tisdag 31 mars 2020

Hunden Gewesen

Det enda jag vet om hunden Gewesen är att jag drömde om den häromnatten.
Hunden Gewesen var viktig. Jag minns inget av drömmen men jag har ett klotter. Det står Hunden Gewesen med en (för mig) ovanligt tydlig handstil. Sömnig och nyss ur drömmen framkravlad mindes jag att det handskrivna tenderar att vara mer svårläsligt än det maskinskrivna, så jag tvingade handen att bemästra sig. Det är stora ordentliga bokstäver. Sen somnade jag om.Det är lite sorgligt att jag glömt drömmen eftersom jag har för mig att Hunden Gewesen var snäll, och nästan osynlig (lite som en avlång såpbubbla i ett mörkt rum).
Gewesen betyder funnits på tyska och det skulle kunna tyda på att det handlar om min barndoms hund. Hund som funnits. Enklaste tolkningen. Fast jag tror inte att det var nåt självbiografiskt.Nej, Hunden Gewesen, som jag troligen aldrig kommer att möta igen, var viktig på ett annat sätt. Den spelade en viktig roll.
* * *
Det kan vara dags för bloggpaus snart, jag måste grubbla på framtiden. Speja, så att säga.





Inga kommentarer: