tisdag 9 februari 2010

Extensialism och spatialism

Jag vet att jag har förslummat bloggen. Man behöver inte svassa runt länge i bloggosfären (om den kallas så fortfarande - det kanske är ett hopplöst daterat uttryck, ungefär som alla tajders) förrän man märker att det är kutym att be om ursäkt om man inte "uppdaterat" på länge. Länge handlar i dessa sammanhang om ett par dagar. "Förlåt förlåt förlåt att jag inte har uppdaterat..."
Men det är det som är det finurliga med extensialismen. Allt blir längre. Allt blir töjbart. Och visst, visst, spatialismen försöker väl sätta käppar i hjulen men den dualismen är ett missförstånd. Så det finns ingen anledning att känna sig förslummad.
Jag har varit sysselsatt med Mäktig tussilagorelaterade bestyr. Nu vill jag fästa uppmärksamheten på töjningen av tigerbossens begrepp samt grodtävlingen under föregående inlägg.
Motsättningen mellan extensialismen och spatialismen är bara skenbar. Allt hänger ihop, och allt ordnar sig. Jag har alltid gillat vetenskap. Pythagoras sats är inte "fyrkantig", i överförd bemärkelse. Och inte handlar det om flum heller.
Det var inte så lätt att introducera swingen i Sverige, men Alice Babs gjorde i alla fall ett gott försök.

Tillägg: "Swing it magistern ledde till ett ramaskri, som hördes över hela Norden" (Västervikstidningen). Det bildades anti-Alice-Babs-grupper då hon ansågs vara en stor moralfara.


91 kommentarer:

John Bunyan Esq sa...

Sfärernas harmoni.

Mariannesson sa...

Underbar video.

Zigge sa...

Är det här en blogg?
Jag blir rädd när jag börjar tycka Alice Babs är bra.

maja lundgren sa...

John Bunyan: ja just det! Den som ändå kunde sätta sig in i "den nya fysiken" och strängteorin. Den är väl inte vedertagen, och inte heller direkt någon bekräftelse av "sfärernas harmoni". Bara ett tappert försök att få ihop relativitetsteorin med kvantfysiken. Jag har försökt läsa in mig på den men har bara hittat lite för luddiga och entusiastiska populärvetenskapliga skrifter.
Mariannesson, Zigge: hahaha, ja jag gillar den också, jag tycker om det som är otidsenligt tror jag.

John Bunyan Esq sa...

Maja,
Jag säger som du: Den som ändå kunde...
För många år sedan gjorde jag ett tappert försök att ta mig an Danah Zohars "Kvantjaget" då jag tänkte att en kombination av psykologi och kvantteori kanske skulle göra att jag förstod det mer. Men, jag kom aldrig längre än, som de flesta, till Schrödingers katt.

Sedan har jag, liksom du, sett en del populärvetenskapliga artiklar och program om t ex strängteori och parallella universa med fler dimensioner än vad vi har. Problemet med dem har antingen varit att man känt det som att den som presenterar teorin kan för mycket för att förklara förståeligt eller egentligen inte förstår själv vad denne pratar om.
Kan hålla med om att försöka kombinera strängteori med pythagoréernas sfärernas harmoni känns som ett tämligen krampaktigt försök att antyda att de hade en högre kunskap än sin samtid och som vi nu har uppnått. Tristan skrev under ett inlägg nedan något om filosofi som blir ideologi och även om pythagoréerna i mycket grundade sina tankar på matematik så gränsade de till ideologi/religion.

Men, visst är det fascinerande och om det kan säkerställas kommer det att förklara väldigt mycket på såväl micro- som makronivå. Ärligt talat var det ett tag sedan jag nosade på kvantteorin och de har kanske kommit mycket längre. Det är kanske någon annan som vet?

Oj, det bidde en lång kommentar som känns lite flummig, men WT*. ;)

maja lundgren sa...

Jag minns en bild som åskådliggjorde en del av vad den nya fysiken handlar om: flugan i katedralen. Istället för partiklar som snurrar runt i cirklar eller elipser ska man tänka sig en fluga som flyger runt i en katedral. På mikromikromikronivå alltså. Och så fjärilen på Island och stormen i Paris. Eller om det var tvärtom. Jag försöker så gott jag kan.
Sedan tror jag att det finns fysiker som helt avvisar den nya fysiken. Men det hör väl till.

IAMB sa...

Jag håller med om att böcker om "det riktigt stora och det riktigt lilla" ofta blir antingen överförenklade eller obegripliga. En som jag tycker är bra på att förklara och göra det hela spännande, är Simon Singh. Har lånat hans "Big bang : allt du behöver veta om universums uppkomst - och lite till" igen.

IAMB sa...

Förresten - i Gaggböle är ju allt töjbart - då är det väl bara dom topologiska lagarna som gäller?

Jag hade "tante" nyss som kontrollord. Passande...

John Bunyan Esq sa...

IAMB,
Åh! Det låter som en "Kvant för dummies-bok"... typ. Perfekt! :)

Åsså tänker jag vara lite lagom kokett och undra om någon har lagt märke till... *pekar snett upp till vänster* ;))

Anonym sa...

Utan strängar eller vibrationer så skulle inte våra kroppar bestående av olika materia hänga ihop likt gurkan som består av mer vatten än havet.

Anonym 19:11 sa...
Den här kommentaren har tagits bort av skribenten.
IAMB sa...

JBE: "Kvant för dummies", kanske, men han tar 466 sidor på sig och sen kommer ordförklaringar och litteraturtips mm. Han beskriver teorier om universum genom att först beskriva äldre teorier och hur nyare utvecklats ur dessa. Ända från de gamla grekerna och tidigare ändå. Han har en underhållande, berättande stil, men får ändå fram huvuddragen i de vetenskapliga upptäckterna och teorierna. Kanske just för att han beskriver hur man (devetenskapligt skolade, andra vet vi ju inte så mycket om i detta avseende) tänkte under olika tider, och hur det ena ledde till det andra under loppet av några tusen år.

John Bunyan Esq sa...

IAMB,
Jo, det är klart. Allting är relativt.;)

Anonym 19:11,
Jo, jag gillar Munch. Nu skall vi se om jag vågar vara lite självutlämnande.

Nej, se det gick inte. Raderade. Jag kan i alla fall säga så mycket att den har en helt annan innebörd för mig idag än tidigare. och inte bara negativt faktiskt.

Anonym 19:11 sa...
Den här kommentaren har tagits bort av skribenten.
Anonym 19:11 sa...
Den här kommentaren har tagits bort av skribenten.
Anonym 19:11 sa...
Den här kommentaren har tagits bort av skribenten.
Bitten sa...

Jag rekommenderar varmt "A short history of nearly everything" av Bill Bryson.. En helt underbar bok och mycket informativ.. och dessutom rolig!! :-) Den är tjock, men när man kommer till slutet önskar man att den var ännu tjockare!

Tristan sa...

Mitt bestående intryck av "Kvant-jaget" som JB nämner ovan är två saker.

Dels att människan och den övriga materian är förbundna genom elektronerna och dess banor. Dels att elektroner är likt en kvinna (!) som prövar många prinsar innan äktenskap (jag kan dock minnas analogin fel :-). Men Kvant-jaget präglas av ett typiskt poststrukturalistiskt synsätt, relativism, obestämbarhet och "gränslöshet".

"Kvant-jaget" är Gaggböle, töjbart, elastiskt och alldeles fantastiskt!

Tristan sa...

Förresten, är inte Alice lite väl käck med Pytagaros swing od (od står ej för overdose, även om det kunde ha varit det med avseende på käckhet)?

John Bunyan Esq sa...

Tristan,
Hm, jag får kanske plocka fram den ur bokhyllan, damma av den och se om jag kommer förbi kattskrället den här gången.

maja lundgren sa...

Tristan: men om hon inte var överdrivet käck skulle det väl inte vara Alice? *s* Eller Sickan Carlsson.

maja lundgren sa...

Den här filmen gjorde fruktansvärd skandal.

Bernt sa...

Ojdå!
Här var det avancerad diskussion om Big bang o dyl.

Kan då tillägga att jag tror att universum är oscillerande och big bang är ingen engångsföreteelse.

IAMB sa...

Anonym 19:11: Ja, den påminner nog om "Sofies värld", på det sätt som du beskrev. Kan jag tänka mig, har tyvärr ej läst den ("Sofies.." alltså.) Men har sett och hört talas om den.

Bernt: jag ska läsa Singhs bok igen, kanske blir jag påmind om något, men som jag ser det nu: ditt påstående är tämligen svårkollat, och därigenom riskfritt...

Är det ingen som hänger med på en guidad topologisk tur i Gaggböle? (Menar ej att jag skulle kunna vara guide...)

Bernt sa...

IAMB!
Naturligtvis finns inga fullständiga bevis, men det finns det inte om några teorier. För då vore dom bevisade lagar.

Av allt som jag sett från Hawkins forskning till tankegångar om svarta hål och vad som försiggår i vakuum (tomrum), så tycker jag att min 10 år gamla teori får mer och mer bekräftelse för att vara sannolik.

Massan i universum är så stor inklusive svarta hål och antimateria att universum kommer att dra ihop sig och till slut implodera och svisch så har vi på andra sidan ett nytt big bang med ett nytt universum. Det i sin tur kan var spegelvänt eller inte mot vårat.

IAMB sa...

I nr 1 för i år av Illustrerad Vetenskap finns en artikel om "mörk energi" eller rättare sagt om att denna eventuellt inte finns. "De senaste tio årens observationer har övertygat astronomerna om att en särskild mörk energi får universum att utvidga sig allt snabbare. Problemet är bara att vi inte förstår denna mystiska kraft. Nu har en rad astronomer hittat en kreativ lösning: den mörka energin finns helt enkelt inte - det bara verkar så för att vi själva befinner oss på ett mycket speciellt ställe i universum." Och så en bild som ser ut precis som en tvättsvamp - med ett hål där vintergatan befinner sig. "..ett speciellt område, där det är långt mellan galaxerna - ett tomrum med en diameter på flera miljarder ljusår"

Men obs! detta är vad jag förstår bara spekulationer än så länge... (Ser i alla fall lite äckligt ut med svampen.) Och så bryter det mot en av astronomins viktigaste grundprinciper, den kopernikanska principen, idén om att vi inte intar någon priviligierad plats i universum. Men den är väl inte naturgiven...

Bernt sa...

All massa är ju energi! m= E/C2.
Så det där med mörk energi skulle då vara någon form av antimaterians energi. Jag har alltid haft svårt för att ta någon större hänsyn till den.

Finns den så är i alla fall den positiva energin större, annars skulle inte det synliga universum finnas. Så! Den är förmodligen gömd i den senare och i vilket fall inget att ta hänsyn till i bemärkelsen om universum kommer att gå ihop eller inte.

Då är svarta hål mycket intressantare. Där är det svårt att veta hur mycket massa det finns egentligen eftersom det är svart, men just för att det är svart så är det en oerhört stor mängd massa när dragningskraften är så stor att inte ens ljuset tar sig därifrån.

IAMB sa...

Ja, Bernt, massa är energi.

Nej, Bernt, antimateria och mörk materia är inte samma sak.

Så mycket är jag rätt säker på, men det är inte klokt vad jag kommer att bli bildad när jag läser in mig på både kvantfysik och kvinnohistoria - samtidigt! Och kvinnornas historia inom vetenskapen inte minst. Fast att blanda ihop allt som i "Kvantjaget" vet jag inte om jag tror på...nej, jag har som vanligt inte läst den, bara läst om den.

Bernt sa...

Enligt de nya ideérna vet du, så är det synliga universum bara en bråkdel av det verkliga.
Det är i tomrummet som den största delen av universum ligger. Där sker en ständig och enorm aktivitet. Där materia och antimateria ständigt skiljs och sammanslås i en enorm omfattning. Men, pga. den höga hastigheten så är det inget vi kan se utan vi upplever det som absolut tomt vakuum. Det skulle innebära att det synliga universum vi har är egentligen en miss i Big Bang. Vore smällen perfekt så skulle full balans uppstå och det innebär vakuum och tomhet av alltihopa

Det du IAMB! Det är ganska intressant det. Då kommer vi in på Hawkins forskning om vad som händer i coronan av de svarta hålen. Men, det kan vi kanske ta en annan gång.:-)

Bernt sa...

Tillägg!

Det är bland annat sånt som de försöker framställa och synliggöra i cern i partikelacceleratorn, när de förhoppningsvis skapar ett pyttelitet svart hål när protonerna kolliderar i nära ljusets hastighet

IAMB sa...

Bernt: det tycker jag låter bekant, ja. Fast ändå lite konstigt med all denna energi som skulle upplevas som absolut tomrum??

Men jag vidhåller i alla fall att antimateria och mörk materia är olika saker.

(Jag gör det enkelt för mig och säger: slå upp i något uppslagsverk du litar på.)

Bernt sa...

Jamen visst!

Jag har inte sagt emot dig på det. Varför tror du det?

Det jag pratade om i det inlägget var mörk ENERGI skulle kunna vara antimateria. Men jag är ingen anhängare av de tankebanorna.

Det var du som tog upp mörk energi. Remember. ;-)

Charlie sa...

Tomrum? Kan något som har en massa vara ett tomrum. Nu hänger jag inte med i resonemangen.

Ljuset fastnar i det svarta hålet för att rumtiden är krökt. Det är ju det där om de 4 dimensionerna.

Fast nu är det ett tag sen jag läste något invecklat så jag minns inte så noga.

Men Bernt kanske kan förklara hur vacuum kan ha en massa och innehålla ljus. Det där övergår min horisont. Jag tycker det låter konstigt.

Charlie sa...

IAMB: ja precis, man bör betänka att man kan kalla något för hål fast det innehåller något.

Ett hål i sanden kan innehålla vatten och - teroisnäckor.

Bernt sa...

Ok Charlie. Jag gör ett försök!
Enligt de nya teorierna så består tomrum av materia+ antimateria, som ständigt upplöses och kolliderar med varandra i en rasande fart. Det uppfattas som tomrum eftersom varken vi eller med hjälpmedel hinner att uppfatta det. Eftersom massa = energi så är i genomsnitt energin =0. Men det finns lika mycket av bägge sorterna hela tiden ändå. Det är här som Hawkins teori om att det i ytterkanterna av svarta hål så skapas ny materia till en viss del kommer in.

Svarta hål i sin grund skapas av tillräckligt stora stjärnor som kollapsar och sen med sin dragningskraft drar till sig mer och mer materia och blir inte speciellt mycket större, men densiteten ökar och ökar och desto större dragningskraft de får desto snabbare och mer massa drar den till sig. Det är troligt att varje galax har minst ett svart hål i centrum.

Nej Ljuset fastnar inte för att rumtiden är krökt utan i huvudsak för att ljus har en viss energi (massa) som av den enorma gravitation inte klarar att komma ur ett svart hål. Vissa strålar klarar det. Jag minns inte men jag tror att röntgenstrålar t.ex. klarar att komma ut.

Charlie sa...

Bernt!

"Enligt de nya teorierna så består tomrum av materia+ antimateria, som ständigt upplöses och kolliderar med varandra i en rasande fart"


Fråga: Kan du utveckla hur tomrum kan bestå av materia, antimateria?

Det går ju lätt att säga, men förstår du själv vad det betyder, i så fall se jag fram emot att du förklara vad det betyder.

Att de uppfattas som tomrum är något som motsäger att det faktiskt är tomrum.

Förklara gärna hur det hänger ihop. Om du kan. ;-)

Bernt sa...

Jaru Charlie!

Det var det jag nyss gjorde ju.
Men jag vet inte hur jag ska förklara annars. Det här ganska svårt att greppa. Jag vet det.

Men jag gör ett försök till. Då måste jag fråga dig ett par saker.

Vet du vad som händer om antimateria och materia möts?

Charlie sa...

"Nej Ljuset fastnar inte för att rumtiden är krökt utan i huvudsak för att ljus har en viss energi (massa) som av den enorma gravitation inte klarar att komma ur ett svart hål."

Vad är det du menar här, att rumtiden inte är krökt?

Du får gärna berätta mer. :-)

Charlie sa...

Bernt!

okej du kan inte förklara hurtomrum kan bestå av materia, antimateria.

Men kan du svara på om rumtiden inte är krökt eller är krökt i ett svart hål?

Det kanske är enklare för dig. Ocj jag har inget problem med begreppsapparaten så nog tror jag att du kan lägga ut texten och berätta hur det här är. Om du nu vet det, varför inte bara säga det som det är menar jag.

Bernt sa...

Nej Charlie!

Jag försökte förklara för dig varför det är ett svart hål och det motsäger inte rumtidens krökning. Börja med att svara på frågan jag ställde

Ärligt!
Är du intresserad eller vill du bara lattja och vara rolig, eller?

Jag tycker väl det är ok också, men jag var så inne på IAMB när du hoppade in och hon verkade vara seriös.

Charlie sa...

Eftersom du inte vet hur du ska förklara det här så är det väl knappast någon idé, seriöst att fortsätta den här diskussionen.

Hej då!

Bernt sa...

Ok!

Förstod nästan det. Upptäckte för sent andemeningen i dina inlägg. :-)

Charlie sa...

Det är ju roligt att du i alla fall upplever det som om du förstår något. Ibland får man vara glad för det lilla. ;-)

IAMB sa...

Men vänta nu här (det är XX år sen jag läste fysik på univ), jag tog bort siffran, är feg, vill inte kunna bli identifierad...

alltså materia + antimateria kolliderar, och ger väl energi, har jag för mig??? alltså en energi som är större än 0???

sen ok Bernt, vi är alltså överens om att mörk materia och antimateria inte är samma sak

men hur skulle mörk energi kunna vara antimateria? Du skriver ju iofs också att du inte är anhängare av de tankebanorna.

IAMB sa...

Ur Wikipedia, uppslagsord antimateria:

"Enligt kvantfältteori skapas partiklar och deras motparter konstant hela tiden. Detta påverkar vår beskrivning av vakuum på ett direkt sätt. Något vakuum i klassisk mening finns sålunda inte, då det hela tiden skapas partikelpar. Livslängden för dessa par av partiklar och antipartiklar är dock mycket kort och bestäms av Heisenbergs obestämdhetsrelation i formeln


vilket betyder att energi kan lånas från ingenting under en kort tidsrymd."

Så var det, ja... (Oj, formeln syns visst inte här, men det gör kanske inte så mycket...)

"lånas från ingenting", how do you like that, Charlie?

Tristan sa...

Jag är definitivt inte någon fysiker. Men jag kan identifiera en begreppsapparat och i den här diskussion framgår några klassiska dikotomier som materia-antimateria, ljus-mörker, tid-rum.

Och för en annan som inte har faktiskt begrepp om de fysiska teorierna bakom begreppen, så framstår det som rappakalja - en lek med motsatspar i eviga cirkelresonemang som är klassiskt inom poststrukturalismen (nu är vi där igen!). :-)

Tristan sa...

Maja, vad var det som var en skandal med Pytagoras swing? Eller varför rättare sagt?

IAMB sa...

Nu hittade jag vad du skrev förut, Bernt.

"All massa är ju energi! m= E/C2.
Så det där med mörk energi skulle då vara någon form av antimaterians energi. Jag har alltid haft svårt för att ta någon större hänsyn till den."

Det var därför jag trodde att du likställde mörk materia med antimateria.

maja lundgren sa...

Tristan: jo, Swing it magistern gjorde skandal. Om jag nu inte misstar mig är även den här videon ur den filmen. Swing ansågs vara "negervrål" och Alice Babs beskrevs som en slampa. Lite svårt att fatta idag kanske. Till de indignerades försvar ska sägas att swing bland annat betyder knulla. Men det är jag inte övertygad om att Alice Babs visste.

maja lundgren sa...

Pythagoras knull, med andra ord.

Anonym 19:11 sa...
Den här kommentaren har tagits bort av skribenten.
Anonym 19:11 sa...
Den här kommentaren har tagits bort av skribenten.
Bernt sa...

Tristan!
Tid-rum är väl ingen diktomi.

Och det här med antimateria är inte så konstigt. Det är bevisat att det finns. Vid partikelaccelaroterna så skapar dom regelbundet antimateria eller antipartiklar egentligen vid försök när partiklar kolliderar.
De "lever" oerhört kort tid av naturliga skäl, men dom hinner ge sig till känna.

IAMB: Javisst! Det var det jag menade att mörk energi inte ingår i min värld som så avgörande, om den ens finns. Det var i ditt andra inlägg som du skrev om mörk energi:

[I nr 1 för i år av Illustrerad Vetenskap finns en artikel om "mörk energi" eller rättare sagt om att denna eventuellt inte finns. "De senaste tio årens observationer har övertygat astronomerna om att en särskild mörk energi får universum att utvidga sig allt snabbare. Problemet är bara att vi inte förstår denna mystiska kraft. Nu har en rad astronomer hittat en kreativ lösning: den mörka energin finns helt enkelt inte - det bara verkar så för att vi själva befinner oss på ett mycket speciellt ställe i universum]

Tristan sa...

Ops, det hade jag ingen aning om att det låg på den "nivån" (swing=knulla) och att Alice ansågs vara "slampa".

Det är ju fullkomligt obegripligt! Alice framstår ju i Pytagoras sats, swing menar jag, som prydheten själv och dessutom jävligt nördig! :-)

Men det är rätt intressant med dessa kulturskillnader generationer emellan. Och man undrar vad som är nytt eller lika egentligen; vissa koncept får olika ord och därmed ändrar värdeladdning.

Tristan sa...

Bernt, du har rätt antar jag. Tid och rum är olika modus.

Men tid verkar vara beroende av rummet, eftersom man mäter den genom avståndet mellan två händelser i rummet.

Tristan sa...

modaliteter, menar jag, inte modus. :-) Nu går jag och lägger mig!

Bernt sa...

En liten godnattfundering då Tristan!

Det är inte säkert att tid ens existerar, mer än i vår mänskliga värld. :-)

Tristan sa...

Elvis skapade väl också skandal genom hans första TV-framträdande i Ed Sullivans show; han blev därför bara filmad från midjan och nedåt... tvärtom förstås!

John Bunyan Esq sa...

maja lundgren sa...
Pythagoras knull, med andra ord.

Så det är där "trekant" kommer från! :)

P S Jag känner hur det suger lite röstningstarmen förresten. Hur går det för Ank-Käthe?

P P S He, he, jag fick unkist som kontrollord. Ja, det kan väl stämma förstås.

Tristan sa...

Bernt, allt liv - levande organismer - är utmätt i tid enlig mänskligt synsätt. Men vilka är vi att döma andra organismers tidsuppfattningar? ;-)

IAMB sa...

Bernt: jag har en bestämd känsla av att vi talar förbi varandra...

lite tråkigt för i dessa sammanhang kanske vi egentligen inte har olika åsikter (till skillnad från i andra sammanhang..:-)

nåja, jag har i alla fall blivit ännu mer inspirerad att läsa Singh, Hawking och grabbarna. Samt Janna Levin, för att nämna en kvinna i branschen. Och OM Lise Meitner.

Återkommer när jag begripit något, i nödfall innan dess.

Gonatt!

Bernt sa...

Tristan!

Nej! Jag uttryckte mig slarvigt. Det finns dom som anser att dåtid- nutid och framtid är samma och existerar alla på en gång.

De är dom som tror på att det finns "maskhål" i rymden. Genvägar framåt och bakåt i tid alltså. En konsekvens av att rymden är krökt. :-)

Titta på en stjärna t.ex. på 1 milj. ljusårs avstånd. Det i milj år sen det hände som du ser nu men ändå är det nutid för dig. Maffigt va? :-)

Bernt sa...

Godnatt IAMB!

Nejmen!
Jag tycker också att det låter som att vi har samma åsikt för en gångs skull. :-)

Anonym 19:11 sa...
Den här kommentaren har tagits bort av skribenten.
Tristan sa...

Jag vill kasta in en fråga i det filosofiska Gaggböle innan jag lägger mig på riktigt, denna gång:

Kan ord för begrepp inom olika modaliteter bilda dikotomier?

T.ex. Alice Babs - skorsten; tid - stupränna; rum - tid.

maja lundgren sa...

JB: unkismen kan väl vara ett slags undergroundrörelse.
Anonym 19.11: nej, jag tror inte att någon fattade det. Det var ju amerikansk slang. Bara för det har jag glömt vad swingens slang kallades, men det handlade mycket om kodade budskap om knark och annat.

Jo men det blir en grodomröstning. I morgon fredag kan väl passa?
gonatt

John Bunyan Esq sa...

Maja,
Som ett slags orden i bästa "cloak and dagger"-/jesuitstil. Frågan är bara hur länge, enligt Gaggböles tidsbegrepp, man skall ha varit okysst för att få bli initierad? Eller om man blir okysst för att man är unkist? Och hur sjutton man skall hitta dem, i enlighet med Gaggböles rumsbegrepp? I kolstugan kanske? Personligen tror jag att det tillhör unkismens mysterium.

Yes! Vad roligt med omröstning till helgen! :)

Anonym sa...

Människan har många sinnen nyligen pratade man mycket och läste böcker om det sjätte sinnet. "Sixth Sense" :
http://www.youtube.com/watch?v=FjBUvcRmh_A

Men vi kanskehar fler valmöjligheter och sinnen, det kanske inte tar stopp där.

Vi har ett djup men även en förmåga och möjlighet att styra över en del av vår verklighet, det handlar om tro hopp och kärlek möjlighet att få bevisa.

Allt inte på ett två dimensionellt plan är tredimensionell tolkning i det ögat ser eller försöker förmedla till hjärnan och förstååndet.

Anonym sa...

Altså:

http://www.youtube.com/watch?v=2DGPV7SB88c

Hur skulle annars Gurkan och kroppen kunna hänga ihop?

Charlie sa...

Bernt.

"Enligt de nya teorierna så består tomrum av materia+ antimateria, som ständigt upplöses och kolliderar med varandra i en rasande fart"


Innan vi går in på din fråga till mig, så ska vi nog reda ut vad du menar med att tomrum består av något.

Du påstår alltså att tomrum består av något. Kan du utveckla det lite till?

IAMB sa...

Kan inte låta bli.

Charlie: du ställer visserligen frågan till Bernt, men jag hänvisar ändå till min kommentar från kl 21.03 igår.

Systerdyster sa...

Jisses vilken förslummad fysikblogg. Och så en slampig Alice Babs ovanpå det. Man kan bli chockerad för mindre.

Grodtävlingen ser jag trots allt fram emot. Jag har för mig att det förekommer hopptävlingar för grodor, något som kanske Tristan vet något om?

maja lundgren sa...

Systerdyster: ja jag vet, den slampiga fysiken kallas den. En sak är ett mysterium, vad betyder ool?
Jag tror nog att Tristan har en och annan grodformad pokal därhemma. Antagligen från "Lundgrens i Gräfsnäs".
Jag har också grävt... Jojo...

Systerdyster sa...

Jaså, grävandet har nått ända till Gaggböle. Med så många grävare samtidigt blir man smått oroad över att marken ska störta samman under oss alla.

"ool", det har väl med de ljud som slamporna häver ur sig. Tror jag. Ja, jag ska oola hela natten, oola hela dan...

maja lundgren sa...

Systerdyster: ja det är klart!
"Ool!" är förstås slampans läte.
För övrigt har tiderna inte förändrats så mycket som man skulle kunna tro, men det märks egentligen först när värderingarna sätts på prov konkret.
Underbara kosmiska diskussioner här, jag har tråkigt nog inte hunnit bidra men det ska jag göra sen. Först ska jag fixa grodtävling.

IAMB sa...

Färdmedel för guidad tur, på egen risk, runt Gaggböle (funkar det i Boston, så):

http://www.iblist.com/book12352.htm

IAMB sa...

Kontrollord: psycou.

No comments.

zamenhof sa...

Det bildades anti-Alice-Babs-grupper då hon ansågs vara en stor moralfara.

Would it be possible to enrole to one of these groups? I am already member of the anti-Bibi-Andersson ligue.

maja lundgren sa...

IAMB: vad är det med kontrollorden egentligen, haha. Psycou var ganska intressant, som stavning alltså. Det skulle kunna vara en liten fransk surrealistgrupp eller nåt.
Zamenhof: jaså är du emot Bibi Andersson också? Det var värst? Jag tror inte de där uppropen finns kvar, det här var som sagt på den tiden Alice Babs ansågs vara en dålig flicka, medan hon idag snarast betraktas som för präktig. De flesta kvinnor känner nog till den där balansgången. Jag har inget emot henne alls, tycker bara att hon är lite fascinerande.

Anonym 19:11 sa...
Den här kommentaren har tagits bort av skribenten.
zamenhof sa...

pour parler sérieusement, je suis plus Bibi Andersson que Anita Ekberg. Même si j'aime bien Rome et ses fontanes...

Systerdyster sa...

När får vi rösta? Och stämmer det som en del tisslar om, att det bjuds på grådlår på krogen i kväll? Och kan man få Tristans autograf?

Jag lever på hoppet, sa grodan. Ha, ha, ha!

maja lundgren sa...

Jo jag... hm... med hjälp av Anonym 19.11 och mig själv lyckades Ank-Käthe till slut fixa en lista... Eh, vad ska folk tro.

IAMB sa...

Men var kan man se dom då? En del har väl varit synliga i någon kommentar, men inte alla, väl? Är det ens inre bild som får avgöra då?

maja lundgren sa...

Jo, man klickar på grodornas namn i inlägget och sedan går man till enkät-rutan och kryssar i.

Anonym 19:11 sa...
Den här kommentaren har tagits bort av skribenten.
maja lundgren sa...

Zamenhof: jaså inte Anita Ekberg heller. Tja, alla kan ju inte älska alla här i världen, som Hjördis Pettersson sjöng. Hjördis P gillar du väl ändå?
Anonym 19:11: jag hoppas att det inte gör något att jag lät Ank-Käthe få äran av att ha sammanställt listan. Visst blev det tjusigt?
Angående Sveriges roll under det andra världskriget är den inget att yvas över, nej.

Anonym 19:11 sa...
Den här kommentaren har tagits bort av skribenten.
maja lundgren sa...

Ja så väl inrättat är det i Gaggböle. Ank-Käthe har haft en del att göra och tackar så mycket.
Förresten var det Brita Borg som sjöng den roliga låten Alla kan ju inte älska alla här i världen (inte Hjördis Pettersson).

John Bunyan Esq sa...

Oola tror jag är det hemliga kodordet med vilket unkisterna hälsar varandra. Problemet är bara att ingen egentligen vet vem som är unkist och de är svurna att aldrig avslöja sig. Det är antagligen därför man oolar hela natten i skydd av mörkret utan att hitta varandra.

Clam sa...

Alla här som tycker att kvantmekaniken är svår att förstå kan trösta sig med att det faktiskt är lika omöjligt för alla. Det vill säga, det går inte att göra sig en konkret föreställning om fenomen i kvantvärlden. Kvantmekarna kommunicerar, sinsemellan, sina teorier helt abstrakt, i formler, när de inte försöker förklara för oss andra med hjälp av liknelser. De liknelserna blir vi egentligen inte "klokare" av, vi förstår bara något om teoriernas konsekvenser.