måndag 9 april 2018

Medan Björn Wimans hyenatänder rasslar


All kultur bygger på våld, skriver René Girard. Det gäller kanske i synnerhet DN kultur, moralförnuftskulturen. 
När metoo flyttas över till medierna händer något. Det uppstår ett nytt slags kälkborgerligt hyckleri. Det är fasansfullt. Det är nästan obeskrivligt gottköpsbanalt och bigott. Det har inget med de ursprungliga berättelserna att göra. Det är ett maskineri. Det handlar inte om sanningssökande, integritet eller rättvisa. Utan det rör sig om den spasmodiska präktighetskänslan i att få kräva någons avgång. Utan ett huvud på ett fat kan inga jubelfesttal hållas. 

Jag ska troligtvis börja blogga igen. Slarvar iväg några inlägg.

59 kommentarer:

  1. Mycket bra av Lotass.

    https://www.dn.se/kultur-noje/lotta-lotass-om-krisen-i-akademien-att-se-det-hela-falla-samman-ar-minst-sagt-smartsamt/

    SvaraRadera
    Svar
    1. Ja det står i DN och intervjuaren heter Schottenius. Bra ändå.

      Radera
  2. Ikväll skulle man egentligen varit på Akademin. Prisutdelning
    och öppet för allmänheten. Såg annonsen i någon tidning och
    försökte anmäla mig men var försent ute ! Men fick ett artigt
    nekande svar i alla fall !

    Hade varit lite intressant att se några ledamöter (vilka ?)
    på nära håll såhär mitt i krisen ...


    http://www.svenskaakademien.se/press/svenska-akademiens-nordiska-pris-2018

    SvaraRadera
    Svar
    1. Öppet hus. Ja det var säkert ovanligt välbesökt :-)

      Den moraliska indignationen och kraven på avgång handlar om nyviktorianism och förakt för kvinnor.

      Radera
    2. Vad tycker du om Horaces angrepp på Danius då?
      Är inte hon också kvinna?

      Radera
    3. Man kan vara sämst även som kvinna.

      Radera
    4. Jag ska egentligen inte säga vad jag tycker specifikt om det här bråket för det blir ju nästan per automatik att fjäska för den ena eller andra sidan? Dessutom ogillar jag Danius sedan tidigare, hennes litteratursyn är caduc. jag kan inte respektera någon som skriver om Flaubert, Proust, Balzac... och dessutom trivialiserar och missförstår dem.
      Men kraven på avgång uppfattar jag som hurtig brackighet.

      Radera
    5. Alltså kraven på Frostensons avgång. Guillou och Ebba BW gillar det ju, givetvis.

      Radera
    6. Den bästa filmatiseringen av Liaisons dangéreuses är förresten Miloš Formans Valmont. Den andra är för platt.

      Radera
    7. Lite extra piffigt att läsa hur enstaka poeter ondgör sig över vinservering utan (eventuellt utan) tillstånd. Enstaka, för de flesta är ju tysta av olika skäl. Alltså, man tänker sig inte att konstnärer och poeter ska bli indignerade av just en sån grej.
      Sen tror jag inte att det där stämmer - det var visserligen mycket längesen jag var på Klubben, som jag minns det var biljetten ett medlemskap i en förening, typ? Och föreningar brukar ha rätt att servera vin?
      Hur som haver: "olovlig vinservering, på skattebetalarnas bekostnad!" Tja, inte fan vet jag, men förvånande att höra det från slurviga poeter.
      Och metoo är en sak, mediedomstolar en annan.

      Radera


    8. https://www.dn.se/kultur-noje/mitt-brev-visar-att-akademien-kande-till-anklagelserna-om-overgrepp/

      Radera
    9. Det här vittnesmålet har för mig en annan tyngd än artikeln om "de aderton" inte så att jag tvivlar på de andras historier, det är heller inte min sak att recensera vittnesmålen, men det var något med själva upplägget (vinjetten, anonymiteten) och tongångarna runt i kring, i sociala medier, som fick mig att reservera mig - plus att mycket kom att handla om Akademiens anseende,osv. Men det här gör ont att läsa, det är på riktigt. Verkligen så tungt.

      Radera
    10. Och får mina tidigare kommentarer att framstå som bjäfs.
      Avgå, alla...

      Radera
    11. Bland det hemskaste jag läst. Vilket enormt mod som fick henne att skriva brev till Akademien och Länsstyrelsen.

      Radera
    12. Ja, och du tycker väl inte att allt det här borde ha mörkats?
      Apropå "mediedomstol"...
      Omskakande läsning. Tjafset i Akademien är relativt ointressant i sammanhanget.

      Radera
    13. Nej, själklart tycker jag inte att det borde ha mörkats. Det var något med själva upplägget av Matilda Gustavssons första artikel, bl.a att de var arton (kanske en slump men det kändes lite effektsökeri, som att tankarna skulle leda till de aderton), bilderna, osv. Plus då att uthängningar får bieffekter som kan vara helt outhärdliga. Hemska saker på facebook.
      Och att anonymiteten, raden av anonyma kvinnor, gjorde att de blev på något vis avindividualiserade. Kvinnor i mängden. Jag hade svårt för det. Den här artikeln är annorlunda.

      Radera
  3. När man såg all mediebevakning på TV igår insåg man att man
    missat att närvara vid ett smått historiskt tillfälle ...

    SvaraRadera
    Svar
    1. det kan ju vara Varumärket Sverige de är intresserade av

      Radera
  4. Brutaliteten hos dem som vill utesluta Frostenson är rentav förvånande.
    Nej jag är inte polare med henne, känner inte tillstymmelsen till kottjävel i Akademien.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Träffat några av dem tillfälligt under sådana här camorraparties. Längesen.

      Radera
  5. Oj, det står i Wikipedia att Artur Lundqvist bröt mot sekretessreglerna.

    SvaraRadera
  6. Gud så vidrigt, man kan inte ha en åsikt om detta utan att hamna i unket sällskap.
    "Snöflickan"?
    Det är lite som att "feminism" används som luktsalt för dagens kulturtjackhoror. Eller kulturtjackledsagarinnor.

    Så, man tycker att tongångarna kring kraven på avgång osv är bisarra, men sen kommer de korrupta stödhjulen rullande.

    Grejen är den att det inte bara är Forum som borde läggas ner - åtminstone stockholms kultursidor borde göra det med omedelbar verkan. Akademien struntar jag egentligen i, de sägs göra ett viktigt arbete med ordböcker osv, varsågoda och fortsätt med det. Nobelpriset i litt. är jag fortfarande rätt mycket emot, även om det finns viktigare saker att avskaffa. Problemet mwd fokus på Kulturprofilen är lite att det framstår som om han är ett undantag i kulturvärlden. But I have seen things that you cultural humanoids wouldn't believe.

    SvaraRadera
  7. "Snöflickan"? Vad är det för kvinnosyn de här runkbjörnarna har?

    SvaraRadera
  8. Det finns ett slags sentimentalitet bland en del yngre borgerliga författarinnor som jag tycker känns väldigt gammaldags - gäller även Sara Stridsberg, någonting med att svepa in våldsamma kvinnor som Valerie S och Ulrike Meinhof i gråtmilda slöjor, jag förstår inte riktigt poängen med det.
    Och "Snöflickan" - jag bara dör. Så jävla vidrigt alltså.

    Men Lotta Lotass var bra.

    SvaraRadera
  9. Det syns på Björn Wiman att han njuter. Ojojoj. det är väl mest kopplat till att det var DN som hade artiklarna om Kulturprofilen? Status, prestige...
    Men jag skulle ha knytblus idag om jag hade en. Skamligt att gubbarna sitter kvar medan en kvinna tvingas gå.
    Nu till en lite närgången fråga eller två: har du fått pris från Akademien? Fråga två; du är väl rätt kritisk till Akademien som institution. Har du tackat nej/ skulle du tacka nej av principen?

    Intressant att du tycker att den nya artikeln är bättre än de tidigare, i sociala medier är det många som ifrågasätter hennes berättelse. De tidigare var mer entydiga.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Björn Wiman spontanejakulerar i direktsändning.
      Jag tycker inte att det går att stödja någon falang i den här faidan och knutblusepidemin tycker jag ärligt talat är lite... Men det är jag det.

      Nej, det är otänkbart att jag skulle få pris eller stipendium från Akademien, och det kommer att fortsätta vara otänkbart.
      Priserna går till snälla författare.
      Om jag hade tackat nej/skulle tacka nej är en samvetsfråga som är direkt kopplad till hushållskassans magerhet, det skulle alltså vara svårt för mig att tacka nej till pengar. Jag törs alltså inte gå i god för att jag skulle säga nej. Jag kanske inte ens skulle tacka nej till Nobelpriset, eller göra som Sartre - komma i efterhand och ångra sig. Kan jag få pengarna nu, tack?
      Var det Klara Johansson som sa att man kunde ta pengarna och tacka nej till äran? Det kan man knappast.

      Radera
    2. Det finns en del såna här smågrunkor som stackars allmänheten aldrig får en susning om. Jag pratar då inte om metoo-relaterade saker utan om småttigheter och försåtligheter.
      Läste ganska nyligen en intervju med en författare som jag låter vara anonym för att denne inte ska dras med i min smutsiga krigföring: en intervju med en äldre författare som hade haft en kris, alltså skrivkramp, tvivel på sin förmåga. Han hade råkat på Björn Wiman på någon tillställning och Wiman hade sagt att författare borde sluta skriva när de var 75, för sedan hände det något med deras förmåga osv. Författaren han sa det till var 76 och det visste Wiman.
      Förstår ni hur det går till med de här småttiga jävligheterna? Kulturjournalister som parasiterar på författare och andra intellektuella, lyfter hög lön och går omkring och sprider sin giftiga avund omkring sig, eftersom de vet att deras tid är nu och sedan hamnar de på historiens skräphög?

      Radera
    3. Fast det var ännu elakare uttryckt.
      Sammanfattningsvis; misstro gärna dem som framställer sig som moralens väktare.

      Radera
  10. Tack för din kommentar som mycket kärnfullare än jag lyckats uttrycka det fångar både betydelsen av den första vågen av berättelser, och hur snett det gått när media kastat sig över det.

    Det är så tragiskt typiskt, skandalen uppkommer eftersom en grupp patriarker med håller varandra och en supergris om ryggen, och för att lösa problemet de åstadkommit får två kvinnor gå.

    Och det trasslar till sig på ett sådant sätt att man knappt kan hålla med om att det är konstigt att en av kvinnorna ges ansvar för sin makes missgrepp utan att det leder till att man försvarar alfahane nummer ett i grisgänget.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Hej Henrik, vittnesmålen är enormt viktiga, och Matilda Gustavsson har gjort ett gediget och viktigt arbete - som dock layoutades på ett konstigt sätt tyckte jag, det kände som effektsökeri.
      Och sedan dess har en hel baluns av mediefolk passat på att måtta in en spark mot Akademien - samtidigt som de låtsas vara emot korruption.
      För mig är det faktiskt först när en kvinna tar risken och går ut med eget namn, och därmed går med på att bli ifrågasatt (för alla vittnesmålen måste också kunna kunna ifrågasättas, det sista vi behöver idag är att allmänheten slukar allt okritiskt eller dras med i ett knytblustönteri trots att de inte vet exakt vad det handlar om) och visar komplexiteten i det hela. Jag håller inte med om att det bara är män som står för den så kallade tystnadskulturen, jag fattar noll av beundran för Sara Danius + scissionisti, och det känns lite som om det handlar om helt andra saker.
      Skulle jag låtsas veta vad Akademien borde ha gjort, så skulle jag säga att det var ofattbart korkat av Danius att ordna en omröstning om en uteslutning av Frostenson, och jag gissar att det ligger annan fiendskap bakom. Stridsberg är outhärdlig med sina jubelfesttal om hopp och transparens. Lugn råkade fälla ett bevingat ord, Jag röker, ni ska dö. Eller om det var ni kan dö. Klas Östergren omåttligt kokett och pinsam när han citerade Cohen. En posör. För mig gör det inget att man kallar en kvinna sämst genom tiderna, som Horace E, kvinnor kan i högsta grad vara sämst. Sen tror jag att Sara D - oj, det här är verkligen inte i min stil att vända eventuella psykiska problem mot någon - vette sjutton hur jag ska uttrycka mig. Det här med Gittan Jönsson. Det minsta man kan säga är väl att det tyder på att Sara D inte kunnat vara sig själv i Akademien.
      Det är jättemånga som har ansvar för det som pågått, men jag gillade som sagt Lotass artikel med tillägget att om något bör polisanmälas så ska det förstås polisanmälas. Känns lite konstigt att det måste vara just Akademien som polisanmäler Forum, men det där har ju löst sig nu. Extremt klantigt av Danius och utbrytarna att hänga upp allt på en uteslutning av Frostenson. Kanske senare, om en polisutredning kom fram till att hon gjort sig skyldig till oegentligheter. Jävet visste alla om och jäv begränsar sig inte till Frostenson. Forum var en stor kulturscen som massor av fölk besökt och uppträtt på och samarbetat med.
      Och så extremt otaktiskt att avsätta Danius som ständig sekreterare, hur sämst hon än varit så är det hon som har media och, vad det verkar, folkopinionen i ryggen. Echaufferade kvinnor tar på sig knytblus, och en del ministrar har det fruktansvärt dåliga omdömet att göra det också.
      Politiker? Alice Bah K borde avgå om någon.
      Well well, ett större problem på lång sikt utgörs av kulturjournalister av Björn Wimans typ.

      Radera
    2. Jag struntar rätt mycket i Akademien, men det som är kusligt att se är hur snabbt folk dras med i något som liknar en masspsykos.

      Radera
    3. Och, tyvärr, hur mycket dumhet som kallar sig feminism.
      Det finns inget kvinnoförakt i att säga att någon är "sämsta sekreteraren någonsin".
      Alice Bah Kuhnke kanske är sämsta kulturministern någonsin? Om så vore, skulle man inte få säga det för att hon är kvinna?

      Sen finns det samtidigt en väldigt underlig krock, mellan... vad ska man kalla det, fina, ärevördiga, eventuellt förstockade institutioner, och provokationen som konst (som Horace E till viss del ägnar sig åt, även om en del av De sista grisengrejerna säkert är uppriktiga).

      Jag ska försöka precisera mig: till att börja med: kulturfejden. Det förvånar mig när folk som påstår att de gillar Myggor och tigrar, samtidigt tycker att det är tarvligt att säga att någon är sämsta sekreteraren genom tiderna.
      Hellre då de som menar att man ska hålla sig hyfsad, som själva håller sig hufsade (fast helst då utan att vara småelaka hycklare), och som chockeras uppriktigt av Myggor och tigrars våldsamhet. Det är ok. Men att ge godkänt åt mina kulturtjackhoror och underkänt åt "sämsta sekreteraren" är så bisarrt att jag måste äta en glass till.
      "Jag röker, ni ska dö" är i alla fall ett bevingat ord, Kristina Lugn kan ha det som titel på sin nästa diktsamling

      Radera
    4. "jag gillade som sagt Lotass artikel med tillägget att om något bör polisanmälas så ska det förstås polisanmälas" - jo, men var det inte just polisanmälan och utredningen som var orsaken till konflikten? Har du läst Malena Rydell i SvD idag? Den fäster mer fokus på Engdahls roll, eller lika mycket, som Frostensons.
      Och Lotass hade såvitt jag förstår inte varit med under sammankomsterna, inte läst utredningen o.s.v.

      Radera
    5. Jag tycker att du ska bejaka den här vreden som väller fram mot Akademien nu. Det är ju samma vrede som i Myggor och tigrar?

      Radera
    6. De flesta författare är ju tysta, för att medansvaret är stort. Eller för att de bara har träffat den roliga och älskvärda figuren. Eller för att de är sorgsna. Eller tyst skadeglada. Det är min impuls - jag måste bejaka den - att rygga tillbaks inför i princip alla uthängningar, jag vill inte yla i flock. Så är det bara. Det viktiga är att lyssna på dem som farit illa och att det inte försvinner i prat om Akademiens anseende osv. Eller det jag uppfattar som hyckleri bland en del mediefolk.
      Godnatt

      Radera
  11. Och så har Miloš Forman knallat vidare. Som sagt jag tyckte mycket om hans film Valmont. Han har stökat om en hel del i Choderlos de Laclos roman, men på ett mkt intressant sätt.
    Den andra, Farligt begär, går enligt min mening inte att titta på om man har läst romanen, utan att jämra sig över tillplattningen och förenklingen

    SvaraRadera
  12. Men jag förstår att Lotta Lotass text bemöts med hånflin från en del - "må den som är utan synd kasta den första stenen" är en fras som går att missbruka i all oändlighet, den blev om inte annat omöjlig i samma ögonblick som Knausgård använde den apropå Hitler. För att urskulda Hitler.
    Samtiden får de litterära kolosser den förtjänar,

    SvaraRadera
  13. Men jag motsätter mig också en "normalisering" av Valerie Solanas,
    Det är så konstigt, alltså. Så fruktansvärt konstigt. Nu vill tydligen Danius och Stridsberg att Akademien ska motverka sexism och förtryckande strukturer. Urk, förvisso. Då föredrar jag skumma poeter. Men oavsett; SCUM manifesto som förut var giftskåpslitteratur (med rätta) blev på senare tid skolteater, och indoktrinering. Uppfostring av små gossar. Vilket är helt galet - alltså det är ju verkligen manshat, mordiskt. Kul att läsa men inte OK ur moralisk synvinkel. Hon sköt också. Jag gillade I Shot Andy Warhol, filmen. Den fick med mycket, på nåt sätt, Idealiserade inte Valerie S och vävde inte in henne i en sån här mjukofino kvinnlig å stackars syster jag kan gosa med dig (jättebra på många sätt men... Tja).
    Och den gamla ärevördiga institutionen Akademien tycker alltså att Valerie Solanas och SCUM är hyvens, alla tiders ofarlig och borgerlig litteratur.
    De kan ha tänkt feministiskt alibi.
    MEN vad händer sen?
    Det går inte att förvandla SCUM-Manifesto till Socialstyrelsen rekommenderar genuscertifiering,
    Patriarkatet har så gott som redan fallit (i kulturen), titta bara på Babel det är nästan bara kvinnliga författare numera.
    Då kan det inte vara ok att förespråka mord på män (och kanske framförallt inte bli indignerad när män protesterar).

    SvaraRadera
    Svar
    1. Bra där, Maja. Jag har alltid tyckt att det är ett monster de idealiserar i Solanas. På ungefär samma sätt som fransmännen idealiserat sexförbrytaren de Sade, vars hushållerskor sprang skrikande nedför kullarna.

      Radera
    2. Ja och det är ju inte på riktigt. Likadant med den gråtmilda idealiseringen av Ulrike Meinhof som Stridsberg målade upp i DN. Okay, hon får tycka synd om Ulrike Meinhof, men det har blivit sentimental mainstream precis som Solanas.
      SCUM manifesto ska vara giftskåpslitteratur. Man ska inte slå någon i huvudet med den eller använda den i uppfostringssyfte.
      En del har liksom köpt budskapet att alla manliga författare genom tiderna har tecknat misogyna nidbilder av kvinnan.
      Men det är ju så fel det kan bli, det finns storartade kvinnoporträtt. Och en del har köpt att kvinnor är godare än män, vilket alltså Solanas påstår.
      Jag tyckte SCUM var häftig när jag läste den för längesen och begriper vanmakten och raseriet som hon uttrycker. Men den kan ju inte få godkäntstämpel och det är konstigt när kvinnor raljerar över att män blir arga över åsikten att män bör utrotas.

      Radera
    3. Apropå Solanas så såg jag pjäsen på TURteatern för
      några år sedan och köpte också boken (tunn) innan
      så jag satt där ganska påläst. Jag tyckte nog det
      var ganska stor konst ...

      Radera
    4. Bra att du påpekar det - jag såg nämligen aldrig pjäsen, hehe... Bortgjord! Jag resonerar utifrån debatten... På nåt j-la vänster...
      SCUM manifesto tyckte jag iofs också var ganska stor konst, och konsten är ofta amoralisk. Jag tyckte mest att det lät underligt att uppfostra pojkar med den. Men det kanske inte alls kändes hjärntvätt? Jag har väl skrivit det tidigare också (tror jag) att jag inte vet hur ungdomar reagerar, aldrig sett en ungdom uttala sig.

      Radera
  14. De borde ha polisanmält först, och röstat om en uteslutning sen? Men de ville inte polisanmäla Forum för att inte sätta Frostenson på pottkanten. Begripligt, men fel. Om Akademiens bidrag har gått till svarta löner, så bör ju Akademien polisanmäla det. Annars blir det orruption i ett nötskal.
    Algot

    SvaraRadera
    Svar
    1. Ja visst, det är orruption. :-) Och jag tror inte att de riktigt fattat allvaret.
      Men det är nog inte bara Frostenson som borde uteslutas, i så fall.
      Det här uppropet som Engdahl ska ha låtit cirkulera, skulle man gärna vilja se till exempel.

      Radera
    2. På många sätt ofattbart skönt att den där extrema korsningen mellan högkultur och hyschhysch krackelerar. För att använda ett verb som var populärt på 80-talet.

      Radera
    3. Och nu kommer kanske en annan korsning mellan brackighet och postfeminismmarxism? Vi får se hur det går.

      Radera
    4. Vad menade du med att Forum var Katarina Frostensons Exprimentverkstad och att hon skickat iväg förförarknattarna Stig och Jean-Claude?
      Gerd

      Radera
    5. Förförarknattarna, ja. Blev tvungen att ändra det jag skrev först: sadistkallarna. Dels för att ordet ansågs vara för konstigt (sadistkalle i plural - nu var det visserligen så att jag gärna ville ha texten lite grusig, jag har inget emot att läsaren snubblar och tänker efter) och dels för att man inte fick kalla någon sadist.

      Katarina Frostensons experimentverkstad: nu måste man komma ihåg att det här handlar om människor, som på kort tid fallit från total social upphöjdhet till att nu bli snudd på parior och snart kanske även utblottade/fängelsekunder.
      Man bör också tänka på att det finns en hord av vimän och vikvinnor som gärna håller i en hötjuga. Och sådär.
      Men nu har det veritabla hyckleriet i Akademien tätnat, det är flera saker som fått mitt illamående att stiga och det medlidande jag på något sätt haft med det omstridda paret att falna, och det är bland annat artikeln om en kvinna som trädde fram i eget namn, artikeln om Snöflickan skriven av en kulturtjackledsagarinna, uppgiften om ett upprop mot anklagelserna mot Kulturprofilen som en ledamot ska ha låtit cirkulera - strax innan han blev invald i Akademien dessutom.
      Sunknivån på detta är helt outhärdlig, och då väller hela maktutövningen på Forum fram igen, osv.

      Vad jag menade med experimentverkstaden är valet att vara typ en "snöflicka", det ingick så att säga i poetiken.
      Läsaren måste ju göra lite jobb också, inte komma här och kräva facit! :-)
      Drömmar med senarelagda innebörder. Det finns mer att förtälja självklart, bland annat ska jag väl gräva fram den bok jag skrev innan jag skrev Sprickan i ögat. Den utspelade sig på Klubben och handlade om en kvinna som anklagade en poet för våldtäkt.

      Radera
    6. Jag misstror knytblusuppror för att de är hashtagepidemiska.
      Yngre läsare kanske inte minns att knytblus var ett skällsord ett tag, kanske Danius val av klädedräkt ska signalera att hon är borgerlig marxist, med betoning på borgerlig.
      Fast nästan inga kläder betyder bara en sak, det ska man inte heller förglömma

      Radera
    7. Jag ligger på minus - lever på ett förskott och ett lån. Så om ni gillar den här bloggen, köp mina böcker - köp gärna fler och ge till era kamrater också. De är bra, blir ännu bättre vid omläsning, tål att tänka på och vill att läsaren är medskapare. Plus att det kommer ännu en underbart unik till i sommar.
      Köpa köpa böcker

      Radera
    8. orruption... Ganska vackert. En blandning av korruption och eruption?
      Jag får skylla på morgontrötthet och stela fingrar :-)
      Algot

      Radera
  15. Är René Girard postmodernist?
    CJ

    SvaraRadera
    Svar
    1. Nej, det skulle jag inte säga. Jag kan nog svara ett bestämt nej på den frågan, tror ingen har placerat honom i den tanketraditionen.
      Det kom en samling texter för några år sen, Syndabocken. Kan verkligen rekommenderas. Annars är det (förvånansvärt) lite som översatts till svenska. Förvånansvärt inom parentes, han sticker av rätt mycket från svenskt kulturklimat. Första aha-upplevelsen av Girard fick jag när jag studerade franska, vi läste hans bok där han skriver om det mimetiska begäret. Kortfattat: han hade studerat en rad romaner och kommit fram till att romanhjältar tenderar att bli kära i folk som andra också är kära i. Rivalitet/avund/svartsjuka föregår förälskelsen. Det var ju ingen helt ny upptäckt. Shakespeare, La Rochefoucault osv osv har lagt märke till samma sak.
      Återkommer kanske med en anekdot eftersom den är så kuriös

      Radera
    2. Men visst, idén att begäret inte är autentiskt skulle förstås kunna betraktas som en postmodern föreställning - med den reservationen att postmodernismen i så fall började för mycket mycket länge sedan.

      Radera
    3. okidoki tack för svar. Låter intressant. Jag frågar för att jag läst en del skriva om Akademins kris att det är postmodernismen eller kulturmarxismen (är det samma sak???) som är ute efter att sabotera Svenska Akademin. Men det skulle du inte hålla med om? Eller? Jag har nog aldrig fattat vad postmodernism är...
      God natt

      Radera
    4. Neeeeej men kulturmarxismen... det uttrycket används av folk väldigt långt ute på högerkanten som ofta har en besynnerlig hangup på Frankfurtskolan. Skällsordet brukar vara invävt i konspirationsteorier med inslag av antisemitism.
      Återkommer i frågan, men jag tror överhuvudtaget att ismer är otympliga, vill man försöka förstå något så måste man glömma ismerna.

      Radera
    5. Aha, läst på lite nu. Hade faktiskt aldrig hört talas om Frankfurtskolan. Lär mig något varje dag! :D
      Ja när jag tänker på det så är det rätt mycket Flashbacks dödsknarkarnazister som skriver om kulturmarxismen. Bonniers och kulturmarxismen vill förgöra Akademien, osv. i trådarna om Akademin. Men inte bara jag har sett det på annat håll också och trodde att kulturmarxism var en särskild "skola" ungefär som postmodernismen.

      Radera

Specialblogg om Myggor och tigrar (klicka på bilden)