fredag 13 mars 2020

Dagens citat

Älska och gör vad du vill. 
                  Augustinus

10 kommentarer:

Verutschkow sa...

Love the one You're with är väl också bra. Samt en låt med smart
text ...

Jag är musiknörd för det mesta.

maja lundgren sa...

Ja ett pragmatiskt relationsråd som handlar om eros. Augustinus talar om agape, det kan man vara hyfsat förvissad om :-)

Verutschkow sa...

Slå mig i huvudet med latin bara ! Nihil humanum börjar
f ö ett ordspråk som användes i några ungdomsböcker som
jag tog del av under uppväxttiden.

https://www.expressen.se/kultur/tvillingdeckarna-glomdes-bort/

"Intet mänskligt bör vara mig främmande" påstod i alla
fall den intellektuella kusinen i böckerna så där bara
rakt ut i luften titt som tätt. På latin då. Du kan väl
översätta hela meningen ...

Jag har nog sagt att min bildning allt som oftast ligger
på någon sorts KalleAnkanivå ...

maja lundgren sa...

ajsi ojsi, förlåt. Det där såg ju jävligt snobbigt ut.
Det är grekiska, Eros är erotisk kärlek, Agape "att älska människor oförbehållsamt, eller kärlek till eller från Gud" https://sv.wikipedia.org/wiki/Agape
Det finns tydligen storge också.
Den som tycker att det viktigaste är att älska sina närmaste barn, föräldrar, vänner förespråkar storge, den som tycker att sex och romantik är det viktigaste förespråkar eros, och den som hävdar att samhällskärlek, oegennytta, viss religion, är viktigaste förespråkar agape.
Eros är den som oftast gör folk olyckliga, i klassisk romersk/grekisk mytologi.

"If you can't be with the one you love love the one you're with" är en fantastiskt praktisk syn på det hela, lite "det kan funka"-attityden. Det är inte eros utan mer pragmatism. Äsch, själsfrände? Vafaaan....

Verutschkow sa...

https://www.expressen.se/kultur/tvillingdeckarna-glomdes-bort/

"Morbror Sven gav mig varje jul ett hårt paket med tre böcker - min mest efterlängtade klapp. I en följd av år innehöll paketet alltid den senaste "Tvillingdetektiverna", långserien som skrevs av Ivar Ahlstedt och Sid Roland Rommerud under pseudonymen Sivar Ahlrud.
Det var juldagsläsningen som lade grunden för min yrkesbana som litteraturkritiker."

Säger alltså Nils Schwartz, Expressen ...

Verutschkow sa...

Ethos, patos och Logos tror jag mig i alla fall hört talas om.
Och talesättet "Redan de gamla grekerna" kan jag säkert få in
i en konversation om jag anstränger mig en smula ...

maja lundgren sa...

Jo. Och Artos Porthos och Aramis

maja lundgren sa...

Det är i princip bara ungdomar ute.
Men jag ska pallra mig till affären och köpa något gott att äta till presskonferensen i eftermiddag.

maja lundgren sa...

Apropå det. Är det nån som vet ifall det kan vara smart att dra på sig det där viruset nu (givet att man inte tillhör någon riskgrupp eller har nära kontakt med riskgrupper), för att bli immun, inte minst vara immun i höst när viruset antas komma tillbaka?
Under förutsättning att man då är beredd på att sätta sig i karantän vid minsta lilla symptom.
Och under förutsättning att man för tillfället är ledig. Som jag är. Jag skulle kunna bli sjuk nu utan att det ställde till med så mycket, ja långtråkigt skulle det förstås vara men inget mer.
Och för att tänka sig något riktigt läskigt: om viruset muterar och blir mer allmänfarligt, är den som haft den mindre farliga varianten immun även emot det muterade?
Man ska inte håla på och experimentera givetvis utan följa Folkhälsomyndighetens råd, jag tankeexperimenterar bara.

maja lundgren sa...

Stoppa alla djurmarknader globalt!
MVH.