lördag 2 juni 2012

Långa bollar på Sverige...

Eller Gaggböles ödesmarsch (i krig kan allting hända):

 http://musescore.com/user/3036/scores/51021

Man trycker alltså på pilen för att få melodin uppspelad.

Det ska bli muntrationer i bloggen också, men det finns frågor som är värda att ta på det allra största allvar. Ett allvar vars tyngd är så stor att allt sjunker ner i erforderlig dysterhet. Ett förebyggande mörker.

Jag totade ihop den här strax före nyårsafton förra året - det har varit ett vidrigt år. Det är därför den heter Nyår i Gaggböle (jag lyckas inte ändra på det i efterhand). Men sedan tyckte jag att det trots allt kändes lite för murrigt att publicera den på nyårsafton. Och därefter gick jag på ett väldigt roligt, rentav flärpigt kalas.
Nu, när det känns som om jag har baxat runt med svensk försvars- och säkerhetspolitik + vapenhandel ett tag, tycker jag att den kan passa som den blygråa droppen som får Gaggböles bägare med samlade protester att svämma över.

För att det inte ska bli alltför neggigt (kopplingen till inlägget är: "think").

 

16 kommentarer:

Mariannesson sa...

Gaggböle ödesmarsch var riktigt tung och bra. Dessutom smygig på något sätt. Bra antimilitarism!

maja lundgren sa...

Ja, jag tycker också att den blev tung och smygig. Passar rätt bra.
Det har varit ett politiskt vidrigt år, inte för mig personligen. Kom plötsligt på att det mesta kan tolkas på ett speciellt sätt om en kvinna skriver, osv osv.
Ah, hur stoppar vi provbomningarna. Det är avgörande.

maja lundgren sa...

Klockorna (low hand bells) var alltså tänkta att vara nyårsklockor som klämtar in det nya året.

Anonym sa...

Det där var ju bra! Jag är ingen musikexpert men tycker det där mullrande smygande var bra.
Lisa

maja lundgren sa...

Hehe jag lapar åt mig av berömmet. Tack! Jag har gjort en som heter Gaggbölevänsterns militärmarsch också, lite mer komisk.

szigge sa...

Ett politiskt skitår.
Halvtaskigt år för mig personligen också.
Hur stoppa provbombningarna - gäller att väcka opinion mot dem.

maja lundgren sa...

Just det. Och det ska vara en bred opinion. Man ska inte dra sig för att vädja till moderaters common sense eller Sverigedemokraters nationalism i den här frågan. Det här skulle inte alla hålla med mig om, utan kalla det populism eller kohandel, men så tänker inte jag. Det finns ingenting naturligt eller ofrånkomligt, demokratiskt eller försvarspolitiskt förnuftigt i att hyra ut Norrland. Lika lite som man kan tala om säkerhetspolitik i samma andetag som man talar om vapenförsäljning till Saudiarabien. Däremot (sorry, det här blir långt) stämmer det antagligen att det inte går att säga upp ett kontrakt direkt, till en början får man nöja sig med en målsättning, en ändring i den politiska kursen. Det krävs antagligen en sanningskommission för att ta reda på hur det gick till när det fattades beslut om provbombningarna. Det här har jag än så länge inte tagit reda på, men vid Gaggböle! Vid Ank-Käthe och hennes make Kommun-Nicke! Jag ska ta reda på det. Jag tror inte - rätta mig den som vet bättre - att Sverige någonsin har låtit främmande makt ha övningar i den här utsträcknigen på svenskt territorium, och det är galt. Det stör mig inte om någon kallar det landsförräderi, det måste helt enkelt stoppas. Det här vet jag för att jag bara vet det.
Puh!
Ett halvtaskigt år för dig personligen: då önskar jag dig och alla andra ett bättre 2012.

valens sa...

Apropå... ;)

maja lundgren sa...

Se där!
Jag blev tvungen att googla - Paul McCartney framförde den direkt efter 9/11, och tyckte sen att den användes på felaktigt sätt, i samband med Irakkriget (jag citerar ur Wikipedia nu, jag alltså inte svära på att citatet är korrekt):

"And I thought it was a great sentiment, and immediately post-9/11, I thought it was the right sentiment. But it got hijacked. And it got a bit of a militaristic meaning attached itself to it, and you found Mr. Bush using that kind of idea rather a lot in [a way] I felt altered the meaning of the song".

valens sa...

You got it!
But…
This Is Not America.

maja lundgren sa...

Bingo!
Vilken chock 9/11 var - och vilken chock Guantanamobasen var.

valens sa...

Yes.
Welcome to Sweden Miss Hillary Clinton!
Sweet dreams...

maja lundgren sa...

Hehe, 9/11 skrev jag...

maja lundgren sa...

Det kanske är nåt som är på väg?
Ett litet surprise-partie igen?

szigge sa...

För att amerikanerna säger nine eleven? Jag har också råkat skriva fel någon gång.

maja lundgren sa...

Ja, säkert därför.