måndag 9 april 2018

När metoo flyttas över till medierna


All kultur bygger på våld, skriver René Girard. Det gäller kanske i synnerhet DN kultur, moralförnuftskulturen. 
När metoo flyttas över till medierna händer något. Det uppstår ett nytt slags kälkborgerligt hyckleri. Det är fasansfullt. Det är nästan obeskrivligt gottköpsbanalt och bigott. Det har inget med de ursprungliga berättelserna att göra. Det är ett maskineri. Det handlar inte om sanningssökande, integritet eller rättvisa. Utan det rör sig om den spasmodiska präktighetskänslan i att få kräva någons avgång. Utan ett huvud på ett fat kan inga jubelfesttal hållas. 

Jag ska troligtvis börja blogga igen. Slarvar iväg några inlägg.

113 kommentarer:

maja lundgren sa...

Det här nyviktorianska...

maja lundgren sa...

Mycket bra av Lotass.

https://www.dn.se/kultur-noje/lotta-lotass-om-krisen-i-akademien-att-se-det-hela-falla-samman-ar-minst-sagt-smartsamt/

maja lundgren sa...

Ja det står i DN och intervjuaren heter Schottenius. Bra ändå.

Verutschkow sa...

Ikväll skulle man egentligen varit på Akademin. Prisutdelning
och öppet för allmänheten. Såg annonsen i någon tidning och
försökte anmäla mig men var försent ute ! Men fick ett artigt
nekande svar i alla fall !

Hade varit lite intressant att se några ledamöter (vilka ?)
på nära håll såhär mitt i krisen ...


http://www.svenskaakademien.se/press/svenska-akademiens-nordiska-pris-2018

maja lundgren sa...

Öppet hus. Ja det var säkert ovanligt välbesökt :-)

Den moraliska indignationen och kraven på avgång handlar om nyviktorianism och förakt för kvinnor.

Calamity Jane sa...

Vad tycker du om Horaces angrepp på Danius då?
Är inte hon också kvinna?

maja lundgren sa...

Man kan vara sämst även som kvinna.

maja lundgren sa...

Jag ska egentligen inte säga vad jag tycker specifikt om det här bråket för det blir ju nästan per automatik att fjäska för den ena eller andra sidan? Dessutom ogillar jag Danius sedan tidigare, hennes litteratursyn är caduc. jag kan inte respektera någon som skriver om Flaubert, Proust, Balzac... och dessutom trivialiserar och missförstår dem.
Men kraven på avgång uppfattar jag som hurtig brackighet.

maja lundgren sa...

Alltså kraven på Frostensons avgång. Guillou och Ebba BW gillar det ju, givetvis.

maja lundgren sa...

Den bästa filmatiseringen av Liaisons dangéreuses är förresten Miloš Formans Valmont. Den andra är för platt.

maja lundgren sa...

Lite extra piffigt att läsa hur enstaka poeter ondgör sig över vinservering utan (eventuellt utan) tillstånd. Enstaka, för de flesta är ju tysta av olika skäl. Alltså, man tänker sig inte att konstnärer och poeter ska bli indignerade av just en sån grej.
Sen tror jag inte att det där stämmer - det var visserligen mycket längesen jag var på Klubben, som jag minns det var biljetten ett medlemskap i en förening, typ? Och föreningar brukar ha rätt att servera vin?
Hur som haver: "olovlig vinservering, på skattebetalarnas bekostnad!" Tja, inte fan vet jag, men förvånande att höra det från slurviga poeter.
Och metoo är en sak, mediedomstolar en annan.

maja lundgren sa...



https://www.dn.se/kultur-noje/mitt-brev-visar-att-akademien-kande-till-anklagelserna-om-overgrepp/

maja lundgren sa...

Det här vittnesmålet har för mig en annan tyngd än artikeln om "de aderton" inte så att jag tvivlar på de andras historier, det är heller inte min sak att recensera vittnesmålen, men det var något med själva upplägget (vinjetten, anonymiteten) och tongångarna runt i kring, i sociala medier, som fick mig att reservera mig - plus att mycket kom att handla om Akademiens anseende,osv. Men det här gör ont att läsa, det är på riktigt. Verkligen så tungt.

maja lundgren sa...

Och får mina tidigare kommentarer att framstå som bjäfs.
Avgå, alla...

maja lundgren sa...

Bland det hemskaste jag läst. Vilket enormt mod som fick henne att skriva brev till Akademien och Länsstyrelsen.

Mariannesson sa...

Ja, och du tycker väl inte att allt det här borde ha mörkats?
Apropå "mediedomstol"...
Omskakande läsning. Tjafset i Akademien är relativt ointressant i sammanhanget.

maja lundgren sa...

Nej, själklart tycker jag inte att det borde ha mörkats. Det var något med själva upplägget av Matilda Gustavssons första artikel, bl.a att de var arton (kanske en slump men det kändes lite effektsökeri, som att tankarna skulle leda till de aderton), bilderna, osv. Plus då att uthängningar får bieffekter som kan vara helt outhärdliga. Hemska saker på facebook.
Och att anonymiteten, raden av anonyma kvinnor, gjorde att de blev på något vis avindividualiserade. Kvinnor i mängden. Jag hade svårt för det. Den här artikeln är annorlunda.

Verutschkow sa...

När man såg all mediebevakning på TV igår insåg man att man
missat att närvara vid ett smått historiskt tillfälle ...

maja lundgren sa...

det kan ju vara Varumärket Sverige de är intresserade av

maja lundgren sa...

Brutaliteten hos dem som vill utesluta Frostenson är rentav förvånande.
Nej jag är inte polare med henne, känner inte tillstymmelsen till kottjävel i Akademien.

maja lundgren sa...

Träffat några av dem tillfälligt under sådana här camorraparties. Längesen.

maja lundgren sa...

Oj, det står i Wikipedia att Artur Lundqvist bröt mot sekretessreglerna.

maja lundgren sa...

Gud så vidrigt, man kan inte ha en åsikt om detta utan att hamna i unket sällskap.
"Snöflickan"?
Det är lite som att "feminism" används som luktsalt för dagens kulturtjackhoror. Eller kulturtjackledsagarinnor.

Så, man tycker att tongångarna kring kraven på avgång osv är bisarra, men sen kommer de korrupta stödhjulen rullande.

Grejen är den att det inte bara är Forum som borde läggas ner - åtminstone stockholms kultursidor borde göra det med omedelbar verkan. Akademien struntar jag egentligen i, de sägs göra ett viktigt arbete med ordböcker osv, varsågoda och fortsätt med det. Nobelpriset i litt. är jag fortfarande rätt mycket emot, även om det finns viktigare saker att avskaffa. Problemet mwd fokus på Kulturprofilen är lite att det framstår som om han är ett undantag i kulturvärlden. But I have seen things that you cultural humanoids wouldn't believe.

maja lundgren sa...

"Snöflickan"? Vad är det för kvinnosyn de här runkbjörnarna har?

maja lundgren sa...

Det finns ett slags sentimentalitet bland en del yngre borgerliga författarinnor som jag tycker känns väldigt gammaldags - gäller även Sara Stridsberg, någonting med att svepa in våldsamma kvinnor som Valerie S och Ulrike Meinhof i gråtmilda slöjor, jag förstår inte riktigt poängen med det.
Och "Snöflickan" - jag bara dör. Så jävla vidrigt alltså.

Men Lotta Lotass var bra.

Calamity Jane sa...

Det syns på Björn Wiman att han njuter. Ojojoj. det är väl mest kopplat till att det var DN som hade artiklarna om Kulturprofilen? Status, prestige...
Men jag skulle ha knytblus idag om jag hade en. Skamligt att gubbarna sitter kvar medan en kvinna tvingas gå.
Nu till en lite närgången fråga eller två: har du fått pris från Akademien? Fråga två; du är väl rätt kritisk till Akademien som institution. Har du tackat nej/ skulle du tacka nej av principen?

Intressant att du tycker att den nya artikeln är bättre än de tidigare, i sociala medier är det många som ifrågasätter hennes berättelse. De tidigare var mer entydiga.

maja lundgren sa...

Björn Wiman spontanejakulerar i direktsändning.
Jag tycker inte att det går att stödja någon falang i den här faidan och knutblusepidemin tycker jag ärligt talat är lite... Men det är jag det.

Nej, det är otänkbart att jag skulle få pris eller stipendium från Akademien, och det kommer att fortsätta vara otänkbart.
Priserna går till snälla författare.
Om jag hade tackat nej/skulle tacka nej är en samvetsfråga som är direkt kopplad till hushållskassans magerhet, det skulle alltså vara svårt för mig att tacka nej till pengar. Jag törs alltså inte gå i god för att jag skulle säga nej. Jag kanske inte ens skulle tacka nej till Nobelpriset, eller göra som Sartre - komma i efterhand och ångra sig. Kan jag få pengarna nu, tack?
Var det Klara Johansson som sa att man kunde ta pengarna och tacka nej till äran? Det kan man knappast.

maja lundgren sa...

Det finns en del såna här smågrunkor som stackars allmänheten aldrig får en susning om. Jag pratar då inte om metoo-relaterade saker utan om småttigheter och försåtligheter.
Läste ganska nyligen en intervju med en författare som jag låter vara anonym för att denne inte ska dras med i min smutsiga krigföring: en intervju med en äldre författare som hade haft en kris, alltså skrivkramp, tvivel på sin förmåga. Han hade råkat på Björn Wiman på någon tillställning och Wiman hade sagt att författare borde sluta skriva när de var 75, för sedan hände det något med deras förmåga osv. Författaren han sa det till var 76 och det visste Wiman.
Förstår ni hur det går till med de här småttiga jävligheterna? Kulturjournalister som parasiterar på författare och andra intellektuella, lyfter hög lön och går omkring och sprider sin giftiga avund omkring sig, eftersom de vet att deras tid är nu och sedan hamnar de på historiens skräphög?

maja lundgren sa...

Fast det var ännu elakare uttryckt.
Sammanfattningsvis; misstro gärna dem som framställer sig som moralens väktare.

Henrik Brändén sa...

Tack för din kommentar som mycket kärnfullare än jag lyckats uttrycka det fångar både betydelsen av den första vågen av berättelser, och hur snett det gått när media kastat sig över det.

Det är så tragiskt typiskt, skandalen uppkommer eftersom en grupp patriarker med håller varandra och en supergris om ryggen, och för att lösa problemet de åstadkommit får två kvinnor gå.

Och det trasslar till sig på ett sådant sätt att man knappt kan hålla med om att det är konstigt att en av kvinnorna ges ansvar för sin makes missgrepp utan att det leder till att man försvarar alfahane nummer ett i grisgänget.

maja lundgren sa...

Hej Henrik, vittnesmålen är enormt viktiga, och Matilda Gustavsson har gjort ett gediget och viktigt arbete - som dock layoutades på ett konstigt sätt tyckte jag, det kände som effektsökeri.
Och sedan dess har en hel baluns av mediefolk passat på att måtta in en spark mot Akademien - samtidigt som de låtsas vara emot korruption.
För mig är det faktiskt först när en kvinna tar risken och går ut med eget namn, och därmed går med på att bli ifrågasatt (för alla vittnesmålen måste också kunna kunna ifrågasättas, det sista vi behöver idag är att allmänheten slukar allt okritiskt eller dras med i ett knytblustönteri trots att de inte vet exakt vad det handlar om) och visar komplexiteten i det hela. Jag håller inte med om att det bara är män som står för den så kallade tystnadskulturen, jag fattar noll av beundran för Sara Danius + scissionisti, och det känns lite som om det handlar om helt andra saker.
Skulle jag låtsas veta vad Akademien borde ha gjort, så skulle jag säga att det var ofattbart korkat av Danius att ordna en omröstning om en uteslutning av Frostenson, och jag gissar att det ligger annan fiendskap bakom. Stridsberg är outhärdlig med sina jubelfesttal om hopp och transparens. Lugn råkade fälla ett bevingat ord, Jag röker, ni ska dö. Eller om det var ni kan dö. Klas Östergren omåttligt kokett och pinsam när han citerade Cohen. En posör. För mig gör det inget att man kallar en kvinna sämst genom tiderna, som Horace E, kvinnor kan i högsta grad vara sämst. Sen tror jag att Sara D - oj, det här är verkligen inte i min stil att vända eventuella psykiska problem mot någon - vette sjutton hur jag ska uttrycka mig. Det här med Gittan Jönsson. Det minsta man kan säga är väl att det tyder på att Sara D inte kunnat vara sig själv i Akademien.
Det är jättemånga som har ansvar för det som pågått, men jag gillade som sagt Lotass artikel med tillägget att om något bör polisanmälas så ska det förstås polisanmälas. Känns lite konstigt att det måste vara just Akademien som polisanmäler Forum, men det där har ju löst sig nu. Extremt klantigt av Danius och utbrytarna att hänga upp allt på en uteslutning av Frostenson. Kanske senare, om en polisutredning kom fram till att hon gjort sig skyldig till oegentligheter. Jävet visste alla om och jäv begränsar sig inte till Frostenson. Forum var en stor kulturscen som massor av fölk besökt och uppträtt på och samarbetat med.
Och så extremt otaktiskt att avsätta Danius som ständig sekreterare, hur sämst hon än varit så är det hon som har media och, vad det verkar, folkopinionen i ryggen. Echaufferade kvinnor tar på sig knytblus, och en del ministrar har det fruktansvärt dåliga omdömet att göra det också.
Politiker? Alice Bah K borde avgå om någon.
Well well, ett större problem på lång sikt utgörs av kulturjournalister av Björn Wimans typ.

maja lundgren sa...

Jag struntar rätt mycket i Akademien, men det som är kusligt att se är hur snabbt folk dras med i något som liknar en masspsykos.

maja lundgren sa...

Och, tyvärr, hur mycket dumhet som kallar sig feminism.
Det finns inget kvinnoförakt i att säga att någon är "sämsta sekreteraren någonsin".
Alice Bah Kuhnke kanske är sämsta kulturministern någonsin? Om så vore, skulle man inte få säga det för att hon är kvinna?

Sen finns det samtidigt en väldigt underlig krock, mellan... vad ska man kalla det, fina, ärevördiga, eventuellt förstockade institutioner, och provokationen som konst (som Horace E till viss del ägnar sig åt, även om en del av De sista grisengrejerna säkert är uppriktiga).

Jag ska försöka precisera mig: till att börja med: kulturfejden. Det förvånar mig när folk som påstår att de gillar Myggor och tigrar, samtidigt tycker att det är tarvligt att säga att någon är sämsta sekreteraren genom tiderna.
Hellre då de som menar att man ska hålla sig hyfsad, som själva håller sig hufsade (fast helst då utan att vara småelaka hycklare), och som chockeras uppriktigt av Myggor och tigrars våldsamhet. Det är ok. Men att ge godkänt åt mina kulturtjackhoror och underkänt åt "sämsta sekreteraren" är så bisarrt att jag måste äta en glass till.
"Jag röker, ni ska dö" är i alla fall ett bevingat ord, Kristina Lugn kan ha det som titel på sin nästa diktsamling

maja lundgren sa...

Och så har Miloš Forman knallat vidare. Som sagt jag tyckte mycket om hans film Valmont. Han har stökat om en hel del i Choderlos de Laclos roman, men på ett mkt intressant sätt.
Den andra, Farligt begär, går enligt min mening inte att titta på om man har läst romanen, utan att jämra sig över tillplattningen och förenklingen

maja lundgren sa...

Men jag förstår att Lotta Lotass text bemöts med hånflin från en del - "må den som är utan synd kasta den första stenen" är en fras som går att missbruka i all oändlighet, den blev om inte annat omöjlig i samma ögonblick som Knausgård använde den apropå Hitler. För att urskulda Hitler.
Samtiden får de litterära kolosser den förtjänar,

maja lundgren sa...

Men jag motsätter mig också en "normalisering" av Valerie Solanas,
Det är så konstigt, alltså. Så fruktansvärt konstigt. Nu vill tydligen Danius och Stridsberg att Akademien ska motverka sexism och förtryckande strukturer. Urk, förvisso. Då föredrar jag skumma poeter. Men oavsett; SCUM manifesto som förut var giftskåpslitteratur (med rätta) blev på senare tid skolteater, och indoktrinering. Uppfostring av små gossar. Vilket är helt galet - alltså det är ju verkligen manshat, mordiskt. Kul att läsa men inte OK ur moralisk synvinkel. Hon sköt också. Jag gillade I Shot Andy Warhol, filmen. Den fick med mycket, på nåt sätt, Idealiserade inte Valerie S och vävde inte in henne i en sån här mjukofino kvinnlig å stackars syster jag kan gosa med dig (jättebra på många sätt men... Tja).
Och den gamla ärevördiga institutionen Akademien tycker alltså att Valerie Solanas och SCUM är hyvens, alla tiders ofarlig och borgerlig litteratur.
De kan ha tänkt feministiskt alibi.
MEN vad händer sen?
Det går inte att förvandla SCUM-Manifesto till Socialstyrelsen rekommenderar genuscertifiering,
Patriarkatet har så gott som redan fallit (i kulturen), titta bara på Babel det är nästan bara kvinnliga författare numera.
Då kan det inte vara ok att förespråka mord på män (och kanske framförallt inte bli indignerad när män protesterar).

Mariannesson sa...

"jag gillade som sagt Lotass artikel med tillägget att om något bör polisanmälas så ska det förstås polisanmälas" - jo, men var det inte just polisanmälan och utredningen som var orsaken till konflikten? Har du läst Malena Rydell i SvD idag? Den fäster mer fokus på Engdahls roll, eller lika mycket, som Frostensons.
Och Lotass hade såvitt jag förstår inte varit med under sammankomsterna, inte läst utredningen o.s.v.

Mariannesson sa...

Jag tycker att du ska bejaka den här vreden som väller fram mot Akademien nu. Det är ju samma vrede som i Myggor och tigrar?

maja lundgren sa...

De flesta författare är ju tysta, för att medansvaret är stort. Eller för att de bara har träffat den roliga och älskvärda figuren. Eller för att de är sorgsna. Eller tyst skadeglada. Det är min impuls - jag måste bejaka den - att rygga tillbaks inför i princip alla uthängningar, jag vill inte yla i flock. Så är det bara. Det viktiga är att lyssna på dem som farit illa och att det inte försvinner i prat om Akademiens anseende osv. Eller det jag uppfattar som hyckleri bland en del mediefolk.
Godnatt

Anonym sa...

De borde ha polisanmält först, och röstat om en uteslutning sen? Men de ville inte polisanmäla Forum för att inte sätta Frostenson på pottkanten. Begripligt, men fel. Om Akademiens bidrag har gått till svarta löner, så bör ju Akademien polisanmäla det. Annars blir det orruption i ett nötskal.
Algot

maja lundgren sa...

Ja visst, det är orruption. :-) Och jag tror inte att de riktigt fattat allvaret.
Men det är nog inte bara Frostenson som borde uteslutas, i så fall.
Det här uppropet som Engdahl ska ha låtit cirkulera, skulle man gärna vilja se till exempel.

maja lundgren sa...

På många sätt ofattbart skönt att den där extrema korsningen mellan högkultur och hyschhysch krackelerar. För att använda ett verb som var populärt på 80-talet.

maja lundgren sa...

Och nu kommer kanske en annan korsning mellan brackighet och postfeminismmarxism? Vi får se hur det går.

Anonym sa...

Vad menade du med att Forum var Katarina Frostensons Exprimentverkstad och att hon skickat iväg förförarknattarna Stig och Jean-Claude?
Gerd

maja lundgren sa...

Förförarknattarna, ja. Blev tvungen att ändra det jag skrev först: sadistkallarna. Dels för att ordet ansågs vara för konstigt (sadistkalle i plural - nu var det visserligen så att jag gärna ville ha texten lite grusig, jag har inget emot att läsaren snubblar och tänker efter) och dels för att man inte fick kalla någon sadist.

Katarina Frostensons experimentverkstad: nu måste man komma ihåg att det här handlar om människor, som på kort tid fallit från total social upphöjdhet till att nu bli snudd på parior och snart kanske även utblottade/fängelsekunder.
Man bör också tänka på att det finns en hord av vimän och vikvinnor som gärna håller i en hötjuga. Och sådär.
Men nu har det veritabla hyckleriet i Akademien tätnat, det är flera saker som fått mitt illamående att stiga och det medlidande jag på något sätt haft med det omstridda paret att falna, och det är bland annat artikeln om en kvinna som trädde fram i eget namn, artikeln om Snöflickan skriven av en kulturtjackledsagarinna, uppgiften om ett upprop mot anklagelserna mot Kulturprofilen som en ledamot ska ha låtit cirkulera - strax innan han blev invald i Akademien dessutom.
Sunknivån på detta är helt outhärdlig, och då väller hela maktutövningen på Forum fram igen, osv.

Vad jag menade med experimentverkstaden är valet att vara typ en "snöflicka", det ingick så att säga i poetiken.
Läsaren måste ju göra lite jobb också, inte komma här och kräva facit! :-)
Drömmar med senarelagda innebörder. Det finns mer att förtälja självklart, bland annat ska jag väl gräva fram den bok jag skrev innan jag skrev Sprickan i ögat. Den utspelade sig på Klubben och handlade om en kvinna som anklagade en poet för våldtäkt.

maja lundgren sa...

Jag misstror knytblusuppror för att de är hashtagepidemiska.
Yngre läsare kanske inte minns att knytblus var ett skällsord ett tag, kanske Danius val av klädedräkt ska signalera att hon är borgerlig marxist, med betoning på borgerlig.
Fast nästan inga kläder betyder bara en sak, det ska man inte heller förglömma

maja lundgren sa...

Jag ligger på minus - lever på ett förskott och ett lån. Så om ni gillar den här bloggen, köp mina böcker - köp gärna fler och ge till era kamrater också. De är bra, blir ännu bättre vid omläsning, tål att tänka på och vill att läsaren är medskapare. Plus att det kommer ännu en underbart unik till i sommar.
Köpa köpa böcker

Gabrielle Björnstrand sa...

Bra där, Maja. Jag har alltid tyckt att det är ett monster de idealiserar i Solanas. På ungefär samma sätt som fransmännen idealiserat sexförbrytaren de Sade, vars hushållerskor sprang skrikande nedför kullarna.

maja lundgren sa...

Ja och det är ju inte på riktigt. Likadant med den gråtmilda idealiseringen av Ulrike Meinhof som Stridsberg målade upp i DN. Okay, hon får tycka synd om Ulrike Meinhof, men det har blivit sentimental mainstream precis som Solanas.
SCUM manifesto ska vara giftskåpslitteratur. Man ska inte slå någon i huvudet med den eller använda den i uppfostringssyfte.
En del har liksom köpt budskapet att alla manliga författare genom tiderna har tecknat misogyna nidbilder av kvinnan.
Men det är ju så fel det kan bli, det finns storartade kvinnoporträtt. Och en del har köpt att kvinnor är godare än män, vilket alltså Solanas påstår.
Jag tyckte SCUM var häftig när jag läste den för längesen och begriper vanmakten och raseriet som hon uttrycker. Men den kan ju inte få godkäntstämpel och det är konstigt när kvinnor raljerar över att män blir arga över åsikten att män bör utrotas.

Anonym sa...

orruption... Ganska vackert. En blandning av korruption och eruption?
Jag får skylla på morgontrötthet och stela fingrar :-)
Algot

maja lundgren sa...

:-)

Anonym sa...

Är René Girard postmodernist?
CJ

maja lundgren sa...

Nej, det skulle jag inte säga. Jag kan nog svara ett bestämt nej på den frågan, tror ingen har placerat honom i den tanketraditionen.
Det kom en samling texter för några år sen, Syndabocken. Kan verkligen rekommenderas. Annars är det (förvånansvärt) lite som översatts till svenska. Förvånansvärt inom parentes, han sticker av rätt mycket från svenskt kulturklimat. Första aha-upplevelsen av Girard fick jag när jag studerade franska, vi läste hans bok där han skriver om det mimetiska begäret. Kortfattat: han hade studerat en rad romaner och kommit fram till att romanhjältar tenderar att bli kära i folk som andra också är kära i. Rivalitet/avund/svartsjuka föregår förälskelsen. Det var ju ingen helt ny upptäckt. Shakespeare, La Rochefoucault osv osv har lagt märke till samma sak.
Återkommer kanske med en anekdot eftersom den är så kuriös

maja lundgren sa...

Men visst, idén att begäret inte är autentiskt skulle förstås kunna betraktas som en postmodern föreställning - med den reservationen att postmodernismen i så fall började för mycket mycket länge sedan.

Calamity Jane sa...

okidoki tack för svar. Låter intressant. Jag frågar för att jag läst en del skriva om Akademins kris att det är postmodernismen eller kulturmarxismen (är det samma sak???) som är ute efter att sabotera Svenska Akademin. Men det skulle du inte hålla med om? Eller? Jag har nog aldrig fattat vad postmodernism är...
God natt

maja lundgren sa...

Neeeeej men kulturmarxismen... det uttrycket används av folk väldigt långt ute på högerkanten som ofta har en besynnerlig hangup på Frankfurtskolan. Skällsordet brukar vara invävt i konspirationsteorier med inslag av antisemitism.
Återkommer i frågan, men jag tror överhuvudtaget att ismer är otympliga, vill man försöka förstå något så måste man glömma ismerna.

Calamity Jane sa...

Aha, läst på lite nu. Hade faktiskt aldrig hört talas om Frankfurtskolan. Lär mig något varje dag! :D
Ja när jag tänker på det så är det rätt mycket Flashbacks dödsknarkarnazister som skriver om kulturmarxismen. Bonniers och kulturmarxismen vill förgöra Akademien, osv. i trådarna om Akademin. Men inte bara jag har sett det på annat håll också och trodde att kulturmarxism var en särskild "skola" ungefär som postmodernismen.

Verutschkow sa...

Apropå Solanas så såg jag pjäsen på TURteatern för
några år sedan och köpte också boken (tunn) innan
så jag satt där ganska påläst. Jag tyckte nog det
var ganska stor konst ...

maja lundgren sa...

Bra att du påpekar det - jag såg nämligen aldrig pjäsen, hehe... Bortgjord! Jag resonerar utifrån debatten... På nåt j-la vänster...
SCUM manifesto tyckte jag iofs också var ganska stor konst, och konsten är ofta amoralisk. Jag tyckte mest att det lät underligt att uppfostra pojkar med den. Men det kanske inte alls kändes hjärntvätt? Jag har väl skrivit det tidigare också (tror jag) att jag inte vet hur ungdomar reagerar, aldrig sett en ungdom uttala sig.

Mariannesson sa...

Kul i Babel. Men succédebutanten A Lidbeck tog dig lite i örat, gjorde hon inte?
Eller var det mest metoo hon kritiserade? Jag hoppade till lite när Lidbeck sa att hon brukade slåss. :-)
Turerna kring Akademien blir ju bara hemskare för var dag. Per Wästbergs påhopp på Frostenson i italiensk press... )-:

maja lundgren sa...

Jag vet inte riktigt - metoo går förstås att se ur flera håll, helt enkelt är det inte - det svåra är när det är rätt många, t.ex Per Wästberg som hakar på och gör utspel som gör det till något annat. Ska man överhuvudtaget diskutera att använda riktiga namn i böcker, så går det inte att diskutera kvinnors litteratur för sig, det gäller då att ta med t.ex Lars Gyllenstens memoarer. Eller för den delen med tvåtusentalets kanske hittills mest överskattade författare, K.O Knausgård. Att påstå saker om andra människor ä röverhuvudtaget en integritetskränkning, eller hur? Att skvallra, eller ens att tänka om andra människor? Ruskigt att vi inte har kontroll över bilden andra gör sig av oss.
Men jag tror att Agnes Lidbeck mest chockerades av de fula orden, och det finns ju en del i Myggor och tigrar. Ja jag vet inte om man ska ta det på allvar att hon slåss, jag blev också lite paff. Det får man inte göra, ju.
Hur som helst: den här artikeln av Ida Östenberg tycker jag att den känns som om den är på riktigt, annars är det rätt mycket dumt prat i kulturmedia överhuvudtaget
https://www.svd.se/utsatta-kvinnor-tystas-i-berattelsen-om-akademien

maja lundgren sa...

"Gör det till något annat" - alltså jag menar Per Wästberg, för mig omöjligt att inte uppröras av den skenheligheten, och att prata om lögnerskan och brottslingen är ju en gammaldags historia, oscarianskt osv osv

maja lundgren sa...

Det är även bra när det kommer fram lite andra aspekter, Malena Rydells intervju med "Forumflickor" får fram både rädslan de har för det kulturella etablissemanget (som till ganska stor del består av en hop med tvivelaktig moral men benägen att moralisera), sorgen efter övergreppen OCH att det var härligt att vara 20 år och dricka rödvin och prata konst, att JC kunde vara ömsint och omtänksam - et cetera.
Utan både och blir historian inte sann.

maja lundgren sa...

Ooops... "Rädslan de har". Nu råkade jag bunta ihop.
Kvinnor är individer, individ är ett fult ord i kulturen som betraktas som en synonym till karriärister, men jag menar inte karriärister. "Kvinnor är människor" kan jag inte skriva, det låter jolmigt och som känslomässig utpressning, den typ av kvinnosaksprat jag har svårt för. Det är liksom ingen som har förnekat att kvinnor är människor.
Men individer, ja, det förnekas. Genom kollektivintervjuer (typ "tjejerna som gör det på skrivbordet, inga blyga violer").

maja lundgren sa...

Apropå Per Ws harang i La Repubblica:
det är alltså i ett läge då Forum inte längre existerar, Frostenson har anmodats att hålla sig borta från Akademien, och advokatbyråns utredning överlämnats till myndigheterna. Okay, så varför pratar PW om lögnerskan och den kriminelle i en italiensk tidning? För att putsa på det så kallade ryktet. PW ber helt enkelt det italienska kulturetablissemanget om ursäkt för att det så kallade ryktet fläckats. Det har ingenting med övergrepp att göra, faktiska eller påstådda.
PW kunde förstås även be kungahuset om ursäkt för att han envisats med att JC skulle få Nordstjärneorden - för att han därmed riskerat Nordstjärneordens obefläckat kungliga glans, och återigen måste ju då PW påstå att han inget visste, att han är ett offer för en lögnerska och en kriminell, är så att säga 1800-talsmässigt. Det går hem, eftersom PW har en väldigt stor makt i kulturvärlden.
Mycket i denna skandal är gammaldags, har verkligen ingenting med feminism att göra. Skandalen är till viss del helt enkelt en sexskandal, d.v.s upprördheten hade även kunnat rikta sig mot kungen och hans vivörliv.
Jag har ett vagt minne av att PW ljög om sitt dubbelliv, men det kanske inte är att vara en lögnare?

Mariannesson sa...

Ja, det kallas ofta sexskandal i utrikiska tidningar...
Per Wästberg ljög väl i tio år om att han hade en älskarinna. Och Nordstjärneorden var väl så sent som 2014? Jag kanske är gammaldags men jag tycker att det är ruskigt fult att uttala sig i italiensk tidning på det viset.

Anonym sa...

Att kungen slapp Folkets Vrede är rätt konstigt, ok det var inga övergrepp men det var ett riktigt jävla svinigt leverne. Men i stället verkade folk bli mer arga på medias avslöjanden. Just det, för att media fläckat kungahusets rykte! Så visst passar det bra med Nordstjärteorden åt Kulturprofilen!

maja lundgren sa...

Man kan ju spekulera, spontant tror jag att beredvilligheten att förlåta överträdelser av moralens påbud (kanske även lagens, i viss mån, ibland) och beredvilligheten att tro/inte tro på anklagelser varierar - - - det kan vara tusentals och åter tusentals olika faktorer som inverkar.
Apropå det här med bitterhet, har fått den frågan - jag kan väl erkänna att några saker nästan gjorde mig galen, och en av dem var ju Alice Bah Kuhnke som delar ut en kunglig orden till JCA. En annan var Schottenius devota hyllning till Forum. En tredje var... osv.
Men inte idag, inte bitter alls. Och dessutom: tidsandan svänger. Opinionen är ett rö för vinden.

maja lundgren sa...

Det är lite lustigt hur Horace Engdahls kulturtjackbeundrarinnor nästan avslöjar mer om det här professor higginska föraktet än vad belackarna gör.
Som en dansk dyrkerska i Expressen idag. Mer sånt! Påminn oss om det som måste gå i graven.

maja lundgren sa...

kulturtjackrollator

maja lundgren sa...

Hur som haver: jag har fattat mitt kanske hittills bästa beslut. Jag har sökt ett hederligt arbete. Jag tänker inte förnedra mig mer genom att söka stipendier hos Författarfonden. Jag tycker att det där systemet är fel, och jag vet att det int är min grej att vara en produktiv och dessutom statsunderstödd författare. Jag tror inte att det här systemet kommer att hålla i framtiden heller, alltså ta det här med kulturjournalistiken - litteraturkritiken skärs ner mer och mer på kultursidorna. Medan författarna blir fler och fler, skrivarkurserna och utbildningarna blir fler och fler, å så lägg till detta "konkurrensen" från sociala medier osv. Nej, att slippa stå med mössan i hand och dessutom börja snegla - öh, varför fick den och den när jag inte fick - allt det där är ovärdigt och onödigt. I framtiden kommer författarskap förmodlligen bara bestå av en eller ett par böcker på sin höjd, så hur ska slagsmålen om stipendierna då se ut?
Beslutet är en lättnad på nåt sätt, Farväl till hela systemet i all dess godtyckliga och ohålllbara utsträckning.

maja lundgren sa...

En hållbar kulturell utveckling.

maja lundgren sa...

Största lurendrejeriet är att många författare har skrivarkurser som födkrok. Alltså jag menar oavsiktligt lurendrejeri, det är en jättebusiness.
Men det är mycket bättre att författare har riktiga yrken istället. Jag hade ju det länge

maja lundgren sa...

Jag har slutat med nikotintuggummin också, så jag är lite extra på hugget. Problemet är att många författare betraktar sig som en "kår", som "kollegor". Det är helt fel. Författare är på sin höjd konkurrenter, för det mesta fiender, enstaka gånger kan de förstås vara kompisar också. Kolleger? Kår? Absolut inte.

maja lundgren sa...

Självklart gäller inlägget Aftonbladet kultur också.

Anonym sa...

Du kanske syftar på Marianne Stidsens lätt pekoralistiska kärleksförklaring till Horace. Betydligt intressantare artikel av Stidsen:
https://www.expressen.se/kultur/ide/vansterpopulistisk-revolt-hotar-svenska-akademien/

Anonym sa...

Om du motsätter dig en "normalisering" av Valerie Solanas (även om du på något sätt gillar SCUM, förstår jag dig rätt?), varför är du inte lika mycket emot en normalisering av kvinnohat? Den sista grisen. Varför ska den sista grisen kunna sitta i Akademien men inte Valerie Solanas?
Älskar Sara Stridsberg och tycker att det är en katastrof att hon tvingas bort av gubbjävlarna.

maja lundgren sa...

Det här har du helt rätt i. Slutsatsen (efter Stridsbergs avgång) blir att SCUM är giftskåpslitteratur medan Grisen är kung.
Sen är det en annan sak, och det är att den som har pengarna har makten.

maja lundgren sa...

Jag kanske inte ska börja diskutera Den negativa uppbyggligheten igen, danskarnas bok om provokationsindustrin som jag återkommer till ofta i bloggen, men misogyna poser kan ju vara clickbaits, billiga trick.

Calamity Jane sa...

"När metoo flyttas över till medierna händer något": har du sett UG om Virtanen?

maja lundgren sa...

Nej, men det ska jag titta på. jag var med ett tag i facebookgruppen Deadline, journalisternas upprop. Tillagd som kulturjournalist, osv. Men det var ju bara att gå ur. Även om en del av vittnesmålen var gripande och jag uppfattade dem som helt sanna, de var alltid anonyma, så var det något märkligt i det hela - kvinnliga journalister som uppmanar sig sjölva att åsidosätta allt kritiskt tänkande och "backa varandra". Nu backar vi upp varandra!

maja lundgren sa...

Jag vill inte göra en poäng av det här men det var otroligt komiskt att se att Helle Klein och Maria Schottenius skrev under på det där uppropet sen.

maja lundgren sa...

Det där vi... Helle Klein använde sig av ett "vi" på Aftonbladets ledarsida, som hon kontrasterade mot mina "privata nojor". Jag var narcissisten, Aftonbladet var det oegennyttiga viet.

maja lundgren sa...

Jag har blivit voiad i Neapel ett par enstaka gånger, det är kyligt. Men jag har också blivit duad, det är varmt.
Lei är det neutrala tilltalsordet till en främling, voi och tu betyder något.

maja lundgren sa...

UG:s program var rätt tveksamt, på flera sätt. Principiellt : oki, om någon har blivit dömd utomrättsligt, i medierna, så måste han även ha rätt att frias i medierna, och då blir det ofrånkomligen så att den anklagande blir ifrågasatt. Det går inte att ha en situation där en person pekas ut för allvarliga brott i medierna utan att uppgifterna blir iifrågasatta. Här kan jag tycka att proteststormen mot UG är lobbyistisk och rättsosäker.
I och med att de många tydligen tackade nej till att medverka så blev det hela rätt ensidigt.
Jag tror inte att metoo kan fortsätta på det här sättet, anklagelser om brott måste gå via rättsapparaten och den som inte blivit dömd ska betraktas som oskyldig. Sen var det ändå nåt som fick mig att misstänka att UG var för vinklat, alltså i förhållande till förundersökningen. Frågan tänkte du på familjen borde ha ställts till Expressen och Svenska Dagbladet, det hade varit befogat eftersom det är där ansvaret bör ligga. Och lite till.
Oavsett vad som egentligen hände i just det fallet så är UG smått backlashigt, uppgifter om fnissande och grejer... Jag gissar att det blir fällt i granskningsnämnden.

maja lundgren sa...

Sen är jag faktiskt kategoriskt emot hemliga facebookgrupper, särskilt sådana där man uppmanas att "hålla ihop".

maja lundgren sa...

Sakfrågor som rör själva förundersökningen vet jag förstås ingenting om. Men i sig måste ju den som blivit anklagad offentligt utanför rättsapparaten även ha rätt att bli försvarad offentligt, utanför rättsapparaten.

maja lundgren sa...

jo, det verkar vara ett massmedialt justitiemord. "PRAOfallet" kan tidningarna knappast ha tittat närmare på innan de publicerade.

maja lundgren sa...

Så här verkar det: de har letat efter en "svensk Weinstein", hittat en kommentar på nätet som skulle kunna passa, och sen har de struntat i att kolla upp det närmare. Så har detta blåsts upp till något i stil med "drogar och våldtar fjortonåringar". Ungefär så. Kolla aldrig en bra nyhet.

maja lundgren sa...

Varifrån kommer metaforen "ha någons rygg" eller "ta rygg"? Det dyker upp lite varstans. Hålla någon om ryggen osv är ju begripligt men det där ta rygg låter konstlat. Det kan inte vara en anglicism tror jag,

maja lundgren sa...

Aha, det är faktiskt en anglicism. Är det ett ganska nytt uttryck även på engelska?
Det låter väldigt tillgjort på svenska tycker jag.

maja lundgren sa...

Ja, det verkar vara nytt och inte helt självklart bland engelskspråkiga heller.

https://forum.wordreference.com/threads/have-someones-back.2035077/

maja lundgren sa...

Nej, intervjun med Cissi Wallin var inte reko. Den borde ha kunnat göras på ett annat sätt. Inte bra.

Mariannesson sa...

En nödvändig granskning som hade blivit bättre om det inte varit så mycket fokus på att få Cissi Wallin att framstå som icke trovärdig.
Samma sak med flickan som sökte PRAO. Inte bra av tidningarna att publicera en så förvrängd historia men begripligt att en ung tjej dras med i en metoovåg.

Anonym sa...

"När metoo flyttas över till medierna händer något".
Javisst det gäller att skilja mellan metoo och medierna. Första självmordet (förhoppningsvis sista) hände efter Aftonbladets artiklar om Benny Fredriksson. Hade detta skett i sociala medier i stället är det fullt tänkbart att
Fredriksson hade kunnat vara kvar och problemen på Stadsteatern lösas.

Om medierna hållit huvudet kallt i fallet Virtanen hade de inte behövt bryta mot de pressetiska reglerna och döma en frikänd.
När det gäller Kulturprofilen är det trots allt annorlunda. Bra att hans framfart fick ett stopp. Matilda Gustavsson gick grundligt till väga, det handlar inte om förvrängningar som påståendet om PRAO-flickan. Att sedan Björn Wiman är en odräglig figur är en annan femma :D

Calamity Jane sa...

Den här artikeln säger det jag velat höra länge.

"Det som däremot inte diskuterats och som upprör mig är hur man inte talar om mobbning gällande kvinnor gentemot kvinnor. Ett vanligt förekommande fenomen främst inom så kallade kvinnliga yrken. Exempelvis inom vård och omsorg."

https://www.hd.se/2018-06-03/kvinnor-ar-duktiga-pa-att-hitta-sina-mobbningsoffer

maja lundgren sa...

Mariannesson; det måste i och för sig vara tillåtet i sig, d.v.s om någon blir anklagad för ett allvarligt brott i medierna utan att vara dömd för det och ord står mot ord, så är det orimligt om trovärdigheten inte skulle få ifrågasättas. Men här verkar det som om UG gått väl långt i att ifrågasätta Wallin, d.v.s jag fick intrycket att programmet var vinklat för att smula sönder Wallins berättelse. Det tror jag inte att det finns fog för att göra.
Däremot är ju det här med PRAO-flickan mycket illa. Svenska Dagbladets "Tolv kvinnor anklagar"... kom väl efter DN:s "Arton kvinnor anklagar", de ville väl inte vara sämre?

maja lundgren sa...

Sådana här massmediala uthängningar följer sin egen logik som jag tror är något annorlunda från sociala mediers uppgörelser. Jag tycker att Yrsa Stenius skrev bra om det där i Makten och kvinnligheten, minns inte exakt nu men hon skriver utan att försköna sin egen roll om hur mediedrev kan rulla på och att det går prestige i att få någon avsatt. Stadsteaterns Benny Fredriksson är ett fall jag inte följt ordentligt, men generellt kan man väl fundera på om "ge honom sparken!" alltid är det smartaste förslaget eller den enda lösningen, som det brukar presenteras.

maja lundgren sa...

Visst, och män och pojkar som blivit utsatta för mobbing och sexuella övergrepp har helt kommit i skymundan. Kvinnor med makt idealiseras.

Anonym sa...

Bra i Medierna om UG:
"Uppdrag granskning sa sig vilja granska hur de etablerade medierna agerat i fallet Virtanen. Men i det finns en svårighet som inte minst vi på det här programmet är väl medvetna om.
För när du granskar medier riskerar du också att indirekt skuldbelägga någon annan. Nämligen mediernas källor och riktigheten i källornas uppgifter. Det här är alltid en svår balansgång och frågan är hur bra Uppdrag granskning klarade av den."
https://sverigesradio.se/sida/avsnitt/1102009?programid=2795

Lyssna gärna om du inte gjort det.

maja lundgren sa...

Tack för tips. Lyssnar vid tillfälle.

maja lundgren sa...

Värderingar förändras inte över en natt. Det är otänkbart att samma gäng som var ute efter min skalp plötsligt skulle ha förändrats när det gäller att skydda sina egna, tystnadskultur osv.
Det här med Hans Ruin och Kulturprofilen och påtryckningar på Gabriella Håkansson är ett tecken på att kulturen är lika brutalsexistisk som för några år sedan, och det är klart att kvinnor också kan vara camorrister.

maja lundgren sa...

Alltså, inte Håkansson.
Nu får de ta och publicera de där mejlen mellan Hans Ruin och Kulturprofilen.

maja lundgren sa...

Fy satan vad Stig Larsson ljuger.

maja lundgren sa...

Det obehagliga är att det där stöddiga dököttet fortfarande har uppbackning från Akademien och annat finkulturellt håll. Och fortsätter ljuga.

Jerry sa...

Sociodrama.

maja lundgren sa...

Jerry; ja, jag vet nog inte just vad sociodrama är, men det låter passande. Alltså, visst går det att kräva folks avgång. Men en del som kräver andras avgång har gjort helt om på kort tid, det är direkt fånigt.

Anonym sa...

apropå "skydda sina egna". Jorå, Virtanen blev väl försvarad av Åsa Linderborg och Dan Josefsson - båda två kopplade till Aftonbladet. Linderborg kan ju ha varit glad att fokus försvann från Benny Fredrikssons självmord. I vilket fall: det handlar ju fortfarande om klaner. Inte kritisera sina egna. Och UG, tja, jag tyckte det var ett skitprogram som inte lyckades granska medierna utan att trilla tillbaks till en urtida kvinnosyn.
DN är ju inte kloka. Har hyllat Forum och Janne Kladd hur mycket som helst men nu ska de gå i täten för ett drev.
Glad Midsommar förresten
Z-goth

maja lundgren sa...

Jag tycker att det är nödvändigt att skilja mellan metoo (som kan vara både bra och dåligt, och som givetvis inte kan fortsätta hur länge som helst, folk tröttnar väl på att läsa om övergrepp, såtillvida det inte är underhållningsvåld av olika slag) och mediernas anammande av en del av metoo. Här inträffar något annat, det är godtyckligt - höll jag på att säga - vilka som hängs ut och vilka som blir skonade, men självklart är det inte helt godtyckligt, det följer bara invecklade och bitvis okända regler. Utifrån sett såg det ut som om Aftonbladet ville fixa en fokusförskjutning från Virtanen, och tadaaa, de hittade Stadsteaterns Benny Fredriksson. Åsa Linderborg är en otroligt märklig opportunist, alltså jag förstår mig faktiskt inte på henne, eftersom hon fortfarande ibland kan skriva rätt intressanta grejer.
Hur som helst: det var SvD och Expressen som bestämde sig för att halshugga Virtanen, det är klantänk som vanligt. (Man ska int haka upp sig på ägarna, Schibstedt äger visserligen både SvD och Aftonbladet liksom Bonniers äger DN och Expressen, men ägarna lägger sig faktiskt inte i vad som skrivs på dt sätt som många verkar tro att de gör. Det är inte ägarna, det är andra typer av kluster. SvD kan mycket väl hänga ut en Aftonbladetskribent och vice versa.
När det gäller Virtanen och ursprungsuthängningen, så hade det inte fått särskilt stora konsekvenser om inte medierna hakat på. Rent generellt kan man kanske tänka så här ändå att när nu rättsapparaten lagt ner fallet och det var flera år sen det ska ha ägt rum, så kanske det var lite överkurs att shejma honom nu. Kanske det kanske inte, jag tänker faktiskt inte ta ställning i det fallet för jag vet inte, men det hade kunnat förbli en mer privat uppgörelse och inte skampålejournalistik.

maja lundgren sa...

Sen var han ointressant som skribent, men det gäller ju många och det är off topic. Godnatt

maja lundgren sa...

pompompiddelipom att höra Wiman och Schottenius i Medierna - det kommer alltid att krylla av Wimän och Schottenii, de är nästan arketypiska men hur gör de för att halka sig fram till den där typen av positioner? Jag fattar faktiskt inte hur såna hycklande fiskpinnar kan gå hem i kulturen.

maja lundgren sa...

DN:s är väl den kultursida som varit mest aktiv i att hylla Forum och Kulturprofilen. Och då vi fick lyssna på Schottenius i Medierna skymtade ännu en orsak fram, en orsak till haveriet och bigotteriet, nämligen fisförnämitet och vördnad, fjäsk. "Stora musiker och författare". det har ända sedan det första världskriget (minst) varit för sent att vörda kulturen och dess utövare, jag vill gå så långt som till att säga att det där hatet då Hitler inte kom in på konstskolan (men observera att jag inte är antielitist, alla är inte lika bra konstnärer) och som bildar små svallvågor än i dag, vilket författarna bemöter på fel sätt nämligen genom att låtsas ingå i en god åsiktsgemenskap mot det tarvliga bottenlöst värdegrundslösa folket, jag vill gå så långt som till att hävda att...
Och det hela framträder i en ny variant då sd inte bjuds in till en Nobelmiddag där (om jag inte tar fel nu) en saudiarabisk piskkung mycket väl kan figurera.
Innan jag glömmer det: Nobelprisen i fysik, kemi och medicin är bra. Det går att tala om framsteg inom naturvetenskapen, pengarna kan användas till mer forskning och gå till hela team, osv. Men inom litteraturen? Nej, de har inte ens dragit den enklaste av Gadamers slutsatser, när de fortsätter dela ut 8 miljoner kronor till uppbygglig litteratur. Men ännu värre är det med Fredspriset. Riktigt dålig idé. Varför tror de att den typen av handlingar, gärningar osv är bekräftelsedrivna? Fikar efter pris och ära?

maja lundgren sa...

Apropå Flauberts aldrig färdigställda klichélexikon: "vuxna i rummet" är en ganska ny