lördag 25 december 2010

Aha

Jag kom just på en sak. Kungen blir fingen kukon på fikonspråk.



Det kan ha varit svårt att tota ihop ett jultal. Ganska otacksamt när alla ändå bara tänker på det som INTE sägs i talet. Det kanske är folkets härskarteknik, att bara tänka på det som inte ens sägs mellan raderna.
Han kunde ha nämnt vissa förmodade supéer med kriminella element: gangsters är populärt. Gamla cash och Alltid fucka upp och allt vad böckerna heter.
Ank-Käthe håller iallafall på att genomdriva republik i Gaggböle.
Men det tar vi en annan gång.

49 kommentarer:

Marianne Johansson sa...

jag lyssnade oxå på Konungens Tal till det svenska folket på Juldagen!

Systerdyster sa...

Jamen det förklarar en hel del - fikonspråket. Meh, jag som trodde att Gaggböle redan var en republik. Det blir säkert bra med den saken, Ank-Käthe ordnar säkert allt till det bästa. Och jag får fortsätta att vara Gud, alltså? God fortsättning till alla i och utanför Gaggböle!

Marianne Johansson sa...

Gud eller God - what's the difference? - det ena ordet är svenskt - det andra är engelskt... (detta var bara en snabb association till systerdysters kommentar helt nyligen...)

Clam sa...
Den här kommentaren har tagits bort av skribenten.
Systerdyster sa...

Fel, Clam. Här är soundtracket:

http://www.youtube.com/watch?v=iY1PpnaGwMk&playnext=1&list=PL1E411E65A47AA4C3&index=54

Oooops! Jag gjorde en ":-)Roy".

Clam sa...
Den här kommentaren har tagits bort av skribenten.
valens sa...

Svårt (om inte omöjligt) att tänka på fikonspråk… ;)
Enklast är att… spendera .

God fortsättning!

Anonym sa...

Vackert och ändamålsenligt jultal från en kung till hans trogna undersåtar! Satt i givakt.

Edgard J Svantesson

maja lundgren sa...

Benny Hill. Just precis.
Jag tyckte att det var ett extra obehagligt och svulstigt tal, nog för att de brukar vara det (det ligger i sakens natur), men det kändes som en upptrappning, detta med Härskarkonst, Bernadottarna och Freden (nazismen borde inte vara möjlig att sopa under mattan kan en naiv person tänka).
Sen kom det här med neanderthalarna lite otippat.
Jag försökte ta det från den skämtsamma sidan bara. Men det är kväljande tycker jag.
Systerdyster: nä Gaggböle är en monarki har jag för mig, men Ank-Käthe jobbar för motsatsen.
Svantesson: tänk om du var ironisk, det skulle kännas som en frisk fläkt om du var det.

maja lundgren sa...

Valens: ah, tackar, den är riktigt bra och passar perfekt!

Anonym 19:11 sa...

Om Gaggböle blir en republik, tror du Tigerbossen kommer att släppas från finkan då?
Eller har han hittat på allt för många dumheter för att det ska hända kanske?

Systerdyster. Så du vill ha republik du... Jag anmäler mig frivilligt till att slita kronan av din hovgroda :p

Systerdyster sa...

Jamen, Hovgroda 1 är ju VALD. I ett allmänneligt val eller hur det nu var? Jag la iallafall min röst i valurnan! Han, denna dära HKH eller vad han nu kallas, är väl knappast folkvald och skulle stå sig tämligen beige om om det skulle finnas den allra minst lilla konkurrens. Är jag elak nu?

Clam sa...
Den här kommentaren har tagits bort av skribenten.
Clam sa...
Den här kommentaren har tagits bort av skribenten.
Clam sa...
Den här kommentaren har tagits bort av skribenten.
Tristan sa...

Maja, själv kan jag se sådana som "Svantesson" krypandes på alla fyra med ett stort plåster för an*s varpå är skrivet: "Kungl territorium".

Anonym sa...

Tristan; man kan inte skriva att någon kommer "krypandes". Det heter "någon kommer krypande" utan avslutande "s", -sshole!
I er republik skulle svenskundervisningen gå åt h-lvete. Bara det gör eho det vara månde till trofast rojalist!

Edgard J Svantesson

maja lundgren sa...

clam: ja det finns det. Men det blir mer bokstavligt om det handlar om kungligheterna. Men burfåglarna på Drottningholm, ja det kunde vara ett alternativ. Nej inte göra kladd först, varför det?
Svantesson: nåja. Det roligare med kungen är väl detta som är tjabo. Krocken mellan det officiella och extremt dubbelmoraliska och så det här lite stockholmska tjabosnacket.
Frankrike är en republik som jag inte vill idealisera på nåt sätt, men jag tror att språkundervisningen där fortfarande är ganska sträng, nästan lite franskklassicistisk.
Vad säger du nu, då?
Det kommer ett klargörande angående Gaggböle monarki senare.

Marianne Johansson sa...

kungens smeknamn! och namnet på årets nobelpristagare! det finns väl flera än en - vilken menar jag? - jo årets mottagare av nobels fredspris - ibland förekommer lustiga - mer eller mindre lustiga - samanträffanden...

Clam sa...
Den här kommentaren har tagits bort av skribenten.
IAMB sa...

Hörde inte jultalet. Men det lär ha innehållit en märklig förutsägelse om antalet människor på jorden år 2050...

valens sa...

Maja:
Nu kritiserar hela nationen Kungen…
Det sägs att hans majestät hade räknat fel på 10 miljarder.
Men ingen vet att han talade fikonspråket… Ingen utanför Gaggböles kungarike.
Som olydig varelse i Gaggböles kungariket kräver jag upprättelse!
Länge leve Kungen!

Anonym sa...

Instämmer; Länge leve Kungen!
Apropå felräkning på 10 miljarder: Lite svinn får man räkna med!

Ner med alla PK-inflammerade republikaner!

Edgard J Svantesson

IAMB sa...

men snälle Edgard, vilket stilbrott: visserligen är vi i Gaggböle, men ändå:

"Länge leve Konungen!" heter det väl i alla fall.

Finungen Kokon

Anonym sa...

IAMB; det var Valens jag instämde med och han skrev just så. Lite folkligt språkbruk är även ibland på sin plats. Beträffande sin plats tycks inte reinkarnerat 1789-patrask veta den, i sin lågsinnade hätska avund mot drottningens diamanthalsband...

Anonym 19:11 sa...

Jag har just tittat på TV-programmet om hur det var bakom kulisserna vid det kungliga bröllopet.
En sak borde alla kunna vara överens om, republikaner och monarkister. Det är att Kungen antagligen då och då har skänkt en tacksamhetens tanke till den riksdag som röstade fram den nuvarande tronföljden.
Detta trots att han var så benhårt emot den på den tiden. Carl-Philip och hans ormtjusande utvikningsflicka hade kanske inte slagit an samma strängar hos fölket som Prins Danne i dessa tider.

Länge leve Kronprinsessan och det kommande Drottningadömet.

valens sa...

OK boys, jag håller med er båda två! ;)
Länge leve Kungen!

Grynna sa...

Kungen och Benny Hill. Jag har just flabbat både gott och hjärtligt. Så träffande!

maja lundgren sa...

Grynna: ja visst är det lite träffande? *S*
Svantesson (?): "reinkarnerat 1789-patrask": mmm hmmm... Det finns vissa likheter mellan då och nu, men en skillnad är att ett slags "efter oss syndafloden"-attityd och jättedekadens är mer spritt idag...
Anonym 19.11: hellre det, och helt osannolikt är det kanske inte att Viktoria skulle genomföra en del reformer.

Anonym sa...

Apropå det här " Viktoria skulle genomföra en del reformer " och lite lag och traditioner och fri tanke.

Har kungafamiljen själv rätt och möjlighet att tacka för den tid som har varit och abdikera och avsäga sig sina titlar?
Vad skulle hända om alla tre syskonen Bernadotte kom fram till och enades om att det nu fick var slut på det här med kungahus och tronarvingar och annat?
Grynna

Clam sa...
Den här kommentaren har tagits bort av skribenten.
maja lundgren sa...

Grynna: precis vad jag funderat på också.
Nu tror jag att Viktoria inte kan ändra på grundlagen, och att monarkin är grundlagsstadgad. Men annars - vad flott det skulle vara om hon höll ett storstilat tal om hur unket och förlegat det är med monarki, placerade pengarna på något vettigt sätt, föräldrarna på ett 55 + boende och tvingade sin playboybrorsa ta ett jobb (försvinner inte alla golddiggers då, eller är de beredda på nöd och lust)?
Det kan man nog inte hoppas på men lite bättre skulle det nog bli med Viktoria och Daniel som kung och drottning.

maja lundgren sa...

Clam: grejt, jag kollar!

Anonym sa...

Liksom 1789 ett antal hatiska purborgerliga advokater, tidningshuliganer och skrifvare af pamfletter (jmf dagens bloggbakgård) som öste ur sig sin Eparefvolutionera Afvund mot den av blodet rätte Konungen och Dronningen Marie Antoinette för den s k diamanthalsband"skandalen" , huserar här ett antal obildade, ahistoriska PK-dreglare vars högsta önskan är att framstå som enda rätta och radikalfeministiska uttolkare av "Sverige i tiden".
Sabre les canailles!

Upprörd Edgard J Svantesson

maja lundgren sa...

clam: haha... Benny Hill är riktigt rolig fortfarande. Jag tycker särskilt mycket om när han lyssnar på speakerrösten och gör olika miner.

Svantesson: jag är inte riktigt säker på om du skämtar eller menar allvar här... Kan du lägga ut texten lite om vad du menar är ahistoriskt?

Anonym sa...

Redan på sin tid var fältmarskalk Jean Baptistes utseende - brun hy, skarpa ögon, svart hår - offer för franska "bönder"-motståndares rasistiska utgjutelser. Att en ättling kallades "Tjabo" på bondsk kåkromani (rätt skall vara chave)är nog bara petrifierade adelsynglingars ahistoriska trams.

Gud bevare Konungen och fäderneslandet!

Edgard J Svantesson

maja lundgren sa...

Jaså är det det du menar - att "tjabo" skulle ha uppkommit som ett rasistiskt tillmäle inom adeln? Nämen dra på trisser. Jag tror mer på clams utredning:

"Tjabo lär, som så mycket i den gamla stockholmskan, komma från romani, och där betyda pojke. Så användes ordet också, såvitt jag minns, ännu på 1960-talet; man kunde tjabo istället för killen till någon man inte visste namnet på. Exempel: "Va e´re me´re tjabo! Har´u käkat blängsylta me´tittsås?" (Om man besvärades av att vederbörande gosse stirrade, alltså)"

Anonym sa...

Nu har du blivit än mer republikanskt underklassförvirrad. Att överklass/adelsynglingar kallade vår dåvarande unge kronprins bondromaniepitetet "tjabo" kan misstänkas ha något att göra med vad de fått i sig av sina föregående svenska klassgenerationers, från Frankrikes gamla skvallernobless´ uppsnappade, förtal om Jean Baptiste´s eventuella härstamning.
Nog om det, Jean Baptiste var en duglig regent och före det en förstklassig militär överbefälhavare. En av mina förfäder, senare tyvärr halshuggen av ondsint svenskt rättsväsende, var med honom vid slaget vid Leipzigs portar.
Gud bevare Konungen och Fäderneslandet!

Edgard J Svantesson

Anonym 19:11 sa...

Edgar. Vad blev den gamle filuren halshuggen för? Jag menar vad sa de ondsinta att han blev halshuggen för?

Gud bevare Kronprinsessan och vårt Moderland.

Clam sa...
Den här kommentaren har tagits bort av skribenten.
maja lundgren sa...

Svantesson: aha, ja här medger jag utan förbehåll att jag inte hade en aning om att tjabo var ett skällsord med rasistiska undertoner, eller att det uppstått inom adeln. Jag trodde att tjabo snarast var ett smeknamn. Ser man på.
Har du en förfader som blivit halshuggen? Tungt, Svantesson. Tungt.

maja lundgren sa...

clam: ja, tjej och tjabo, det hade ju kunnat passa.
Hur som helst, skällsord eller inte så... inom den här överklassdekadensen med flickor till punchen verkar inte andra överklasspersoner ha haft så mycket emot att frottera sig med tjabon?

Anonym sa...

19:11;
Åh, det var väl mera för en petitess som min anfader tappade huvudet. Han hade i alla fall en realistisk uppfattning om verkligheten och sin egen betydelse in i det sista. Avrättningsdagen 1845 väntade han i en källarcell med galler just ovan marknivå. Mängder av nyfikna stömmade förbi mot stupstocksplatsen. En upphetsad bondkärring snubblade och tappade sin träsko som föll ner genom gallret. Min anfader tog upp den, sträckte ut den och sa:
- Ta det lugnt, mor lilla. Det blir ändå ingenting av förrän jag kommer!

För övrigt heter det "chave" på korrekt romani. Och Jean Baptiste var i Frankrike av och till ifrågasatt att avundsmän och fiender, man kommenterade bl a hans utseende (hyn, håret, den prominenta näsan) och ville påstå att han hade delvis nordafrikanskt/arabiskt ursprung om inte än "värre".
Slut på gamla historier.

Edgard J Svantesson

Clam sa...
Den här kommentaren har tagits bort av skribenten.
maja lundgren sa...

Svantesson: Aha. Ja, i Frankrike såg den gamla adeln ofta "uppkomlingarna" som kommit fram efter revolutionen, bland annat med Napoleon, över axeln. Att rasistiska tillmälen ingick där är givet. Jag har bara lite svårt att sätta det i samband med "tjabo", men du har säkert rätt (jag har faktiskt hört att bernadottarna inte anses riktigt fina inom adeln, bland dem som anser sig ha bättre anor).
Men vad var det för petitess din förfader blev av med huvudet för?

Marianne Johansson sa...

- tilltalsordet 'du' är oxå för 'vulgärt' - tydligen - rexed införde ju 'du-reformen' redan på 1960-talet - har det Höga Konungahuset ej 'hängt med'? - ej hängt med i Utvecklingen!? - ja - det finns ju lite olika sorter av utveckling här i världen - det går väl inte att jämföra 'det ena' - den ena sorten - med 'det andra' - den andra sorten - eller?- för övrigt så tycker jag att victoria och daniel ska slänga titlarna med hela det svenska folket - hade inte dä vatt nått?!

Clam sa...
Den här kommentaren har tagits bort av skribenten.
maja lundgren sa...

Jag ska inte pressa Svantesson på petitessen... bäst att hörsamma ordspråket: "man ska inte pressa Svantesson på petitessen och Bengtsson på bagatellen".

Marianne Johansson sa...

edgar j svantesson 28 dec 22:09: - ..."ingenting av"...- vad menas/menades? // maja kl 22:27: - det du skrev inom parentes tycks - vad jag kan förstå - stämma: Drottningahuset i UK! - d e n adeln! - Närvaro av Någon har - vid flera tillfällen - saknats - i Konungariket Sverige...