fredag 12 mars 2010

Min gamla kines

Femhundratalet före Kristus, i Kina:

Den som vet talar ej
Den som talar vet ej

Slut öppningarna
Stäng dörrarna
slöa skärpan
lös upp knutarna
dämpa lystern


Lao-tse igen, som var mitt lästips i Babel igår. Lao-tse dyker upp i bloggen med jämna mellanrum.
Idag blev jag intervjuad av Bengt Holmberg och Monica Saarinen i Studio Ett (ungefär 35 minuter in i programmet). Det blev bra tycker jag. En sak blev lite fel - det kan låta på mig som om en del av bloggens kommentatorer förfasat sig över det hypnagoga, men så är det ju inte.
Nu ska jag dyka ner i Vilks-debatten under föregående inlägg och kolla läget.

"Kolla läget" - det lät en aning lättvindigt, märker jag nu. Ungefär som om det vore en happening.
Det är det inte. I så fall en oerhört cynisk happening, obildad, arrogant och inskränkt. När tiden medger det ska jag granska hur opinionsbildare och ledarsidor hanterar frågan, och sedan blir det ett inlägg.

42 kommentarer:

  1. Typiskt dig att börja med den gamla kinesen och ta länken till media sen.
    Men tror du inte det blir tyst bland kommentarerna om du börjar ett inlägg
    Den som vet talar ej
    Den som talar vet ej
    ?
    Syftar det på Vilks?

    SvaraRadera
  2. Ja visst är det typiskt, på nåt sätt?
    Vilks drivs nog ganska mycket av okunnighet, men främst av arrogans. Enligt mig. Men han är uppbackad av ett förvirrat eller cyniskt etablissemang som inte har världsläget klart för sig och inte kan skilja en frisk smädelse från en främlingsfientlig spottloska.

    SvaraRadera
  3. OK, jag tycker väl att Vilks uttalanden och hans blogg ger en jävligt obehaglig bismak.
    Från det ena till det andra, jag vill inte smickra men jag gillade intervjun med dig i Studio Ett. Det här är en riktig intellektuell, en engagerad författare tänkte jag.
    "Dämpa lystern"... ok... inte smickra... Eller vad betyder dämpa lystern?
    (Sorry har durckit några glas vin....)

    SvaraRadera
  4. Ja det gör inget Zigge.
    Mmm, dämpa lystern betyder en massa grejer tror jag.

    SvaraRadera
  5. Den "ödmjukhet" som den gamle kinesen vill framhäva tolkar jag som något ganska nedslående och anti-inspirerande. Asiatiskt jantetänkande och ganska lömskt.

    Lömskt därför att "den som vet talar inte" har ett inneboende normativt budskap att man inte ska dela med sig av sin kunskap och teknologi utan behålla konkurrensfördelarna för sig själv.

    Men jag kanske drar för stora växlar? :-)

    SvaraRadera
  6. Om jag får inflika min mening, så drar Tristan för stora växlar. "Den gamle kinesen" uttrycker sig "snålt" för att inte snäva in på utrymmet för läsarens eget reflekterande.

    SvaraRadera
  7. Tristan: Ja du är ju inte någon mystiker precis, *s*, det är tänkbart att man kan läsa det så (även om teknologi och konkurrensfördel är väldigt moderna begrepp). Men det är sant att det finns ett rejält mått av "Jante" om du så vill, antiindividualism, hos Lao-tse. Bäst att tillägga att jag inte läser den som en Bibel så att säga.

    SvaraRadera
  8. Clam: jag håller med om analysen av Vilks.
    Jo, Lao-tse lär ju ha levat femhundra år f.Kr, man får ju tänka på det också, och att man kan inspireras av något betyder ju inte att man skriver "ja just det" i kanten hela tiden. Men det stämmer att som helhet har Lao-tse ett samhällsideal som går ut på att man helst inte ska resa så mycket, man ska göra sig av med lärdom, göra sina önskningar få, och så vidare. Jag tycker att det är störtskönt att läsa sånt, och uppfattar inte asiater som lömska (ähurrm Tristan, du säger rätt lustiga grejer ibland om tattare och lömska asiater, om jag får pepåka utan pekpinne)

    SvaraRadera
  9. Jag passade på att dra stora växlar, för att "öppna knutarna".

    Maja, ibland är mystik ganska suggestivt, men ibland känns det som att det "dunkelt sagda" uttrycker något "dunkelt tänkt" som någon "svenne" ondgjorde sig över en gång i tiden. :-)

    SvaraRadera
  10. Sorry, teknologi är inte ett så modernt begrepp, och motsvarigheten till uttrycket konkurrensfördel fanns ju redan då förstås.

    SvaraRadera
  11. Maja, nu drog du lite stora växlar på min användning av "lömska"; jag intog inte någon etnocentrisk hållning i det alls! Fy på dig! :-)

    SvaraRadera
  12. Tristan: javisst, dissekera Lao-tse bara, då fnissar han för att det kittlar.

    SvaraRadera
  13. Hej Maja. Jag hörde dig på radio igår och det var jättebra. Det är alltid extra spännande att få höra en så begåvad författare beskriva sin skapande process. Jag ska slå ett slag för ditt författarskap på Mullbergabiblioteket.

    //Johan Andersén

    Ps: Du talar väldigt tydligt och korrekt, det lät väldigt bra i radio.

    SvaraRadera
  14. att få höra en så begåvad författare beskriva sin skapande process. Jag ska slå ett slag för ditt författarskap på Mullbergabiblioteket.

    //Johan Andersén

    Ps: Du talar väldigt tydligt och korrekt, det lät väldigt bra i radio.

    SvaraRadera
  15. Hej Johan Andersén, tack så mycket! Jag håller med stor förtjusning föredrag på bibliotek! Att ha en mikrofon framför sig uppmuntrar till artikulation. Jag tycker om radio.
    Tristan igen apropå Jante: det kan kännas snurrigt att figurera såpass mycket i media som jag har gjort under årens lopp, men jag ska säga att gamla kineser och japaner (och gamla judar, gamla greker och gamla romare med flera) med gammaldagsa budskap ger då perspektiv som kan vara bra att ha.
    Ungefär så.
    Fast du har helt rätt i att man kan tolka "den som vet talar ej" som en uppmaning att hålla inne med viktig hemlig kunskap. Man kan associera till maffian också.

    SvaraRadera
  16. Visst, antiindividualism är praktiskt taget synonymt med konfucianism. Somliga menar att Kina aldrig har varit annat; kommunismen var bara en parantes med ovanligt legalistisk konfucianism, en återgång till systemet under den förste, och värste, kejsaren. Nu råder ett tilstånd av kapitalanpassad konfucianism, med bibehållet mandarinvälde (kommunistpartiets byråkrati).

    Å andra sidan behöver varje samhälle ett visst mått av ordning. Det finns mycket att lära av de ordningsamma kineserna om msn bara behåller sin självständighet och urskiljningssförmåga.

    SvaraRadera
  17. Jag tolkar det där "den som vet talar ej" mer som att: Om man är säker på sin sak behöver man inte "låta" så mycket!! :-)

    Det finns nog otaliga sätt att tolka det där!!

    Maja.. på vårat bibliotek har dom författaraftnar.. det kallas "Alltid på en tisdag".. Kan jag hälsa dom där nere att du gärna ställer upp om dom vill??

    SvaraRadera
  18. Bitten: ja, man kan läsa det som "tomma tunnor skramlar mest," "tala är silver, tiga är guld" - det är ju inte bara gamla kineser som haft föreställningar om att språket bör hållas i stränga tyglar!
    Clam: absolut; alla samhällen måste ha en ordning, en balans mellan egennyttan och allmännyttan; det lär finnas skillnader mellan taoiosm (Lao-tse) och konfucianism men strängt antiindividualistiska tankegångar förekommer hos båda. Hos Lao-tse står det t.o.m att en vis kejsare ser till att folket är mätt och okunnigt. "Han ser till att de kunniga inte vågar handla". Toppenråd till en kejsare som vill ha nöjda och mätta undersåtar utan några griller i huvudet. "Jag vill se feta män omrking mig...."
    Samma tankegångar finns för övrigt inom "primitiva" kulturer.

    SvaraRadera
  19. Som den primitiva konsumtionskulturen, till exempel. Haha.

    SvaraRadera
  20. Och som Nietzche så ogenerat uttryckte sin genomskådning: allt handlar om vilja till makt.

    När en regering beslutar sig för att driva en fråga så har den först satt fingret i luften, krökt ryggen några gånger i opinionernas vindar, och kanske - om den har beräknat rätt - så beslutar den i enlighet med medianen (maktbasen) och fortsätter att sitta i orubbat bo.

    SvaraRadera
  21. Sorry. Jag ska låta bli att blanda ihop gubbarna i fortsättningen, även om de är delar av samma föreställningsvärld.

    Laozi kom från södern och ur hans lära utvecklades en rik gudavärld. Den nytre Kong Fuzi kom från norr med en -ism som i stort sett ignorer gudarna; det handlar mest om lag och ordning. Herrarna möttes sedan någonstans i mitten av Mittens rike.

    SvaraRadera
  22. Clam: exaktamente (jag gillar för övrigt stavningen, är det nya bud eller dina egna riktlinjer?). Jag ska erkänna att jag inte har läst Kong Fuzi (?), jag har börjat och det var ju alldeles enastående knastertorrt, verkligen totalt mystikbefriat.
    Laozi har auktoritära drag, ja - men skriver också mycket om att kejsaren ska vara mild och "kvinnlig" (jaja, det är det där med yin och yang förstås, det har ju verkligen exploaterats och dränkts i parfym)

    SvaraRadera
  23. "Herrarna möttes sedan någonstans i mitten av Mittens rike" - det väcker min snuskiga fantasi.
    - Tar du Kina framifrån Lao-tse, så tar jag Kina bakifrån, säger Konfucius.
    Förlåt, jag ska nog ta bort den här kommentaren.

    SvaraRadera
  24. PS. Äsch, nu slafsade jag igen. Herrarna möttes förstås inte personligen, bara deras läror. I folklig föreställning utgör dessa en slags mixad, andlig smoothie, med tillsats av Buddhism.

    SvaraRadera
  25. Stavningen: relativt nya, och inte mina, bud.

    Daoismen är klart roligast. Det är exempelvis till den traditionen den berömda kinesiska medicinen hör. Den syftade från början ytterst till att göra människan odödlig.

    SvaraRadera
  26. Den sexuella bilden har klara pedagogiska kvaliteter. Resultatet av trekanten blev ju en intressant blandning. Sen kom Buddha och befruktade i sin tur denna avkomma.

    SvaraRadera
  27. Clam: jo men det jag, att de inte träffades personligen (Laozi är man väl knappt säker på att han existerat....?).
    Ja, sedan var det Buddhas tur. Först från Indien, och sen via Japan också (tror jag) - eller om det var tvärtom så att taoismen när den blandades med den japanska varianten av buddhismen blev till zen-buddismen. Som i sin tur vill skala bort allt övernaturligt och hokus pokus. Som till exempel alkemi, tro på andar och demoner, livselixir, metamorfoser med mera.
    Vilka i sin tur spelar en stor roll i romanen Färden till Västern, om munken Tripitaka, Kung Markatta och kompani.

    SvaraRadera
  28. ... men det vet jag skulle det stå.

    SvaraRadera
  29. Eh, ursäkta det blev lite andligt rabblande där, det var roligt att clam verkar kunna så mycket om andliga grejer.
    Jag funderar på att introducera etiketten Deep thoughts.

    SvaraRadera
  30. Zen kom från Kina, där den heter Chan. Japansk Shinto hänger ihop med kinesisk daoism. Japan är Kinas smarta lillasyrra.

    Jag ska be att få etiketten Besserwisserschaft.

    SvaraRadera
  31. Mm hm... jag visste att zen heter chan i Kina. Så långt är jag också en besserwisser. MEN jag trodde att zen-buddhismen uppstod i Japan - men när du säger det så börjar jag erinra mig att det faktiskt var i Kina, som frukten av mötet mellan taoism och buddhism, och att den sen utvecklades vidare i Japan.
    Shintoismen vet jag skvatt intet om, mycket demontro trodde jag.

    SvaraRadera
  32. Spökena är det bästa med Shinto. Det är säkert den traditionen som gör japanerna så bra på skräckfilm (och på fanatastskt fabulerande överhuvudtaget). Och alla de här tecknade, fantasifulla filmerna - till stor del kan vi nog tacka de gamla shintoprästerna för dem.

    SvaraRadera
  33. Dom flesta Japaner blandar friskt bland religionerna även om Shintoismen är den marginellt största! Men där är det inte så att man måste "begränsa" sig till bara en tro.. man plockar det bästa ur var och en och blandar och ger lite som det passar en själv!! :-) Väldigt sympatiskt!!

    Clam: Jag gillade verkligen ditt uttryck, att Japan är Kinas smarta lillasyrra! Ska genast vidarebefordra det till min japanske son!!! :-)

    SvaraRadera
  34. Bitten: egentligen blandar vi väl lite till mans? Exempelvis tar omgivningen troligen mig för någon slags västerlandsbuddist, men jag tror nog lite på kristendomen också, åtminstone på Fransiscus. Och på astrologi, åtminstone när astrot lovar gott. Dessutom ligger vissa av änglarna bra till.

    Man kan gott tilåta sig att ha ett avslappnat förhållande till det andliga.

    SvaraRadera
  35. Clam: ja det tycker jag också. Och jag fick lite dåligt samvete gentemot mediet "Eva" som dök upp här och nedlade sitt lilla visitkort. Det är mycket svårt att vara noggrann, jag är uppriktigt emot "flum" och övertro men inte är det så lätt att avgränsa vad det är alltid. Så jag hoppas att jag inte trampade på några paranormala tår.

    SvaraRadera
  36. Nu har jag lyssnat på Studio Ett.

    "En sak blev lite fel - det kan låta på mig som om en del av bloggens kommentatorer förfasat sig över det hypnagoga, men så är det ju inte." skrev du i inlägget.

    Det tror jag inte alls att du behöver tänka på. Så uppfattade inte jag att du menade. Det är väl bara nån enstaka som ställt sig lite frågande, och det tyckte jag visst att du fick fram.

    Men jag har en liten fråga. Är det möjligen så att du är mer bekväm med radio än med TV?
    Jag tyckte att du lät säkrare, rappare och mer fylld av självförtroende här än i en del TV-intervjuer. I alla fall de allra första.
    Det kan ju bero på allt mer vana också förstås eller bero på intervjuaren, för det kan nog ha stor betydelse kan jag tänka mig?

    SvaraRadera
  37. Clam.. Jag håller helt med.. :-) Skillnaden är väl att i Japan är det liksom DET som är "statsreligion".. att inte vara bunden stenhårt till en väg att gå.. Annars är man väl personligen rätt benägen att blanda! :-)

    SvaraRadera
  38. Maja: Det viktigaste är väl att dra gränsen mot dem som har ett trist, gravallvarligt förhållande till tro: intoleranta missionärer, sektledarpersonligheter osv. Och förstås mot dem som sprider farliga föreställningar. Men det är förstås inte lätt att skilja ut dem från de ödmjukt fundersamma. Ta nu inte fram flagellantpiskan för de paranormala tårnas skull. Du kan bara göra så gott du kan.

    SvaraRadera
  39. Vet inte varför jag får en bild av en kinesisk Emily Bronthë i huvudet. Svindlande höjder. Kathy! Heathcliff! Laozi! Kong Fuzi!

    Hm, skrev en bit om min personliga tro men det kändes lite för personligt och jag vågade inte fullt ut än. Nåväl, det är sparat och kanske lite längre fram...

    SvaraRadera
  40. Clam: ja där instämmer jag till fullo. Alltså, sektledarpersonligheter, negativ suggestion och dyster intolerans, inte bra alls. Fundersamhet däremot.
    John Bunyan: du är så välkommen, men jag förstår din tvekan förstås. Och ja man kan spara saker också.
    God natt

    SvaraRadera
  41. Anonym 19:11: jag är bekvämare med radio, det kan nog stämma. Mats Holmlund och Monica Saarinen var väldigt bra som intervjuare också.

    SvaraRadera

Specialblogg om Myggor och tigrar (klicka på bilden)