söndag 3 juni 2012

Talahaaa, fiffy!

Den här besvärjelsen funkar jämt. Språket är hemligt men just därför internationellt gångbart och omöjligt att missförstå. Om man säger talahaaaa, fiffy, så blir det fred.
Kan man skriva så utan att det låter jolmigt? Det finns ingenting jolmigt med pacifism.
Jag har haft den här bloggen i något mer än tre år, det känns lite fantastiskt. Ovisst hur länge jag fortsätter. Det kan hända att jag gör om den lite. Ibland tycker jag att den stelnar - eller att jag tappar tonen. Det är inte riktigt samma grej som 2009 och 2010, eller är det? Nej, den markanta skillnaden är att det då ofta var hundratals kommentarer. Det var något som uppstod, och klingade av. Nätet är gigantiskt, men jag tycker att de diskussioner som utspelade sig här då inte riktigt liknar något annat.
Man kan inte återskapa såna saker med vilje, och överhuvudtaget måste jag fundera lite över vad den här bloggen ska vara. Då var den knappast en blogg, utan mer en tummelplats. Idag vet jag inte riktigt vad den är, och i morgon har jag ingen aning.

Marty Robbins El Paso. Det var Charlie Siringo som kom med tipset,  tack för det.


  

15 kommentarer:

maja lundgren sa...

... men jag tror inte att detektiv Charlie Siringo hade något att göra med uppklarnandet av denna sorgesamma historia.

szigge sa...

Jag tycker tvärtom. Glöm den där gräshoppssvärmen.

"Naturen är bra på gestaltning och på att mima sig själv, men den genomgår ingen nämnvärd psykologisk utveckling."

Skrev du i april 2009. Jag tycker att du ska gå igenom bloggen och vaska fram dina guldkorn. Jag vill inte jämföra dig med Bodil Malmsten men hon publicerar till och med sin blogg i bokform.
Häftigt med 500 kommentarer men ingenting att eftersträva. Många som hängde här förr var mest avundsjuka, i bästa fall sällskapssjuka.
Försumma inte ditt författarskap.
Har jag sagt förr, säger det igen.

maja lundgren sa...

Det var inte oävet, även om formuleringen kan behöva filas på. Naturen genomgår ingen psykologisk utveckling, så sant som det är sagt.
Jag tror du har både rätt och fel, själv föredrar jag att tänka på det som en tummelplats.
Bodil Malmsten tycker inte jag är bra. Jag är avundsjuk på att hennes blogg har tusentals läsare, det kan jag nog medge, men jag vill inte skriva som hon för att få tusentals läsare.
Att publicera den här bloggen i bokform har aldrig varit aktuellt, men jag ska gå igenom den och vaska fram det bästa så småningom.
Det här freds-anti-Nato-köret tror jag behöver skärpas och förtydligas.
Hej så länge.

Anonym sa...

Jag gillar dina funderingar - vadan, varthän! Se framåt snarare än bakåt.
Algot (sällskapssjuk kanske. Avundsjuk - aldrig!)

maja lundgren sa...

Det är ju evolutionen som är naturens psykologiska utveckling.

maja lundgren sa...

Det handlade varken om avund eller sällskapssjuka när en diskussion om mängdlära flätades samman med en om kemisk kastrering, till exempel. Jag vill förtydliga en sak - jag stjäl inte, det skulle aldrig falla mig in att lägga in de diskussionerna i en bok, hur poetiska och överraskande de än var. Jag vet att en del var oroade för det, och trodde att jag dragit igång något slags socialt experiment. Nej, så var det inte.
Men nog nu!
Vadan, varthän som sagt var!

Anonym sa...

Men jag då? När du skriver om den där tiden då det var hundratals låter det som att du saknar det, och samtidigt förolämpar du mig som just kommenterat! Så det så! "Inte riktigt samma grej", tack så mycket!
Äsch jag skämtar bara. Tänk på att Facebook fick riktigt många användare från ungefär 2010, jag tror det kan ha med det att göra.
Lisa

maja lundgren sa...

Ja, ack så fånigt det blev nu då, hehe. Sorry Lisa.
Men jag vidhåller att det var något unikt med min blogg när den var tummelplats. Facebook, tra på trisser, inte alls samma sak *S*

maja lundgren sa...

Med vilje, heter det. Det hade råkat bli viljo.

Anonym sa...

Fantastiskt gitarrkomp. (Det är inte Marty själv).
Bra att ibland kunna koppla av från Uljanov, Djugasvilitj, kultur/politik,finanskris och genusbråk med något om äkta romantik från "the old days when a man was a man and a dollar a dollar"!!
Much obliged

Charlie Siringo

maja lundgren sa...

Jaså är det inte han som kompar. Ja jag vet ju ingenting om Marty Robbins, valde bland några olika videor på YouTube och fastnade för den här.
Hehe, ja det var dagar...

Anonym sa...

Gitarristen var Grady Martin. Turnerade bl a med storheter som Woody Guthrie.Antar att han liksom Marty Robbins nu är död.

Charlie S.

maja lundgren sa...

De sover nog bara, eller turnerar in a better place.

Anonym sa...

Hoppas de turnerar där, för jag skall någon gång rida dit. När jag har tid.

Charlie Siringo

maja lundgren sa...

Jaja, rida bort mot solnedgången...