måndag 14 september 2009

Puh!

Ett lite bloggocentriskt inlägg, för att landa.

Som uppmärksamma läsare har märkt, så fick tigerbloggen besök av kapare i helgen. Det var ingen större konst att upptäcka vilka signaturer som var äkta och vilka falska. Jag vill hävda att det märktes direkt, vilket kan tyda på att kaparna ville bli upptäckta, de var angelägna om att det skulle märkas att de störde. Eller så var de dåliga på att härmas.
Eftersom syftet verkar ha varit manipulativt, det vill säga man ville få vanliga hederliga signaturer att framstå som så kallat bloggdrägg, så bör man emellertid kunna dra slutsatsen att det handlade om usla imitatörer snarare än om skojsiga skojare som ville bli upptäckta.

Så gott som alla fejkkommentarer har hamnat i Hades, som bloggens papperskorg heter. Någon kan jag ha missat, någon kan jag ha låtit stå kvar som illustrativt exempel.

Att det går att kapa signaturer och dessutom länka till en blogg (i de fall den skrivande personen har en sådan) skulle kunna omöjliggöra meningsutbyte på nätet. Det finns folk som är ute efter att bråka, lägga ord i meningsmotståndares mun; kanske bevisa att denna blogg är en avskrädeshög för banditer till exempel. Det finns också folk som drivs av hat mot överlevare och vill få dem att framstå som omänskliga och föraktansvärda.

(Men bloggvärlden är egentligen inte mycket hårdare än medievärlden, enligt min mening - mer om detta senare).

Lite bekymmersamt var det. Det hade ju kunnat handla om personer med avancerade tekniska kunskaper, mer eller mindre hackers, som givit sig sjutton på att den här bloggen skulle läggas ner. Det var ganska sorgligt att se några kära signaturer plötsligt börja uttala sig på ett sätt som de i vanliga fall aldrig gör.

Men Tristan, som enligt egen utsago inte är särskilt tekniskt bevandrad, "provkapade" till sist några signaturer och det visade sig inte alls vara svårt. På sätt och vis är det oroväckande att det var såpass lätt, men mest av allt betryggande att helgens kaos inte iscensattes av folk med tekniska kunskaper.

(För ett ögonblick trodde jag att någon låtsades vara Tristan som provkapade, men så barockt var det lyckligtvis inte).

Nu finns det emellertid ett sätt att sålla ut falska signaturer!
Bloggaren Medborgare X påpekade att krumeluren är orange istället för grå när nicket är äkta. Mer om detta kan man läsa hos Tristan.

Lite bus är alltid tillåtet. Man måste få begagna sig av den möjlighet till lek och maskerad som anonymiteten tillåter.

Columbo är den deckare jag tycker mest liknar Sokrates. Hans list påminner om filosofens. Sokrates brukar låta dem han talar med reda ut begreppen och ibland falla på eget grepp. Och han gillar sitt jobb.




Det har hänt mer i helgen också. Jag skulle i lätta ordalag vilja säga något om vår kultur. Uppror mot auktoriteter är åtminstone på pappret ett ideal i Västerlandet. Att tänka själv och inte gå i någons ledband. På det stora hela tycker jag att det är bra.
Men till och med i vår förtappade kultur händer det att en och annan älskar sin familj. Det har nästan blivit en kliché att man inte ska göra det. Man ska ge sina föräldrar skulden för sina tillkortakommanden, och det är absolut inte tabu på något sätt att skriva närgånget och utlämnande om sin familj. Det ingår i standardutbudet av uppror. Ingenting är mindre heligt än familjen.
Men om man har den stora turen att digga sina päron, som stockholmare inte säger längre men ändå, så kan man förlita sig på att det väcker huvudbry, det stämmer inte med några mallar, och allt det som avviker från förutfattade meningar och givna mönster väcker vantro. Eller kan göra det. Då fyller de misstrogna till exempel ut
med vulgärfreudianism, om uttrycket tillåts (jag gillar att läsa Freud men uppskattar inte den massmediala förvrängningen av psykoanalysen) eller ännu värre, med Jung.

Konkretionen försvinner. Rökelsedoftande snömos sänker sig. Man vet saker om människor man aldrig träffat - som om man ställt deras horoskop och sitter inne med stjärnornas sanning om dem.

All verklighetsprövning (ett verkligt schysst freudianskt begrepp) lämpas över bord.

Det blir istället New Age, ungefär som när Ingrid Carlqvist och Carolina Gynning knöt förbund på Medeltiden, eller när det nu var. Verklighetsförankring: noll.

Någonstans i allt detta kommer antifeminismen in. Jag menar nu inte kritik av dogmatisk feminism, utan ett förvirrat tunnelseende i kombination med viktoriansk moral som plötsligt godkänner en och annan Gynning och mest av allt drivs av ett närsynt bevakande av egna intressen och upptagenhet med status och en törst efter välvilligt eller illvilligt skvaller om kändisar.
Den antifeminismen drivs främst av kvinnor. Man får titta noga på vad de fördömer, snarare än att spekulera om varför.

Alla människor projicerar, föreställer sig saker om andra. Det är ofrånkomligt.
Att få sina cirklar rubbade kan vara kämpigt, å andra sidan är det roligt när oväntade saker händer.

Det blev långt det här. Ciao.

317 kommentarer:

  1. Citat Maja:

    "Ingenting är mindre heligt än familjen."
    "Konkretionen försvinner. Rökelsedoftande snömos sänker sig. Man vet saker om människor man aldrig träffat - som om man ställt deras horoskop och sitter inne med stjärnornas sanning om dem.

    All verklighetsprövning (ett verkligt schysst freudianskt begrepp) lämpas över bord."

    För det är bra och kärnfullt.

    Sen gillar jag inte Columbo som troligtvis kom undan med berått mord.

    Det sissta om dogmatisk feminism eller antifeminsim och att den drivs av i huvudsak kvinnor kan du väl utveckla för där ser jag nog det som en del stora probelm för att Gudrun och andra att åter skall bli trovärdiga i det dom säger och påstår på grund av alla utalade agendor och hur lagstiftaren utformat lagar och direktiven ser ut.

    Bra att du rensat ut en del ogräs i rabatten.

    Menar debatten.


    Hoppas verkligen att saklighet kan få råda och du tar upp ämnen och att dessa diskussionsområden respektaras härifrån och nu.

    Ha det gott.

    Leroy

    Leroy

    SvaraRadera
  2. Nä, Maja det var inte jag som skrev det där - det var någon som kapade min blogg. Hela konkarongen blev tvärkapad!

    Jäklar i min låda vad sur jag är!

    Int har jag provkapat några nick heller. Jag har ju varit bortrest för tusan.

    Återkommer när jag googlat fram svaret på denna otrevliga gåta.

    (oinloggad, för tillfället oorange) Tristan

    SvaraRadera
  3. Kom Columbo troligtvis undan med mord? Vilket avsnitt var det?
    Jo, dogmatisk feminism och dogmatisk antifeminism bör diskuteras, det svåra problemet med att hålla lagstiftningen värderingsfri likaså.
    Trovärdiga Gudrun är en ganska ny figur, så jag har ingen uppfattning om henne.

    SvaraRadera
  4. Ah det här med de som jobbar för männens rättigheter har en tendens att ibland eller en del personer, att uttrycka sig som tokfeminister fast tvärtom då förstås.

    Om jag nu inte har fått allt om bakfoten så dödar sex kvinnor sin man i sk partnervåld per år och sexton män dödar sin kvinna. (några uppgifter på homosexuella dödsfall har jag inte hört nåt om)

    Att då fokusera enbart på mäns våld mot kvinnor i förhållanden är ju väldigt absurt då. Det förekommer att en person i ett förhållande dödar sin partner.

    Att det bara ska forskas om varför män misshandlar är fel. Jag tror inte att män slår ihjäl sin partner på något sätt som är helt främmande för de kvinnor som gör samma sak.

    Jag tror numera att all inriktning på kön åstadkommer minskar jämställdheten.

    (utom vad gäller förlossningsvård, prostatacancer etc. som ju måste handla om ett visst köns problem)

    Kanske dags att ta bort spärren för att döpa sin dotter till Jörgen efter pappa? Jag ser att en del får avslag på sina namn på barnen för att det låter som det är fel kön (på nykonstruerade namn) eller de som vill döpa barnet till något som bara det andra könet har.

    Det finns ju redan könsneutrala namn så varför inte? Så småningom i alla fall.

    Och ta bort han och hon och säg hin i stället.

    SvaraRadera
  5. Rättelse Maja!

    Jag hade fel på minnet det var Robert Blake och inte Peter Falk jag tänkte på.

    Då ser jag på filmen.

    TÄnker även på Pappegojan och kollar om den finns med. För det är kloka djur som oftast överlever sin ägare. (Hörde talas om Churhills goja som överleve både honom och Hit... och satt där i buren och skrek om Hit... tills för några år sedan jag vet ine om gojjan lever men skall kolla om det gär att hitta något.

    Fattar inte varför det heter snacka gojja.

    Leroy

    SvaraRadera
  6. Det verkar som om Churchills papegojj historia också var fejk. Enligt BBC dementerades det av dottern att den sk. 104 åriga gojjan var av fel ras om uttalade kvädningsord.

    :
    http://www.boingboing.net/2004/01/20/churchills-parrot.html

    Boing Boing!

    LEroy

    SvaraRadera
  7. ML 16.14:
    Anonym ja, grumlig absolut inte.
    Varför inte bjuda på lite lundgrensk tålmodighet och storsinthet och förklara vari väsensskillnaden ligger? Samt varför vissa lögner ska raderas och andra säljas paketerade som "författarens tolkningar"?
    Det är möjligt att det är ofrånkomligt att alla människor projicerar, föreställer sig saker om andra.
    Det är däremot inte alla som låter publicera sina projiceringar.

    SvaraRadera
  8. Det är naturligtvis stor skillnad att ge ut en roman och säga att det här är mina tolkingar och min upplevelse av verkligheten och att säga att det här har jag läst i intervjuer och hävda att det är en objektiv sanning.

    Det är väl självklart att det är stor skillnad.

    Sen vet jag inte om någon sagt att det SKA raderas.

    Det var Ann Helena Rudberg som initierade det här genom att ta upp ämnet där hon själv kanske inte tyckte att hon behövde göra vad hon krävde av andra. Och vad som händer när man gör så det kan man ju räkna ut litegrann. Åtminstone de flesta.

    SvaraRadera
  9. Anonym 23.50: det är förstås ganska svårt att jämföra några förflugna ord i ett kommentarfält med en bok. En fundamental skillnad är att det i min bok inte förekommer några lögner. Händelser och repliker är verkliga. De går att tolka på flera sätt, och inte nödvändigtvis till min fördel. Men står det att någon har gjort någon eller sagt något, så var det verkligen så. Hur jag sedan upplevde det och tolkade det kan man - om man vill - vända och vrida på. Och det har ju som bekant också gjorts.
    Om någon gräver i Monica Antonssons blogg och kommentarfält om några år kommer de att hitta betydligt värre saker, och det viktiga är förstås dels att fundera över hur det hela förhåller sig till fakta, och dels vilka värderingar som framträder.
    Jag diskuterar gärna vidare, i min andra blogg som handlar just om Myggor och tigrar.

    SvaraRadera
  10. Till Anonym 23:50

    Hur skulle du vilja du ha det då?
    Vem ska avgöra sanningshalten i ett litterärt verk?

    SvaraRadera
  11. Maja tycker om sin familj och vill inte att den smutskastas. Andra som visat sig här och hos MA har dock inga som helst skrupler när det gäller att smutskasta barns fäder. Hur står det till med balansen?

    SvaraRadera
  12. Tja, är smutskatning detsamma som att konstatera att en förälder är misstänkt eller gjort sig skyldig till något? Den smutskastning du refererar till, den har ju anknytning till verkligheten, och man måste ju få diskutera saker. Majas föräldrar går ju att identifiera eftersom Maja är offentlig.
    Poängen är ju att AHR smutskastar en mamma och en pappa på helt felaktiga grunder, för att komma åt Maja. Föräldrar är ju inte okritiserbara, och all kritik är inte smutskastning. En annan sak vore det om barnen till "fäderna" sade ifrån, men det har ju inte varit scenariot här...
    /anonymuskronikus

    SvaraRadera
  13. Tänk, jag trodde att det var Peter Falk som var misstänkt för mord. Inte Komissarie Columbo?

    När det gäller föräldrar, jag har nog sagt ett och ett annat hårt ord om mina (och till dem), men om någon utifrån skulle hacka, då j-vlar skulle jag försvara dem med näbbar och klor. De flesta gör så, kanske är en instinkt? Minns ni debatten kring Jan Myrdals böcker, hur förfärande det vara att han kunde skriva sånt´om sin egna föräldrar. Föräldrar som dessutom var i det närmsta helgonförklarade i vissa kretsar.
    Nej, ett riktigt fulknep var det, att skriva som AHR gjorde, för att sedan kunna göra en liten amatörpsykologisk analys av Maja, allt för att förlöjliga och förminska.

    Tråden här under "Signed, sealed..." är bland den roligaste jag läst. Den innehåller ju allt!

    SvaraRadera
  14. Anonym 12.12: det är många anonyma som anstränger sig som sjutton för att få det till "hähhähä rätt åt'na!" Är det Guds eget lilla medborgargarde som är i farten? Om du med barns fäder syftar på diskussionen om Daddy så är det fullständigt wacko att sammanfatta den som "smutskastning".

    Det här spelar i grund och botten ingen roll, inte i längden, och vi får koncentrera oss på dogmatisk feminism/antifeminism framledes. Damerna i fråga har dåligt omdöme.

    Systerdyster: ja, kanske borde jag ha låtit fejkkommentarerna stå också, men tråden är faktiskt härlig - handlar om allt mellan himmel och jord.

    SvaraRadera
  15. Var väl Robert Blake som var misstänkt och åtalad, till slut frikänd för mord på sin hustru(?). enligt media så var han skyldig men klarade sig tack vare en bra advokat, ungefär som OJ Simpson. Jag vet inte hur det var med skuldfrågan i någondera fallet.

    Jag såg stora delar av OJ Simpson-rättegången och det var mycket, mycket fascinerande. OJ var bl a om given av många människor med fenomenalt dåligt minne. Poliserna var inte mycket bättre de heller vill jag minnas.

    SvaraRadera
  16. Robert Blake som spelade Baretta och som hade en kakadua. Baretta hade en kakadua. :)

    Signaturmelodin hade titeln "If you can´t do the time, don´t do the crime" ;)

    SvaraRadera
  17. MInnas,hihi. Jag har rätt så bra minne, faktiskt :D

    SvaraRadera
  18. Om man läst den minsta grundkurs i forskningsmetodik inser man att t.ex. Daddy klipper och klistrar fritt för att få fram den sanning som han vill presentera. Det är väl iofs helt OK i en blogg, men om man vill presentera det som journalistik börjar det halta betänkligt.
    Vem som helst, kan om h*n vill, hitta forskningsrapporter som stödjer den bild som h*n vill delge omvärlden. Men att kalla det vetenskapligt håller inte och då får man inte bli förvånad om man möts av mothugg och ifrågasättanden.
    Memoarer, likt Jan Myrdals, är ju en helt annan sak. Ingen kan ta ifrån honom hans upplevelse av barndomen. Hans systrar har kommit med "motböcker" men då det handlar om djupt personliga tankar och känslor kan de inte överbevisas. Dessa böcker ger sig inte heller ut för att vara vetenskapliga, men när det gäller vetenskap finns vissa kriterier som måste uppfyllas, och som innebär att forskaren inte alltid lyckas bevisa det som h*n önskat bevisa.

    Kommentaren om Majas föräldrar kanske kan rubriceras som förtal och polisanmälas. Det enklaste vore ändå att se till att radera det som skrivits i affekt(enl. uppgift har det raderats)och i bästa fall be om ursäkt för sina förflugna ord.

    SvaraRadera
  19. Åhå! Inte en siffra rätt. Så jag ber Peter Falk/Columbo om ursäkt.

    SvaraRadera
  20. "När det gäller föräldrar, jag har nog sagt ett och ett annat hårt ord om mina (och till dem), men om någon utifrån skulle hacka, då j-vlar skulle jag försvara dem med näbbar och klor. "

    Ja, så funkar det nog för de flesta.

    Jag tycker Jan Myrdal kunde ha avstått eller väntat med sin memoarer om föräldrarna. Så överjävligt hade han det väl inte (vad jag minns). Han var väl väl omhändertagen av farmor eller om det var mormor ja och barnsköterskor iofs. Men allt är ju relativt förstås och han kanske led men han har ju klarat sig rätt bra i livet i alla fall. Och tänk så många ungar som verkligen har det svårt.

    SvaraRadera
  21. Tyvärr så finns de kvar, var just inne och kollade:

    http://monicaantonsson1.blogspot.com/2009/06/den-som-kastar-sten-pa-andra.html#comments

    AHR fick rätt så snabbt frågan hur hon kunde känna till detta om Majas familj, men gav inget svar....

    SvaraRadera
  22. Orange.Gjorde det själv.Stolt.

    Ja och nu skriver hon Utomjordingar.
    Allt är kanske precis som det ser ut.

    Nej jag tänker inte dra in katten i det Maja!

    SvaraRadera
  23. Snygg nyans på nått sätt. Helt okapad. Trevligt.

    SvaraRadera
  24. Måste skriva ett orange inlägg till.
    Tänk att jag tillhör er nu.

    SvaraRadera
  25. Välkommen orangea Caroline! Glöm för all del inte, att du av vissa, fortfarande anses som anonym :))
    Person- IP- och telefonnummer, TACK!
    Komplettera med självdeklaration så vi vet att du inte är sjukpensionär. Tack!!!
    Och, till sist, bifoga läkemedelslista, så vi vet att du inte medicinerar mot någon suspekt krämpa. Tack!!!!!
    Sedan kan upptas du som en fullvärdig kommentator och blir någon att räkna med.

    SvaraRadera
  26. MO:
    Jag hade "äran" att köra Alva Myrdal när jag körde taxi för sådär 25-30 år sedan. Hon gav inte intrycket av att vara en söt och rar gammal dam, om man så säger. För många i Jan Myrdals generation var väl räddningen snälla och kärleksfulla nannies. Fast det kanske var föräldrarnas kärlek och ömhet de egentligen suktade efter.
    Men, det finns väl knappast någon, som inte kan hitta fel och brister hos sina föräldrar? Och hur vanligt är det inte, som hos familjen Myrdal, att syskon beskriver sin barndom i helt olika ordalag. Vissa av oss är mer sköra (om man vågar skriva detta ord) än andra. Mina tre barn har förmodligen ganska skilda upplevelser av sin uppväxt, något som jag varken kan säga bu eller bä om.

    SvaraRadera
  27. Bättre vara auktoritär än autokton.

    /Deputy Marshal Chris Madsen

    SvaraRadera
  28. Systerdyster

    Nej det är möjligt att Alva inte var söt och rar, men jag tror inte det var helt ovanligt att barn till högt uppsatta växte upp med nannies eller stundtals fick bo hos mor- eller farföräldrar. Det jag minns mest från boken var att Jan Myrdal menade på att mamman var kylig.

    Menar bara att lille Jan hade ju i alla fall en kärleksfull farmor eller mormor. Sen tycker jag det är lite taskigt att släppa en bok om föräldrarna när de står vid gravens kant men det är ju min personliga uppfattning.

    Ja, det också - tänk så olika syskon kan uppleva sin barndom!

    Jag har själv tre syskon och jag tycker vi har lite olika sätt att se på vår barndom (när vi blickar bakåt) och våra föräldrar, lite beroende på vad vi varit med om själva i våra vuxna liv.

    Tror inte det finns några perfekta föräldrar!

    Fast man kanske skulle läsa om Jan Myrdals bok - jag håller på och läser om saker jag läste för länge sen som står o skräpar i bokhyllan hehe

    SvaraRadera
  29. * när det kommer till förståelse, förlåtelse (eventeull) osv

    SvaraRadera
  30. I Cecilia Hagens bok "Mina resor med Diana" finns en hel del skäckhistorier om hur det går till i den engelska överklassen när det gäller föräldrar-barn-relationer. Inte så förvånande att det finns en hel del trasiga individer i bl.a. släkten Windsor. Ta bara det här som att skicka iväg 7-åringar till internatskolor...
    Även om man gett sig den på att bryta ett familjemönster, och försöker att göra allt för att bryta det, visar det sig att man är otroligt präglad vare sig man vill det eller ej. Märker att jag har en hel del av min mammas tillkortakommanden och säger och gör saker som jag lovat mig själv att aldrig göra. Blir påmind av barnen: "Nu låter du precis som Mormor!" Ooops, I did it again! Mönster tar tid att ändra, man får ta det med musasteg, ett uttryck jag lärt mig av Anonym 19.11.

    SvaraRadera
  31. Jo, ja det tycker ju vi är hemskt, skicka iväg så små barn. Läste en del om Vivien Leigh som ju också blev ivägsänd sådär i den åldern. Hon fick en katt att trösta sig med på internatet, av nunnorna. Senare blev hon ju mano-depressiv, fast det sägs väl vara ärftligt tror jag, men man kanske inte måste utveckla sjukdomen om man lever ett lugnt och harmoniskt liv.

    Ja, eller hur e ju så för de flesta som har barn tror jag det där : ooops, did it again!

    Sen på nåt lustigt sätt blir man mer lik sina föräldrar ju äldre man blir, tycker jag.

    SvaraRadera
  32. Blir mer lik sina föräldrar ja.

    Jag kan berätta om när Sara Lidman var och hälsade på sin mamma i Missenträsk en gång. Granntanten tittade över och när hon får syn på Sara så utbrister hon: vad lik du är mamma din! Saras mamma vänder sig till Sara och säger: det är tjänligt åt dig.

    Själv hoppar jag till ibland när jag ser mig själv i spegeln. Mor är död sen många år så jag ser ju inte henne så när jag ser mig tror jag ibland att det är hon.

    Sen tycker jag att jag fått samma förhållningssätt till livet som hon hade i samma ålder. Om det varit så tidigare vet man ju inte för att man inte kände sina föräldrar i tidigare ålder, och det tar ett tag kanske att "se" sina föräldrar för att man är så upptagen av sin egen utveckling som yngre.

    SvaraRadera
  33. Kanske en orsak, så god som någon, att skicka iväg sina barn om man är manodepressiv, att inse sin oförmåga att ta hand om ett litet barn? Men att barnet får ärr för livet tror jag att de flesta är ense om. Mer eller mindre läkta sår som ibland börjar blöda när vi påminns, jag själv är otroligt känslig för alla slags separationer t.ex. Skiljdes från min biologiska mamma på BB och tror att den separationen finns lagrad för alltid, som ett slags allergi. Inte som något som jag sörjer över dagligen, men jag är helt enkelt överkänslig från att skiljas från människor, platser och det mesta som ger mig trygghet i tillvaron.

    SvaraRadera
  34. Carlotte...

    Ja både till det yttre och inre. En kopia är man väl inte men visst finns likheter och det känns som de poppar upp liksom , men kan ju vara som du säger att man haft fullt upp med sig själv innan.

    Ja, nu vet jag inte om Vivens mamma var mano-depressiv. Leighs egen dotter växte upp med pappan.

    Nja, mano-depressivitet kan väl gå i skov med lååånga mellanrum vad jag förstått. De mano-depressiva kan väl vara ganska symptomfria med mediciner. Ja, jag vet inte, finns säkert gradskillnader där också i hur det maniska respektive depressiva yttrar sig.

    SvaraRadera
  35. Får jag fråga en sak, är det nån mer än jag som inte känner för att kommentera Monicas senaste blogginlägg?

    Jag känner mig så vansinnigt trött på det här nu. Men det är ju jag det, hur känner ni andra?

    Inte så att jag aldrig mer vill kommentera något hon skriver på sin blogg men just det här sista känner jag är fruktlöst. Det är ju som ett startskott på ett krig trots att hon skriver att hon vill ha fred.

    Jag känner att utspelet är för barnsligt för att ens tas på allvar. (min åsikt)

    SvaraRadera
  36. MO: jag fortsätter hellre på det här temat i stället. Jag tycker jag lever på ett väldigt annorlunda sätt än min mor men det jag menar är att mitt förhållningssätt till livet har blivit mindre allvarstyngd.

    Jag oroar mig mindre. Kan det ha med minskat östrogen att göra?

    SvaraRadera
  37. Systerdyster

    Men jag måste väl i alla fall vara
    bättre nu när jag är orange.
    Bättre än de små grå.
    Inte för att jag förstår varför.
    Vem som helst kan väl bli en orange.
    Ja ja snygg färg.

    SvaraRadera
  38. Charlotte o jag känner att hon kunde nöjt sig med den där utsträckta handen (orden) utan att lägga ut den långa texten från Kramlund, men hon vill väl ha sista ordet kanske?!

    Jo, visst är man rätt trött på det hela...

    Ja, det kanske har med minskat östrogen att göra.

    SvaraRadera
  39. Men nu blev jag ju grå...förlåt vill inte störa dískussionen jag håller nog på med nått tekniskt.

    SvaraRadera
  40. MO: absolut, men för mig får hon gärna få det om det är så viktigt.

    Caroline: vad grååååå du är! *retas* :)

    SvaraRadera
  41. Östrogen ja, ja tänk man är som i andra puberteten eller nåt fast det här är behagligare tycker jag.

    Män och kvinnor blir mer lika efter fyrtio också. Vad det innebär har jag inte tänkt ut än?

    SvaraRadera
  42. Ja iofs skulle man kunna fortsätta diskussion hur länge som helst.

    " men har inte din pappa berättat osv..." (ej korrekt citerat) i det kan man ju lägga in flera olika tolkningar om man vill. Jag vet att jag gjorde det, att det skulle anspela på nåt speciellt.

    Jaja, det är nog en evighetsmaskin...

    Vem har rätt , vem har fel? Med kramlunds långa inlägg vill nog MO visa att hon har rätt ialla fall.

    SvaraRadera
  43. MA skulle det stå...MO är ju jag ... nåt freudianskt där - kan vara ganska envis jag också *S*

    SvaraRadera
  44. Ja nåt vill hon MA väl visa men jag tänker inte lägga mig på den barnsliga nivån.

    En diskussion bör bara föras om man tror att man kan komma någon vart, i det här fallet så tror i alla fall jag inte det. Finns liksom inget att säga om kramlunds inlägg. Jag vill inte diskutera det på MrX blogg och inte på Monicas. Här finns det roligare människor och intressantar saker att avhandlar nu när jag åter trätt in i internetvärlen. Men som sagt det är min personliga åsikt.

    SvaraRadera
  45. Charlotte

    Vet inte det jag, om det är behagligare. Inte för mig. Jag hade ingen särskilt svår pubertet vad jag minns. Men det här - svettningar o jobbigt, jobbigt samtidigt som barnen flyger ur boet.

    Men olika det där hur man upplever klimakteriet.

    SvaraRadera
  46. Ursäkta vilken utsträckta hand ser ni?
    Det är ju än krigsförklaring.
    Hur som så skulle den aldrig publiceras i
    någon tidning utan genmäle.
    Eller rättare sagt ingen tidning skulle publicera den formen av text.
    Gräslig.
    Dumheter.

    Charlotte R
    Kul att se dig!
    - jag är nog trött på orange grått är också rätt snyggt

    SvaraRadera
  47. MO: ja det är klart att det är så olika. Fast jag kan hålla med dig om att barnen flyger ur boet, inte att de gör det men att man själv får en annan roll. Jag skulle faktiskt vilja vara trettio och skaffa fler barn.

    Men det vet man ju att man blir äldre så det måste man acceptera.

    Men den nya rollen, en galen tant som går på Bakfittan fem kvällar i veckan är ju inte helt fel. Eller nåt. :)

    SvaraRadera
  48. Fint av MA att skriva om utsträckta händer...blablabla...nätmobben...blablabla...och sedan karaktärsmörda Maja i nästa mening.
    Trivsam liten blogg hon har, dennadära.
    Nä, jag klarar inte av att kommentera där, tror inte att jag är välkommen att göra det heller.

    SvaraRadera
  49. Jag ser inga utsträckta händer, men jag ser en grälsjuk kvinna. Men vad är det att prata om. Det är ju inget nytt liksom.

    SvaraRadera
  50. Charlotte

    Ja, just det - mer en ny roll i livet - samt att det blir lite tomt i huset.

    SvaraRadera
  51. Men att skylla på östrogenbrist, det går bort. Som att män skulle skylla på testosteronet i samband med att de varit våldsamma. Snarare är det en galopperande hjärnbrist som ligger bakom i båda fallen.

    SvaraRadera
  52. MO: Det blir tomt i huset men man får en annan möjlighet att stanna upp och tänka efter.

    Kanske möjligheten att bli klokare?

    Att summera lite och se vad man varit och vart man vill hamna och vad man vill göra.

    Jag har haft enormt mycket jag vill göra, som om jag varit 50 personer och inte en. Först nu inser jag att tiden är begränsad och att det är så viktigt att välja och inte bara låta det blir.

    SvaraRadera
  53. Carlotte

    Jo, det är sant förstås - fast kan man klokare? *skojar* haha

    SvaraRadera
  54. bli*

    skrev lite för snabbt där.

    SvaraRadera
  55. Ikväll ska jag inträda i rollen som mormor i alla fall. Det är en ganska rolig roll.

    återkommer

    SvaraRadera
  56. Det känns som en omöjlighet men mirakel har skett för! *haha*

    Strålande höstväder nu. Sommarvärme här. Kantareller är gott.

    SvaraRadera
  57. Alltså, ja det var verkligen argt där borta. Av "Kramlund".
    Nej, alltså det är faktiskt inte så viktigt att konstigheterna om min familj tas bort.
    Jag ska läsa inlägget noggrannare. För övrigt hoppas jag att Rudberg fortsätter skriva om yttre rymden, för det är poetiskt och grannt.

    SvaraRadera
  58. Det är en sunky text som MA låter någon annan lägga som ett inlägg på hennes blogg.
    En text som MA anser är strålande.

    Den här texten är förtal och ärekräkning.
    Och den är inte skriven av Dan Josefsson.
    Be sure eller ens av någon i Majas närhet.

    Det här är verkligen ugly.

    Och nu bokbranchen läser MAs blogg så lär
    de bli förvånade.

    Vilka metoder.....

    SvaraRadera
  59. Ta inte ställning för eller emot, läs och tänk.
    MO: Eh, ja, evighetsmaskin... visst är det jobbigt. Men betänk att det mest är i kommentarfälten det brakar loss om magnetiska damklicken, inläggen handlar mest av allt om annat.

    Charlotte:
    Bakfittan, haha. Nu blir jag barnslig igen.

    SvaraRadera
  60. Om nu bokbranchen läser skulle det stå...
    (rätt tveksamt om de gör det)

    Nu släpper jag det hela för Majas skull.

    SvaraRadera
  61. Kan vi inte träffas till våren och gå på en bakfitta. Om vi säger maj för det heter ju nästan bloggen. Då hinner alla planera in.

    Ta en stilla drink och blinka lite till varandra och säga hmmm...

    SvaraRadera
  62. Nja Caroline, jag tror inte att det rör sig om personer som är med i boken eller ens känner folk som är med i boken. Kanske ens har läst den.

    Ärekräkning, haha! Ja här kräks det ära...

    Det kommer säkert att bli värre p.g.a att jag skriver om Carlqvist, Gynning, tidigare liv, jungianism, med mera.

    Ska kolla in det där med Marklunds dotter, jag tror att det finns något av "kändisbarn födda med silversked i mun" i kulisserna. Och att det skulle kunna förklara det underliga (och ber jag att få upprepa) helt falska om min familj.

    SvaraRadera
  63. Caroline: ja, tack, bäst att släppa (men det är ju för komiskt med denna evighetsmaskin! Är den ett nationaltrauma?)

    Jag ska skriva om teodicéproblemet, tror jag.

    Bara en grej (förlåt haha). Det Kira pepåkade och fäste muppmärksamheten på i en kommentar nedan, alltså en länk till förtal om honom; SÅNT är fult. Sånt är JÄTTEFULT. Att påpeka att det är fult är inte fult.
    Men jag tror att kompisdamerna mår rätt dåligt, och uppmanar till lugn.

    SvaraRadera
  64. Angående att bemöta MA´s senaste utspel. Jag vet ju det där med att "tala med bönder på bönders vis" men att sänka sig till den nivån...näää.
    Men man kanske skulle tipsa några bok- och tidningsförlag.

    Charlotte:
    Gärna en bakfitta! Tid och plats? Maj, det är ju så himla långt fram i tiden, vi är ju gamla och sköra, kanske inte ens lever då. Eller så har vi glömt vad vi kommit överens om, korttidsminnet, du vet. Gärna i övermorgon, om det är möjligt.

    SvaraRadera
  65. Nej självklart gör det inte det.
    De skriver inte heller så kassa texter
    oberoende av innehåll. Släppa var det.
    Just det.

    Gränslöst var ordet för dagen.

    SvaraRadera
  66. fniss förlåt för "ärekräkning"
    freud ni vet..

    SvaraRadera
  67. Systerdyster; men jag har inte möjlighet förrän då, mina pengar du vet...

    SvaraRadera
  68. Ah. "Kramlund" tycks inte ha läst boken (hon citerar ur en text om den av Linda Skugge, bland annat uttrycket "ond modershäxa" som jag aldrig använt).

    Madsen: Bara en chansning, har du hört talas om Instruktionsbok för Infanterister, 1915 års upplaga? Intressant som en fransk fågelhund som surrar orealistiskt. Det där med autokton fattar jag inte riktigt.

    SvaraRadera
  69. Kräkor och vin på fredag?

    Svar till kränksmidare

    SvaraRadera
  70. Ärekräkning, var ordet.

    Visst tycks det handla om en stor portion avund. Attackera Annika Marklund utifrån att hon är LM´s dotter, INTE utifrån vad och hur hon skriver. Majas färäldrar som tillhör kultureliten blablabla. Alex Shulman fick för en tid sedan en rejäl släng av sleven när han fick sin självbiografiska bok utgiven.
    Men MA är världsberömd i hela Vallentuna och AHR har varit kändis i hela sitt liv, så jag förstår inte problemet?

    SvaraRadera
  71. Maja; vid min värvning 1876 i New York, till 5:e Kavalleriet, uppgav jag bl a Slesvig som min födelseort, deltagande i dansk-tyska kriget 1864, en period med Legion Etrangere i Algeriet, därefter deltagande i tysk-franska kriget, sårad vid Verdun 1870 och där bliven krigsfånge men rymt. Med mera. Är alltså inte autokton i USA, ej heller infanterist, men väl kavallerist.
    /Deputy Marshal Chris Madsen.

    SvaraRadera
  72. Men nog vet väl alla att Annika Marklund endast fått sitt jobb pga sin mamma. Och samma med att hon var modell. Denna Annika verkar inte ha alla hästar hemma för hon skulle inte klara mycket utan sin mamma. ****IRONI****

    Detta framgick att MA´s gamla blogg. Så det är tydligen ok att ge sig på alla i familjen oavsett vem dusten står med.

    Kramlund, att försvara AHR med att det var en fråga. Hallå, hört talas om en retorisk fråga eller ledande fråga? Handlar väl om HUR man ställer en fråga.

    OK, damer och herrar, var ligger denna krog och vilka är inbjudna? Finns det gamla och sköra här...hm, ja lite skör är jag men någon gammal har jag inte märkt av. Den enda som poängterar sin ålder och sina krämpor vet jag inte om ni vill ha med=)

    SvaraRadera
  73. Madsen: det kallar jag bloggäldste. Tar av mig hatten för detta curriculum vitae. Har Madsen kavalleriet med sig?

    Funderare: jag har hunnit sluta vara arg för det där, och en grej tycker jag är riktigt komisk: frågan om min pappa inte hade varnat mig för hur det går till på Aftonbladet. Jag tycker det är jätteskojigt. Det är gammaldags patriarkalt, på något sätt. Att en far skulle ta ett allvarligt samtal med sin dotter: "Akta dig, mitt barn, det vet man ju hur det går till på Aftonbladet. Var rädd om ditt rykte, dotter min".

    SvaraRadera
  74. Maja; Kavalleriet passade mig inte längre sedan de gav mig 6 månader i Leavenworth för att jag som kvartermästare sålt lite av arméns korn till en farmare. Tog avsked och blev istället marshal i Guthrie, Oklahoma.

    Deputy Marshal Chris Madsen

    SvaraRadera
  75. Maja, ungefär sisådär. Men det samtalet brukar väl gälla killar =) Nästan så att man ser gamla filmer fliddra förbi, blommor och bin på 50-talet (skrattar lite gott just nu). Prästen står och mässar om otukt och sex före äktenskapet, dåligt rykte och sockenhora fast i detta fall då Aftonbladet.

    Som jag försöker lära mina barn. Ibland är det bättre att bara vända på klacken och gå.....gärna med ett leende på läpparna=)

    SvaraRadera
  76. Det går ju ofta gamla svartvita filmer på dagarna och ibland brukar jag och min man titta på nåt. De är ofta väldigt allvarliga med ett budskap men det blir ju så att vi brister ut i skratt för sättet att handskas med sexualitet och vad som är "gott uppförande".

    Såg nån sist där de hade syfilis och jag vet inte vad. Det slutade med att hon dog.

    Och ändå skrattar man för det är så melodramatiskt och så märkligt med könsrollerna. Man ser verkligen att det förändras på femtio-sextio år.

    SvaraRadera
  77. Syfilis är inget att skratta åt. Fy på dig, Charlotte! Den kan sätta sig i hjärnan till slut och personen blir både elak och personlighetsförändrad. Stalin, t. ex., misstänks ha lidit av åkomman.

    SvaraRadera
  78. Syfilis kanske är vanligare än man tror då! :)

    Var inte moucherna de hade vid franska hovet på 1700-talet ditploppade för att dölja syfilisblemmor eller vad det kan tänkas heta?

    SvaraRadera
  79. Jo, Charlotte, så var det nog, med blemmorna som sedan blev en trend. Eller om det var en solidaritetshandling för de sjuka?

    Ses vi på räk- och kräkfest på fredag?

    Men nu till något helt annat(nästan). För ett antal år sedan, sådär 25, försökte jag handla en tunnbrödsrulle i södra Sverige. Detta visade sig vara stört omöjligt söder om Jönköping. Blev istället severad något kallat "en special", en korv med bröd som var täckt med potatismos. Vidrig anrättning!!! Nu är mina frågor. A) Är tunnbrödrullen av norrländskt ursprung? B) Går det fortfarande inte att få sig en redig tunnbrödsrulle i t.ex. Halland eller Skåne?

    Såhär djupa tankar kan jag ha en tisdagkväll när jag börjar bli hungrig.

    SvaraRadera
  80. Jag har faktiskt ingen aning, aldrig försökt köpa en tunnbrödsrulle söderut. Men intressant fråga.

    Jag ska äta blöta snart. Också hungrig.

    I södre sverige så serveras hamburgare med KALLT bröd. Det är konstigt.

    SvaraRadera
  81. angående Aftonbladet och varna sina döttrar, det var bl a för vad som hände i hissarna som det var behövligt att varna. Undrar om den som kom med rådet(?) hade egen erfarenhet av det vilda livet i Aftonbladets hissar? ;)

    jag jobbade själv på en tidning för en del år sedan och det mest spännande som hände i hissen var att redaktören för familjesidan hällde kaffe på mig, ofta. Så ofta att han fick skäll av redaktören för insändarsidan, kvinnlig, som tyckte att det var ett j--la sätt. :)

    Första gången det hände så tvättade jag min nya jacka och försökte låna en hårtork av någon på redaktionen och fick veta att hårtork, det har de på damtidningar, jag jobbade ju på en dagstidning! :D

    SvaraRadera
  82. Jag har aldrig förstått mig på den norrländska hamburgerkedjan Max, heller. Allt tar ju sån evinnerlig tid där. Det verkar som om de först ska slakta kossan, hänga köttet, baka brödet och sen....kanske man kan få sin burgare. Om man ska äta snabbmat vill man att det ska gå fort, det hörs på namnet. Som på "Donken" som aldrig lyckats norr om Sundsvall. Men du har nog rätt, att bröden är kalla i korvmojar och så. Och det, det är ju inte alls bra.

    SvaraRadera
  83. Ja, Hannah. Lite gyllenstekt på insidan.

    SvaraRadera
  84. Tunnbrödsrulle kan man få i hela Sverige numera! :-)

    SvaraRadera
  85. Charlotte.R. Du med mig skämta aprlillo. Kallt bröd! Inte i Skåne i alla fall. Men gyllenstekt bröd har jag förstås aldrig sett.

    Systerdyster. Vad är en tunnbrödsrulle?

    Ah "korv special" :-) Menar du att denna läckerhet inte finns hos er däruppe vid polcirkeln ;-)

    SvaraRadera
  86. Tack, Bitten, för det klarläggandet. Upplevde Falkenberg som ett tunnbrödsrullens U-land när jag stod där med en "Special".
    Ho,ho, nu har jag lyckats trampa nästan hela Sverige på tårna, hoppas att ni inte är sköra här inne.

    SvaraRadera
  87. Bitten. Du har säkert rätt. Som jag nuförtida
    är vegeterian så frekventerar jag sällan snabbmatsställen.
    Men vad äär det för nånting?

    SvaraRadera
  88. Allvarligt, Anonym 19.11. Vad är en tunnbrödsrulle? Var bor du egentligen? Tyckte nyss att Bitten skrev hela Sverige? Det heter nog inte gyllenstekt, jag tyckte det lät poetiskt.

    För alla skåningar m.fl.:

    Man tar ett stort (mjukt tunnbröd) lägger på några rejäla klickar potatismos + 1-2 korvar (grillade eller kokta) toppar med lite sallad och rå lök om man önskar (tänk på kostcirkeln) och till sist slevar man på en gigantisk hög med kletig räksallad. Vik ihop och placera lämpligtvis i aluminiumfolie. En del föredrar majonäs- eller bostongurka men räksallad är nog orginalet.

    SvaraRadera
  89. Systerdyster. He he. Öh, för du menar väl inte allvar. Fy tusan vad äckligt. Påminner om en lek i min ungdom. Kom på den äckligaste maträtten. Salt sill med vaniljsås var en favorit.
    Näh nu blir jag nog tvungen att googla lite.

    SvaraRadera
  90. Mmmm, stekt strömming på en knäckemacka... Men vad är detta? Jag som precis ätit middag :O

    SvaraRadera
  91. Aha nu har jag googlat. Jo jag tycker mig ha sett nåt liknande.Jag får skylla min okunskap på att även de flesta av mina bekanta är vegetarianer.
    Men huur kan man jämföra den sörja du beskrev med "korv special". Denna snabbmatställenas gourmetmat.
    Jordgubbsglass med brunsås var en annan favorit.

    SvaraRadera
  92. Skulle gissa att Anonym 19.11 inte gillar tunnbrödsklämma med surströmming heller?
    Men ääärligt talat; du skämtar? Om korvmojsklassikern, alltså.

    Bitten, du får ta tillbaka det där med hela Sverige.

    SvaraRadera
  93. Det händer nån enstaka gång att jag går till korvkiosken och beställer en "falsk special".
    Försök klura ut vad det är ;-)

    SvaraRadera
  94. En "falsk special"? Tja, en utan korv, kanske? Min dotter brukar beställa vegetarisk tunnbrödsrulle. Med majonäsgurka.

    SvaraRadera
  95. Quorn-hamburgarna är jättegoda! Kan jag definitivt rekommendera om man inte vill ha kött. Handlar inte hem kött (fubbar ibland när jag äter borta).

    SvaraRadera
  96. Ha ha. Nej, jag skämtar bara delvis. Korv special åt jag faktiskt en hel del i min barndom. Fram tills jag blev vegetarian för sådär trettio år sen.
    Ibland på högstadiet traskade vi ner till korvkoisken på lunchrasten och beställde just "en special". Det mättade bättre än korv med bröd. När vi nån enstaka gång hade råd med såna extravaganser. Medskickade mackor hemifrån blev lite trist i längden. Vi hade inga fria skolluncher i min kommun. Kommunen stretade emot såna nymodigheter i det längsta. "Man betalar för sig" var devisen. Nyliberalerna på 90-talet skulle kunna ha min hemkommun som föredöme.

    SvaraRadera
  97. Systerdysters beskrivning av en Tunnbrödsrulle är klockren... :-) Och det är så gott!! Tillverkas faktiskt relativt ofta här hemma i mitt eget kök!!

    SvaraRadera
  98. Ulrika. Jag är faktiskt inte så förtjust i Quorn-burgare. De smakar nästan som kött nämligen och jag tål inte det längre. Däremot hade Dafgård några riktigt goda örtburgare för några år sen. Saligen i åminnelse.
    Falsk special är helt enkelt potatismos på korvbröd med valfritt tillbehör.

    SvaraRadera
  99. Man kan göra egna varianter - skivad kokt potatis, varm eller kall, med kyckling eller tonfisk, och så sallad och majonnäs.

    SvaraRadera
  100. Jag som trodde tunnbrödsrullen skulle innehålla lite smör, kokt mandelpotatis, lök och surströmming...? Var kan jag ha fått det ifrån?

    SvaraRadera
  101. Bitten. Tack för det. Jag ser nu att du har rätt. När jag först googlade fick jag upp recept på tunnbrödsrullar med lax och rostbiff.
    Nu har jag googlat om och hittade bl.a en (he he) ilsken norrlänning som visste att berätta att man inte kan få riktiga tunnbrödsrullar i Stockholm.
    Snabbmatskulturen är tydligen en helt okänd värld för mig.
    Såg att det finns nåt som heter parisare. Falukorv i hamburgerbröd!!

    SvaraRadera
  102. McDonald´s gröna burgare McBean är ganska god om man toppar med extra McFeast-sås.

    Vilken rar liten blogg du har, Maja. Kroggäster som byter recept från olika landsändar.

    SvaraRadera
  103. Parisare är jättegott om den är god.

    SvaraRadera
  104. jomenvisst, så serveras en tunnbrörulle. Men mjukt tunnbröd.... här kallas det för klådda. Tänk nyfångad abborre som man slänger direk i röken. Kokt färskpotatis, denna abborre och lite gräddfil. Oooooo jag längtar till sommaren. Mumsigt med nästan allt på förutom surströmming. Ja, jag är en äkta norrbottning men jag tycker inte om surströmming men palt mmmmmmmmmm.

    Äckligaste jag smakat var när vi bodde i småland. Grädde och lingonsylt till inlagd sill, urk, eller kroppkakor på julbordet.

    Föredrar Max framför McDonalds. McDonalds är så torra att man kan bryta bitar av hamburgaren utan att bli kletig. Sen vet ingen hur länge de legat på varmhållning. Min syster från Amerika äter aldrig på McDonalds i Sverige, smakar inte likadant och jag håller med. McDonalds kan man äta i Amerika men inte i Sverige.

    Men, nu fick jag hjärnsläpp, de som grillar sina hamburgare, klart godast.

    SvaraRadera
  105. 19:11...

    Parisare?? Det är ju stekt limpmacka med hamburgare, stekt helst o-vänt (solsidan upp alltså) ägg och rå lök... Vaddå falukorv??? :-)

    SvaraRadera
  106. OMG OMG OMG havsaborre i folie med smör på grillen... färskpotatis... (eller nypotatis vilket man nu säger)

    SvaraRadera
  107. Jag har dristat mig till att skriva på en blogg där jag är portad. Verkar inte som om jag blir publicerad efter att ha synats i kanterna ;-( Ville bara erkänna, att jag springer runt på olika bloggar som vanligt...

    SvaraRadera
  108. Jag har förresten aldrig satt så mycket som en lilltå i Norrland ens, men jag älskar surströmming! :-)

    SvaraRadera
  109. Anonym 19:11, Det klart, om man inte vill ha köttsmaken så är det inte ngt alternativ. Har inte testat så mycket, tänkte försöka mig på morotsbiffar. Tycker det låter gott.

    SvaraRadera
  110. Apropå Norrland så finns det ju renklämma också.
    Vet inte om det räknas som tunnbrödrulle.

    OK, en pytteliten kommentar bara: jo, det var omsorg om mina föräldrar som gjorde att jag tyckte de styckena mycket gärna kunde tas bort. Det var inte det att jag var ute efter att bråka. Nej, det är inte enormt jättejätteviktigt, eftersom det inte får några konsekvenser, och jag kommer inte att tjata mer om detta mer än att jag inskärper att det inte bygger på någon intervju med mig.
    Nej, jag tycker dealen att jag ska ta bort allt om Monica Antonsson och hon allt om mig är destruktiv (förresten står det en del positivt om henne här också, hon hittade bland annat min farmorsmor åt mig och vi hade en trevlig lunch. Det kvarstår, det var både trevligt och roligt. Men man måste kunna kritisera varandra, och att "gå vidare" kan inte vara att radera hela klabbet. För övrigt: innan "Kramlunds" bild av Myggor och tigrar accepteras rakt av (jag tror den bygger på artikeln Moraliskt haveri och på Linda Skugges artikel), så kan det vara en poäng med att glutta i själva boken. Vilket förstås inte är någon plikt, bara man har i åtanke att boken är något annat.

    Das war das das, som tyskarna säger. Pyttekort blev det inte men ändå.

    Nu ska jag fånga in mina katter - de har verkligen fått smak för utomhuset, och jag kan inte neka dem nöjet (men egentligen är de lite för små ännu för att få vara ute på egen hand).

    SvaraRadera
  111. Maja

    Kl. 22:53, igår, härovan, var det någon som utgav sig för att vara jag. Jag har inte läst igenom kommentarerna än, så jag vet inte om du genomskådat den oss förärande parten.

    Kolla gärna min senaste artikel om digital urkundsförfalskning.

    SvaraRadera
  112. Håller med Bitten, Parisare med falukorv? Näää! Limpmacka eller formfranska som gulan skall rinna ut på.

    SvaraRadera
  113. Al Capone hade syfilis också. Dog av det, tror jag.
    Tristan: jag vet att 22.53 inte var du, det märks ju. Har inte slängt ner kommentaren i Hades än, kanske låter den stå?

    SvaraRadera
  114. Jaha, för mig är en parisare hamburgerbröd med korv och ketchup och senap på.

    Där ser man.

    Franskbröd med stekt ägg är fattiga riddare för mig

    SvaraRadera
  115. Tunnbröd med mandelpotatis, surströmming, gul lök, tomat och creme fraiche... Gott!

    SvaraRadera
  116. Wiki (om detta är tillförlitligt) skiljer på Parisare och Parisersmörgås. Då ska Parisare vara falukorv med hamburgerbröd etc och Parisersmörgås är bröd köttfärs med div attiraljer bla äggula.
    Hela min värld tippade precis på ända

    SvaraRadera
  117. Ja, parisare är absolut som en vanlig hamburgare med bröd fast med en korvskiva istället. Fattiga riddare däremot är väl franskbröd doppat i ägg och stekt i socker och kanel?

    SvaraRadera
  118. Tunnbröd md skivad mandelpotatis, massor av surströmming, finhackad lök och så smör som smälter över det. Huvvaligen va gott!
    Mjölk eller sockerdricka till.

    Grillad hamburgare ska det vara när man äter hamburgare, har turen att bo i en stad där man kan äta världens godaste hamburgare. :)

    SvaraRadera
  119. Parisare, finns att köpa i korv-mojjen. Finns även att köpa i 4 eller 6 pack på konsum. Super bra att ta med när man ska ut i skog och mark. Ungarna älskar det med lite dressing på och naturligtvis, hamburgerbröd.

    Renklämma är gjort på klådda/mjukt tunnbröd som du breder smör/messmör på och lägger i en skiva renkött.

    I en klämma eller rulle kan man stoppa allt som man vill. Perfekt picnick mat. Mums, nu rinner det nerför hakan, dax att hämta papper....

    SvaraRadera
  120. Ulrika: ja egentligen är det ingen som vet vad den andra pratar om, men huvudsaken man inte slåss. :)

    Franska riddare tror jag att jag använder fel, men det är många som säger det här uppe.

    Det är som småplättar, plättar och pannkaka. Det är ju också olika.

    SvaraRadera
  121. Parisare är inte falukorv. De är betydligt större i diameter och mer kompakt än falukorv..

    SvaraRadera
  122. Tristan. Jag tror inte det fanns en enda människa här som trodde det. I så fall måste man allt ha halkat in här för första gången någonsin. Jag tyckte faktiskt att det var lite kul just för att den var så uppenbar. En skämtare utan onda avsikter till skillnad från en del andra.

    SvaraRadera
  123. Messmör och renkött och messmör och surströmming... man bara gapar...

    jag har bestämt mig att jag ska prova messmör och surströmming, men bara lite och först nästa år, jag måste förbereda mig mentalt först...

    är det här messmörandet en mer söderut-sak än norrut-sak? Eller är det jämna plågor?

    SvaraRadera
  124. Öhhö. Och jag som alltid har trott att parisare var pannbiff med lök på bröd. Herre gud det finns tydligen en hel värld där ute.

    SvaraRadera
  125. Jag har ännu inte kunnat förlika mig med att de här i Göteborg kallar mums-mums för munk. Munk är det som på engelska kallas för doughnut...

    SvaraRadera
  126. en mums-mums är int det en sån där vit massa av vad det nu är, doppad i choklad med ett lite kex inunder?

    En munk är en sån tjock liten badring med ett hål i. Finns i många varianter.

    SvaraRadera
  127. Messmör och mese är väl inte samma sak? Mese är ju jättegott!

    SvaraRadera
  128. Och, vad jag har förstått en jämtländsk-ångermanländsk specialite. (Kanske Härjedalen också.) Mesen, alltså.

    SvaraRadera
  129. Messmör, är inte det norrut? *duckar för eventuella tomater*

    SvaraRadera
  130. Kanske mittendelen av Sverige då?

    Mese är ju detsamma som ryggsäck, det kan man ju inte äta!

    SvaraRadera
  131. Charlotte, Franska riddare? Är det inte Fattiga? Fast, det klart... kan ju vara fattiga franska riddare... :)

    SvaraRadera
  132. Fjällbrynt messmör, jo de finns i norr oxå.

    Kul IAMB, du är orange =) Mese är väl en typ av mjölkprodukt som man använder i messmör.

    SvaraRadera
  133. Ah jag menar nog Fattiga ja.. fast jag personligen är hellre riddare.. :)

    SvaraRadera
  134. jag är hellre fransk måste jag väl ändå säga om det ska bli rätt...

    SvaraRadera
  135. En Gordon Ramsay och ett glas vin för mig, tack!

    SvaraRadera
  136. Charlotte! :
    "Charlotte.R. sa...
    Messmör och renkött och messmör och surströmming... man bara gapar...

    jag har bestämt mig att jag ska prova messmör och surströmming, men bara lite och först nästa år, jag måste förbereda mig mentalt först...

    är det här messmörandet en mer söderut-sak än norrut-sak? Eller är det jämna plågor?"

    Nu börjar vi snacka om riktiga smakupplevelser!!

    Jag trodde man lämnat katt a stroferna och hamnat i fisk recept.

    Du bidrar verkligen med en del saker som får mig att ta stora kliv till kylskåpet och börja leta.

    Hm.

    Tror nog jag går och lägger mig i stället.

    Tar en juice och promenad till jobbet i morgon.

    leroy

    SvaraRadera
  137. Måste vara ett givande ämne ikväll. Bara oranga pluppar förutom Vasaplatsen och h*n som skjuter från höften.

    Nu du Medborgare X kan du inte klagar, hehehe=)

    SvaraRadera
  138. Meze är gott!
    Messmör är -jiäsch- ogott.
    Fattiga riddare var evigheter sedan jag åt. Måste laga det till kidsen nån dag, tror aldrig de fått pröva. Går och lägger mig nu. Nu är jag iaf publicerad hos MA och tillhutad. Ordningen är återställd!

    SvaraRadera
  139. App, app, app. "Keep Your Eye On The Sparrow" hette Baretta-låten.
    Sammy Davis Jnr. gjorde den till en hit.

    “I'm black, one- eyed Jew, what other handicap do I need?", som han sade om sig själv.

    Håll ett öga på tjallarna. The Sparrow. The Stool Pigeon. Fåglarna.

    http://www.youtube.com/watch?v=mrz_qowIIbQ

    SvaraRadera
  140. Har bara smakat messmör en gång som liten, fick en lite ulkig upplevelse. Tror det är dags att göra ett nytt försök, man får inte vara långsint :)
    Surströmming har jag inte smakat, svårt att ta mig förbi odören.

    SvaraRadera
  141. Leroy: ja jag satt just och undrade om det var någon som tänkta på att äta på riktigt... man blir inspirerad. :)

    Fia Olsson: En GR och ett glas vitt till mig med! hahaha *grrr*

    SvaraRadera
  142. Förvirringen bland grytor och stekpannor verkar total... nu kom jag att tänka på Rårakor och Raggmunk igen.. hm.. :-) Äckligt vilket av namnen man än använder.. Att inte mat kan få heta vad den heter är ju konstigt.. :-) Som sill och strömming... samma jäkla fisk är det när den kliver upp ur havet..

    Min mormor stekte torrt vetebröd och strödde socker och kanel på, och kallade DET för Fattiga Riddare!! Hå-hå-ja-ja.. Gott var det i alla fall..

    SvaraRadera
  143. Oj! Nu börjar det blandas i levande ingredienser hihi

    SvaraRadera
  144. Bitten; rösti då, gillar du det?

    SvaraRadera
  145. Charlotte, jo mums-mums är en sån där gräddbulle fast i Göteborg kallar de det för munk.

    Fast för mig är munk en sån där badring som du säger...

    SvaraRadera
  146. Kid Creole & The Coconuts – Stool Pigeon (tjallaren)

    http://www.youtube.com/watch?v=ejw2iFn-M5Q

    SvaraRadera
  147. och den eviga frågan heter det plättar eller pannkakor? Jädran i min låda men de flesta kokböcker måste vara gjorda av sörlänningar =)

    Sov gott systerdyster!

    SvaraRadera
  148. Charlotte.. Nix.. inte rösti heller.. :-(
    Annars gillar jag nog det mesta i potatisväg.. nej, förresten.. jag gillar inte bakad potatis heller..

    Vasaplatsen.. Munk?? Göteborgare kan man inte begripa sig på.. :-)

    SvaraRadera
  149. Meze är nog gott (borde smaka det nån gång). Mese ÄR gott! Och det kan ätas som det är. Kallas även getmese. Finns då och då i välsorterade ostaffärer, samt på julmarknader.
    Och hemlagad finns också, antar jag. Gulbrun till färgen, lite grynigare än det fjällbrynta i plastasken.

    Förresten, Systerdyster, vad är det du har hotat med, som MA påstod? Låter inte riktigt likt dig, tycker jag. Var det att tipsa förlag om något?? Fast du har kanske gått och lagt dig nu. Ska jag också göra snart.

    SvaraRadera
  150. Ja i Börje Salming heter det plättar de som är runda och steks i stekpanna och pannkaka gör man i ugn.

    SvaraRadera
  151. Plättar är små... Pannkakor har "stekpannestorlek"..

    SvaraRadera
  152. Det heter väl ugnspannkaka det??

    SvaraRadera
  153. Tjockpannkakan gör man i ugnen

    SvaraRadera
  154. Har Systerdyster hotat med något??? Näe, det tror jag inte på

    SvaraRadera
  155. ...ja, eller tjockpannkaka.. :-) Och fläskpannkaka..

    SvaraRadera
  156. Gäsp... Usch vad jag hotar. Och hatar.
    Skrev nåt om förlag tidigare. Ja. Och blev åthutad av någon som skrev det här blogginlägget:

    http://monicaantonsson1.blogspot.com/2009/09/vad-sager-man.html

    Återigen. Det är skillnad på folk och folk.
    Gonatt igen.

    SvaraRadera
  157. Nej inte har systerdyster hotat med nåt. De är de vanliga överdrifterna, anonyma mobbargäng, inkvisitionsdomstol, KKK-metoder mot svarta och Nürnbergrättagångar, kriminella internetligor och ja gud vet inte vad.


    Blåbärspannkaka tycker en del om, men inte jag. Inte fläskpannkaka heller.

    SvaraRadera
  158. Systerdyster: håller med.

    Gonatt!

    SvaraRadera
  159. Plättar är tunna och pannkaka tjock, med eller utan fläsk. I alla fall i Börje Salming =) Fråga han så får ni veta.

    SvaraRadera
  160. Claes.

    Uppmärksam som vanligt:-)

    Bodde Själv ´Granne med Sammy och hans Svenska Fru i Zeohyr Cove i Tahoe i början på 80 talet." Då dom vistades där. (Många vakter blev det!)Kanske vakterna var kopplat till Frank S och det här med Nevada och maffian runt kasinoröreleserna. Vad vet jag?)

    Men kommer så klart att tänka på den nya serien Hollywodkändisar/Fruar.

    Vem gör vad ?



    Leroy

    SvaraRadera
  161. Skall vara Zephyr Cove. Inget annat.

    Vi gick på George Whittel High.

    Leroy

    SvaraRadera
  162. Hahaha jag såg svenska hollywoodfruar på weben i dag och jag kände mig grymt förvånad under precis hela programmet. Det är kuslig humor det där.

    SvaraRadera
  163. Då måste jag kolla den kusliga humorn... Såg att Fru Anka är med :) Undrar om hon är farmor...
    Men nu ska sussas
    Natt

    SvaraRadera
  164. Jag måste säga att jag gillar alla "de där utsträckta händerna"; det känns så äkta på något sätt.

    Jag kan i detta läge sträcka mig till att:

    1. inledningsvis få långfingret upp i luften
    2. fortsättningsvis pekfingret riktat åt rätt personer, och
    3. sedan avslutningsvis på en och samman hand särade pek- och långfinger riktade åt samma håll.

    4. Sammanfattningsvis: dylikt gestikulerande har jag fått lära mig betyder ungefär: "f*ck you to!"

    =))

    Ok, lite omoget, men ändå...

    SvaraRadera
  165. En smula grå och bräklig15 september 2009 kl. 23:58

    tripp, trapp, trippe trippe, tripp trapp.
    på den haaala iiisen.

    Detta var en liten sång.

    Gonatt.

    SvaraRadera
  166. Gud så kul med lite matlagning och trevlig konversation på Majas krog. Nu blir nog MA sur och butter, men det kan hon ha som inte vill ta tar bort det som står om Majas familjemedlemmar hos henne.

    Ingela

    SvaraRadera
  167. Haha jag tycker att Monica Antonsson ska ta bort alla inlägg om Liza Marklund och Mia Eriksson. :)

    SvaraRadera
  168. Ett rätt så desperat försök att få andra att inte prata om en anser jag. Att försöka strypa diskussioner är helt sjukt. En annan sak att få bort felaktiga och lögnaktiga uttalanden.

    Undrar vad som har hänt när det bränner under fötterna så där?
    Ja jesses, nu går jag och lägger mig också.

    SvaraRadera
  169. Gomorron! Nån här? Nu är inlägget + kommentarerna från 2/6 hos MA raderade. Allt annat om Maja sägs också vara raderat, fast...jag behövde inte scrolla så värst långt för att komma till inlägget, om Bonniers, jag länkade till igår. Ska ta ansvar för det jag skrivit här och se om det är något som borde hamna i Hades.

    SvaraRadera
  170. Men - VAD ska jag radera? Rubriceras det som förtal att tycka att en annan person är elak eller står för värderingar som jag inte sympatiserar med?
    Får nog hålla mig till katter och tunnbrödsrullar i framtiden. :-/

    SvaraRadera
  171. Systerdyster: KAN du radera? För mig verkar det som om den där papperskorgen bara kommer fram inom en viss tid från det att man skrivit kommentaren.

    SvaraRadera
  172. Systerdyster skall inte radera - det är Maja som uppmanats radera.

    SvaraRadera
  173. Anonym 08:39, samt Systerdyster: Ja, det var det som jag tänkt ta som nästa fråga - alltså, det är ju upp till var och en att radera sina kommentarer om man vill (och om det nu går rent tekniskt), MEN det är väl egentligen Maja som uppmanats att radera och som får ta ställning på det övergripande planet s a s??

    SvaraRadera
  174. Nu tycker jag faktiskt MA ska ha en eloge. Här är det någon som sträcker ut en hand och det ärligt. Inga bara krav utan även en motprestation, funkar åt båda hållen.

    Maja önskade ju att bara det som stod om hennes föräldrar skulle tas bort, vilket är gjort. Nä, jag lyfter på hatten för MA.

    Håller tummarna att detta håller i sig och att min kommentar inte tas bort bara för att det handlar om MA. Eller ska de bra kommentarerna också tas bort? Får väl skriva detta hos MA också =) Har man gjort något bra så ska man få veta det, inte bara det som är dåligt.

    SvaraRadera
  175. IAMB:
    Inlägg som du gjort som 'orange' kan du ta bort. De 'grå' kan man inget göra åt. Jo, Maja kan förstås radera allt i sin blogg. Kollade en kommentar som jag gjort i juni, härinne, och där finns en soptunna/Hades att kasta bort i.

    SvaraRadera
  176. Frågan är kanske om det strikt upphovsrättsligt verkligen ÄR upp till var och en att ta bort sina kommentarer? När jag nu tänker närmare på saken...

    SvaraRadera
  177. IAMB: vilka av dina kommentarer är fejk? Jag har undrat över några stycken, men det har varit rätt mycket på sistone.

    Ja, en eloge till Monica. Jag ska kila över dit själv. Hoppas att det framgår att jag tycker att Monica Antonsson är häftig - också.
    Mina föräldrar har inte med saken att göra, så det var inte mer än rätt.

    SvaraRadera
  178. Kommentarerna om mig får självklart stå kvar.

    Och Tristan gestikulerar och har sig. Hm.

    Leroy: har du bott granne med Sammy Davis j:r alltså?

    SvaraRadera
  179. Maja: nej, jag har inte märkt att någon IAMB-kommentar skulle vara fejk. Det vi diskuterade (hoppas jag inte missförstått nåt) var att ta bort kommentarer där MA, AHR m fl nämnts. (Oj, där nämnde jag dem igen!)

    Men som jag skrev kl 08:53 samt kl 10:07 idag har jag lite tveksamheter om det där med att vi som skrivit kommentarerna ska radera dem - det är väl snarare du som fåt ta ställning till det hela.

    Tycker också att det känns som ett friskt initiativ av Monica A!

    SvaraRadera
  180. Maja: Vore förresten intressant att veta vilka IAMB-kommentarer du undrat över... :-)

    Men jag förstår om du har annat att göra än att specificera detta.

    SvaraRadera
  181. Nej, inte mer än att i villervallan visste man inte vad man skulle tro!

    Jag får hänvisa till min kommentar 21.21. Där bekänner jag färg.

    SvaraRadera
  182. Att "gå vidare" handlar inte om att radera hela klabbet. Det är en konstig och destruktiv inställning till kritik och diskussion.

    SvaraRadera
  183. Har Maja börjat sväva på målet? Fredsfördraget gäller: Alla inlägg och kommentarer här där Monica nämns (positivt eller negativt) skall bort. Vit flagg!

    /Deputy Marshal Chris Madsen

    SvaraRadera
  184. Systerdyster

    Jaså "Orange kan kastas bort" hahaha
    (myckert bittert skratt)
    Om du visste vad jag kämpade för att bli orange. Alla som vill bli bortkastade räcker upp en hand?

    SvaraRadera
  185. Nämen, Caroline, upp med hakan. Du är ju jättefin som orange....hmmm....varför är du grå nu då? Cementgrå, oraderbar.

    Det verkar ganska barnsligt att radera vartenda ord som skrivits, såväl positiva som negativa.
    Mycket av det som skrivits handlar om princip, inte om person. Att jag tjatar och skriker åt mina söner vareviga morgon innebär inte att jag hatar dem, däremot avskyr jag deras sjusovarbeteende som bokstavligen får mig att gå upp i limningen några dagar/vecka.
    Hädanefter ska jag referera till NN i alla sammanhang där jag har åsikter om beteenden, positiva eller negativa. Att det blir lite krångligt för läsaren får man hacka i sig, liksom att personer med anlag för paranoia iallafall kommer tro att det handlar om just dem själva.

    SvaraRadera
  186. Så alla former av resonemang/diskussioner här kring värderingar/uttalanden av ex.MA, AHR,
    IC är alltså "hat"?
    Alla ska nu "tvätta" sina skitiga bloggar och tala om blommor och mat. Friskt initiativ?

    SvaraRadera
  187. Aldrig svävat på målet, Madsen. Alltid varit fullständigt tydlig.

    SvaraRadera
  188. Ja, det gick lite snabbt det där när jag skrev att det var ett friskt initiativ av Monica. Visst kan det kännas så, och kanske är det menat så också, men det blir ju onekligen vissa praktiska problem, och något som nästan liknar censur om man ska följa "direktiven" i framtiden... Alla vi som på något sätt jobbar med att söka och bevara publicerad information känner kanske också att det lite grann svär mot vad vi fått lära oss...

    Fast visst vore det på ett sätt härligt att kunna starta från noll och slänga allt gammalt groll i papperskorgen! (Även om det väl finns de som säger att det inte går att radera fullständigt på nätet, och dessutom har säkert en massa människor tagit egna kopior på saker och ting.)

    SvaraRadera
  189. Varför så negativa? Äntligen går det åt rätt håll. Däremot kanske inte allt som har med AHR och IC att göra skall tas bort. Det är ju något mellan dem och inte NN.

    Att det skrivs om alla dessa får man väl ta. Så länge man lämnar skitsnacket, skvallret och familjerna i fred.

    Man kan ju inte älska alla=)

    Men jag föredrar att "prata" om mat och blommor eller andra vardagliga saker. Böcker, författare och samhälle är också bra samtalsämnen. Även om det är kul att skvallra ibland =)

    SvaraRadera
  190. Se min kommentar 21.21, där jag reder ut det hela.

    Varför stryker MA det som skrivits om mig?! Det blir ju hur konstigt som helst.

    Jag tycker rent generellt att man ska vara lite sparsam med att ta bort inlägg, åtminstone om det handlar om något så drastiskt och omfattande. Oavsett vad det handlar om, så brukar det vara bättre att låta saker stå, och diskutera dem. Så går man vidare. Jag kan ta exemplet med Daddy: där böljade diskussionen fram och tillbaks. Många olika synpunkter och röster. Sammantaget blev det ett nyanserat samtal som utvecklades hela tiden.

    Nu är en blogg något slags halvoffentlighet, och i debatten händer det (även i media faktiskt) att saklig kritik blandas med en del glåpord. En del tar mer illa upp än andra.

    Marina, Kramas-Katarina med flera tog avstånd ifrån att någon blogg skrev om Monicas familj (jag har inte sett de skriverierna). Helt självklart blev Monica mycket upprörd över att någon ville ge igen mot henne på det sättet. Vem det än var, så vill jag passa på att kraftfullt ta avstånd från det.

    Heh, jag trodde att Monica skulle tänka: ja, shit, föräldrarna har ju inget med nåt att göra, jag tar bort det helt enkelt.

    Nå. Nu går vi vidare.

    SvaraRadera
  191. Funderare: jo, jag tycker också att det går åt rätt håll. Och det borde vara fullt möjligt att starta från noll. Börja om. Och se till att alltid vara saklig och nyanserad.
    Och prat om blommor, katter, mat, teckningar och böcker, lek med ord med mera, är aldrig fel.

    SvaraRadera
  192. "där jag reder ut det hela"... jag menar förstås ger min syn på det.

    SvaraRadera
  193. Maja Lundgren har aldrig begärt eller önskat
    att ALLT om henne ska raderas på någon blogg.
    Endast några få kommentarer gällande hennes
    föräldrar.

    Önskan om att aldrig bli nämnd = ifrågasatt kommer från MA, AHR, och IC.
    Enligt AHRs "utsträckta hand"

    Och flera tycker verkligen att det här är ett friskt initiativ!
    Det här är helt galet och om ni inte ser varför så är jag helt "paff".

    Va synd att Maja och flera med henne på den här bloggen tog tag i frågor som DOS,
    utpekade ondskefulla grupper, absoluta sanningar med mera.

    Det var verkligen jättedumt gjort av Maja.

    Mycket bättre om de hade fått hålla på helt ostört och ingen hade reagerat eller ifrågasatt.

    Mitt sista inlägg. I orubbligt cementgrå.
    Bye, bye folks.

    SvaraRadera