torsdag 28 augusti 2014

Brad Pitt och Angelina Jolie har gift sig

... i ett litet kapell i Sydfrankrike, under stort hemlighetsmakeri. Total frånvaro av paparazzi. Kan man läsa här.
Det är fint att de inväntade att samkönade par också får gifta sig.
En nyhet för mig är att paret redan har sex barn, och att sönerna heter
Maddox, Pax och Knox. 
(Jaja, det här är säkert alla andra redan på det klara med, men jag har ju redan förklarat att jag släntrar efter, så knorren icke).
Man tänker sig lätt att Hollywoodstjärnor ger udda namn åt sina barn, och ack så man inte bedrog sig i det här fallet.
Döttrarna heter Zahara, Vivienne och Shiloh, ovanliga namn det med om än inte lika speciella som Maddox, Pax och Knox.
Det är väl med människor som med katter, en del har rejäla namn och andra mer spektakulära. (En gång i tiden när jag bodde i Rom fanns det en flicka i min skola som hette "Diamante". Hon påstods ha nyrika föräldrar).
Man kan konstatera att Pax betyder fred, medan Fort Knox är en militärbas - Maddox är tydligen keltiskt och betyder god eller generös. De tre namnen skulle kunna associeras till något slags slängig, heroisk amerikansk näve i bordet - här kommer de trenne cowboysen Maddox, Pax och Knox.
Fast jag vet inte, jag bara spånar.
En sak är säker om allihopa barnen. De måste akta sig, akta sig för suset och duset i Hollywood! Ytligheten, drogerna, och all den där narcissismen!

Tigerbossen försitter aldrig ett tillfälle att ta på sig sin prinsessklänning.

försitter aldrig tillfälle





Rymden är skrämmande. Jag fick ett fint mejl av en bloggläsare som berättade att hen blir rädd när jag skriver om universum. Hen skrev också att h*n oroades av min vrede.
Det är lite svårt att svara, de som följt bloggen ett tag känner mitt temperament, som är både milt lindblomsgrönt och vulkaniskt rött. Det som är lite speciellt är ju att det här är en blogg och ingen bok, och dessutom en blogg med öppet kommentarfält (nästan ett unikum för författarbloggar, tror jag) och att den böljar med tiden: den är med andra ord omedelbar, "unplugged", spontan, samtidigt som den är en helhet och på något sätt bör förstås som en helhet.
Det jag vill säga till anonym bloggläsare är nog mest att jag måste låta min tanke vara helt fri här, men att jag vill vara mycket tydlig med vad det är jag eventuellt blir ursinnig på.

Paranoid är jag dock inte. Och det där som Fansfarbror på Flashback påstår, nämligen att jag nästan aldrig har rätt, stämmer inte.
Jag tror inte att jag hade direkt fel när jag menade att Sverige inte borde ha deltagit i Libyenkriget. Eller när jag säger att Expressens ledarsida är ute och cyklar när de hävdar att Sverige borde ha deltagit i Irakkriget.
Det skulle förvåna mig storligen om jag hade fel om att Sverige bör avlägsna sig från Nato. Eller att Reinfeldts ord om att vi måste närma oss USA, innebär en säkerhetsrisk för Sverige och inte tvärtom.

OK jag måste sluta nu, tangentbordets batteri håller på att ta slut.

Tjakloff så länge.


P.S

Pax Pitt?
Kommer frun byta namn till Angelina Pitt?
Varför heter ingen av sönerna Bix?



29 kommentarer:

Anonym sa...

hihi kul att du tar upp mitt mejl..men jag har presenterat mig för dig och är inte någon "anonym bloggläsare". Så det så!
Sant att jag är rädd för rymden, men också när du säger saker som "hin onde". Törs inte dyka in här på flera dar efter det. Vulkanutbrott som kan släcka allt liv på jorden - så jävla läskigt alltså.
Det här med kultursidor är jag inte så intresserad av egentligen och det kan kännas som om det bara är kultureliten som kan kommentera här. Algot, Pompe, Zigge, det är så avancerat. Inte säker på att jag är välkommen eller har något att komma med. Mycket fattar jag inte ens faktiskt... Men samidigt, jag återvänder gång på gång, det kan bli uppehåll men har svårt att slita mig helt.
vad det nu betyder...
tjakloff
Calamity

Anonym sa...

Och ja, jag visste att Angelina Jolie och Brad Pitt har sex barn
CJ

Anonym sa...

Kan du inte skriva mer självbiografiskt...? Vet att du sagt bestämt nej men skulle gärna höra mer om din barndom i Rom.
Calamity: jag tillhör inte kultureliten. Nästan smickrande att du tror det.
Zigge

Anonym sa...

Zigge: du kanske inte är kulturelit men du är väl kulturmarxist ialf, ? Du tycker vad du vill det respekterar jag men dina kommentarer känns extrema. Jag kanske minns fel nu och i så fall ber jag om ursäkt men har du inte försvarat stenkastning, upplopp och sagt att du varit med på sånt. Det tycker jag är skit, rent ut sagt.
Calamity Jane

Anonym sa...

Kulturmarxist? Fattar inte vad du snackar om.
Zigge

Anonym sa...

Skönt att se tigerbossen igen.
Jag måste protestera å det bestämdaste mot Fansfarbror. Nästan alltid fel???
Men jag vill inflika att du är ganska förskonad mot "näthat", i jämförelse mot många andra.
T.S Älgot

maja lundgren sa...

Vad trevligt hörni, alltid kul när diskussioner pågår utan att man är där.
(Jag har fyllt på med nya batterier och kan kommentera igen.)
Calamity: "inte på flera dar": jag tror att det var igår jag fördömde Expressen. :-)Tro't eller ej men det finns fog för det, och nä, det handlar inte bara om mig.
Zigge: jaså tillhör du inte kultureliten, vad besviken jag blir.
T.S Älgot: jodå, tigerbossen hänger med.
Förskonad mot "näthat": ja, jag skulle egentligen vilja svara att "näthat" inte existerar, d.vs att det är moralpanik kring det, eller att det finns sätt att få "näthatet" att upphöra eller förändras, utan att censurera eller skrika i högan sky. Jag kan liksom inte instämma i förfasandet riktigt. Även om jag har extremt svårt för twitter och stora delar av facebook.
"Näthat" kan bemötas med ironi, med gangsterns "forget about it", med överklassigt "it is my sincere conviction that we have nothing to talk about" - jag tror inte att det försvinner för att man läser upp hatformuleringar i TV.
Men jag har ingen aning

maja lundgren sa...

Underbart när det blir tjafs, dock :-)

Klart att rymden är kuslig.

maja lundgren sa...

Rubriken är avsedd att locka till läsning.

Anonym sa...

Självklart.
Calamity: det är en grov överdrift att säga att jag tillhör kultureliten. Jag kan väl säga som så, att jag är en (gammal) skriftställare som aldrig har gjort någon egentlig karriär att tala om trots många års verksamhet. Att jag känner igen mig i Majas beskrivning av världen och av ankdammen. Att jag tycker att Liljestrand är omdömeslös och skum. Och att jag är en gubbe. Utan tvivel en gubbe. Jag tycker nämligen att det går utför med kultursidorna. Jag är vänster förvisso, men politiseringen på bl.a Aftonbladets kultursida kan jag inte med. Jag har viss inblick i kulturvärlden. Skådar den snett från sidan, kan man säga.

Får jag ställa en fråga till Maja som kanske är känslig. Jag föreställer mig att det känns bittert att skrivandet på Expressen kultur gick i stöpet. Jag har inga problem att förstå att Liljestrand och du var helt inkompatibla, som det heter. Jag har ju också hört att de rekryterat nya namn som snart kommer att avslöjas. Min fråga är: skulle det kännas värre om det handlar om skribenter du uppskattar, än om det handlar om blotta "namn", alltså "kändisskribenter" som inte har så mycket att komma med mer än sitt namn?
Vet inte riktigt vart jag vill komma, försöker sätta mig in i bortdribblandet av Maja Lundgren från Expressen kultur, samtidigt som jag tror att det är bra att du inte skriver där längre. Sök dig till andra ställen.
T.S Älgot, skogarnas knug

maja lundgren sa...

Jaa... Det är en ganska paradoxal situation på många sätt, ska svara längre sen (Expressen kultur är ju bara ett forum, de använder sig av hög skrytfaktor - "vi är författarnas kultursida!" - och gör hela bilagor om sina kulturfester, som de även spelar in och sänder på Expressen-TV.
Efter oss syndafallet? Svanesång?
Svarar längre sen som sagt, det skulle vara fett grymt komiskt om de rekryterar Knausgård :-)

Anonym sa...

Avancerad, moi? Det har jag aldrig blivit anklagad för tidigare; jag ska göra mitt bästa för att leva upp till epitetet. Förresten kan jag avslöja redan nu att det (bland annat) är mig Expressen knutit till sig. Jag kommer att ersätta Vaniljestrand som litteraturredaktör och biträdande kulturchef. Min första åtgärd kommer att blir att återknyta Maja till Expressen (om hon vill). Ni andra är också välkomna att skriva där. Mitt motto ska vara: Kultureliten e liten, rymden e större. Pax vobiscum. Knox rox. Nu går jag och knyter mig. Gonatt.

Pompe

Anonym sa...

Så ska jag ha en egen korrekturläsare också.

Pompe

maja lundgren sa...

Kultureliten e liten, rymden e större.
Pax vobiscum
Håller helt med.

maja lundgren sa...

Godnatt.

Anonym sa...

Ber väl om ursäkt, då hehe...
Skriver gärna i Expressen, läser faktiskt ganska mycket och kan säga vad jag tycker, det borde väl räcka :-)
Calamity

Anonym sa...

Men är du inte ganska krånglig också? Alltså jag vet inte hur det funkar i den världen, men jag tycker att det mest verkar som att det är du som inte gillar Lillestrand. Med allt du skriver om Expressen, skulle det vara rätt konstigt om du skrev där. Säger det bara för att jag inte tror att det är enkelt, det verkar vara minst lika mycket du som är kritisk.
Äsch, skittrött
natt
CJ

maja lundgren sa...

Jodå, jodå.
Apropå korrekturläsare (som avskaffats som yrkesgrupp): aspbergers syndrom.
Skrev jag en gång.
Så kan det gå när inte haspben är på.

maja lundgren sa...

"med allt du skriver om Expressen":
jo, det stämmer.
Liberalismen har ändrat karaktär. Jag tror inte att en liberal tidning förr i världen hade förordat krig i den höga grad som Expressen gör det.
Ett hot mot världsfreden, och som läget är nu vore det bättre om tidningarna lades ner.

Anonym sa...

Jag tycker absolut att du ska skriva mer självbiografiskt! Bara de här raderna är fantasieggande:
"En gång i tiden när jag bodde i Rom fanns det en flicka i min skola som hette "Diamante". Hon påstods ha nyrika föräldrar"

U

maja lundgren sa...

Hey U, tack.

Det är nåt i kulturklimatet som gör att det känns omöjligt just nu.

maja lundgren sa...

aspbergers - det var artikeln om Wittgenstein, som jag skrev när mamma låg på dödsbädden. Svårt att koncentrera sig men på något sätt så...

maja lundgren sa...

Inför det första världskriget, var liberala dagstidningar lika pådrivande?
Pressen brukar spela en mycket stor roll i upptrappande av konflikter och förberedelse för krig, men jag har ingen klar bild av vilka tidningar som var värst inför 1 v-kriget

Anonym sa...

Varför tror du det?

Mariannesson sa...

Men jag då? Är inte jag avancerad?

maja lundgren sa...

Det allvarligaste med Reinfeldts sommartal var just detta: Ukraina ska förstås inte gå med i Nato - Nato har inte där att göra. Det pressen kommer att göra nu (mer än etermedierna) är att framställa det som om ett svenskt natomedlemskap är oundvikligt eftersom Ryssland expanderar. I själva verket är det Nato som expanderar. De ska hålla sig borta från Ukraina.
Det är här framförallt Expressen kommer in, även kulturellt - Oksanen m.fl - för att mobilisera svenskarna för ett deltagande i kriget på USA:s sida. Jag tror inte att "liberalerna" kommer att lyckas med det, tror att de flesta genomskådar det, men de kommer att ligga i.
Varför det är viktigt att pressen går under - ledarsidorna, och de politiska materialet på kultursidorna.
Ut på nätet med dem, låt dem konkurrera med alla andra röster på lika villkor.

maja lundgren sa...

Ba f'att.

maja lundgren sa...

aha, missade ett led:
det allvarligaste var att han hävdade att Sverige måste närma sig USA.
Jag kan inte tänka mig att en enda någorlunda hederlig säkerhetsexpert tycker att det vore en god idé.

maja lundgren sa...

efter oss syndafloden heter det

(inte syndafallet, det kommer alltid före)