det är allmänt accepterat, jag har sett hennes bild i Gaggböle bönhus.

När jag var barn trodde jag att det var ett hus fullt med bönor, tjejer alltså.

Anonym 19:11 sa...
Den här kommentaren har tagits bort av skribenten.
Systerdyster sa...

Så fantastiskt bra att ni äntligen förstått hur det ligger till. Jag är för det mesta en ödmjuk person men ibland avslöjar jag mitt rätta jag.

Det var en av mina första chefer som sa det där: 'Må Gud vara med er när jag inte kan' och även uttrycket 'Herre Gud, Fru Gud och alla de små barnen Gud' har jag lånat av henne. Jag tror att Maja hade ett tillägg med alla de små katterna Gud eller nåt liknande?

Jag kan tyvärr inte vara behjälplig med saker av ekonomisk eller praktisk natur. Däremot sprider jag gärna obuntubotho omkring mig.

Obuntubotho till er alla. Amen.

Charlie sa...

Obuntubotho tebax syster....

Kan meddela att jag äntligen börjar få lite ljus på dagarna, var ute och klampade häromdagen lite, nu börjar vårvintern snart....

maja lundgren sa...

Flickskolor (på den tiden det fanns såna) kallades "böngroddar" i Stockholm. Har jag hört.
Jo Systerdyster, en har ju haft det på känn. Verkligen nådigt av dig att sänka dig så här djupt. Om man får dua.

Charlie sa...

Dualismen är väl införd?

Charlie sa...

Fan vad snuskigt det lät. *rodnar lite*

Eller så inte kankse....var det snuskigt för er?

Ann Onym sa...

Ja det var det! *rodnar inte det minsta*

Eller kanske lite då... fick ett snuskigt mail idag. Det var kanske det som fick mig att tro... nåt. *L*

Ann Onym sa...

Tristan frågade tidigare: "Hur drar man ut på rummet?"

Jag har en annan version på frågan...
Om man flyttar gränsen utåt blir de nya invånarna då per automatik lika goa som de nuvarande Gaggböleinvånarna?

I så fall röstar jag för att vi sätter igång och drar ut och tänjer gränserna tills de når runt hela klotet. Då behövs inga taxibilar eller frisersalonger för att lösa världsproblemen.

Obuntubotho i mängder!

Maja:
Jag har ganska många år kvar tills jag kan räkna med att få använda färdtjänst och mitt gråa råttbo råder ingen frisör bot på så jag får överlåta problemlösningar åt andra. Om det nu inte är så att jag just löste världsproblemen då:-)

maja lundgren sa...

Charlie: ja det lät som värsta kuttrasjut, på nåt sätt.
Ann Onym: jamen tänk att det tycker jag också. Blir riktigt rörd.

Ann Onym sa...

Efter en lång arbetsdag(jobbar med ansiktsbehandlingar. det är pga en misslyckad sådan som jag har en kasse över huvudet:-)), problemlösningar och sexuella inviter(har klottrat lite om det på min eminenta sajt) från en lesbisk kvinna känner jag att det är dags att knyta sig.

Gonatt alla invånare i Gaggböle och vänner av retoriska och nykläckta tankar.

Må Gud vara med er och till Gud säger jag: Må du vara med dig:-)

valens sa...

Mynonna:
Må Gud vara med dig...

Go'natt!

Ann Onym sa...

Snelav:
Dig med:-)

Natti!

Tristan sa...

Någon, Maja, tycker till och med att jag förtjänar epitetet "giftig hovgroda".

För att få det att passa in i Extensialismens axiom, kan man dra ut tungan lite.

Ann Onym, sweet dreams! He he...

Charlie, om man blandar ett holistiskt och ett dualistiskt synsätt, vad får man då i Gaggböle - en "sjuttifemma" på systemet (det filosofiska systemet naturligtvis)?

John Bunyan Esq sa...

Tristan-Regnskogens juvel

Tristan sa...

Tack för det, JB! :-)

Charlie sa...

Me gu va gullit! *dånar*

maja lundgren sa...

Haha, det var fantastico.
Gonatt

John Bunyan Esq sa...

En av mina drömmar är att ha ett litet gäng av dessa: Dendrobatus Auratus
De är bara lite meckiga att hålla, tyvärr. Fast det är ju karlar också... ;))

Systerdyster sa...

Vilka små raringar. En sån skulle jag till och med våga mig på att pussa lite på.

Införd och införd. Jag vet ju inte vad som är infört i Gaggböle (tack och lov) men som den splittrade själ jag är, vore jag tacksam om jag blev "duad", att bli "niad" gör mig än mer kluven.

Tristan sa...

Är det inom Extensialismen som vi har en böjelse åt att även draaa uuuut på liiidandet?

Bitten sa...

Syster.. pussade du en sån behövde du nog aldrig pussas mer!! :-) Vad jag förstått är dom giftiga utanpå.. :-)

Anonym 19:11 sa...
Den här kommentaren har tagits bort av skribenten.
Ann Onym sa...

http://sv.wikipedia.org/wiki/Gulbandad_pilgiftsgroda

En släkting till JBE´s favorit. Giftig och vacker, precis som undertecknad:-)

*host*

Anonym 19:11 sa...
Den här kommentaren har tagits bort av skribenten.
Systerdyster sa...

Tur att Bitten varnade mig. Puh! Jag röstar på den blå den andra ser ju ut som en AIK- huligan.
Fast alla är de Guds skapelser, jag hade ett rent helsike med färgsättningen av den lille gul-svarte, han skulle vara med i Hammarbyklacken men nånstans gick det fel. Så nu jobbar han extra som korvförsäljare på AIK´s hemmamatcher på Råsunda. Människor dör inte av läktarvåldet vid fotbollsmatcher utan av grodförgiftade korvar. De tror att de fått ovanligt stark senap - sedan faller de ner, stendöda.

Ann Onym sa...

Bra idé!
Jag röstar givetvis på AIK-grodan.
Man håller ju på sitt hemmalag oavsett färgsättning:-)
Men man kan ju välja gul-blått och gå efter klubbmärket om man inte gillar färgkombinationen.
Hade det varit gul-rött hade det blivit både senap och ketchup:-)
Fast jag avstår från senap på min korv. Usch!

Tristan sa...

God kwack!

Jag kan omöjligt tävla mot de små liven. =))

Anonym 19:11 sa...
Den här kommentaren har tagits bort av skribenten.
Ann Onym sa...

Din blåa är så läcker att jag hade vacklat om jag inte suttit ned:-)

God natt alla vackra grodlår!

Mums!

Ann Onym sa...

Nån som ätit grodlår förresten?

Icke giftiga sådana givetvis:-)

Anonym sa...

Jag vill inte dra upp gammalt groll, men är Marina Engan fortfarande här och skriver ibland?

John Bunyan Esq sa...

Anonym 19:11,
En "mörkergroda"? ;)

John Bunyan Esq sa...

Den här visar lite attityd á la "Are you looking att me, punk! Do you feel lucky? Make my day! No one puts Baby in the corner."
Kan det vara Tristan tro? ;)

maja lundgren sa...

Här hänger jag inte med riktigt?
"No one puts Baby in the corner" - ett citat ur Dirty Dancing? Fin film.
Godnatt.

John Bunyan Esq sa...

Äsch, det var bara för att illustrera Tristans "mjuka sida" bland alla clintancitaten. ;)

Anonym 19:11 sa...
Den här kommentaren har tagits bort av skribenten.
Anonym 19:11 sa...
Den här kommentaren har tagits bort av skribenten.
maja lundgren sa...

Tack, Anonym 19.11. Ank-Käthe tappade nämligen kollen men nu kan jag hjälpa henne.

Systerdyster sa...

Här är en fin bild på Tristan:

http://rumochtid.blogg.se/images/2008/grodprins_12745572.jpg

Anonym 19:11 sa...
Den här kommentaren har tagits bort av skribenten.
John Bunyan Esq sa...

Ok...
http://static.devote.se/gallery/big/20090225/13eca4ea607c99d96f456daf57ac9f68.jpg

Fast det känns ändå inte helt rätt på något sätt. ;)

Anonym 19:11 sa...
Den här kommentaren har tagits bort av skribenten.
Tristan sa...

Ha ha... Här har det ju spårat ur totalt!

John Bunyan Esq sa...

Anonym 19:11,
Jag tänkte först ha en "Finn fem fel-tävling" på bilden (Jag kan hitta minst två, kanske tre.)

maja lundgren sa...

Klart att vi ska ha en omröstning om grodor.
Vad menar du med spårat ur, Tristan?
Det finns nu tillräckligt med bidrag för en omröstning. Är inte det bra? Vad menar du?

Tristan sa...

Jag menade förstås alla grodor! :-)