lördag 18 december 2010

Det lilla lugna

Nu ska jag hörsamma statsministerns maning till lugn.
Inget mer om fiskpinnar, preussiska eller ej.
Det är bra när statsministrar manar till lugn. Det är patriarkat när det är som bäst. Det kan ju vara en kvinnlig patriark också, men ni förstår väl vad jag menar.
Hur har vi det här, då? Nu tar vi det lilla lugna.
Jag kan känna igen det Thente skriver om här. "Jag började fundera på varför jag alltid måste svara på en liten och elegant gliring med att dra fram bazookan och göra mitt bästa för att retoriskt fullständigt förinta motparten och samtliga hans släktingar, vänner, bekanta och bekantas ingifta onklar."
Aaaaa.... man kan fundera på det...

Krossa mediefeminismen! Mediefeminism är: "det är för dyrt att handla mattor på NK" (inte ens Katarina Lind-Riktelius skulle säga så, även om det samboskapliga sjöslaget i viss utsträckning rör sig kring den existentiella frågan klä om pianostolen eller ej - men då handlar det om en stuv, tjusig, tjusig, med frans! För övrigt har Oscar gnuggat på den där pianostolen länge, det är mycket hudavlagringar så det är Katarina som har rätt. Och så är den övernaturlig. Doideag bor ju där

O hohohohooooo! Akta er för Doideag....)

Mediefeminism är: "Har vi inte kommit längre än så här?" Vilka vi? Vadå kommit?

Jag är lite bekymrad för det här med Assange, det verkar överdimensionerat. Varför ska han ha elektronisk fotboja? Våldtäktslagstiftning är svårt, ibland mycket mycket svårt, men... internationella efterlysningar och fotbojor och borgen och annat, han är väl inte ens åtalad?

Nu verkar det som att hela Sverige håller på och tilta.
Men jag hade efter visst övervägande lovat mig själv att inte uttala mig om det här med Assange, förresten är det väl helt självklart att Sverige inte lämnar ut honom till USA. Så efter det här jätterabaldret så blir det helt enkelt en fråga om juridik.

Men framförallt, inget mer om den negativa uppbyggligheten och provokationen som ideal no matter what.
Nä nnnn njae... bara lite till om fiskpinnar, preussiska eller ej:

Extrema handlingar är de svåraste att ”förstå”. Den förste självmordsbombaren blir ett sådant fall. Någon rationell ingång till en sådan världsbild finns inte, händelsen blir en singularitet som befinner sig utanför även den mest förstående och toleranta modernitet. I andra kontexter är det mindre extremt, i Pakistan och Aghanistan är det vardagsmat. Men i inte i en modern demokrati som står för en öppen och liberal världsbild.
/.../
Något övertygande svar finns inte, inte förrän en sådan händelse blir en del av också den svenska tillvaron så att man kan säga att ”sådant förekommer ibland”.


Jag ber om ursäkt om mitt försök att tolka uttalandet jag citerar blir taffligt. Det kanske blir långtråkigt också.
Jag tror att det står att det extrema är obegripligt just för att det är ovanligt. Först när det blir vanligt kan man söka efter förklaringar, eller rättare sagt man kan säga: "sådant förekommer ibland".
Jag tror att det är tvärtom: det vanliga är mer svårtolkat eftersom man knappt ser det.
Och "sådant förekommer ibland" tror jag inte är en ingång till förståelse utan till likgiltighet.

Det är ruggigt att bli mordhotad så jag förstår att skribenten känner sig trängd. Folk dör som flugor eftersom det tydligen är meningen att vi alla den vägen ska vandra - har vi inte kommit längre än så här? Varför finns döden fortfarande? Finns det målsmans underskrift på det? - men det finns ingen anledning att avböja poliseskort. Skattebetalarnas pengar går ju till så mycket provokationsindustri ändå och det här med skattebetalarnas pengar är så otroligt lumpet som argument. Jag tror inte på något vis att det där uttalandet är skribentens personliga svanesång. Jag är övertygad om motsatsen. Jag tror däremot att just den passagen vittnar om oförståelse för att stora känslor kan ta sig oerhörda uttryck.

Om man tänker på det lite mer noga, det som står där är väl: "jag begriper det inte, därför går det inte att förstå".

Jag tycker att att polisen och SÄPO med flera verkar sköta det här bra, och jag tror också att det kommer att ordna sig. Är det ingen som vet att man kan BE också?
Vad heter hon den religiösa, Ann Heberlein, hon tycker om att gå i kyrkan den första advent. Hm, jag uppskattade att sjunga Bereden väg för Härran en gång om året när jag var liten. Men... jag kommer att tänka på Kirkegaard (tanken flyger och far i alla riktningar idag uppenbarligen) och hans drift med dåtidens danskars inställning till kyrkan som en behovsuppfyllare.
Han skrev nåt kul om det där, men han var ju också ganska sträng. Och nu kommer jag att tänka på att Kirkegaard och HC Andersen tydligen var fiender. Och nu får det vara nog för den här gången. Hello, hur står d'est-il?

35 kommentarer:

  1. Gud Jul, Maja. Demain j'm'en vais à Paris, comme au bon vieux temps. Comme bientôt (???) mon avhandling kommer att vara färdigskriven, j'ai pensé (comme dans les pires stratégies de marketing) de le divulguer par PETITS MORCEAUX dans les organes de presse. Pour éveiller l'apétit chez le lecteur.

    Naturellement, comme je ne fais confiance à personne, il ne s'agira que de petites citations hors contexte.

    Voilà la première de la série. Document officiel, enquête d'une administration nationale suédoise, fin des années 60

    Fråga 13. Frågan besvärlig. Ingen i elevgrupperna tänkte på treenigheten (..) Några ansåg att Jesus ofta var ett hinder för gudstro, eftersom tro på Jesus blir detsamma som tro på undren.

    ps: pas de soucis, je ne vais pas continuer...

    SvaraRadera
  2. Joyeux osv. Fråga 13 - tiré d'une enquête que tu cites dans ton avhandling?

    SvaraRadera
  3. Och jag som hade tänkt försöka analysera det där citatet ... Ni som är skolade i filosofi kanske reda ut det?
    OBS förklara är inte detsamma som att försvara.

    SvaraRadera
  4. Den här kommentaren har tagits bort av skribenten.

    SvaraRadera
  5. clam: äsch. Det var ju Vilks.
    Men det där var ett slarvinlägg, jag funderar t.o.m på att radera - det är ju jul snart,

    SvaraRadera
  6. och då ska man vara en pepparkaka.
    Något för Zamenhof?

    http://www.dn.se/kultur-noje/kronikor/mattias-hermansson-den-svarta-sverigebilden-1.1228217

    SvaraRadera
  7. och ett tillägg, apropå Assangeaffären: kvinnorna blir ju kallade fruktansvärda saker på nätet, det är gräsligt. Och det är möjligt att insamlingen av pengar som bl.a John Pilger står bakom (var har jag hört det namnet förut...) grundar sig i konspirationsteorin att det är USA som betalat kvinnorna.
    Man måste skilja det ena från det andra.

    SvaraRadera
  8. maja - kanske att du sett det namnet på min blogg? - john pilger!

    SvaraRadera
  9. Ja så var det nog, Marianne. *L*
    Men du är väl mer Chomsky än Pilger egentligen?

    SvaraRadera
  10. snälla maja - jag gör mina upptäckter successivt - john pilger har jag först nyligen upptäckt - båda dessa herrar har ju ett antal år på nacken - men förmåga att tänka har dom fortfarande båda två vad jag har kunnat förstå - men jag lyssnar hellre och lättare på john pilger - han uttrycker sig tydligare - på ett klarare och mer lättbegripligt språk - chomsky som jag vant mej successivt vid att lyssna på och därmed lärt mej mer och mer att förstå vad hans säger - talar faktiskt ganska 'grötigt' - slarvigt och fort - men hans tankar är nog inte direkt grötiga - det är iaf den uppfattningen som jag har fått...

    SvaraRadera
  11. God söndag Maja!

    Sverige må vara naivt och allt det där. Men fråga är om inte Sverige ändock är ett slags de små nålstickens tyranni med sublim mobbing som specialitet.

    Visst är vi toleranta?

    Vårt normalitetsbegrepp är extensivt och elastiskt, eller?

    Jag vet inte. Jag håller på att rekonstruera min världsbild och är inte riktigt färdig med tankemödan. Men kan det inte vara så att vi i Sverige har ett reducerat normalitetsbrepp genom bl.a. allsköns medicinska och psykiatriska officiella och inofficiella diagnoser på det avvikande?

    För att den normale ska kunna fortsätta i sin självgoda normalitet så etiketterar h*n "den andre" med än det ena, än det andra.

    Är Assange sexuellt abnormal? Är terroristen en terrorist, eller är han enkom en "normal" brottsling eller en självmördare? Jag vet inte.

    Jag läste någonstans följande kommentar. Medan den vithyade "skjutaren" i Malmö, som mördat ett flertal personer, är en enstörning så är den mörkhyade självmördaren och som inte dödat någon annan, en terrorist.

    Jag är inte så säker på att det är religionen i sig som skapar terrorister. Jag tror mer på viljan till egenmakt och utanförskapet som incitament för att begå våld på det "normala".

    SvaraRadera
  12. Maja,

    angående ditt tillägg vid niosnåret. Jag tror inte heller på en konspiration. Men tillfälligheternas spel har onekligen fått ett resultat som ligger konspirationsromantikerna kittlande nära.

    Såvitt jag förstått det finns uppgifter på nätet om att Assanges socialdemokratiska "femme fatal" blev utkastad från Kuba för några år sedan och som hade att göra med att hon hade samröre med viss nordamerikansk säkerhetstjänst.

    Man kan väl tänka sig att de politiker som inte gillar yttrande- och meddelarfrihet gnuggar sina händer av förtjusning över Assanges prekära situation.

    Hur många svenska politiker har gjort uttalanden som fördömer allt tal om att Assange ska jagas som terrorist, lönnmördas eller eljest avrättas extrajudiciellt?

    Jag har inte hört någon, åtminstone inte från de etablerade partierna. Ack, denna passivitetens ondska.

    SvaraRadera
  13. Och jag som hade tänkt försöka analysera det där citatet ...

    Ca aurait été intéressant de voir ce que ça donnait. Si on croit au Jésu, on croit aussi aux miracles et aux miracles, il ne faut y croire. C'est assez révélateur. Et un peu comique, je trouve.

    Allez, il y a la neige et je dois partir. Merci pour le link, je vais approfondir.

    SvaraRadera
  14. Tristan: man kan nog vara rätt försiktig med att tro på uppgifter på nätet.

    SvaraRadera
  15. Även en representant för Wikileaks har bestämt hävdat att det handlar om två olika saker, och att Assanges och advokatens påstående om att det skulle handla om en "femme fatale" utsänd av USA är en dum konspirationsteori. Och det tror jag också.

    Uttalandena från politiker i USA är betydligt mer mordiska än Kinas om fredspristagaren.
    Jag vet inte om svenska politiker bör uttala sig, men de bör inte lämna ut Assange.

    SvaraRadera
  16. Det är ju vansinniga smutskastningskampanjer som pågår mot kvinnorna på nätet.

    SvaraRadera
  17. Jag höll på att bli oroad där. Inte så att du alltid måste "tycka rätt". Men du kan inte ta ställning mot kvinnorna här. Det handlar endast om att Assange ska bli lagförd i Sverige. Konspirationsteorierna och hatkampanjerna är den gamla vanliga visan.
    Mariannesson (oinloggad)

    SvaraRadera
  18. Mariannesson: jag tror inte heller på konspirationsteorierna, det kan hända att jag inte var tillräckligt tydlig där.
    Det är väl något i scenariot som uppmuntrar till sådana eftersom det samtidigt kommer de här fatworna från USA.
    Man måste skilja det ena från det andra.

    SvaraRadera
  19. Det här med våldtäktsanklagelserna är kanske något som man inte ens bör diskutera i det konkreta fallet, eftersom inte någon mer än de tre faktiskt inblandade vet vad som faktiskt inträffade och hur de kände och uppfattade varandra före, under och efter.

    Principiellt sett väcker det några intressenta frågor kring skillnaden mellan frivilligt och ofrivilligt sex.

    Missionären kan tolkas som tvång från den underliggandeparten pga kroppstyngden av den överliggande.

    Oralsex i sömnen saknar omedelbart samtycke, oavsett vad som sägs innan eller efter sömndags. Men det är möjligt att en sexuell handling kan godkännas i efterhand av sexparterna. Dock får man se upp med tredje män, d.v.s. jurister med tolkningsföreträde som bättre förstår vad som egentligen skedde.

    Kanske ska man uttryckligen förbjuda all slags sex i fall där ena partnern sover. För hur ska man någonsin kunna veta om man har ett samtycke eller inte just där och då? Även om man har haft ett långvarigt förhållande där parterna tidigare i efterhand har godkänt "överraskningssex" så kan man ju ändå inte vara säker på att partnern ska gå med på det nästa gång.

    Partnern kan ju ha gått vidare med sitt sexliv genom att i smyg ha en älskare/älskarinna vid sidan om, och därför ha skäl att känna sig otrogen och smutsig mot den nya älskaren/älskarinnan, om den äkta maken/makan plötsligt i sömnen utövar t.ex. oralsex.

    Sex är komplicerat.

    SvaraRadera
  20. Tristan: du har rätt i att det är enormt komplicerat. Det finns gränsfall, det finns lekar som går överstyr, det finns gifta par som har sex medan båda sover som en stock, osv.
    Det finns sådant som kan upplevas som kränkande först i efterhand. Tidigare gällde lagstiftningen såvitt jag begriper endast då det förekommit våld (dock ej sm-lekar), hot om våld (dock ej på skoj) och då någon försatts i vanmakt t.ex genom medveten drogning (piller i ett glas, osv). Det kommer alltid att finnas gråzoner.
    Det konkreta fallet tycker jag är omöjligt att ha någon uppfattning om. Mer än att jag inte tror på att USA ska ha varit inblandat.

    SvaraRadera
  21. Jag tror inte heller att USA by proxy (= miss A och W) har haft sex med Assange. :-)

    SvaraRadera
  22. Jag tror inte på sossespåret heller.
    Allt kan inte vara sossarnas fel.
    Men jag tänker strunta i att läsa om det här fallet i tidningarna.

    SvaraRadera
  23. Dans la presse d'opposition italienne, il y a une montée d'opinion antisuédoise (regarde les commentaires...)

    http://www.ilfattoquotidiano.it/2010/12/08/rapporti-senza-condom-ecco-perche-assange-rischia-il-carcere/80839/

    ps: il s'agit sans doute d'un autre type de kulturshock (ou -krock), mais dans Libération et dans la presse belge les réactions ont été du même type

    SvaraRadera
  24. Ps: Jag gick och läste artikeln du länkade bara nu. Tack. Jag tycker ocksa att utomstaendes blick är vitalt för Sveriges överlevnad som en civiliserad samhälle. För den här tjänsten vill jag fa° betalt, pls.

    ang. "I somras ringde en brittisk skribent upp": I saw the paper on the Guardian, a few weeks ago, it wasn't bad.

    SvaraRadera
  25. Jo jag kan tänka mig tongångarna mot svenskor i kommentarfälten. I alla så här uppmärksammade och extremt laddade fall brukar en del av rättegången utspela sig i media - oavsett vilket håll det lutar åt, alltså - och en del vittnesmål (om vad som hänt, om de inblandades karaktär, tolkningar m.m) sker även först av allt i pressen. Här finns det dessutom redan en spridd misstanke om politiskt motiverat justitiemord, det finns en förundersökning som först lades ner och sedan togs upp igen, många skadeglada åsikter om Sverige och svensk sexuallagstiftning i stort, så visst är allt som gjort för att gå överstyr.
    En ohygglig press på alla inblandade, givetvis.

    SvaraRadera
  26. Vad hade du tänkt ta betalt för, menar du?

    SvaraRadera
  27. what is most funny is that the newspaper I sent you the link to is constantly and angry supporting the judges and the rule of law against Berlusconi and his anhängare. Every man is equal in front of law etc etc. But when by chance the law seem to strike on another direction (and I mean not just in this particular case), the attitudes changes from svart to vitt.

    SvaraRadera
  28. Vad hade du tänkt ta betalt för : pour ce que je fais pour la Suède, parbleu! Mais heureseument j'ai d'autres et plus sûrs revenus

    SvaraRadera
  29. Tror jag missade just den länken... det är så mycket nu.

    SvaraRadera
  30. MarianneJ: det var en intressant iakttagelse av skillnader mellan Chomskys och Pilgers sätt att tala.
    Zamenhof: "si on croit au Jésus on croit aussi aux miracles" - något av den moderna protestantismens dilemma finns väl någonstans där. Det går inte att avskaffa den metafysiska aspekten, vad man har kvar då är väl snarast en mycket stark och vibrerande humanism - inget fel i det, men tro och vetenskap kan som jag ser det inte vara två olika saker.
    Det har hänt att man har trott att jag är katolik.
    Jag ska inte mata dig med stycken ur min lärobok i "orienteringsämnen" från mellanstadiet, "Att leva tillsammans". Eller ska jag? Jag slår mig för pannan när jag läser den idag, men jag tycker på något sätt synd om läroboksförfattarna. De menade antagligen väl.

    SvaraRadera
  31. ° Eller ska jag?

    Jag vill inte ha bara stycken, det är HELA BOKEN jag vill ha! Or at least once upon a time, when I was young and enthousiastic. Now I got sick of it. But if lärobok was edited between the 60s and the 80s, I probably saw it already. And I counted how many page were devoted to this and that. The "positivistic" mask of my unscientific avhandling.

    ° Det har hänt att man har trott att jag är katolik.

    Usch vad pinsamt! Qu'est ce que le gens peuvent être durs (ih ih)

    SvaraRadera
  32. (förklaringsmodell 1: är Maja full? Nej.
    Nykter och menar allvar.
    Jag kommer att se till att deras barn faller offer för AlQuaida.

    SvaraRadera
  33. Maja,

    kan du utveckla problemformuleringen i dina tre sista inlägg något? :-)

    SvaraRadera
  34. "Skulle jag vara katolik" It should be fun to draft a manifesto in this style, like in Saviano's program ("vado via perché...bla bla"). Till exempel, "Skulle jag vara en Myrdal, så vore det helst på Alvas sätt", eller "Skulle jag starta en tidning, så vore det nog på Dala-Demokratens sätt, osv."

    La "poétique de la réserve" (ou du "oui, mais") :) Cela dit, je ne connais le catholicisme d'aucun des trois, c'est pourquoi j'ai jeté le ballon en touche - comme disent les littéraires.

    SvaraRadera

Specialblogg om Myggor och tigrar (klicka på bilden)