fredag 16 december 2011

Vad göra?

Så hur gör man då. För att stoppa den här motorvägen.
Det luriga med bilderna är, som jag skrev nedan, att det inte framgår att det är en motorväg det handlar om. Överhuvudtaget har det varit rätt svårt att göra sig en uppfattning om hur det skulle bli rent konkret. Och det gäller ju även Kulturslussens förslag: på deras hemsida så är alla bilderna väldigt vita och sterila, jag tror att det är ett misstag (det ser inte speciellt lockande eller trevligt ut).
Jo, jag tillhör de bakåtsträvare som vill ha mindre bilism i Stockholm, inte mer. Jag såg en kommentar på Facebook, någon föreslog att det bara skulle tillåtas kollektivtrafik vid Slussen. Det tycker jag är en bra idé, och lite ambulanser och sånt. På något sätt måste det här stoppas. Så vad göra?

27 kommentarer:

  1. I wrote om Slussen in 2003/2004, on an italian collective book on "l'Automobile".
    My feeling is that the discussion did not moved forward from that time. Which is quite uppfriskande for an arkitektur-fataliste like me.

    You are quite right, Maja, by saying that the big damages with Söder have already been done. In the meantime, I always have a problem with the rhetorics of "how good a town could have been if only..." or "how good it could become if only..." The town is already there, use it, enjoy it!

    SvaraRadera
  2. Zamenhof: there were plans to do much more than what was finally done: for instance to demolish a great deal of Gamla Stan, and build skyscrapers at Söder. The protests in those days were considered anti-progressive, conservative, but finally I think it was thanks to those protests that Stockholm wasn't more destroyed than it was. One of the most beautiful towns in the world if you ask me (of course I'm partial) but it might have been transformed into all Sergels torg. I think Äppelkriget filled an important role in slowing down that process.
    It is true that it there's no point in looking at old films from Klarakvarteren, Sergels torg, Regeringsgatan et cetera - I must say I think it's quite sad to do so. "The town is already there, use it, enjoy it" - sure, so why build a motorway to Gamla Stan? ie: I'm not sure I actually understand what you mean here.

    SvaraRadera
  3. The big damages were actually stopped.
    What is "arkitektur fatalism", by the way?

    SvaraRadera
  4. Ja nog hade det rivts mer protesterna förutan, det tror jag också. Fatalism tror jag är destruktivt. Jag har försökt läsa på lite och som jag fattat saken krävs det att det framkommer något nytt för att man ska kunna överklaga beslutet. Hur var det med den folkliga opinionen på sextio, sjuttitalen? Idag framställs det som om majoriteten av Stockholmarna är för de nya planerna för Slussen. Bara "kultureliten" sägs vara emot. Men visst var det väl så även då? Jag tycker mig minnas tillmälen som "professorer" och "snobbar" om dem som demonstrerade och protesterade.
    Mariannesson

    SvaraRadera
  5. Och jo, nog hade Äppelkriget ett genomslag i den bredare opinionen. Även om den bitvis kan framstå som amatörmässig idag. Skrev inte Evert Taube Sjösala vals speciellt för filmen?
    Mariannesson

    SvaraRadera
  6. Mariannesson: Calle Schewens vals var det. (Googlade)
    På återhörande

    SvaraRadera
  7. Javisst, jag tror att Äppelkriget kan ha varit ett inlägg i debatten som fungerade - i viss utsträckning. Nu handlar ju den inte om Stockholm, men den kan nog ha påverkat opinionen generellt och bromsat en del rivningar - kanske. Det är inte alltid så lätt att mäta sådana saker.

    SvaraRadera
  8. För min del har jag märkt, när jag har pratat om Slussen på jobbet och så, att de som säger saker i stil med: "Riv skiten, bygg nytt", det är samma människor som hävdar att det där med den globala uppvärmningen bara är miljömuppsnack och som också brukar säga saker i stil med: "Bomba hela mellanöstern och gör en parkeringsplats skiten!" Nu tycker ju inte jag att Slussens vara eller inte vara kan jämföras med varken mellanöstern eller jordens klimat, men jag noterar att det är samma människor (inte alla, naturligtvis) som som brukar tycka de här grejorna.

    SvaraRadera
  9. Hinner Benny Andersson tota ihop en ny version av Äppelkriget? En musikal med naturväsen som tar sig in till Slussen? En sjöjungfru, till exempel.
    Trevlig helg.

    SvaraRadera
  10. Aktivism. Trädmupparna (de som kramade TV-trädet) kunde sparat sina krafter.
    Zigge

    SvaraRadera
  11. "The big damages were actually stopped."

    Well, it is true if we just take a part of the XX century history of the area. The original stadsplan around the stadsmuseum is actually impossible to have a seen on, take the several wages of high gray buildings hiding the sea view from Mosebacke and the very geological structure of Mariaberg, take how the stret level at the beguinning of Hornsg. has been cutten off the development of the street, take the huge hotel (Scandic?) and the empty ugly streets from Södermalmstorg to Bellmansgatan, and we are just talking about a very little historical area where there just few remains of.

    "What is "arkitektur fatalism", by the way? "

    To take things as they are or as they have become (this is a definition of fatalism, in general)

    SvaraRadera
  12. sorry, I meant Katarinaberget

    SvaraRadera
  13. "I'm not sure I actually understand what you mean here"

    I meant that there would be no point in treating Slussen (or Sergels Torg, for instance) with the same tabula rasa approach that was so radically applied when they were built. Of course these areas can be improved, but they are part of the city history and they are maybe more unique, on an international scale, than some of the XVIIth century buildings in Gamla Stan.

    Mais tout ça est très compliqué et la vérité est que la ville (chaque ville) appartient aux gens qui l'habite, et ne leur appartient pas du tout. C'est à dire : il se l'approprient (par leurs usages, leur imagination) et il y aura toujours quelqu'un qui va les en exproprier.

    Enfin, c'est comme-ça que je vois les choses, mais je ne suis pas dans une période de grande lucidité

    SvaraRadera
  14. Apropå TV-eken bjöds man på ett obetalbart ögonblick för några veckor sen när Bruno K. Öijer, som aldrig annars brukar befatta sig med dagspolitiska frågor, ryckte ut till dess räddning och svamlade framför TV-kamerorna om att den tre eller fyra gånger dödförklarade eken kunde bli ett vårdträd för hela Sverige eller nåt i den stilen. Han deklamerade med stark inlevelse en av sina dikter om män som dödar ett träd. Men jag undrar om inte anledningen till hans oväntade engagemang berodde mindre på omsorg om den gamla döende eken än på att han råkade ha en dikt som passade detta tillfälle som handsken.

    Willy Lorens

    SvaraRadera
  15. Rabaldret om TV-eken var pinsamt. Lite som uppståndelsen om noshörningen Nelson.
    Zigge

    SvaraRadera
  16. "Of course these areas can be improved, but they are part of the city history" - ok, I get what you mean. And I almost agree, if you stress "can be improved". Walking from Gamla Stan to Slussen, I get the impression of a provisorium (sorry don't remember the english word right now) and I don't like it, feel a bit tabula rasa about it. Maybe it's unique, but I think it would be quite alright to riva hela rasket. Not Mälartorget, I mean the rondell schabrak och puckel. But not to turn it into a motorway, to construct something better, especially for fotgängare.
    Willy Lorens, Zigge: missade Öijers utspel, men eken var väl rätt illa däran.

    SvaraRadera
  17. Johnny: ja, framförallt är väl bilentusiaster ofta vara åt redneck-hållet.

    SvaraRadera
  18. I don't know, Maja. I understand some people can feel attached to it no matter if it is unconfortable and / or ugly. In the underground level - where the trains and bus have their terminal - there is something left of the east-european feeling that was quite general in Stockholm when I met it in the late 80's.

    Anyway I have no convincing arguments for my standpoint. I would keep the "ottovolante" without the cars and would restore the underground shop level, it looked much more friendly when it was built.

    SvaraRadera
  19. OK, the passage underneath the ottovolante with it's old signs, strange shops, et cetera, quite dirty and lugubre, I'm sort of attached to. And if you removed the cars and place a silly fountain on top, or a mermaid with spotlights in her eyes, it would be better than today's plans. Even keeping it as it is is better than today's plans. Because they're planning for more cars, a motorway to Gamla Stan and hell.

    SvaraRadera
  20. Yes, Maja. With me you have to highlight the concepts several times, because I am following my own (il)logical path and I resist to all attempts to deviate me. But I'm starting to understand : there is a plan. With more cars. And you don't like. And me neither.

    The solution: a mermaid with spotlight. I agree. "Aggiudicato".

    Regarding Ryssgarden and Slussen, I still feel guilty for our missade rendez-vous l'hiver dernier. Even if I wasn't guilty. "L'homme qui voulait être coupable", comme le roman. Natti.

    SvaraRadera
  21. OK, you haven't heard about Nya Slussen - makes your comments a bit easier to understand ("I have the impression that the discussions haven't advanced", et cetera)

    http://www.newsmill.se/node/19720

    SvaraRadera
  22. Ma "haven't advanced" non vuole dire niente! Che c...zzo scrivo quando scrivo???

    Tack för länken

    SvaraRadera
  23. Appunto, sembrava un commento un pò con la testa nelle nuvole. Ma purtroppo la maggior parte della gente non ha ancora capito come sarà, perché evidentemente hanno soltanto mostrato delle foto abbastanza belle, hanno mostrato trottoarerna. Solo le marciapiedi, i solsken mer eller mindre.

    SvaraRadera
  24. "Un po'". Ma gli svedesi praticano l'understatement, o no? Io non l'ho ancora capito. A volte si', a volte no.

    Comunque la testa nelle nuvole ce l'ho a prescindere.

    Slussen invece mi interessa molto, o meglio mi ha interessato, e ci ho lavorato a lungo. E (per il poco che intuisco del nuovo dibattito) ti assicuro: la situazione (al di là dei contenuti) era la stessa con i progetti precedenti. Nel senso che poco importa la proposta: amministratori e politici "vendono" una bella illusione...

    SvaraRadera
  25. Eh sì. Pare che bisogna fare qualcosa, un problema con il livello dell'acqua (non so se anche questo è una illusione, ma non credo). Poi, tutto è stato dragit i långbänk, e finalmente deciso, votato, alcuni giorni fa.

    SvaraRadera
  26. Non sono veramente una tifosa di Slussen come sta oggi. Non mi dispiacerebbe un cambiamento. Ma non questo.

    SvaraRadera

Specialblogg om Myggor och tigrar (klicka på bilden)