tisdag 24 mars 2020

Något jag vill klaga på

... är bristen på immuntester. Det kanske inte är möjligt att skaffa fram stora mängder kit i ett nafs, fullt begripligt. Man vill väl heller inte ha en anstormning av människor på vårdcentraler och läkarmottagningar som trängs för att kunna testa sig. Såsom det troligtvis skulle bli.
Men ändå.
I första hand är det vårdpersonal som borde kunna testa sig, vilket alla inte kan göra idag som jag fattat det.
Nog vore det bra dessutom, om alla som tror sig ha haft det, kunde få besked. Det finns insatser att göra för den som blivit immun.
Ta hand om eder och varandra.

15 kommentarer:

Verutschkow sa...

https://www.youtube.com/watch?v=e-R7zBoT9lI
RUPERT HINE immunity - 81 FULL ALBUM

Immunitet, ordet för dagen ...

maja lundgren sa...

Mmmm, hade glömt, spelades mycket i Eldorado meddelar Wikipedia. Tycker lite grann det påminner om hiten You're in the army now men det var väl inte han.
Ja, immunitet. Det skulle ju sitta som en smäck. Men det är inte ens säkert att man blir det. Utan sen när andra varvet kommer, då åker man väl på en riktig propp och dör.

maja lundgren sa...

"Närmare 76 procent av de som får eller har fått intensivvård tillhör en riskgrupp" - för att kunna förebygga osv skulle det vara rätt bra att få veta om det finns något speciellt för gruppen som inte tillhör riskgrupper - alltså något i stil med det jag skrev om att utsätta sin kropp för påfrestningar i samband med sport, typ åka skidor intensivt och sen inte återhämta sig utan dricka alkohol. De kunde ju skriva: "24 procent tillhör ingen känd riskgrupp". Men de kanske tillhör den typ av riskgrupp som man i viss mån kan påverka själv? Typ rökare.
Jag spånar, ja.

maja lundgren sa...

Tycker mycket om Tegnell.

maja lundgren sa...

50 - 59-åringar som kört för hårt i Alperna. Det tror jag det handlar om.

maja lundgren sa...

Sverige som jag vill ha det. Nertonad stil, inga krumbukter, lågmäld lugn och saklig, till och med kläderna är relaxade. Heja folkhälsomyndigheten.
Det man däremot ska undvika det är att läsa i sociala medier. Blir så jävla deppig av undergångsfrosseriet och mobbingen mot folk som har landställe och är så osolidariska att de inte stannar i stan osv.

maja lundgren sa...

Nu är det en fin kvinna som har svart kostym och vit knutblus, hon har en lugn och behaglig stämma utan affekterad intonation och sånt där som de brukar ha på radio, och hon är informativ och lugn.

maja lundgren sa...

Hon var nationell samordnare tror jag.
Å vad jag gillar Folkhälsoinstitutet.

Anonym sa...

Läste du i DN i lördags om kvinnan som för länge sedan hade
Tegnells jobb ?

maja lundgren sa...

Nej, har du en länk?

Anonym sa...

https://www.dn.se/nyheter/sverige/fore-detta-statsepidemiologen-vaccin-det-enda-som-kan-stoppa-smittan/
Läs innan de börjar ta betalt !

maja lundgren sa...

Å vad bra!

Verutschkow sa...

"Huset, där hon sedan ett halvsekel bor i en liten vindsvåning, är en gammal skolbyggnad som ligger inne på Klara kyrkogård i centrala Stockholm."

Fascinerande ...

maja lundgren sa...

Gillar.

maja lundgren sa...

Corona kommer att användas politiskt för att öka klyftorna.
Det har jag redan skrivit men jag hoppas intensivt att jag kommer att ha fel.
Glöm för övrigt inte hur mycket rasism det finns i Sverige, den finns, den existerar, och den är inte reserverad uteslutande för Sven banan som skriver om stadsministern och berikarna.