fredag 13 mars 2020

Säg mig vad du hamstrar...

Toapappret slut i min matvaruaffär.
Det löser sig, sa kärringen som sket i badkaret.

Jag träffade en kvinna i affären, hon vände sig till mig och skakade på huvudet. Hon tänkte likadant som jag: det här är masshysteri. Fullt friska och relativt unga människor reagerar som om det handlade om böldpest.
Kvinnan berättade att hon sett en kvinna komma med en van och lassa in balar med toapapper.

Dödsångest kan man inte moralisera över. Men i nuläget misstror jag domedagsstämningen i medierna. Danmark planerar att sätta upp väpnade styrkor vid gränsen.
Alltihop är väldigt sorgligt. Och frågan är om det är så alldeles rationellt.


2 kommentarer:

maja lundgren sa...

DN:s Wolodarski verkar vilja införa ministerstyre i Sverige. Vad sjutton då för?

maja lundgren sa...

Det finns mer lindblomsgröna förklaringar till toapapperhamstrande än att det bara är egoism.
Gamla, sjuka, och personer som av andra skäl vill hålla sig i karantän för det allmänna bästas skull behöver hamstra toapapper. Viktigare än mat? Ja baske mig. Den som är sjuk tappar aptiten behöver inte äta så mycket, det viktigaste är att dricka vatten. Men toapapper är nördtorft