måndag 12 oktober 2009

Rockin' Robbin

Den här är grejt att titta på en måndag.


Jag ska hålla en kurs på Södertörns högskola som jag förbereder mig för; funderar på hur jag ska ge tips och kunna sätta fart på folk, och vilka skrivövningar som kan inspirera.

18 kommentarer:

Charlotte.R. sa...

Klippa ut några bilder och sätta i en rad som inspiration och grund för att skriva något?


Eller några bilder och några ord?

Eller nåt. Beror ju lite på vad målet och inriktningen är.

maja lundgren sa...

Det blir både lättare och svårare, tror jag. Fast roligt förhoppningsvis.

Vasaplatsen sa...

Är det något liknande Litterär gestaltning du ska undervisa på?

maja lundgren sa...

Japp.

valens sa...

Maja:
Du kan börja med Oblio och avsluta med... Punkten...

Ett litet smakprov? Think about your troubles...
http://www.youtube.com/watch?v=hYu4uwV0-XU

Anonym sa...

Jag älskar den fullkomligt menlösa elefanten som dyker upp 2.08 in i klippet. Julle

Anonym sa...

Litterär Gestaltning på Göteborgs universitet var bara trams. "Berätta inte, gestalta!" maldes det, fräckt snott från alkisen Hemingways "Show, don´t tell"... Alltså; i stället för att författarstackaren skriver "Tant Agda blev arg" skall han skildra hur tant Agda sliter fram ett hagelgevär och skjuter alla möbler och fönster i kras... Mediokert trams.
Edgard J Svantesson, detektiv.

valens sa...

Gårdagens citat:
Jag skulle tro att han har drabbats av fenomenet fartblindhet.
Han verkar tro att han kan säga och göra nästan vad som helst och ändå landa på fötterna.
"
Ulf Kristofferson, Johannes Ottestig TV4

maja lundgren sa...

Julle: ja, och att jogeln överlever alla skrällar gillar jag allra bäst.
Svantesson: Jag vet inte hur Litterär Gestaltning i Gtbg är upplagt, men jag instämmer med att det där med "gestaltning" är en konstig hangup hos många litteraturproffs. Ungefär som kravet på "psykologisk utveckling". Lite positivistiskt tycker jag. Det finns många sätt att skriva en historia, många skolor och strömningar, och det filmiska berättandet har väl inte företräde framför några andra. Sådana käpphästar kommer de att slippa.
Valens: å vilket klipp. Harry Nilsson - är det samma som sjöng ledmotivet till Midnight Cowboy? "Everybody's talking"? Tokig i den sången, och hade inte hört något annat av Harry Nilsson. Men den här var ju lika bra.

valens sa...

Maja...
http://www.youtube.com/watch?v=7hZI6qJBvDE

Anonym sa...

Om jag gick skrivarkurs hade jag velat ha de här två klippen att skriva utifrån:

http://www.youtube.com/watch?v=92Y-zid0abA

http://www.youtube.com/watch?v=6b-Q53h88Y4

kontraster suits me/Julle

valens sa...

...you always smile but in your eyes your sorrow shows.
Yes it shows!

Claes Gustavsson sa...

Det som ligger närmast till hands – och det svåraste.
Varför började du skriva. Hur gick det till?
Jag tror att det är det som är mest intressant.
Visa på det som du tycker är mirakulöst vad gäller språk och litteratur.
Det är alltid det personliga som engarerar.

Vasaplatsen sa...

Vad skulle du tycka är det viktigaste som du kan lära ut till dina studenter då?

maja lundgren sa...

Det viktigaste är att genvägar äro senvägar.
Hehe.

Claes Gustavsson sa...

"Du får texten imorgon."

Ett trick jag kan lära ut : idag är det tisdag – du säger då att kunden har texten på fredag. Du är så pass professionell att du har texten klar under tisdagen (hela dagen idag). Onsdagen: kan se över den, fila lite.
Torsdagen: leverans. Före utsatt datum. Alla blir glada.

Always underpromise and overdeliver. Det är väl ett mantra.

maja lundgren sa...

Det kan nog stämma Valens, men om det är mig du menar så skrattar jag ofta, och det är egentligen ingen motsättning.
Om någon undrar så var det inte meningen att stava Robin Robbin. Men jag undrar om felskrivningen inte har något med rån att göra. Med tanke på Ma Baker, Immacolata Capone med flera.
Är felskrivningen freudiansk får den vara kvar. Annars var det nog tangentbordet.
Det oväntade mötet mellan en helikopter och ett tangentbord, Leroy!

maja lundgren sa...

Alltså en helikopter som slår klorna i ett tangentbord.