söndag 10 januari 2010

Andreas Blek Af Nosen, med mera

Ank-Käthe har kommit tillbaks från Düsseldorf. Jättemånga frågor surrar i huvudet på henne, ojojoj. Hon har frågor så det räcker till ank-käther hela året.
Hon känner sig lite smålurad av Systerdyster eftersom de flesta i Düsseldorf lutar åt att att danskar inte äter ankor. Sjuttio procent svarade nej, tjugo procent ja och resten visste inte. Så svarade de på hennes snabb-ank-käth.

Apropå Tomtemors guldmedalj så kom den i rättan tid, och kan firas så här:



Annars letade jag efter Per Oscarsson i rollen som Andreas Blek Af Nosen i en legendarisk TV-uppsättning av Shakespeares Trettondagsafton, från 1977 eller 78. En del pojkar härmade Andreas Blek Af Nosen i min skola efter det, och det var väldigt roligt. Den borde sändas i repris - har den redan gjort det så hojta gärna till.

Tillägg:
Uppsättningen är från 1967, vilket innebär att den har sänts i repris, bland annat 77 eller 78.

400 kommentarer:

1 – 200 av 400   Nyare›   Senaste»
Charlie sa...

Det var en sjungig och glad gubbe.

Andreas Blek Af Nosen?

Vad för slag?

maja lundgren sa...

Aha, jo det är en figur i Shakespeares Trettondagsafton, fantastiskt roligt spelad av Per Oscarsson.

Systerdyster sa...

Jag ber Ank- Käthe om ursäkt. För vilken gång i ordningen vet jag inte...

Maja:
Videon är helt galen. Så vissa onämnbara bokstavsförkortningar får säkert vatten på sin kvarn att du är fullständigt bindgalen.

Charlie sa...

Jag känner inte Trettondagsaftonen så noga, men det låter spännande när du säger så där. Kanske man skulle se lite Shakespeare, nu efter Forsyte. Jag provade någon amerikansk serie, six feet under, men jag är inte på det humöret. Det är roligt och så, men jag känner inte för att lättsamt skratta. Det är för kallt för det.

Systerdyster sa...

Jag har läst på men vare sig PAS, AHR, MA eller IC tycks vara diagnoser enlig DSM-IV.

maja lundgren sa...

Jaså är den galen? Jag tyckte den var nästan lite gullig? Kan det vara nåt slags kulturkrock, då? Jahaja, hm det är klart att tapeten kanse är lite olämpligt blommig. Och farbrorn sjunger att han vill gifta sig, det är chockerande.
Men tillbaks till allavert: äter verkligen danskar anka?

maja lundgren sa...

Allvaret, skulle det stå.
(Jäklar, jag skrev allavert).

Charlie sa...

Min mor är introvert min far är allavert

själv är jag en servett

näääääääääää.. ä de en diagnos?

Zigge sa...

Stackars lilla Charlie.

Systerdyster sa...

En väninna, som är gift med en danskättad man, lagar jul efter jul anka. Inte Anna Anka ellker Kalle Anka. Utan någon stackars skäkting till Ank-Käthe som fylls med äpplen, plommon och Gud vet allt och steks och blit öst i timmar. Danskarna kanske inte har så många kalkoner?

Det var iofs hennes oerhört elaka svärmor som tvingade henne att tillaga denna maträtt och svärmodern är nu, till allas stora glädje, hädangången. Så, vad vet jag. Denna barbariska danska sed kanske tillhör en svunnen tid.

Systerdyster sa...

Stavar som en kratta, gör jag. Skyller på mina stelfrusna händer.

Bitten sa...

Här är en länk till "Dansk Julemad" så Systerdyster har helt rätt!! :-)

http://www.duda.dk/Grundfag/Kristendom/Jul/julemad/andesteg/andesteg.html

Och jag gillade oxå Per Oscarsson i Trettondagsafton.. :-) Gillar väl honom ö.h.t., förresten..

Systerdyster sa...

Tack Bitten! Jag började tro att jg blivit galen. Smittad via datavirus :-)

Anonym sa...

Maja.
Kan inte låta bli att undra varför en sån fin tjej som du, med ett vackert inre , upplåter sin blogg åt dessa trasiga toksjälar till rättshaverister?
Det är inte bara osnyggt utan också tämligen osunt.
Har även pratat med Malin som undrar hur allt har kunnat gå så överstyr.
/otto

Ps. Systerdyster, hoppas för allt i världen att varken jag eller mina anhöriga någonsin hamnar på din arbetsplats. Du verkar vara högst olämplig som SSK.
Ds.

Zigge sa...

Fin tjej eller baglady...?
Stryk sånt här, Maja. Ta bort det.

Ulrika sa...

Jaa Maja! Hur kan någon som du med ett sånt vackert inre gnugga armbågar med ett sånt avskräde som oss... Ash, "trasiga toksjälar till rättshaverister" var det ju...
Otto var ganska rolig

Ulrika sa...

Maja, jag ifrågasätter på inget vis ditt vackra inre

Anonym sa...

Maja, vilken bra låt du har valt att fira med. Tycker det låter som han sjunger "trallala..mamma ska gå ut med soporna ...och så gör vi här. Hörde inget om att gifta sig..."hehe

Otto. Du utstrålar en sorts grå sorg och bitterhet som gör mig alldeles ledsen i hjärtat. Man ska inte behöva känna som du om man läser igenom kommentarerna här, ordentligt.

Gör dig själv den tjänsten Otto så tror jag du kommer bli mycket gladare och mindre bitter. Men fint av dig att tänka på Maja, de flesta besökare (förutom de elaka nick-kaparna och trollen som förtalar och smädar) månar om henne.

Då har du i alla fall lite gemensamt med de andra besökarna här.

Det är ju en bra början på en dialog. Eller hur? För du hade väl något annat att tillföra med tanke på att det är ouppfostrat att besöka bloggar och vara o.t?

Man börjar alltid, enligt de mest grundläggande (oskrivna) netikettreglerna att kommentera själva inlägget.

Men du kanske återkommer med det du egentligen ville säga?

mvh
T.M

P.S Om jag eller en anhörig blev sjuk så skulle jag inte tveka en sekund till att låta mig vårdas av syster dyster. Tvärtom, jag skulle nog sjuttsingen kräva att få hamna på hennes sjukhem :)

Fia sa...

Ja, själv har jag obuntubotho - och det tror jag fler här har. Särskilt Systerdyster.

Det behövs mer obuntubotho i världen...man kan ha obuntubotho även om man är en servett.

Fia sa...

... och Tomtemor har massor av obuntubotho.
Det ser jag det.

Charlie sa...

En servett med obuntubotho?

Vad är det för nåt Fia?

Ulrika sa...

Inte för svåra ord Fia. Vi ska föreställa "antiintellektuella" här inne... hehe

Ulrika sa...

MAX 2 stavelser!

Charlie sa...

en ob ho???

IAMB sa...

Det måste man nog vara rätt intellektuell för att klara av, Ulrika! Att föra ett resonemang med ord med högst 2 stavelser! Som alla märker gör jag inget försök...

I vilket fall blir det ju omöjligt att diskutera ordet obuntubotho.

Fia sa...

Charlie - ja, en servett med obuntubotho måste ju helt enkelt vara en servett med mänsklig essens...uh. Ja, kanske är det lite svårare för dig som är servett, men jag har bestämt sett att du har det.

Obuntubotho är kärnan i att vara mänsklig, bry sig om o s v. Man vet när den finns där och när den inte finns där.

Ulrika - men oooh, jag försäkrar att jag inte är intellektuell, jag är bara spirituell. Jag lovar ;-)

IAMB sa...

Charlie: *S*

Fia sa...

IAMB - det var ett roligt ord tycker jag. En riktig tungvrickare. Fniss

Undrar hur man böjer det till verb...men det är väl en fråga för intellektuella, antar jag.
Här får vi väl nöja oss med att vi har det.

Charlie sa...

Oh så fantastiskt och ja - vi får väl nöja oss med att ha det, att böja det vore synd, tänk om det går av. Vill ju inte förlora fler kroppsdelar än de jag redan har blivit av med. (underbenen var det va?)

Fia sa...

Var det inte hela benen?
Själv har jag än så länge bara skjutit mig i båda fötterna.

Det gör inget.
Jag har ju obuntubotho.

Charlie sa...

Jo och halva bålen, jag hoppar omkring på brösten nu. Det ser inte klokt utt men vad gör det, man har ju obuntuotho.

Jag hörde Ingela Pling Forsman på radion i går som berättade att en av de grövre missupfattningar av sångtexter var någon som trodde man skulle sjunga; Teddybjörnen Fredriksson, teddybjörnen Fredriksson hans mor hon var afgan, ja han var min bästa vän, när jag var ett litet barn. (det här är ren extrainfo och ett tilläggsval till den här kommentaren)

Ulrika sa...

Oooo, obuntubotho! Ja, ja... så var det ju! ;)
Men fint var det Fia. Nu kan vi alla obuntubothosera oss tack vare Fia

Fia sa...

Herregud Charlie, hoppas du har ett par rejäla knockers. Som håller ett tag.

Annars blir vi tvungna att böja obutubontho eller vafan det hette.

Ulrika sa...

Charlie, oj, måste vara ett par spänstiga bröst... Snart kommer väl Tristan, näbaraskoja Tristan ;)

Charlie sa...

Jag kan ju inte ens stava till det, men så är jag en halv servett och inte mycket mer.

Obuntubothosera oss.

Frågan är om man har en navel för att ha salt i den när man ligger i sängen och äter selleri, eller om det bara beror på att det är där näsan växte ut när man låt ihoprullad i moderlivet och således bara är en slump?

Ulrika sa...

Någon i min närhet trodde att det var "Teddybjörnen Fredriksson Jansson hette han..."

Ulrika sa...

Charlie, *asg* Förstår inte att min är så djuuup med tanke på min lilla lilla uppnäsa.

Charlie sa...

Ulrika: hahaha klart att Fredriksson heter Jansson...

Fia sa...

Det måste vara ett saltkar - för hur är det annars med de som har utåtbuktande navel - har de en buckla i ansiktet?

...nåja, vi får hoppas att de i alla fall obuntubotho...

Fia sa...

...eller näsan på magen?...två näsor?

Fia sa...

Jag vet inte, men den som ingen navel har - han får gå med magen kal.Så är det i alla fall.

Anonym 19:11 sa...

Andreas blek om nosen.! Han var alldeles alldeles underbar. När han slängde med sitt ljusa hår när han skulle säga någonting. Bibi Andersson spelade en dubbelroll som bror/syster har jag för mig.

Nu har jag googlat. Uppsättningen är från 1967, men måste ha gått i repris ett antal gånger.
Min dotter var helt förälskad i Andreas Blek Om Nosen minns jag och hon var inte ens född 77, så jag tror inte att hon såg den då ;-)

Tristan sa...

Har vi en vinnare i vem av AHR, KimhZa Bremer och MA som kan skriva det mest vämjeliga subjektiva tramset?

IAMB sa...

Nu har jag snart fått nog. Och observera, det är inte av ordtramsande och -lekande, inte alls! Sånt är kul.

Men av de massiva fördömandena av denna blogg. OK, jag kan hålla med till en minimini-del. Det jag försökte beskriva häromdagen. Alltså att om man bara kritiserar saker på en viss nivå men inte tar itu med de underliggande konflikterna, så kan det bli lite obalanserat. Och, möjligen, kan det för dem som är engagerade i de underliggande konflikterna (vårdnadstvister, namninsamlingar) verka lite nonchalant. När jag skriver detta har jag verkligen FÖRSÖKT att förstå "den andra sidan". Men därifrån till att som AHR gör anklaga oss här för att vara en mobb, och dessutom koppla vår förmenta mobbning (vem skulle det förresten vara vi i så fall mobbade?) till det som den "folksort" (AHR:s uttryck) familjen Bonnier tillhör utsatts för genom årtusendena - är steget ganska långt, milt sagt.

http://monicaantonsson1.blogspot.com/2010/01/ann-helena-rapporterar-fran.html

Att säga att man fått nog - vad innebär då det? Bloggkommentarspaus kanske, på obestämd tid.

Systerdyster sa...

Jag tänker åka till Ouagadougou, jag vill undvika att stöta ihop med "Otto".

Nä, Otto, jag tror inte att våra vägar kommer att mötas. Jag arbetar inte på Toxikologen men jag föreslår att Otto vänder sig dit. För mycket bittermandel under julhelgen eller vad f-n är det för fel på folk? Bittermandel är rent dödligt 4-5 stycken kan ta livet av en vanlig människa.

Tack T.M. Dina ord värmer!

Tristan sa...

Vart tog egentligen viljan vägen att söka argumentera sakligt?

Det brukar ju vara så att när man inte kan vinna en debatt p.g.a. att man saknar sakliga argument men fortfarande vill vinna, då försöker man med alla till buds stående medel som personangrepp och demagogi.

Om man då inte heller är riktigt nykter eller eljest är en omdömeslös person, så kan det bli riktigt styggt.

Anonym 19:11 sa...

Har ni tänkt på att man ofta får ett väldigt bestämt intryck av en person utifrån vad och hur h*n skriver. Det är som med radioröster förr. Man visste precis hur de såg ut trodde man och blev oftast smått chockad när man fick se en bild på personen, för så där såg h*n minsann inte a l l s ut.
Jag har tänkt på det några dagar och efter att till min stora häpnad ha sett hur andra betraktar stamgästerna här (...är ett lismande, äcklande, ormande, eländigt mänskligt gottande i hånfullhet och spe...) skulle jag vilja ge en liten motbild.

Persongalleri

IAMB. Kortklippt brunt hår och pigga bruna ekorrögon. Modig som ett lejon när hon ger sig ut på andra marker och diskuterar. Kommer tillbaka en aning tilltufsad men rättar till sjuttiotals-schaletten och ger sig ut igen. Kommer hem igen lite stukad. Jeans.
Fia. Ah , tänk om jag kunde rita på riktigt! Blondin, axellångt hår som det blåser lite i. Står med händerna på ryggen, ena foten bakom sig så där på 10-årspojkars vis och visslar lite busaktigt. Är ofta lite busig när hon skriver kommentarer också.
Tristan : den ständigt lika balanserade och ibland knastertorra analytikern. Förutom när han vid ett fåtal tillfällen inte kan hålla sig utan utbrister ”..är ju inte riktigt klok.. ” eller liknande . Även då har han på fötterna. Han har cendrefärgat hår i sidbena . Riktig bra kalufs för övrigt. Randig skjorta och enfärgad slips. Eller möjligen tvärtom.
MO. Mörkhårig med armana i kors. Fundersamma rynkor över ögonbrynen. Försöker se alla sidor på en gång. Tvivlar på sig själv ibland och funderar en tionde gång på allting.
Systerdyster. Här ser man vådan av att ha ett foto som avatar. För hon ser ut som den bilden, fast bara ansiktsvis då. Skriver ibland kort och kärnfullt, men när hon emellanåt skriver långa resonerande inlägg renderar det sällan mothugg. Det finns ingenting att invända emot nämligen.
Zigge. Blond . Mörkblå rock av något slag. Antagligen i ylle eller liknande med dubbelknäppning. Stegar fram med energiska steg. Ger alltid ett piggt intryck. Säger rakt ut vad han tycker utan censur. Fast ibland biter han ihop för att det inte ska drabba andra. Då morrar han mellan tänderna för sig själv. Säger något halvkryptiskt , trycker på Enter och lämnar ilsket tangentbordet.
Charlie. Också blondin med halvlångt hår. Jag ser henne stå i en dörröppning just på väg att stänga dörren, tittande på oss över axeln. Men jag tror att hon har ljusa kläder. En ordvrängare av rang är hon.

Jag skulle kunna fortsätta en god stund.

Systerdyster sa...

Men hallå! Är inte det här med Bonniers någon variant av Godwin´s law, om än långsökt?
F.ö. är familjen Bonnier sedan många år konverterad till trist protestantism.

Ulrika sa...

19:11, haha det var kul! Så Tristan har en rejäl kalufs!

Ulrika sa...

19:11 Ja, Systerdyster är en klassisk pingla ;)

Ulrika sa...

Tristan, Styggt var ordet.

Anonym 19:11 sa...

Ulrika. Japp. Jag missade att få med dig men det var bara ett rent förbiseende.

Ulrika sa...

19:11 åsså har jag blivit ett rent förbiseende ;) *hulk*

Tristan sa...

En sak som är slående från bl.a. Rudbergs inlägg om denna blogg är att Rudberg tilldelar sig själv problemformuleringsprerogativet och ger sig själv tolkningsföreträde.

Rudberg har förstås all rätt att göra det vad gäller sin egen blogg, men andras?!

Häpnadsväckande och anmärkningsvärt samtidigt!

Tristan sa...

Anonym 19:11, =))

Ha ha, tänk hur det kan bli när fantasin skenar iväg! he he...

Anonym 19:11 sa...

Tillägg till persongalleri.

Ulrika. Brunett med pagefrisyr. Står vid ett konferensbord iklädd ljus dräkt.Kan vara bitsk ibland men är oftast obegripligt tålmodig med osakliga påhopp. Fortsätter att argumentera sakligt dagar i sträck.

IAMB sa...

Anonym 19:11: inte helt fel, när det gäller mig!

Vågar mig dock inte på att på motsvarande sätt ge min bild av dig. Kan säga så mycket som att det är en positiv bild i alla fall.

(Jaja, jag sa inte att bloggkommentarspausen skulle börja med en gång. Men kanske nu...)

Tristan sa...

Anonym 19:11, din analys av mitt skrivsätt var förstås inte mening att sätta fantasistämpel på. Men nog underdriver du lite. :-)

Jag har ju faktiskt i högmod och spefullhet sagt till någon antagonist att bedriva orala men icke verbala "aktiviteter" o.d. vid något enstaka tillfälle.

Anonym 19:11 sa...

Ja, jag vet det Tristan. Men det är ett tag sen sist nu. Du var nog lite mer spefull och så för ett halvår sen eller mer. Det var då Maja morrade lite om lärdomshögfärd också. Men du har ju på sistone visat att du har en stor portion humor också, och man kan ju inte få med allt i ett så kortfattat personporträtt :))

Systerdyster sa...

19:11:
Din analys är klockren gällande alla andra.

Tyvärr ser jag inte riktigt ut som Lauren Bacall, mer som Humphrey Bogart.

Kalaspingla, tack Ulrika!!!;-)

Ulrika sa...

Tack sjuelva! Den ska jag leva på läänge!

maja lundgren sa...

Anonym 19.11: ja, jag försöker minnas några av Andreas Blek Af (Om?) Nosen återkommande fraser. Han pratade något slags slang. Var det ett mods Oscarsson härmade?

Ulrika sa...

IAMB, nä det är inte kul att bli kallad både det ena och det andra. Jag ser det som att det hade varit värre om det var någon jag respekterade för dess värderingar och förhållningssätt. Tråkigt att dom ger sig på Maja, men någonstans så får man hoppas på att nykomlingar bildar sig en egen uppfattning om inte svansen lyckas.
AHR verkar ha börjat spekulera och dra egna slutsatser vilket inte är första gången.

Anonym 19:11 sa...

Maja. Det är allt för länge sen jag såg den tyvärr för att jag ska minnas fraserna. Det var nog hans sätt att låta både lite bakom utan att ha en aning om att han var det, i kombination med slangartat tonfall som blev så himla komiskt.

IAMB sa...

Tack ska ni ha, kompisar! Usch, jag skriver inte mer nu, det blir så fånigt. Känner mig faktiskt ganska barnslig. Men, i alla fall, vi ses när vi råkas, nån gång i framtiden, på den här eller någon annan blogg, eller rent av IRL??? (Hur vi nu ska märka det.)

Ha det bra allihopa! Jag tar bloggkommentarspaus på obestämd tid.

IAMB sa...

Och tack, Maja! Din blogg har faktiskt varit lite som ett hem för mig, ungefär som en krog påstås kunna bli.

Fia sa...

Sju elva - du är för rolig du *s*

Men din bild var faktiskt inte så tokig.
Vet att jag busar en hel del - försöker tona ner det ibland (oftast genom att rätt och slätt hålla klaffen).

Innan jag körde dagens bus tänkte jag faktiskt själv på det där med hur man uppfattas. "Nu tror dom säkert att jag är afrikan, eller en spirituell som pratar med andar och sitter i rökelsedimmor"
Det var lite roligt.
Men, den gick ni inte på alltså.

Tristan sa...

IAMB

Jag tror jag förstår vad du menar; ibland blir man desillusionerad bl.a. sina "medbloggare". Och då krävs det att man får distans och återuppladdar batterierna.

Ha det så bra!

Tristan sa...

Oj! "bl.a." skulle ju vara "bland".

IAMB sa...

Tack, Tristan!
Ha det bra du med!

Anonym 19:11 sa...

IAMB. Om jag känner dig rätt kommer du tillbaka. Men jag förstår också. När det blir för intensivt kan det ta tvärstopp. Då är det bäst att göra annat ett tag. Sköt nu om dig. Jag kommer att sakna dig.

IAMB sa...

Anonym 19:11: Tack, detsamma!

M sa...

19:11 Ja that´s me: Å ena sidan men å andra sidan *S*

IAMB

vad tråkigt! Fast ibland behöver man vila från nätet. Ha de´bra!

maja lundgren sa...

IAMB: det är bra med paus och distans, så ha det så bra och titta in när du vill. Dina kommentarer tycker jag alltid brukar vara väldigt läsvärda.

Jag fick en bild av Zigge och Fia som tåflirtar på en tandemcykel, och Charlie som knatar efter dem på brösten.
Jag har skrattat mig igenom den här tråden, men kanske kommer jag att plocka bort lite prat om en annan blogg.

M sa...

OCh jag som precis var på väg att throw up efter ett besök på en annan blogg.

´Huvaligen!

IAMB sa...

Tack, MO och tack, Maja!

Ha de så gott!

M sa...

Men lovar att respektera Majas vilja - Yes fr.o.m NU.

maja lundgren sa...

Obontobutho, hette det så?

Anonym 19:11 sa...

Apropå obuntubotho. Jag tror jag blir galen om inte Tomtemor ger mig en liten vink om utifall jag har rätt om henne.
Är det möjligen så att vi vinkade adjö åt dig med alla våra samlade kattassar för några månader sen? Att du har haft ett nick med ett tidigt alfabetiskt förnamn.
Jag tycker bara mig känna igen sättet att skriva, men min inre textanalytiker är kvar i Skotska Högländerna så det kan vara alldeles fel.

maja lundgren sa...

Bitten: Systerdyster hade alltså rätt om den danska julmaten! Ja, att göra en snabbenkät i Düsseldorf, hur tänker man då?

Bitten sa...

Maja.. :-)

Jag vet inte riktigt vad en enkät i Düsseldorf skulle ge angående den danska jul-ankan.. Men man frågar där man står, kanske?? :-)

maja lundgren sa...

Hehehe, ja... Düsseldorfbornas uppfattning är förstås inte fy skam. Hon frågade väl några stycken och de flesta trodde inte att anka är dansk julmat. Jag ska snacka lite med henne, Ank-Käthe.

M sa...

VAd sägs om lite music?

http://www.youtube.com/watch?v=3oYQKjtLWl0&feature=related

Anonym sa...

Bra Mo!

En till :
http://www.youtube.com/watch?v=P1KZKZs-2YM

Have you seen the light?

maja lundgren sa...

Ray Charles är bra.
(Eh, sorry MO jag tog bort en grej för den var för ruskig!)
Bara i förbigående, Bonniers har aldrig uttryckt något som helst missnöje med min blogg. Bara så att det inte blir några missförstånd.

M sa...

aha sorry...maja

Nej, varför skulle Bonniers ha gjort det?

maja lundgren sa...

Nej, varför skulle de det... Det har påståtts det. Men så är icke fallet.

Vasaplatsen sa...

Ulrika och Charlie: Jag trodde också länge att man sjöng "Jansson hette han", till slut frågade jag mamma vilket han hette egentligen, Fredriksson eller Jansson? Min kusin trodde att textraden "hans nos den var av garn" löd "hans slogs med alla barn".

M sa...

I´ve seen the light! oh yes...hehe vilket drag...

Bernt sa...

Ulrika!

Det var många missförstånd på Teddybjörnen Fredriksson.
Min granne trodde det var "Teddybjörnen Fredriksson Svensson hette han."

Konstigt va? :-)

M sa...

*S* Vasaplatsen

Ja, tänk vad mycket man hörde fel på när man var liten o när man skulle sjunga med i engelska låtar.

Ja, jisses jag hamnade på youtube igen o lyssnade på allt från Anita Lindblom, Lill-babs, Little-Gerhard o de där. Pop popitoppop med Thore o Lill-babs hehe

Den här då! Vilken reklam för gift...skulle inte gå idag.

http://www.youtube.com/watch?v=0KBuDPp5gbc

Anonym sa...

Mo!
Då får du en till som bonus:

http://www.youtube.com/watch?v=mg0cGVJJH7w

Boom boom.

Bernt sa...

Vasaplatsen!
Men dinkusin måste väl ha grava förståelsebesvär för det låter ju inte ett dugg lika det. :-)

[Min kusin trodde att textraden "hans nos den var av garn" löd "hans slogs med alla barn".]

M sa...

Anonym

thanks

...Blev lite orolig där...de första raderna...hehe...ja drag under galoscherna indeed.

Anonym 19:11 sa...

Men hur var det Maja. Du ville säga något om Gunnar Wiklund för en vecka sen. Men det blev bortglömt i all turbulens.

Anonym sa...

Bernt jag ger dig:

http://www.youtube.com/watch?v=GVOt7Fq-sCI
...

Vasaplatsen sa...

Bernt: Nja, om hon hade grava besvär så har de som tur är gått över vid det här laget!

M sa...

Fin - Familjelycka!

Anonym 19:11 sa...

Anonym. Vilken flax. Just idag har jag suttit och tänkt på 70-talet och en del extrema rörelser och deras metoder. Infiltration av arbetsplatser och så där.
Säkert en tillfällighet men ändå.

(Detta apropå Bernt Staf alltså)

Anonym sa...

En till till Bernt!:
http://www.youtube.com/watch?v=xP31lD5_ko0

I Jultiders krankablekhet.

Knirre knarr.

M sa...

Här Maja..." vi ska gå hand i hand" ...

http://www.youtube.com/watch?v=BCiXKdatuRs

...ja inte du o jag, men du o Gunnar hehe

maja lundgren sa...

Anonym 19.11: ja! Det kom bort i villervallan.
Jo, när jag var liten hade jag en LP med Gunnar Wiklund, jag vet inte riktigt hur jag kom över den, men jag tyckte mycket om låtarna. Bland annat den här, som jag faktiskt kommer ihåg texten på än idag (på ett ungefär):

Gå på rakt fram var ett råd min moder gav
Men ta den smala vägen, det ställde hon som krav
Min son låt alltid hedern förbli din vandringsstav
Gå på rakt fram när du ska ge dig av.

Så talade min moder när jag var en tvärhand hög.
Men viljan att dra lärdom, ja den var visst ganska trög.
Allt hon sa det lät för mig som tjat och gnat och gräl.
Jag insåg bara alltför sent att gumman menat väl.

Jag började att hälla starka saker i min hals.
Och träffa såna flickor man ej bör träffa alls.
Jag struntade i råden, jag var min moder kvitt.
Jag alltför sent fick ångra att jag breda vägen gick.

Jag hamnade i fängelse på vatten och på bröd.

Sen kommer jag inte ihåg mer. Men i bakgrunden till refrängen (Gå på, rakt fram...) var det en kör av kvinnor som sjöng: tutu tudiludi tutu tudiludi lej.

M sa...

Vad söt han var Bernt staf...honom har jag inte hört sen då, tror jag

Bernt sa...

Vasaplatsen!

Jag tänkte på att då är det lättare att höra fel på:

"Hans nos den var av ros" eller nåt liknande, eller hur? :-)

M sa...

OJ, vilken var det tro? tutu tutiludi..hehe

Anonym 19:11 sa...

Just den kommer jag inte ihåg Maja. Är det någon annan som kan luska fram titeln månntro.

M sa...

Minns den första kvällen...Tycker om Dig...

Sylvia Wrethammar

Den var fin också...nostalgikväll *L*

http://www.youtube.com/watch?v=N73Qkes4NMc&feature=related

maja lundgren sa...

Det lät lite som en Frälsislåt. Jag tyckte den var fascinerande, tydligen såpass att texten fastnade...
Halledudanedej.

maja lundgren sa...

Mest av allt:

http://www.youtube.com/watch?v=ClYeMwi0qPc

När han sjunger:
"Jag älskar dig för du har alltid följt mig" -
trodde jag att han sjöng:
"Jag älskar dig för du har alltid förklä".

M sa...

Nä hittade ingen som gick så Maja, men den känns lite bekant...

Bernt sa...

Anonym!

Tack för Staaf låtarna.
Det var mysigt med lite vismusik i bakgrunden ett tag.

Inte nån av mina favoriter men klart lyssningsbar

Zigge sa...

hahaha... den vill man höra... Men kommer du ihåg allt det där? Har du inte hört om den i vuxen ålder?
Seveneleven: tack för porträttet det mesta stämmer utom hårfärgen.
Tjakloff

Anonym 19:11 sa...

Ett annat missförstånd med text, fast i filmens värld.
Jag hade ett par pojkar i släkten som på jularna när vi såg Kalle Anka brukade fråga:
varför säger han "kör mot kör mot skogen" i slutet på Robin Hood-avsnittet.
Jag vågade aldrig förklara eftersom en del såg mig som besservisser på den tiden. Och ingen av de andra vuxna fattade så pojkarna fick sväva i ovisshet.

M sa...

Eleanor Bodel "Jag önskar att det alltid vore sommar"

http://www.youtube.com/watch?v=SVK3nYU3QoA&feature=channel

maja lundgren sa...

Vasaplatsen: jag tycker det är väldigt väldigt roligt med "han slogs med alla barn", och inte tyder det på någon nedsatt perception. Tok heller!
mmmm "Jag önskar att det alltid vore sommar..." Den hör ihop med Lyckliga gatan, på något sätt.

maja lundgren sa...

Och Zigge: jag vet faktiskt inte. Tycker mig minnas att jag frågade vad "en tvärhand hög" betydde, och så vidare. Men antagligen har jag hört om den i vuxen ålder också.

Anonym 19:11 sa...

Eleanor Bodel minns jag mycket väl. Men det är One Way Ticket jag minns bäst.

http://www.youtube.com/watch?v=HM3sVr68H3s&feature=related

Jag har för mig att jag läst en sån där "vart tog de vägen"-artikel om henne. Hon slutade snart sjunga och hamnade i åldringsvården tror jag.

Bernt sa...

Ok Vasaplatsen!

Jag har gått och nynnat detta för mig själv och det kanske går att förväxla "hans nos den är av garn" till "han slogs med alla barn" när man själv är barn.

Jag ger mig! :-)

Anonym sa...

Bernt!
På tal om sjuttital mm.

:
http://www.youtube.com/watch?v=chaYOeg8k0c

Sekunda glas!

Bernt sa...

Anonym!
Är du Staaf-fantast, eller? :-)

M sa...

Åh vad vackert - "Där björkarna susa"

http://www.youtube.com/watch?v=gsymKyHi-Io&feature=related

Systerdyster sa...

Hej och hå. Äntligen hemma från jobbet och vilka höjdarlåtar ni har rotat fram!
Klart det ska finnas en jukebox på krogen också. Rock-Ola, eller vad de hette?

Den här då:

http://www.youtube.com/watch?v=YE0-KWo_dhs

Svävande betong...

Jag måste f.ö. ha sett ovanligt lösaktig ut idag eftersom en förvirrad herre trodde att han befann sig på en bordell och tyckte att servicen var under all kritik. Det är sannerligen inte långtråkigt på hemmet.

Bernt sa...

Anonym!

Ska det vara lite mjukare musik med tanke i texten då gillar jag John Lennon.

Lite tuffare så tycker jag att gamla Deep purple duger än.

M sa...

19:11

Ja, den var bra. Sjöng inte Beatles den också?

M sa...

Ja, John...

*Love*

http://www.youtube.com/watch?v=2GmVajkqLNU&feature=related

Bernt sa...

MO!

Var inte det en sån där riktig långkörare på svensktoppen en gång i välden?
Jag har för mig att det var nästan omöjligt att bli kvitt den.

En annan långkörare som jag gillar är: Jag är din man

Anonym 19:11 sa...

MO. Var inte det Ticket To Ride?

Bernt sa...

Åh herregud systerdyster!

Detta är ju smörmusik så det dryper om det. Men nostalgisk skön ändå.

Systerdyster sa...

Ha, ha. Det kanske är jag som är Eleanor Bodel!

Jag kommer sakna IAMB och hennes kloka ord.

http://www.youtube.com/watch?v=cHcunREYzNY

M sa...

19:11 ja, det kanske det var...men nån engelsk artist sjöng den andra.

Bernt

Eleonor Bodel´s menar du? Ja, det var det nog.

Bernt sa...

MO!

Ja! Den är bra, men han har ju gjort så enormt mycket bra.

M sa...

Systerdyster...JA, vad fiiint *L*

Systerdyster sa...

Jag gillar drypande smörmusik. Jag försökte hitta 34:an med Per Oskarsson men den verkar inte finnas.

Jisses, ni skulle höra när jag sjunger Pärleporten, Blott en dag... och andra godingar. Inte ett öga är torrt. Jag äääälskar andliga visor. Vid sidan av Clash, Stones och Eagles. Man är väl flexibel!

Bernt sa...

MO!

[Eleonor Bodel]

Nu hängde jag inte med......

M sa...

Ja, ska vi backa bakåt så långt så...

http://www.youtube.com/watch?v=qRfEKZUNl3A

Anonym 19:11 sa...

We'll Meet Again . Det är sång det! Är det någon som minns TV-serien med samma namn. Utspelar sig i ett engelskt samhälle under kriget där man får en amerikansk flygbas inpå knutarna. Var en himla massa avsnitt tror jag. Jag tänkte jag skulle se om den ganska snart. Jag har en god vän som har den på DVD.

Bernt sa...

Systerdyster!

34:an var inte det Per Myrberg eller nåt liknande....

M sa...

Bernt

aha, du snackade om Björkarna som susar...ja just det *fick scrolla upp*

maja lundgren sa...

Systerdyster: ja, vem kommer inte att sakna IAMB. Men man får tänka lite långsiktigt, det är ju inte precis så att jag kommer att lägga ner bloggen på några år. Så kanske IAMB kikar in igen!
Och... ja... Ank-Käthe hade fel. Men hon håller på och förbereder en mer vederhäftig enkät, som alla vederböranden kan svara på.
Godnatt!

M sa...

19:11

jaha, ja jag var lite Vivienfrälst ett tag...förknippar den med henne. Vivian o Larry...Sad story - samtidigt

M sa...

Systerdyster

Du sjöng ju bra, varför slutade du? (om du är Eleanor alltså) hehe

M sa...

19:11

Var det den där serien där Robert Mitchum var me`d?

Anonym 19:11 sa...

MO. Jag tror Neil Sedaka var först med One Way Ticket.
http://www.youtube.com/watch?v=4xUl_jck27I&feature=related
Men googlar man lite ser man att den gjorts i ett otal versioner.

Vivian och Larry?

Anonym sa...

På tal om teddybjörn:
http://www.youtube.com/watch?v=JcjSfisB2xY

M sa...

Den här kan valens få om han sitter i bakgrunden nånstans...vackert!

http://www.youtube.com/watch?v=fPOoWVWjzxI&feature=related

O det får bli "the last walz" från mig.

God Natt

Systerdyster sa...

MO:
Krigets vindar hette den med Robert Mitchum, tror jag.

Bernt:
Tro fasiken att jag inte hittar 34:an med Per Oskarsson. Tack!!!

Här är Per Myrberg:

http://www.youtube.com/watch?v=OUgiJ9dDT_Q

M sa...

19:11

Vivien LEigh och Lawrence Olivier

Natt natt

Anonym sa...

Mo.

På tal om Niel!


Fel Niel men ändå.

Love on the rocks.

: http://www.youtube.com/watch?v=H3LyBaLYOWU

Niel Diamond har skrivit riktigt bra låtar och texter.

Anonym 19:11 sa...

MO. Nej, serien med Robert Mitchum var Krigets Vindar. Jag tror att den här We'll Meet Again är ganska bortglömd. Jag har aldrig sett att den gått i repris. Den är typiskt lågmäld brittisk och jag tror inte det var några superkända skådespelare med.

Bernt sa...

Systerdyster!

34:an. Ja! Men då kan man ju lika gärna köra med Anita Lindblom med "sån´t är livet" direkt då.
Det är också en gammal goding

M sa...

Systerdyster

ah ok...så hette den ja.

19:11

Jaha, en Engelsk serie det då - inte så hollywoodsk?

Anonym

ska lyssna innan jag somnar.

Nu går jag...Godnatt

Bernt sa...

Här är den:
http://www.youtube.com/watch?v=A9eAKcE0Mnc

Bernt sa...

Jag gör som MO!

Utgår! Godnatt med er!

Systerdyster sa...

Jag är lite insnöad på 2:a världskriget.
Den här är också vacker, särskilt om man verkligen lyssnar på texten. Hoppfull. Det goda som segrar över det onda.

http://www.youtube.com/watch?v=UdGX_FcvVoE

Går alla och nannar kudde när jag kommer hem speedad efter en lång dag på jobbet?
Sov gott alla. Själv ska jag tramsa runt på YouTube och unna mig några nostalgitimmmar.
Har ett vagt minne att Gunnar Wiklund led av amalgamförgiftning och kunde använda tänderna som radiomottagare.

Systerdyster sa...

Den här är vacker:

http://www.youtube.com/watch?v=aWQ22me_UMA

Anonym 19:11 sa...

MO.Nu fattar jag. The Last Waltz. Vivien och Larry. Ja det är en de sorgligaste rullar jag sett. Fast jag tänker alltid på den som Dimmornas bro. Säger någon Waterloo Bridge vet jag inte alltid vilken film de menar.
God natt med dig.

Anonym sa...

Bra länk Bernt!!

även om det inte var 34án.

Vasaplatsen sa...

Efter all vacker musik kan jag inte avhålla mig:
*plinkar på gitarren* Baby, baby, I love you-ooh-ooh *plinka plonka* You know that it´s true-oh-oh *plonk*
Gonatt!

Bernt sa...

Anonym!

Nej! :-)
Det var allt meningen att det skulle vara Anita. Men det kom i två kommentarer så det kanske var svårt att förstå. :-)

Godnatt nu Anonym!

Anonym 19:11 sa...

Systerdyster. Ja, Gunnar Wiklund gav oral galvanism ett ansikte. Jag känner en person som också hade det. Å andra sidan har hon också haft elallergi och säkert fem sjukdomar till. Alla av samma opåvisbara sort. Så jag är lite skeptisk om man säger så.

Anonym sa...

seven eleven

Du glömde mig i persongalleriet *snyft*.

Nej jag har inte blivit bortskrämd härifrån. Är inte särskilt lättskrämd nästan tvärtom: det är jag som brukar skrämmas. Ungarna skriker högt när de ser mig och tomtefar.

Undrar vad deras föräldrar lurat i de stackars små barnen? Här dyker man upp en gång om året för att dela med sig av presenter och glädje och så stortjuter de minsta. Är det månne en ny lättkränkt generation på tillväxt *L*

Man måste byta skepnad ibland och nu när julen är över funderar jag på att ta mig ett nytt nick. Något som passar in...har du något förslag på vad som skulle kunna passa en T.M?

Tack för titten och godnatt på er.
Ses en sväng imorgon.
T.M

Charlie sa...

Tomtemor: Då kommer jag att tänka på påskharen. Fast mina barn, trodde i många år att jag pratade om påsk-karlen. Så går det när man inte är tydlig och pedagogisk som mor.

Fast påsk-karlen passar det verkligen dig när jag tänker efter?

Grynna sa...

Åh, Dimmornas bro. Men SOM jag grät! Den måste jag absolut se om.

Och så ska jag se om jag kan rota fram den här på något vis, apropå gamla tv-serier då.
http://www.youtube.com/watch?v=b9W5lQNFb-M&feature=related

Anonym 19:11 sa...

T.M. Okay. Fast den jag tänkte på var inte alls bortskrämd utan sa bara hejdå i alla fall.
Får väl se om min textanalytiker kommit hem när du byter nick nästa gång :))
Ja, jag glömde dig i persongalleriet, och även en del gamlingar som Madsen/Tilghman/Svantesson, Kalfaktorn, Algot och en massa andra. Fast det gick ju inte att få med alla och så kändes det mest angeläget att få med senaste månadernas stammisar. Det är ju vi som är giftdrypande pappor och ormar etc. enligt vissa.
Jag skulle kunna föreslå ett nytt nick, men jag tror inte du skulle använda det ;-)

Systerdyster sa...

Grynna:
Jag grät 3 timmar när jag såg Dimmornas bro första gången. Jag var väl 14-15 år.
Den ska jag absolut leta fram. Svart-vitt är inte så dumt så länge det handlar om film.

Här är slutet på min favoritfilm:

http://www.youtube.com/watch?v=376s1ZXjAiU&feature=related

Godnatt alla. Nu ska även jag nanna kudde.

Charlie sa...

Nick Carter kanske?

Anonym 19:11 sa...

T.M. Ha, ha. Giftdrypande paddor skulle det vara, inte pappor. Ursäkta en Freudiansk felskrivning.

Systerdyster sa...

Anonym 19:11:
Är vi giftdrypande pappor? Que?
Jag är statsfeminist och går nu till sängs och fortsätter läsa in mig på SCUM- manifestet. ;-)

Tomtemor är nog en SKUM-tomte...

Grynna sa...

Systerdyster.
Jag kommer inte alls ihåg hur gammal jag var, men jag kommer klart och tydligt ihåg hur jag satt i fåtöljen, helt inne i filmen, och grät och snörvlade. :-)

Jag har försökt att finna Mot alla vindar på nätet men inte lyckats. Måste nog be min svägerska, som är en hejare på att hitta allt möjligt grejsemojs på nätet, om hälp.

Anonym 19:11 sa...

Grynna. Den finns på nätet. Den som letar finner. Jag råkade titta på en site som heter
btjunkie när jag surfade runt bara för att hålla mig ajour med det senaste i fildelningsdebatten. Man vill ju hänga med i vad folk pratar om. Och där vet jag att jag såg den. Men jag tycker inte man ska lada ner för det är kanske olagligt. Men om du vill titta efter hur många avsnitt den är på eller så så kan du titta där.

Bitten sa...

Seveneleven...

Den serien där "We'll meet again" var signaturmelodi hette "Familjen Ashton" i Sverige och "A Family At War" i orginal... Jag älskade den..jag var väl 16 när den sändes.. Den enda från den serien som man har sett så värst mycket mer av är tjejen som spelade Freda, yngsta dottern..Barbara Flynn, heter hon och henne ser man fortfarande titt som tätt i olika serier!! :-)

Bitten sa...

Grynna...

"Mot Alla Vindar" var en av mina absoluta favoritserier!! Jon English, säger jag bara!! Jag har den på DVD, så den finns att köpa!!
:-)

Systerdyster sa...

Bitten:
Familjen Ashton var min favirit!!! Jag kommenterade om den häromveckan, någonstans och ingen visste vad jag surrade om. Tack, igen! Jag är inte helgalen. Åååå, jag gick å¨scouterna samma kväll och fick cykla som ett jehu för att hinna hem för att slå på TV:n. 1970-71? Kan det varit nåt sånt? Men signaturmelodin har jag för mig var något annat.

Systerdyster sa...

Jag hittar inget på YouTube men här kan man lagligt köpa hela serien!

http://www.discshop.se/shop/search_solr.php?ref=&subsite=movies&lang=se&soktext=a+family+at+war&sok_typ=titel

Åh. den var spännande och romantisk. Jag vill minnas att en av sönerna åkte som frivillig och stred i spanska inbördeskriget.

M sa...

Freda var med i nyversionen av Forsyte.

Ja den var bra också - "Mot alla vindar"

Systerdyster

Vilka vackra bilder i Vera-videon - de vita klipporna i Dover!

Letade efter Familjen Ashton på youtube, verkar inte finnas.

Anonym 19:11 sa...

Bitten. Familjen Ashton gillade jag också jättemycket. Freda har man sett en hel del ja. Hon var med i en serie om två kvinnliga detektiver som fick hjälp av en avlyssningsexpert bara några år efter Familjen Ashton.Även den kan man titta efter på btjunkie. Om man vill titta på storlek och så alltså ;-)

Men den serie jag pratade om hette faktiskt
We'll meet again.

Anonym 19:11 sa...

Jag menade alltså Familjen Ashton kan man titta efter på btjunkie eller thebox där jag vet att jag sett den när jag surfade runt.
Inte detektivserien. Blev lite syftningsfel.

maja lundgren sa...

Hehe, visst kan väl Tomtemor komma igen som Påsk-karlen?
Familjen Ashton älskade jag. Jag svärmade för Freda, sådär som små flickor kan göra för större. Men var det verkligen We'll meet again som var signaturmelodin? Herrskap och tjänstefolk - och familjen Onedin var andra favoriter.

maja lundgren sa...

Signaturmelodin till familjen Ashton... minns något slags harpor (?) samtidigt som man fick se vågor.
Nej,tror inte att melodin var We'll meet again.

Systerdyster sa...

Ja, sanna mina ord. Tomtemor kan aldrig fungera som påskhäxa!

Huset Eliott vill jag också se om. Britterna är värdelösa på att bygga hus som klarar kyla men TV-serier är de absolut världsbäst på.

Nåja. Trots danskarnas matvanor är jag väldigt förtjust i Matador.

Och så den svenska långköraren Hem till byn. Det gick f.ö. en dokumentär om Carl-Ivar Nilsson (som spelade den inte helt sympatiske Willy Strid i serien) häromdagen. Finns att se på SVT- play:

http://svtplay.se/v/1832251/dokumentarfilm/hemligheten

Hoppsan, vilka märkliga tankebanor jag ar.

Systerdyster sa...

Maja:
Nope. För en gångs skull tror jag att Bitten har fel. Men jag hittar inte något alls ur Familjen Ashton på YouTube.

Ulrika sa...

We'll meet again - enligt Internet Movie Database gjordes den 1982. Tycker mig känna igen den

Ulrika sa...

http://www.imdb.com/title/tt0083501/
Länken dit

M sa...

haha du hade rätt Maja...det är Harpor med

http://www.televisiontunes.com/Family_at_War_-_London_Philharmonic_Orchestra_(A).html

M sa...

Dramatisk tune...speciellt på slutet.

M sa...

Men vilken är titeln på stycket tro?

Systerdyster sa...

MO:
Tack! Du är ju en riktig klippa! En hel symfoniorkester inklusive obligatorisk harpa.
Jag undrar hur arbetsmarknaden är för harpister?

M sa...

Den här var ju härlig hehe

Herrskap o tjänstefolk

http://www.televisiontunes.com/Upstairs_Downstairs.html

M sa...

Systerdyster

På den där sidan kan man hitta alla/många signaturmelodier tror jag.

Mot alla vindar - Kan den ha hetat "Against the grain"? Tycker inte jag känner igen låten

M sa...

grain =sädeskorn

Det ordet kunde inte jag...Ja, kan va den serien då.

maja lundgren sa...

Ja det var det värsta, MO. Tack, jag ryser - det är underbart att höra låtar man inte hört på länge.
Arbetsmarknaden för harpister tror jag är... hyfsad. Varför vet jag inte. Tror det bara.

Jag vet inte heller vem Tomtemor är, utöver förorts-Tallulah. Men hon kan ju få förbli en mytologisk figur som dyker upp ibland. (Obs inte mytoman,utan mytologisk)

maja lundgren sa...

Herrskap och tjänstefolk minns jag signaturen till, bl.a för att det går att sjunga "Herrskap och tjänstefolk" till melodin. Sitter som en smäck.

maja lundgren sa...

Butlern Hudson... husan Rose... Härrskapet kommer jag nästan inte ihåg, en fru med migrän och en sträng herre, en massa ekonomisk knipa, ruin?

Charlie sa...

Bara för det ska jag snart få Herrskap och tjänstefolk av en vän snart. Ska bli roligt att se. Har endast sett något ströavsnitt av den, minns inte så mycket. Minns absolut inte några melodier men så har jag inte någon musikmodul i huvudet heller. Är inte fullt utrustad.

M sa...

Nä, Den hette "aginst the wind" Jag hör melodin i huvudet.

Sädeskornet måste vara en annan serie hehe

Ja, harpister kan det väl inte finnas så många. Jag har en oboeist i släkten. Hon hittar jobb.

Ulrika sa...

Jag gillade herrskap och tjänstefolk, den var lite engelskt småputtrig

Systerdyster sa...

Jag önskar att jag kunde dansa ordentligt. Signaturen till Herrskap och tjänstefolk är ju helt bedårande.

Kan det här vara "Mot alla vindar":

http://www.youtube.com/watch?v=TD8UCMG8w9c

Bernt sa...

Vasaplatsen!

Är du inne just nu?

Bernt sa...

Systerdyster!

Dansa det är härligt det.:-)

Systerdyster sa...

Bernt:
Jag tror att Vasaplatsen är en hårt arbetande kvinna. Till skillnad från oss andra här på avskrädeshögen som enligt elaka tungor är förtidspensionärer, socialbidragstagare och har hemma-hosare som tar hand om oss på dagarna. ;-)

«Äldst ‹Äldre   1 – 200 av 400   Nyare› Senaste»