onsdag 4 mars 2020

Den felande planeten

Pappa hade inte så bra minne de sista åren och hörseln var det lite si och så med. Han brukade alltid fråga mig om jag hade någon ny bok på gång. När jag svarade att jadå, det hade jag, frågade han efter titeln.
-Den skenande planeten.
-Den felande planeten, var det ja. Det minns jag ju. Vilken planet är det som saknas?
-Nej, den skenande planeten.
-Den felande planeten, nickade pappa.
- Skenande.
- Skenande? Vilken planet är det som skenar?
-Det är jorden.

Våren innan han dog, jag tror det var den sista gången han frågade efter titeln, förekom han svaret med en gissning.
-Hemlängtan?
 Kanske mindes han att romanen handlar om en utomjording, och kanske var det "ET" som föresvävade honom. Det vet jag ju inte. Vet bara att jag tyckte att det var ganska fantastiskt att han hux flux föreslog Hemlängtan som titel.

Men sen blev det en väldigt varm sommar.
Det var sommaren 2018 med de vilda bränderna.
Pappa blev mycket sämre, och jag hann aldrig visa honom den färdiga boken.
Om han hade hållit ut några veckor till, så hade den hunnit komma från tryckeriet.
Den felande planeten.

Inga kommentarer: