lördag 23 juni 2012

Det som är troll i dig är troll även i andra 2

Jag har skrivit i den psykoanalytiska Tidskriften Divan . Numret har temat manlighet (typ heterosexuella vita män i skottgluggen). Min text urartade i en hyllning till Flashback som karneval, som upp-och-nervända världen och som pysventil för förbjudna tankar, men inte utan ett varningens finger givetvis, eftersom allt monomant tänkande kan leda till fanatiska handlingar.
Eller nåt. Läs gärna själva.

En framsynt lovsong till nättrollen: Anche noi New Troll* (Även vi Nya Troll). Lysande koreografi. Smakfullt.




21 kommentarer:

Anonym sa...

Neeeej vilken hemsk video. Hahahaha...
Lisa

Aud Djupaudga sa...

En synnerligen estetiskt tilltalande video :D
Varför kommer jag att tänka på det gamla TV-programmet Tutti Frutti?

maja lundgren sa...

hehe ja... Tutti frutti hämtade kanske inspiration från italiensk TV (snarare än amerikansk)? Jag är inte säker på om jag någonsin tittade på det, men det gick väl på 80-talet? Jag bodde i Rom 79, som fjortis, och tyckte på ett sätt att den italienska frivoliteten i TV var... man tappade ju hakan, det var rätt lite sånt i svensk TV då. Heather Parisi, "Disco Bambina", en mekanisk barbie. Gjorde nästan skandalsuccé på mig då.

maja lundgren sa...

Inte så att jag såg henne som en förebild, utan mer som ett UFO.

Anonym sa...

Det låter intressant med en inte uteslutande fördömande inställning till Flashback. Jag ska läsa din text.
Tutti frutti gjorde skandal 1994. 79 hade det varit otänkbart i svensk television...
OA

Aud Djupaudga sa...

Ja minsann, det var till min stora förfåning 1994 Tutti frutti gick. Jag trodde också att det var 80-tal, jag förknippar den med resten av det typiska 80-talet, sköna söndag, Susanne Lanefelt, Dallas, glitter och glamour t.o.m i barnprogrammen (ut med Staffan Westerberg och in med My little pony).
Det kan nog tänkas att man var inspirerade av Italien och andra europeiska länder snarare än USA, jag ser på wikipedia att tutti frutti hade en tysk förebild. Den stackars Bruno Wintzells karriär återhämtade sig aldrig efter det programmet, han var för evigt förknippad med damer iklädda frukter.

Aud Djupaudga sa...

Förvånad skulle det förstås stå, hehe. Fast förfånad är kanske ett mer passande ord.

maja lundgren sa...

Aud: Förfånad, hehe... det passar väldigt bra i sammanhanget. Var det så sent som 94 Tutti Frutti gick, då hade väl som sagt den stora förändringen av svensk television pågått ett tag. Den här "Siamo noi New Troll" valde jag mest för titelns skull, sen tror jag inte att jag skulle tycka att det här mekaniska juckandet, om uttrycket ursäktas, var sexigt om jag var man.
OA: det finns en energi på Flashback (om man avstår från en moralistisk synpunkt) som kan göra mycket samtidsteater avundsjuk. När en massa anonyma skriver utan att snegla på prestige eller anpassa sig efter vad man får säga, det finns ju varken pengar eller ära i det, så blir det ofta ett väldigt levande språk. Jo jag tycker det kan vara lite ruskigt att läsa också. Men en grundtanke inom psykoanalysen är att det kan vara farligt att fördöma begär, känslor eller tankar, då yttrar de sig på annat sätt. Samtidigt kan man fastna i enkelspåriga tankebanor, och språket är inte oskyldigt utan det kan suggerera till destruktiva handlingar. Men nu ska jag inte berätta för mycket om vad jag skriver i artikeln. Läs den, tycker jag!

szigge sa...

Hyllning till Flashback? Du pekas ut som lögnare där så sent som idag (lätt att kolla, bara att skriva in ditt namn i sökrutan - poff!) Men visst, jag gillar också att läsa Flashback. Gillar och gillar... men jag läser tråden om feminism och jämställdhet och den om invandring och integration ibland, för att få min nattsömn störd kanske... Har funderat på att ta ett nick och ge mig in i debatten, även om det nog är lönlöst att försöka övertyga någon av dem med flest hangups (alla är inte likadana på Flashback i och för sig).

maja lundgren sa...

Så trevligt. Och fint av dig att hålla utkik. Nej, det är klart att jag inte gillar det som skrivits om mig där, och här kommer det där med anonymiteten in - who the fuck are they?! Men det är bara att släppa. Jag talar förstås om Flashback generellt. Blev rätt nöjd med min lilla essä.

maja lundgren sa...

Nu har jag hittat det - en klassisk hopbuntning, en som gillar IC och kontrasterar henne mot bl.a mig. Forget about it, med andra ord.

Anonym sa...

Vem är IC?
Nyfiken! Lisa

Aud Djupaudga sa...

Jag är ju, som kanske är bekant, väldigt kluven till Flashback. Det är också svårt att att diskutera utifrån en artikel jag inte läst.
Jag ska läsa den nästa gång jag är på bibblan, för där lär de ha tidskriften Divan.
Av det lilla jag kan utläsa här tror jag att jag håller med om mycket. Men vi får se...

maja lundgren sa...

Äsch. Det där är länge sedan, under storvärstbråket. Vill inte ha hit det igen så är du nyfiken i en strut får du gå till annalerna.

maja lundgren sa...

Jag är också väldigt kluven - tror det märks på det jag skriver. Ja, läs gärna och kom hemskt gärna med kommentarer, ris och ros som det heter.

Anonym sa...

Då får väl jag upplysa Lisa om att Maja Lundgren kallade Ingrid Carlqvist "sadistkärring". Nu spelar hon oskyldig och kallar det "storvärstbråket", som om det slängiga ironiska skulle göra något bättre. Det puttriga infantila tonfallet i den här bloggen döljer en person som aldrig blivit vuxen och som har ett omoget och diffust sanningsbegrepp. Det döljer hon genom hätska utfall mot dem som inte vill gå i hennes ledband och bakom självömkan. Lisa borde kanske ta reda på var hon har hamnat.
Anonymous

Anonym sa...

Det vet jag väl att Maja är vass. Jag har läst Myggor och tigrar. Ingrid Carlqvist vet jag inte vem det är men då får jag väl ta reda på det då.
Lisa
(jag skriver så här sena kommentarer för att jag jobbar natt)

Zamenhof sa...

New Trolls è il nome del gruppo (gli "autori"). Trolls, al plurale :)

http://it.wikipedia.org/wiki/New_Trolls

maja lundgren sa...

Tack för påpekandet - jag tänkte att det borde heta så i plural (ordet har väl lånats till italienskan via engelskan och inte direkt från svenskan, där troll ju heter troll i plural).
På YouTube kallas det anche noi new troll, men jag ska ändra :)

Anonym sa...

Nu har jag läst den! På Stadsbibblan. Den var intressant. Du kommer inte med några svar, men det var intressant att läsa om orden som pysventil när det funkar på ett bra sätt eller som ekorrhjul, magnetiskt ekorrhjul som leder till fanatism - när det går snett, jag tyckte om uttrycket. Nä jag tycker inte att det var en hyllning till Flashback, även om du lyfter fram det positiva också.
Roligt att du har med de där chevalereska också, haha.
Pysan

maja lundgren sa...

Hej Pysan (Lisa?) Tack!
Nej, det är inte en hyllning till Flashback, även om jag inte helt tar avstånd från forumet. Jag tycker ju inte att det ska släckas ner - tror inte att jag tycker det i alla fall. Artikeln handlar ju om kränkt vit manlighet, och kommer in på den självutnämnde norske korsriddaren och den debatt om de värderingar som kom igång (tidningarna stängde under en tid sina kommentarfält). Just det du nämner, kontrasten mellan pysventil och ekorrhjul, är ju precis det centrala i texten. Men jag har ju inga svar att komma med direkt.
hej