lördag 16 juni 2012

Kassandra andas ut

Kan vara ett gott tecken: Calle Bildt var inte med på ministersammankomsten i Kabul. Prioriterade ungdomen och framtiden i stället, skulle man kunna se det som. Nu ska jag inte övertolka men - även små saker kan betyda något (sant för både metafysik och diplomati). I det här fallet kan det vara en signal om att Sverige inte tänker axla ett alltför tungt ansvar för stabiliteten i den regionen. Eftersom det i själva verket är Ryssland, USA, Iran och några till stora länder som är huvudaktörer. Det kan också i bästa fall betyda att det är ett första litet steg mot ökad neutralitet och alliansfrihet, och kanske en skiss till insikt om att det kalla kriget inte är över och att Sverige ska prioritera sin egen säkerhet plus diplomati - och - att - de svenska trupperna kommer att dras tillbaks snart från Afghanistan - och detta har i så fall de facto ingenting med feghet eller oansvarighet att göra. Det kan tvärtom ligga i hela världens intresse att Finland och Sverige, med tanke på det geografiska läget, är frizoner och inte tillhör några block.
Libyenkriget hade i viss mån kunnat betraktas som ett klankrig, och den arabiska våren är överhuvudtaget ganska oöverskådlig. Det är fruktansvärt det som pågår i Syrien. Men om någon ska gå in där så är det FN. Syrien får inte bli gnistan till ett rysk-amerikanskt krig, och i alla händelser ska Sverige inte delta annat än förhoppningsvis med humanitära insatser (något annat tror jag inte det finns några planer på heller).
Det här är som ni förstår mycket snabbskrivet, på diktamen av humlan som surrar i russinpaketet.


Tillägg lördag 11.36: jag har formulerat om en del, trots att jag brukar betrakta finslipning i efterhand som streng verboten, av orsaker jag ska förklara längre fram (formuleringar på nätet bör stå orubbade, inte minst för att det ska bli enklare att bemöta dem - det tryckta tidningsordet står som det är, men det som skrivits i en blogg kan redigeras i efterhand vilket är fusk, i så fall, osv. Men här tyckte jag att en del var onödigt oklart formulerat och har filat lite).

Ett tillägg till: Afghanistans kommunikationsminister Amirzai Sangin ska sommarprata i år och det är eventuellt inget konstigt med det. Han har bott i Sverige som flykting först undan Sovjetinvasionen och sen undan talibanerna - britterna på artonhundratalet tror jag att han inte har flytt från, men det minns jag inte.
Hur som helst: trots allt så är det en företrädare för en utländsk regering som ska sommarprata. Ingen Goebbels precis men ändå - det är inte en företrädare för Afghanistankommittén, eller någon annan mer neutral person, utan en minister.
Sommarpratarna är annars mest så kallade B-kändisar, entreprenörer, medieprofiler, programledare, kockar och hotellägare, ytterst få med vad jag skulle vilja kalla för gedigen bildning, utan det handlar mest om offentlighetens lätta garde skulle man kunna säga. Och så Löfven (sommarpratade verkligen partiledarna förr, eller är det en del av intimiseringen och personlighetsmarknaden?)
Och sen då Afghanistans kommunikationsminister. Vem kom på idén? Exportrådet? Är det nåt slags försäljning av Gripen radiomänniskorna drömmer om?
Vilka är det som utser sommarpratarna? Jag hoppas att jag inte låter liksom... Jag är helt enkelt bara nyfiken.
Hur det än ligger till, så får detta inte på något vis påverka Sveriges beslut om tillbakadragande av trupperna från Afghanistan.

I all hast, etc

Relaterat: Det är fortfarande oklart om Sverige har lovat att ersätta de Natosoldater som nu drar sig tillbaks från Afghanistan. Finns det en överenskommelse om det med Afghanistans regering?
Jfr Pierre Schoris artikel från den 25/5.


27 kommentarer:

Anonym sa...

Att prioritera skolavslutning framför ett möte med ministerråd i Kabul - sympatiskt, oavsett om det är en signal om att Sverige drar öronen åt sig eller inte.
Men Ank-Käthe får skärpa sig och lägga till ett nej och ett kanske. Den där enkäten går ju inte att rösta på. Är det inte demokrati i Gaggböle?
Algot

maja lundgren sa...

Sympatiskt, ja - och jag skulle nästan vilja tillägga det stolta utropet: det är svenskt!
Tur att det inte är Urban Ahlin som är utrikesminister.
Det är bananmonarki i Gaggböle, har jag för mig. Men jag håller med, den enkäten kan inte jag heller rösta i.
Jag har funderat lite på vad som händer om den arabiska våren sprider sig till SaudiArabien, och det blir uppror där också (oavsett om det då är ett AlQuaidastyrt uppror eller något annat) och Sverige har investerat där, har intressen där. Och dessutom har vapenhandlat med regimen, i vetskap om att det inte är någon demokrati. Nej, det blir nog till att ta sig en rejäl funderare över hur svensk säkerhetspolitik ska se ut i framtiden.

maja lundgren sa...

Lite bloggtrött tror jag - därav en del raderade inlägg, och så där.
Men det är också lätt hänt, tror jag, när det handlar om frågor som diskuteras ganska lite, att man blir monoman.
(Det gäller förstås inte vapenexporten till Saudiarabien, som debatterats flitigt, men en del annat). Men... det kan vara dags att koncentrera sig, inte haspla iväg inlägg som man i efterhand mest tycker är något på spåren men kanske inte når ut riktigt eller är tillräckligt stringenta).
Eller så.

szigge sa...

Fast det är väl en rätt ok fråga att ställa. Det kan nog vara intressant att lyssna på Afghanistans kommunikationsminister, han kanske mest pratar som privatperson också. Om jag fattat det rätt ska Sverige vara med och bygga upp Afghanistan. Det har jag inga problem med. Sen hur politiskt ett sommarprogram är finns det nog inga regler om. Eller om man får tala för en organisation, eller ett parti, eller ett företag, det brukar man få göra tror jag. Äsch jag har inget att säga om det här... Men det är ok att ställa frågan hur urvalet går till. Tror jag.

maja lundgren sa...

Zigge: det var inte menat att låta främlingsfientligt, jag fick för mig att det kunde göra det plötsligt. Men dels är jag nyfiken rent generellt, om det försiggår nomineringar, hur det hela bestäms. Och dels undrar jag faktiskt, eftersom det är en regeringstaleman. Eller vad det heter. Jag tror aldrig det har hänt förut, och just därför skulle man vilja veta om det helt enkelt bara var någon på radion som spontant kom på att den svenskafghanske kommunikationsministern är en intressant person med intressanta erfarenheter, eller om tänket kring sommarpratet har blivit mer nyttoinriktat eller... marknadsföringsinriktat, eller hur man ska uttrycka det.

szigge sa...

Nä så tog jag det inte. Jag läste listan över sommarpratare och kände igen kanske hälften av namnen. Men de har väl satsat på nya oprövade kort i år.

maja lundgren sa...

Jag lät säkert snobbig också - "B-kändisar". Men det får stå.

maja lundgren sa...

Och självklart har jag inget emot att Sverige är med och bygger upp Afghanistan (men trupperna ska hem).

maja lundgren sa...

Nu vet jag inte om jag syftade på det egentligen, utan kanske mer frånvaron från ministermötet.

maja lundgren sa...

talesman, sorry... Hehe.

maja lundgren sa...

Ursäkta hattifnattandet med raderade inlägg - bloggtröttma. Kanske dags för pauscountry.

Cronaca Bianca sa...

Giorgos Papandreou, Greklands dåvarande utrikesminister (senare premiärminister) sommarpratade 2003.

Länk 1

Länk 2

maja lundgren sa...

Intressant! - lite reda fakta.
(Jag har en vag känsla av att ha tänkt högt och klantigt ett tag, på nåt sätt).

maja lundgren sa...

Det kan ju vara en tradition. Behöver alltså inte vara något fel med det.

szigge sa...

OK att du tänker högt tycker jag. Man tar det för vad det är. En blogg. Inte riktigt samma grej som en artikel.
En skillnad är att Sverige inte hade några trupper i Grekland.
Men internationellt samarbete är ju bara bra.

maja lundgren sa...

Ja, det är väl den skillnaden som gjorde att jag hajade till, kanske.
Papandreou, fick inte han bära lite för mycket av skulden till krisen? Kan för lite om detta.

Mariannesson sa...

Hattifnattandet har jag missat :-)
Men nja, jag tycker att man har varit för välvillig mot Carl Bildt här.
Den afghanske medie- och kommunikationsministern lyssnar jag gärna på. Skulle tro att du gör för stor sak av det även om det inte är fel att ställa frågan (främlingsfientligt tycker jag inte att det låter, men kanske lite provinsiellt...)

maja lundgren sa...

Jag raderade ett inlägg som bara handlade om att någon hamnat här genom en skum googling.
Ja man har nog varit för snäll mot Carl Bildt, och nog för njugg mot kommunikationsministern.

maja lundgren sa...

Glömde fråga om du dragit igång någon blogg, Cronaca Bianca! Kan rekommendera det. Det är lite uppslukande men roligt.

Anonym sa...

Ganska tråkiga sommarpratare i år. Men Neneh Cherry kommer jag att lyssna på, och Stefan Lövfen tror jag blir intressant.
Lisa

maja lundgren sa...

OK!

Jag ska sammanfatta: det är oklart vad Sverige har lovat USA (och Afghanistans regering). Ur Pierre Schoris artikel:

"Ska verkligen Sverige, som inte är med i Nato, nu gå in och ersätta trupper som Nato-länder drar tillbaka och dessutom betala en Nato-avgift på nära 300 miljoner dollar?"

http://www.svd.se/opinion/brannpunkt/en-osann-bild-av-afghanistan_7221873.svd

Det har kunnat låta så. Alla andra drar sig tillbaks, eftersom kriget anses hopplöst, och Sverige blir ensamt kvar för att slåss mot talibaner. Det får man inte gå med på. Bland annat på grund av risken för terrordåd i Sverige.

Bildt skriver i sin blogg att han skulle ha varit i Kabul på ministermöte men valde skolavslutning i stället - det låter som om han har lämnat återbud, vilket kan tyda på att Sverige vill dra sig ur den överenskommelse man inte riktigt fått reda på vad den går ut på.

Att en afghansk minister sommarpratar i det läget bör ifrågasättas.
Finns det lobbyism inför sommarprat?
Hur ser dealen ut med USA och Afghanistans regering (som en del menar är en marionettregering?)

maja lundgren sa...

Märk även Schoris kritik mot Håkan Juholt och Urban Ahlin i den artikeln.

maja lundgren sa...

Tjat på tjat, gnat på gnat, lite här lite där...

maja lundgren sa...

Ja gud ja, jag funderar på att driva med brytning och grammatiska fel och vad som helst, skilja mellan sak och person skälvklart men... De här uppkomlingarna som invaderat gamla fina Bromma, snorrika, med tre bilar plus en veteranbil, globala medieentreprenörer och moguler - kort sagt, obildningens apostlar, bemöter man bäst med aristokratisk eeeeeh... dygd.
Afghanistan svenskt protektorat - nej, ingen pra ide.

maja lundgren sa...

mmmb mmmb mmmb

(just testing, Kassandra värmer upp)

Cronaca Bianca sa...

Å, kanske till hösten, då. En krönika var fjärde söndag möjligen – finputsat och finslipat, inte ett komma fel. Mödosamt utarbetad, omsorgsfullt utfunderad. Långsamt, långsamt.
Vad ska jag skriva om tycker du? (Kanske dags att börja spåna redan nu.) :)

maja lundgren sa...

Långsamma krönikor till hösten. Låter bra.