onsdag 11 mars 2020

Kontrollfreaksamhälle eller laissez-faire?

Vad händer efter panikåtgärderna? Efter det att man har pressat fram "handlingskraft"?
Det kommer att dyka upp virus som är mycket farligare, smittsammare och dödligare än corona i framtiden och det kommer inte vara möjligt att stänga gränser, förbjuda stora folksamlingar och tillfälligt slopa karensdagen varje gång.
Vilken typ av generalrepetition år det här egentligen?
Hur kommer samhällskostnaderna för de här drastiska åtgärderna att betalas?

Nej jag är ingen virolog, men jag tycker att det här är helgalet.
Nu vill jag se långsiktig planering inför ekorrinfluensan och känguruinfluensan.

Klart slut för tillfället.




24 kommentarer:

maja lundgren sa...

Borgerliga opinionsbildare har legat i för att få regeringen att "visa handlingskraft" (Mats Knutson, Peter Wolodarski) men hur mycket är uppriktigt menat och hur mycket ett sätt att utnyttja rädsla för att knipa partipolitiska poäng?

DGTT sa...

Det måste vara uppriktigt. Jag tror vi står vid randen av en katastrof vars omfattning vi aldrig tidigare sett. Det är allvar nu. Vad annars kan förklara att borgerliga partier går med på slopad karensdag?

maja lundgren sa...

Till exempel: rekommendera personer över 70, 75 med nedsatt hälsa (hjärtfel, diabetes mm) att de håller sig hemmavid ett tag.
Och så utöka antalet vårdplatser och respiratorer så snabbt som möjligt.
Det hade kunnat vara nåt.
Men allt det här verkar - bland annat - gå ut på att man inte ska behöva bygga ut vården. Varken med snabba akuta insatser eller mer långsiktigt, inför kommande epidemier och pandemier.

Alltså det finns ju virus och andra sjukdomar som dödar barn och unga så de faller som käglor. Man måste förbereda sig för en sådan situation. Andra mer aggressiva virus eller bakterier.
Till exempel om antibiotikaresistens blir ett allmänt problem.
Det här säger jag inte av bristande respekt för de gamla och sjuka.

maja lundgren sa...

Tillfälligt slopad karensdag.
Alltså man får ju se, men jag tror ju faktiskt inte riktigt att det handlar om den typen av katastrof. Hoppas i alla fall att jag har rätt.

Jo det kan vara uppriktig rädsla. Fast jag undrar. Jag har visserligen ingen hög tanke om de borgerliga partierna. Kommer Alliansen att vilja satsa på fler vårdplatser och respiratorer? Bättre villkor inom vård och omsorg? På sikt menar jag. Det här är inte den sista influensan.
Apropå slopad karensdag, ja tills vidare i stockholmsregionen, i så fall.
Eller permanent överallt, för all del.



Mariannesson sa...

Det är gamla som redan har en sjukdom som råkar illa ut. För deras skull måste man givetvis hejda smittspridningen så mycket det bara går.
Men håller med om att slopad karensdag kunde begränsas till områden med mycket smitta tills vidare. Nog känns det hela ganska hysteriskt.

maja lundgren sa...

I Sverige kan man nog inte tala om områden med mycket smitta ännu, det är väl 207 som konstaterats smittade i Stockholm, men givetvis kan det röra sig om många fler.
Att förbjuda stora folksamlingar i det läget? Det är väl ett slags inskränkning i mötesfriheten, och det ska väl bara tas till i yttersta, yttersta nödfall?

Anonym sa...

Ett effektivt sätt att flytta bort fokus från flyktingkrisen ialf...
Är inte lagd åt konspirationsteorier men....
Z

maja lundgren sa...

En bieffekt är det onekligen, men jag tror inte att det är avsiktligt.
Man får väl lita på att Folkhälsomyndigheten lyssnar på virologerna, så att de inte låtit sig påverkas av trycket från opinionsbildare. Eller rädslan i sig. Men det är rätt förvirrande när den här talespersonen som blivit så hatad på nätet, minns inte hans namn nu, ena dagen säger att folk är för dåliga på att hantera risker, praktiskt eller psykologiskt, och den andra förbjuder stora sammankomster. Dessutom känns det ologiskt att inte stänga tunnelbanorna, det är väl större daglig risk att smittas där än under enstaka större evenemang.

maja lundgren sa...

Det jag tänker på nu är det långsiktiga. Jag var dum nog att läsa den här Mats Knutson, han är väldigt vinklad. SvT har ju inte någon uttalad partipolitisk linje som de stora tidningarna har, så risken är att han uppfattas som en neutral expert och inte en opinionsbildare. Han skrev i alla fall om förslaget att satsa mycket på korttidsarbeten, det vill säga prekariat som går ut över alla - anställda, patienter/brukare, anhöriga, och i förlängningen hela samhället.
Så, det är det långsiktiga jag oroar mig mest för.

Anonym sa...

Det gör säkert Trump också.
(Sorry dåligt tajmad ironi)...

maja lundgren sa...

"Så styrs Sverige om Löfven smittas av corona" (SvT). Tja, det styrs väl på samma sätt som när vilken statsminister som helst smittas av influensan?
Det verkar inte ha sjunkit in att det för de allra flesta inte är värre än en flunsa.
Medelåldern för dödsfall är såvitt jag förstår 80 år i Italien. Astmatiker kan få problem med sjukdomen också, de är i riskgruppen.
Så vad håller de på med? Vad är poängen med att piska upp rädsla?

maja lundgren sa...

det gäller att pressa fram så mycket undergångskänsla som möjligt uppenbarligen.

maja lundgren sa...

Norska kungaparet har varit på resa tillJordanien. Det visar sig så att man funnit ETT fall av cornasmitta i Jordanien. Därför sätts kungaparet i karantän vid hemkomsten till Norige. Svensk Damtidning konstaterar: kungaparet ångrar nog att de reste till Jordanien.
En norsk tvångsneuros.
Nu ligger aktörer inom media, kanske främst SvT. på för att få Folkhälsomyndigheten att stänga skolorna. Vilket vore en idiotisk åtgärd av en massa skäl jag inte orkar rabbla upp.

maja lundgren sa...

Inom sci fi, thrillers, dystopier, är några vanliga tankefigurer: slöa/korrupta myndigheter som tystar ner allvarliga hot - inkompetenta vetenskapsmän - onda vetenskapsmän som tar fram virus i biologisk krigföring - naturens hämnd (det var det senaste jag syftade på med bilden av en fladdermus, nu jävlar tar jag er).
Tänkbart att jag har en för positiv syn på naturvetenskapen - gillade t.ex inte det sätt som Roy Andersson lanserade idén att det var Pentagon som fabricerat aids.
I det här fallet - min högst amatörmässiga uppfattning är att corona framställs som farligt i klass med corona, är det virologerna som hävdar det?
Hursom hävdas det att myriader okända virus står beredda att sätta tänderna i mänskligheten, så...
Nej, nu har jag snackat av mig om det senaste. De jobbar med att ta fram ett vaccin, och nu är det bara att avvakta.

maja lundgren sa...

Ha! Det verkar faktiskt inte som om läkarvetenskapen vet mer än de flesta. Överläkare blir tvungna att googla runt, skaffa egen info, källorna motsäger varandra, ingen vet något osv.
Det stärker mig någon mån i tron på att jag inte bör avfärda mitt eget omdöme direkt.
https://www.svd.se/lakaren-laser-meddelandet-hemma-vart-forsta-coronafall-pa-avdelningen

maja lundgren sa...

Militära styrkor ska ställas upp vid den danska gränsen för att hindra folk från att komma in.
Om det var ett spritt och okontrollerat utbrott av ebola kunde det begripas.
Men nej, jag tar mig rätten att fortsätta tro att det handlar om masshysteri.

maja lundgren sa...

Vill påminna om att det finns mycket fascism i Italien, och sånt kan yttra sig i rop på en stark man och handlingskraft och stänga och förbjuda det ena och det andra, eller för den delen påståendet att corona är "värre än en bomb".
Värre än en bomb. Det finns mängder av orsaker till att man vill påstå en sån sak.

I Sverige tenderar de som piskar upp mest domedagsstämningar att vara samma kategori av män som skriver "stadsministern".
Säg mig hur du felstavar och jag ska säga dig vem du är: stadsministern är inte vilken felstavning som helst. Det vet alla som har den minsta lilla koll på virala inlägg på nätet.
Stadsminister är en felstavning som spritt sig epidemiskt i små men högljudda och indignerade kretsar.
Det brukar uppträda i anslutning till den sarkastiska neologismen "berikarna".

maja lundgren sa...

Det kallas ju bombasmer.
Det verkar mest vara män som sysslar med bombasmer i samband med corona, trots att det mest är kvinnor som sysslar med att ta hand om det gamla och svaga. Allt en paradox.

maja lundgren sa...

Funderar på om det kan finnas en koppling till "mancold". Att det är mest män som är så uppjagade.
Fast det finns ju lugna också.

maja lundgren sa...

Massor med besök från Microsofts kontor i Chicago till den här bloggen. Annars har den ju väldigt få besökare. Börjar känna mig lite... naiv? Det är väl ingen som försöker utnyttja mig för kommersiella syften?

maja lundgren sa...

Dom kanske ba stjäl mina grejer. Dom har hittat en originell blogg som knappt en kotte läser och som går bra att plundra.

maja lundgren sa...

Det HÄR är iallafall bland det vidrigaste jag läst. Konsumismens kändisapostlar.
https://www.svd.se/stjarnorna-far-betalt--for-att-locka-till-skuldsattning

Anonym sa...

Maja du ska nog ta bloggen med en klackspark... jag diggar den starkt det vet du sen gammalt men du får väl se den som för skojs skull bara, annars kommer du känna dig blåst. Microsoft kan nog göra lite vad som helst. En charmig tidstjuv eller kan du använda del i ditt "riktiga" skrivande.
Alla är deppiga och oroliga nu pga viruset. Hade själv sett fram mot en länge utlandsvistelse hälften jobb hälften semester, finansierat klappat och klart men det måste ställas in. Känns lite som de yttersta tiderna ibland.
Besöksstatistik, jo tjena. Det ska vara influencers, vettu.
Ta hand,
Ziggot

maja lundgren sa...

Jomän, den här diskussionen har ju återkommit med jämna mellanrum under bloggens elva år, det är nåt det där med det glada bjussandet som (ibland) kniper till i snåltarmen på mig.
Tråkigt att höra om resan. Jag är också deppig och orolig ibland men allra mest för de bieffekterna och de oöverskådliga konsekvenserna av det illbattiga viruset. Som jag fattat det vore det bästa långsam spridning inom den friska och jämförelsevis unga delen av befolkningen, typ under 50 eller 60 kanske, så att det uppstår en form av immunitet (fast jag vet inte ens om man vet att den som blivit smittad blir immun). Alltså att äldre och sjuka skyddas från smitta för sin egen skull givetvis och för att vården inte ska bli överbelastad.
Att försöka stoppa smittan helt verkar inte bara omöjligt utan kanske inte ens bra. En del tror att det kommer en ny våg i höst, då är det bra om en stor del av befolkningen är immun. Hur länge som helst kan inte gränser hållas stängda och resor stoppas, stora folkförsamlingar förbjudas osv, då kollapsar ekonomin. Tanken är väl att den långsamma smittspridningen nu ska funka som ett slags vaccin. Och framförallt undvika chockpåfrestningen på vården, som i Italien.
Jag hoppas att de tar fram ett vaccin snart. Sen känns det lite som om det kommer vara ett virus som en dag provocerar fram "WW3", snarare än religion eller olja typ, med tanke på de hårda tongångarna mellan länderna, väpnade styrkor vid vissa gränser och militärpolis som tömmer Irans gator. Virus som svepskäl eller virus som kraftig irrationell faktor.
Vilken jämmerdal!