söndag 29 mars 2020

Rivus

Det första jag märkte av covid var en snabb rysning. Det kändes inte som någon annan frossa eller andra rysningar. Mer som om någonting kilade nerför ryggraden. Eller krusningar på en vattenyta. Det var flera dagar innan jag fick fler och mer märkbara symptom. Blixtsnabbt.
Jag ryckte till. Vad var det där?
Sen har jag kommit att kalla det rännilar. Jag fick några till såna.

Ett anagram till virus är rivus.
https://en.wiktionary.org/wiki/rivus#Latin


(Nej, det är inte ett tecken. 
En bråkdel av en sekund kändes det som ett tecken. Aha! Hon som sitter i karantän i Midsommarkransen och har det långtråkigt kallade sina konstiga rysningar rännilar, och se där, ett anagram till virus är rivus och det kan betyda rännil.
Aha!)



3 kommentarer:

maja lundgren sa...

Ska inte hålla på och mytologisera men jag letade efter en lagom eufemism, vill ha en ämnesrubrik för inläggen om fladdermusinfluensan och svininfluensan, vill inte att det ska vara "influensor" eller "virus".
Men inte f-n kan det vara RIVUS. Oerhört pretto. Ämnesrubriken Rivus. Så j-la preciöst.

maja lundgren sa...

De egentliga maktförhållandena inom kultursvängen handlar knappt alls om höger-vänsterskalan.
Den har makt, som tillhör ett stall eller har en eller flera redaktioner i ryggen.
Apropå ett dundrande inlägg om så kallad "självgod kulturvänster" idag.

maja lundgren sa...

Att ingå i ett "stall" är f.ö ett vedertaget begrepp inom kulturjournalistiken.