tisdag 17 maj 2022

Frivillig hjärntvätt av Herr Hultqvist



apropå den skadeglada rubriken på Expressens ledarsida 

"Äntligen blir Sverige ett normalt land": 

jag har bott utomlands och tycker inte att det finns några normala länder. Men om jag ska välja något så är det nog inte Sverige. Inte nu heller och knappast i framtiden. Det här med Hultqvist t.ex är inte normalt. 

Han sitter och ler rart i TV och vevar ett narrativ, som en positivhalare. Efter alla foton där han sett beklämd och orolig ut, kanske blivit nypt i örona av Ann och Magdalena, är det lite som att nu slipper jag det här, nu ska jag till min stuga.  

Det brukar vara spin doctors och medietränare inblandade i nästan allting. 
Det är viktigt att detta går upp för allmogen. 
För det är inte en konspirationsteori, och det påverkar världshistorien att det är så. 
Men den här storyn som Hultqvist drar om sin omvändelse, det bästa man kan säga om den, ja det är väl är att den inte kan ha kläckts i en tankesmedja. 



Hultqvist sa att han skrev ner det exakta klockslaget på en lapp. 
Inte "härtill är jag nödd och tvungen" eller nåt i den stilen. 
Bara klockslaget. 

Om jag var demagog skulle jag skriva:

Du meningslöse pultron. 

Den ultimata meningsförlusten:

Har inget med mig att göra det är bara ett jävla klockslag. ...


Kanske anspelar på 

mediehyperbolerna "histoooriskt" och "legendaaaariskt", som också är tömda på mening. 

Ett klockslaaaaag.  


En förlust av liv - bodysnatching - robotar - erase program we have a Zeitenwende! 




Var det en medveten blinkning till biskop Brask, och i så fall: när har Hultqvist tänkt plocka fram den där intetsägande lappen? När det blir krig, och han inte kommer ihåg när startskottet var? 

Eller är det historiska beslutet så frånkopplat hela historien, alltså jag menar hela historien, att han inte ens tänker på kopplingen till Brask? 


Jag tror att de tveksamma börjar sticka ut nosen nu. Jag tror att det kommer mer reaktioner mot de antidemokratiska tongångarna. Det finns friare diskussioner i vissa andra länder än i Sverige. 

Men i alla fall: tack anonym för påminnelse om den här bra låten.

Den får faktiskt bli min hyllning till de 43 % unga män som är emot en natoanslutning enligt någon trevlig opinionsundersökning. 



 

3 kommentarer:

maja lundgren sa...

Lite färre unga kvinnor än unga män var emot, enl. den opinionsundersökning jag såg.
Det kan tolkas på flera olika sätt. Men det kanske är dags att skrota den där idén om att gränsen mellan krig och fred går mellan män och kvinnor.
Kvinnor kan bli kåta av att tänka sig att kyssa sin fästman farväl när han åker till fronten, till exempel.
Onödigt att idealisera sexualiteten, även den kvinnliga.

Godkväll.

maja lundgren sa...

De som skriver och anser att Sverige kommer att bli ett "normalt" land bara för att vi går med i NATO, har inte tankarna på Europa - inte på Frankrike eller Italien, Grekland, Kroatien, Albanien, Bulgarien m.m. Inte på Irland eller Österrike. Och inte heller på utomeuropeiska länder.
De tänker på USA. På sin höjd de andra nordiska länderna. Men knappt ens det: det finns ju rätt mycket olika åsikter, t.o.m kritik mot krig och imperialism och ditstädes, i de länderna.


maja lundgren sa...

Av alla spin-doctor-slogans som uppfunnits i den här vevan är nog denna den mest blekt dubiösa:

"Ensam är inte stark. Ensam är bara ensam".

Det går att rikta kritik mot Sveriges tvåhundraåriga alliansfrihet om man vill det. Men speciellt ensamma har vi aldrig varit.

Dessutom är "ensam är inte stark" ett ännu tveksammare uttryck än "ensam är stark". Sanningshalten i båda kan diskuteras, men det första påståendet är nåt slags hurtig tvångströja.