måndag 23 juni 2014

halvtoka, medelsvenssontoka

Det där betyder inget just - jag har råkat vända på dygnet, de facto lite osäker på hur det gick till men jag somnar sällan före fyra för tillfället och vaknar när det faller mig in att vakna, det är ingen stor sak (det är ju ungefär lika ljust dygnet runt). Det har kommit till min kännedom att jag har blivit diagnosticerad nu igen, på en scen, av någon herre journalist. Okay, eh, okaaay.... då infinner sig återigen ett utmärkt tillfälle att sjunga dårskapens lov, och ge dödsstöten åt positivismen, som håller Sverige i ett segblekt grepp.
DDD. Diagnos, dårskap, dödsstöt. Varför det är en så stor stolthet, att bli sinnessjukförklarad,
"Jag är ställd under observationdärför att jag misstänkes vara klok"
Det här är inget arbiträrt lån utan det är så. 
Ingenting kunde vara mer hedrande, 
Om än kusligt när det var många på en gång. 
Det är inte överståndet, tro för all del inte det: kalla det inte Luther eller Jante, avund smälek, men konformism kan det kallas, även om ordet inte riktigt räcker till för att omfatta dem som redan tror sig veta allt om hur verkligheten är beskaffad, och som inte erkänner att det finns marker som de aldrig har beträtt.
Be dem förklara vad elektricitet är. Nästa gång du blir förklarad tokig - jag säger det till alla okända vänner jag har - då ska du granska dem uppifrån och ned med ett häpet leende, och säga dig vara villig att bemöta alla deras påståenden, om de först förklarar vad elektricitet är.
Glöm inte det förryckta skrattet.



2 kommentarer:

Anonym sa...

Det har aldrig funnits ett stort geni utan en gnutta galenskap.
Aristoteles

maja lundgren sa...

å det var en mumsig kommentar, tack tack