torsdag 10 maj 2012

Ett parentetiskt inlägg

Risken för krig mot Iran är nu 20 till 30 procent, enligt ett uttalande av en säkerhetspolitisk rådgivare i den här artikeln. Där påstås även att Israels militär och underrättelsetjänst är kritisk mot den israeliska koalitionsregeringens förmodade förberedelser för en attack mot Iran. (Det tycks stämma med ett uttalande av en israelisk militär som citerades tidigare i bloggen).

* * *

Man måste sovra, och det kan ha varit för många inlägg av typen "lästips" i bloggen: jag vet knappt något värre än bloggar som återanvänder nyhetsartiklar, kryddar dem med en mer eller mindre ytlig kommentar, låtsas avsätta presidenter och döljer sin egen brist på analytisk förmåga med lånta fjädrar och falsk salvelsefullhet. Ett ständigt brusande "politiskt engagemang", en gottköpsbanal "indignation"... Efter en mardröm då två skuggestalter som hette "sionismen" och "antisemitismen" slängde sig mot min hals hamnade jag i dubier om kvasiintellektualitet.
Mellanösternkonflikten är så central att jag själv inte kan hålla mig borta från den. Man kan alltså betrakta delar av bloggen som en scrapbook, och i mån av tid gå ut via länkarna till artiklarna som intresserar mig (rätt få gör så, skvallrar sitemetern, men det är inte konstigt med tanke på informationsfloden).

Inga kommentarer: