onsdag 18 mars 2020

Här var det lyxkryss




Lodrätt 1. Det sägs ju att även solen har sina fläckar. Men vad kallas solens själva gloria när den har blivit en giftig metafor via guilt by association?
Lodrätt 2. Här var det full rulle!
Vågrätt 1. Tyvärr inte bara för jyckar.
Vågrätt 2. En av flera saker man inte bör göra rakt ut i luften. Inte bara nu alltså utan aldrig.


Eftersom definitionerna är lite långa skriver jag dem i bildtexten och inte på teckningen av krysset.
Jag tycker att två vågrätt och två lodrätt räcker. 

10 kommentarer:

  1. Vinnaren kan få ett ex av någon av mina böcker.
    Den som är mycket angelägen om att behålla anonymiteten kan skaffa Poste Restante, som sagt var.
    Så har vi alltid kört i den här bloggen.

    Först till kvarn gäller!

    SvaraRadera
  2. En sak till - god uppfostran handlar en del om självbehärskning, och det har inte varit sådär jättemycket på modet de sista decennierna. På motsvarande vis har ju den stränga barnuppfostran ersatts av ett Pippiideal, vilket gör att stjärnögda föräldrar ibland - nej, ofta - låter sina treåringar köra trehjuling eller tvåhjuling på trottoaren, och förväntar sig att de gående väjer.
    Å vad duktig min telning är! Ja, kör över deras fötter, de får väl flytta på sig!
    För vuxnas del:
    Det här med att kontrollera sina kroppsfunktioner är en grundläggande del i en traditionellt god uppfostran. Man släpper sig till exempel inte. Rapar inte. Man undviker påträngande lukt med hjälp av dusch och deodorant. Man lägger inte upp fötterna på sätet. Et cetera. En del tycker att sånt här är borgerligt och därmed förhatligt, jag är för. Verkligen för.
    Det är heller ingen större konst att lära sig kontrollera hostningar och nysningar. Mycket går att hålla tillbaks eller kväva. Annars hinner man få upp armen över ansiktet.
    Såtillvida - och här kommer jag till poängen. Såtillvida man inte går omkring med en jävla mobiltelefon i kollektivtrafiken. Den som sitter och scollar hinner inte hålla för munnen när explosionen av basselusker och virus kommer.
    Jag har sett det flera gånger och det är dålig uppfostran.
    Det är lika illa som att sätta sig och bajsa på perrongen. Det önskar jag att alla yuppies fattade.

    SvaraRadera
  3. Kan bli läge för ledtrådar (till krysset alltså)

    SvaraRadera
  4. Corona, toa,nysa,karantän

    SvaraRadera
    Svar
    1. Rätt! Du får valfri signerad bok av mig i brevlådan eller poste restante om du vill vara anonym.
      mejla adress och önskemål till maja.lundgren@yahoo.se

      Radera
    2. Ja det var ju lätt det där.
      "Här var det full rulle!" blir alltså toa. Hm. :D

      Radera
    3. Det är ett lite preciöst kryss. Gillar barocken.

      Radera
  5. De här jävla techbolagen som suger åt sig pengar.
    Det är bluffbolag.
    https://www.svt.se/nyheter/miljardregn-over-svenska-techbolag-fore-coronautbrottet

    SvaraRadera