söndag 21 februari 2010

Snart kommer tön

Vad händer när tön kommer? Blir det översvämning? Det var inte helt lätt att öppna ytterporten i morse och varje försök till fönsteröppning leder till en snölavin i miniatyr in från fönsterblecket.
Mäktig tussilago kommer nog att masa sig upp ändå. Jag vill ju inte berätta så mycket om den i förväg, ett av de viktigaste temana i boken är klass, och jag ser nu att det anknyter till en diskussion som pågår i Therese Bohmans blogg.
Lika lite som jag vill förekomma läsarens egen tillägnelse av boken vill jag komma med facit till de intervjuer som har påbörjats, men jag vill iallafall puffa för en intervju som Nina Solomin gjorde med mig i tidningen Vi, och som kommer i nästa nummer. Lite grillad blev jag om gränsen mellan normalitet och galenskap, men på ett hult sätt.
En av uppgifterna till intervjun var att rita en så kallad livslinje. Det var svårt. Jag löste det så här.
Det finns små tecken till töväder i bloggosfären också. Jag tycker att det ser rätt hoppingivande ut, men ska inte orda så mycket om det än så länge. Sånt kan ta tid.

Den här låten har ingen koppling whatsoever till nånting, men vafan, den är bra.



(Formen "tön" är något okonventionell och kanske inte ens finns - man kan betrakta det som gaggböliska).

80 kommentarer:

John Bunyan Esq sa...

Själv har jag en egen pulkabacke på balkongen:
Sommar, sommar, sommar!
Intressant livslinje/-spiral. Hm, det verkar som om vi missade varandra precis i Uppsala. Jag flyttade därifrån sensommar -86.
Tö ute, tö inne; Tö i hjärta, tö i sinne.

Zigge sa...

Vad generös du är mot den där Bohman. Haha.
Livslinjen var kul.

maja lundgren sa...

John Bunyan: vilka snökullar. Det sägs ju att en del tak brakar samman. Jag fattar inte riktigt hur det blir när allt det här smälter.
Uppsala, ja - det var idéhistoria, littvet och romanska språk för min del. Får man fråga vad du pluggade?
Zigge: ja visst är jag? hehe.

maja lundgren sa...

Alltså, JB, jag menar om vi hade kunnat vara kursare?
hej

Zigge sa...

kursare hej. Det är sånt här som ger folk ångest.

maja lundgren sa...

Zigge: jo, det vet jag i och för sig. Och en del blir arga på det akademiska. Samtidigt så... tja, som författare och kritiker kan det vara rätt bra att ha studier i bagaget.
Nu ska jag pömsa. Godnatt

John Bunyan Esq sa...

Visst få du det.
Antikens kultur och samhällsliv, konstvetenskap åsså lite keltisk kultur och engelska. Förutom Livets skola på alla nationer förstås. :)
Det blev bara fem terminer allt som allt. Sedan gjorde jag misstaget att stanna kvar över sommaren i Uppsala. Som västkustbo, born and bred, blev det närapå olidligt att vara så långt från ett riktigt hav och klippor; att endast ha möjlighet till bad i sötvatten och sola på gräsmattor. Så, i augusti -86 hyrde jag en kombi, packade in mina fåtaliga tillhörigheter och flyttade åter till "Sveriges framsida." ;)

maja lundgren sa...

Schysst. Nej sommar i Uppsala är ju öken.
Godnatt

John Bunyan Esq sa...

Maja,
"Jag fattar inte riktigt hur det blir när allt det här smälter." Vem var det som sa: "Efter oss syndafloden"?
*skrattar* Vi hade faktiskt kunnat bli kursare för jag hade faktiskt sökt till idé- och lärdom inför hösten -86. (OBS! Det är faktiskt inte någon efterkonstruktion; I klentrogna.:))
Men, som sagt, jag stod inte ut. :)

John Bunyan Esq sa...

Nu skall jag titta på "It's always sunny in Philadelphia".

Charlie sa...

Gud vad jag önskar att jag hade haft möjlighet att gå på universitet. Är det för sent efter femtio tro?

Studielån får jag inte men jag kanske kan försörja mig på författande hahahaha.

Lyckliga människor. Det låter sååå roligt, fast det kanske inte är lika roligt när man är gammal i allafall. Eller så kanske...man knullar kanske inte lika mycket? Eller vad säger jag.

Charlie sa...

Asså nu menar jag inte rent bokstavligen, men man kanske inte har lika roligt när man är äldre och sjuk på fritiden, det blir bara till studierna man räcker till, om det skulle bli nåt. Men det kunde vart kul ändå.

Charlie sa...

Skrämde jag hästarna i sken nu?

Angående tön, så antar jag att ni inte har permafrost så det rinner nog undan. Om det är tjäle i marken blir det innanhav överallt. Skitskoj när man är barn att vada i. Och hundar. Hade en newfoundland en gång som älskade att bada i såna sjöar. Hopplös lukt sen.

maja lundgren sa...

Vet inte Charlie, förr kunde man gå på universitet hur gammal man än var. Du kan väl hora dig för. Säker på att du inte får studielån? Annars så finns det ju en del andra möjligheter, studiecirklar, föredragsserier, med mera. För min del: inte ett enda knull under hela Uppsalatiden. Bokstavligen. Jag var en mycket fokuserad flicka.
Men nu ser jag ju att du inte menade bokstavligen, Charlie!

maja lundgren sa...

John B: jag ska gissa utan att googla - "efter oss syndafloden": inte Ludvig XIV, var det Ludvig XV? Jag gissar att det har tillskrivits Ludvig XV, hur som helst någon fransk kung som spenderade hela statskassan på överdådiga fester.

maja lundgren sa...

Nämen, det var Madame de Pompadour!

Zigge sa...

Skummat igenom tråden hos Bohman - en poetsnubbe har tydligen recenserat en bok han inte läst, och levat över sina tillgångar och inte betalat skatt; han har garanterad statlig konstnärslön på livstid men tar ett jobb i hamnen för att betala igen skatteskulden och skriva en bok som går hem på DN kultur (borgerlig sida som älskar arbetarklassen). Jaha, rubriken på Bohmans inlägg är "Att bli människa är att välja det goda".
Hohohohoho hahahahahaha hohoho....
Det är ju sådär det brukar se ut.
Hohoho....

maja lundgren sa...

Men Zigge då... Jag länkade mest för att det nästan var som att kliva in hos Oscar Riktelius under en ödesdiger middag.
Boken som diskuteras i bloggen har jag inte läst.

maja lundgren sa...

Det behövs förresten en rubrik till det här inlägget. Får jag vara så fräck att jag ber om förslag?

Mariannesson sa...

Töväder? Nej det är nog för fantasilöst...
Jag har inte heller läst Yarden. Men jag slås av hur mycket Jantelag som framträder bland kommentarerna. Någon skriver att Lundberg äter ciabatta och alltså inte är tillräckligt fattig... Andra att han bara tycker synd om sig själv. Jag ska läsa boken. Försökte ta mig igenom Dan Jönssons Efter arbetsschema men hade svårt för den.

Cuben sa...

Gene Krupa på trummor 1937! En av hans absolut bästa. Bra val.

maja lundgren sa...

Mariannesson: jo, jag såg det. Det kan handla om avundsjuka författare.

Zigge sa...

Sorry Maja jag har inte heller läst den... man ska inte snacka om böcker man inte läst...

maja lundgren sa...

Zigge: nej just det.
Men se Cuben. Gene Krupa är en rolig trummis, ja.
Nu: promenad i vintervädret.

M sa...

Charlie

Sorry, men jag tror det är för sent. Borgarna har ändrat på intagningsregler o annat. Just nu minns jag inte hur, men har för mig de har tagit bort 25/4-möjligheten i alla fall. Nytt från 2010 är det.

Nu prioriteras de som kommer direkt från gymnasiet, eller hur det var...

Bitten sa...

Maja..

Rubrik: "Snart kommer tön"

Jag tyckte att "tön" var ett helt underbart ord!! :-) Tror aldrig jag sett ordet tö böjas så.. eller hört för den delen.. Det ser gulligt ut!! :-)

Själv skulle jag nog valt tråkiga "töandet".. Men f.r.o.m. nu är det TÖN som gäller för mig!! :-)

maja lundgren sa...

Bitten: det heter nog inte så... Man kanske inte säger en tö (ett tö) heller utan ett töväder eller töande. Jag tänkte ta Gumman tö först, från Elsa Beskow. Men jag testar med "Snart kommer tön" som rubrik. *s*

John Bunyan Esq sa...

Dagsmeja? alt Dagsmaja?
En liten, liten föraning om vår i den mest bistra tjälknöl i alla fall. :)


Ha, ha, ha! "retingen" som kontrollord!

John Bunyan Esq sa...

Inte direkt "esprit d'escalier" men fick också en bild av franskt hov när jag var på väg nerför trappen med vovvarna igår kväll. Jag trodde på "Solkungen" men Mme Pompis går lika bra. :)
Var det hon som badade förresten?

Bitten sa...

Maja.. Nej jag tror inte heller att det egentligen heter tön.. men jag tyckte verkligen att det såg så gulligt ut!! :-) Gillar det skarpt!! Så nu bestämmer vi väl att det heter så??

maja lundgren sa...

John Bunyan: ja, det var densamma. Och det vet Anonym 19.11 allt om!
Bitten: tack, haha. Det ser lite komiskt ut faktiskt. Men för mig får det gärna heta så.
(Töt är i och för sig också rätt gulligt men...)

IAMB sa...

Som gammal skåning associerar man (i alla fall jag) till dialektordet "tönn" - "va tönn du e!" i bemärkelsen dum, elak.

Anonym 19:11 sa...

IAMD. Ja men, tönn trodde jag var ett typiskt 60-talsord !?
Vad tönn du är? Alltså: fjantig, totalt ute, helt off, loser, har inte hängt med alls.

Men jag ser när jag googlar att det tydligen är skånska. Nu är jag helt häpen :O

Anonym 19:11 sa...

Ja, jag tycker också att vi ska bestämma att det heter tön :)

IAMB sa...

Jadu, möjligen kan det vara så att det du tänker på är tönt?

Tönn sa vi på 50-talet (och möjligen början av 60-talet) på Kobjer i Lund i alla fall (ojojoj, nu börjar det snart brännas för min del, jag har snart "outat" mig som det heter nuförtiden).

Anonym 19:11 sa...

IAMB. Nej tyvärr, jag tänker inte på tönt :)
Tönn sa vi på 60-talet både här och där.
Men det är möjligt att det var skånska från början.
Jämför med En ettrig en:s katig. Som tydligen både är Östgötska , Norska och en del annat också.

Jasså du, så du är Skåning du också? Allt fler kommer ut ur garderoben nu :D

Jag kallade nån för fubick i Lund på 80-talet. Jag kan ju säga att det inte alls gick hem hos en del studenter från andra landskap.
Man tolkade det helt annorlunda än jag gjorde.

Tristan sa...

Charlie och Maja

kl. 23.08 och kl. 08.40 - *ASG*

Charlie, när jag läste vid universitet fanns till och med någon som var över 60 år och pluggade där. Jag vet dock inte hur just hennes sexliv var, men jag hade studiekamrater som prioriterade sexlivet framför studielivet i strikt mening. :-)

Tristan sa...

Angående "tön", gör en hemställan hos Fredrik Lindström så har vi nog "tön" som åtminstone sörmländska om inte rikssvenska snart; han kan jollra ut det på det där lekprogrammet han sysslar med -På spåret "ärre va"?

Anonym 19:11 sa...

Nämen Tristan då. *asg*

"På spåret "ärre va"
Vart tog den snustorra analytikern vägen? Ja, inte för att jag klagar. Sannerligen inte :D

John Bunyan Esq sa...

Hm, kollade SAOL och formen tön finns faktiskt:
http://sok.saol.se/pages/P1018_M.jpg
http://www.svenskaakademien.se/web/Ordlista.aspx

Det hade jag ingen aning om och jag har heller aldrig hört det användas. Kanske för att man nästan alltid ser det som något snön gör mer än att den är påverkad av ett ting? Farbror Frost och Tant Tö?

maja lundgren sa...

Jaha, jag kollade SAOB och där stod det inte - eller så missade jag på något vis. Vad bra, jag tycker att det känns rätt.
Gumman Tö heter det hos Elsa Beskow.

John Bunyan Esq sa...

Jomenvisst, fast jag tyckte att det var lite "snyggare" med en alliteration. Beskow hade väl nog av tanter kantänka? ;)
Vilket äktenskap förresten. Om nu Farbror Frost och Tant Tö vore gifta. Jag menar det kan ju inte vara speciellt intimt.

valens sa...

Det finns små tecken till töväder i bloggosfären också. Jag tycker att det ser rätt hoppingivande ut...
Det låter minst lika positivt som låten... Och den är bra, vafan! ;)
Bortsett från att någon med elakt humör skulle slakta Benny Goodman Orchestras låt till... Sing Sing.

John Bunyan Esq sa...

Hrm, kunde naturligtvis inte låta bli att googla:
”Snälla tant Tö,
Låt bli våran snö!”
(Beskow, Olles skidfärd, 1916)

"Olles skidfärd
Handlingen utspelar sig under vintern på landsbygden i början av 1900-talet. Olle ger
sig ut för att åka skidor, in i skogen. Först träffar han Kung Rimfrost i sitt palats och
sedan Tant Tö som vill sopa bort all snö. När hon sen fått bort allt snö, blir det vår. Till
sist trivs barnen med att det är vår. Solen skiner och det spirar överallt."

"Sagofiguren Tant Tö finns med i Olles skidfärd och hon är praktiskt klädd och skulle
kunna vara vilken bondmora som helst. Hon gör det hon tror på när hon sopar bort snön
och låter sig inte stoppas för att låta våren komma. Övernaturliga krafter som hon
besitter något som tillskrivs häxor och kloka gummor. Det är hon som möter våren som
kommer med vårprinsessan. Då breder hon ut sin fina kjortel täckt med blommor."

Ovanstående påstår i alla fall en kvinna i sitt examensarbete om tanterna hos Elsa Beskow (http://dspace.mah.se:8080/dspace/bitstream/2043/7148/1/examensarbete%20Carita.pdf)
Men, stämmer det verkligen? Googlande på Gumman Tö ger fler referenser än Tant Tö. Jag har inte något exemplar av Olles skidfärd så jag kan inte kolla. Någon annan? Sedan har jag lite svårt att smälta att Elsa Beskow skulle skriva "våran" eller är det bara jag?
Nåja, strunt samma för att kraftigt förkortat parafrasera Fröding. :)

Bitten sa...

Där ser man Maja.. Det var ett "riktigt" ord trots allt!! Det var ju himla bra!! :-)

Bitten sa...

Seveneleven..

Min pappa var ju Stockholmare, men han hade bott i Trelleborg i sin ungdom och sen tröffade han ju en skånska på idrottsläger på Lillsved.. (min mamma) så han var väl indoktrinerad.. han använde gärna ordet "fubick"!!! :-)

Bitten sa...

näää han tröffade inte min mamma.. (tror jag i alla fall).. men träffade! :-)

maja lundgren sa...

John Bunyan: ser man på. När man tror att man har fel har man rätt, och när man tror att man har rätt har man fel. Jag trodde hon hette Gumman tö.

maja lundgren sa...

Hm jag hade inte läst hela din kommentar, Gumman tö ger fler träffar skriver du.
Och jag tror att hon hette så!

maja lundgren sa...

I så fall har jag haft rätt två gånger idag.

maja lundgren sa...

Minst. Hehe.
Godnatt.

John Bunyan Esq sa...

Nu har t o m hittat ett "bildbevis" på att du har rätt:
http://www.ljusdal.se/invanare/kultur/bibliotek/ungasidan/lekasprakalara/ollesskidfard.4.14ada66911815afa9718000458.html
:)
Jag menar barnen skulle knappast göra en utställning innehållande bl a Gumman Tö med Olles Skidfärd som utgångspunkt om det står Tant Tö i boken, eller hur? Nej, jag håller med du.
Två rätt gör inte ett fel eller hur var det nu? ;)

Anonym sa...

Varför inte: "Det som göms i snö..."
mvh
Saga

Anonym sa...

Maja, jag längtar efter att få läsa din nya bok.

Charlie:
Det är aldrig någonsin försent att börja på universitet. Däremot är det försent för studielån men eftersom du inte behöver ta sådant så är det bara att välja ut vad du vill studera och börja.

Läs kurser som intresserar dig, du kan välja enstaka ämnen och förkovra dig i dom. Du kan till och med läsa på distans och bara åka till universitet någon gång per termin. Då hinner du till och med ha lite sex mellan varven :)

Men framförallt, det är aldrig försent att inhämta ny kunskap.
mvh Saga

M sa...

Aj då, ser att jag missuppfattat lite om intagningen till Universiteten, om Saga har rätt vill säga.

Tyckte min dotter sa att det blev nya regler 1 jan 2010. Hon kom in i sista rappet Ht-09, men det kanske var så att man måste söka på Fullständiga betyg, dvs en hel gymnasielinje?

25/4 alternativet skulle väl bort ialla fall, Saga?

Anonym 19:11 sa...

Moi Marie. Jo, det har blivit nya regler i år. Verkar väldigt snårigt.

https://www.studera.nu/studera/1269.html#h-Kommer254regelnattfinnaskvar

Jag har inte lyckats klura ut om det ens går att söka på äldre betyg. På nåt ställe stod det kanske, och att det skulle bedömas olika i olika fall. Jag tror att det skulle bli väldigt svårt att komma in på gamla betyg i alla fall.

Så historia på kvartsfart på äldre dar kan jag alltså glömma :)

M sa...

19:11

Ja, det var krångligt. Dottern kompletterade på komvux och var tvungen att komma in före 2010 på samlade betygsdokument. Ja, hur var det nu...På nåt sätt prioriteras de som kommer från ungdomsgymnasiet så såna som kompletterat på komvux får svårare att komma in.

Gick in o läste lite om antigningvillkor, men har redan glömt vad jag läste *S*

Minns i alla fall att 25:4 eller 25/4 (hur det nu skrivs) togs bort redan 2008 egentligen.

M sa...

Maja

Nej, har väl ingen jättekoll jag heller o mitt minne skulle det inte funka att studera nu *s*

Men det ligger ju ganska nära bakåt i tiden när dottern stressade på för att komma upp sina 2500 poäng eller vad det var hon behövde för att kunna söka till högskolan. Men sen har inte jag ordning på vad allt kallas, samlade betygsdokument eller olika grupper osv.

Skriver ur minnet, som ju inte fungerar, o då blir det som det blir.

Måste lära mig gooogla meeera...så jag inte VERKAR så vimsig...hehe

Fast är ju vimsig...hm Äsch ni får ta mig som jag är...*s*

Anonym 19:11 sa...

Moi Marie. Det verkade så krångligt så jag gav upp halvvägs. De har kommit på ett smart sätt att sålla bort folk i förväg, kan man säga.
Är man så osmart att man inte ens förstår om man kan söka, så ska man kanske inte läsa på universitetet heller :D

M sa...

19:11

Precis, fålla in folk..."Du ska stanna på fabriken...osså behöver vi lite pigor och drängar", ungefär...

M sa...

19:11

"Är man så osmart att man inte ens förstår om man kan söka, så ska man kanske inte läsa på universitetet heller :D"

Hehe...missade den meningen...

maja lundgren sa...

Åja, vem har inte hört talas om virriga professorer?

M sa...

Maja

Ja, men man undrar ju om de där virriga professorerna alltid var virriga eller om de blev virriga med tiden? Too much info liksom...för hjärnkontoret...eller nåt...

IAMB sa...

Apropå väder och töande och sådant: var det någon mer än jag som hörde väderrapporten igår 21.50? Och att varmast i Europa var det med 26 grader på FÄRÖARNA?? (Sagt i helt neutral ton av meteorologen.) Hade jag redan somnat då, eller? Jag menar -10 i Oslo, då kan det väl inte vara +26 på Färöarna..??

IAMB sa...

Gick in på sr:s lyssna igen och mycket riktigt... kan det verkligen stämma??

(Är det bara jag som hänger upp mig på sånt här?)

maja lundgren sa...

26 grader varmt på Färöarna, det låter exceptionellt så här års överhuvudtaget.

IAMB sa...

Ja, det går inte att lita på nånting nuförtiden, inte ens väderrapporten...:-)

(Att den inte alltid spår rätt är ju en annan sak.)

maja lundgren sa...

Saga: Det gläder mig att höra. Att du längtar efter min nya bok menar jag.. Själv älskar jag den, om man får säga så.
Jag ska berätta mer om den sen, det är mycket intervjuer nu och så.

Charlie sa...

Jag längtar också efter den, och älskar du den så gör jag det också. Jag var så glad när jag läste de andra två, har haft så svårt att läsa litteratur (annat än deckare)de senaste åren så jag vaknade till lite.

Det känns spännande, och särskilt att en som man bloggkänner ska ge ut en bok. Hihi jag dras som med och känner mig stolt också.

maja lundgren sa...

Det var roligt att höra Charlie. Jag tror vi vill varandra ganska väl här i Gaggböle.
Har du horat dig för om det där med universitet? Det har varit lite olika bud här. Men t.ex ABF brukar ordna bra föreläsningsserier också.

valens sa...

Längtar efter fullständiga tövädret... i väntan på den satiriska sedeskildringen, den fullspäckade barock tragikomedi med alla slags tonfall och stilar.
Den Mäktige tussilago...

PS.
Glöm ändå inte att de Sades hade rätt:
Det behövs bara en ond dröm för att missfärga alla morgondagens (nb: goda) idéer.
DS.

valens sa...

de Sade

Charlie sa...

Nej jag måste nog hora mig för och läsa in lite svenska och engelska, sån där baskravsgrej som jag tror de har.

Tänk om jag skulle tjäna pengar, och få sån ork så jag kunde gå på folkhögsskola till att börja med. Får väl knulla på tills vidare.


Men det kan bli så, det kan faktiskt det. Det skulle göra mig så glad. Det skulle jag verkligen vilja. Och sen gå nån kurs på uni.

Mariannesson sa...

Jag ser också fram emot boken!

Anonym sa...

Charlie: du ger mig dagens första asgarv. Kunskap är inte mindre värdefull bara för att den inhämtas på annat håll än universiteten. Det finns hur mycket kurser som helst på andra håll. Medborgarskolan, folkhögskolor, abf och distansutbildningar. Det går att plugga en hel ämnen via nätet ( och då kan du ju vara hemma och ha sex. Till och med samtidigt du pluggar om du vill :-)

En mycket underskattad metod till bildning och allehanda kunskap är litteratur. Läsa mycket böcker ger värdefull och bred kunskap på många nivåer. Ja, bortsett från välbefinnandet.

Dessutom tror jag att vi bokmalar faktiskt kan bedöma om en person är en flitig bokläsare eller inte. Ja, ex via kommentarsfälten i bloggar. Ujuj det där sista var kanske ett alldeles för vågat påstående, eller? Vad tror ni boklovers, kan vi det?
kram Saga

En ettrig en sa...

Vill bara rekommendera den här länken:

http://www.vi-tidningen.se/templates/ArticlePage.aspx?id=11335

Och köp gärna det nya numret av tidningen VI, helt underbara bilder till intervjun med Maja!

Charlie sa...

Kan man köpa vi-tidningen enstaka nummer? Har fått för mig att den endast går att prenumerera på men jag kanske har fått en halv kalv om bakfoten?

Ja saga, jag får nog undersöka de möjligheter som finns. Kanske blir det spanska. Jag ska försöka jobba med min kondis först.

Anonym 19:11 sa...

Så oerhört kul att äntligen få se Xerxes och Atossa live! Så himla fina de är :)

maja lundgren sa...

Jag tror att man kan köpa enstaka nummer. Ja, Thron Ullberg tog väldigt bilder, det är roligt faktiskt.
Xerxes och Atossa är inte särskilt rädda när det kommer besök längre, och visst är de fina?

IAMB sa...

Man kan köpa enstaka nummer, men hit kommer de först idag klockan tolv. Och jag ska resa iväg idag. Ska försöka få tag i en tidning under respausen.