torsdag 14 augusti 2014

En tänkt tanke och en drömd

Sakine Madon om att stoppa IS.
Men det där apologetiska tonfallet - att USA tvekar att stödja kurderna för att de fått mycket kritik för invasionen i Irak... Herregud. Det låter nästan som om kritikerna borde skämmas - stackars USA, vad otacksam världen är ändå!

Jag kan varken vänta med att bilda mig en uppfattning, eller inte vänta med det. Men jag tror att det skulle vara bättre om kurderna fick stöd av länder som inte har blod på händerna när det gäller just Irak. Var inte Tyskland extremt kritiskt till invasionen, t.ex - hur var det med Frankrike - kan man inte tänka sig att kineserna gör något, jag har noll koll på Kinas krigsindustri, deras armé, mer än att deras kolonisering av Afrika sägs vara konstruktivare än tidigare tafslabbar, men det handlar ju om investeringar och inte militär framryckning.
Indien, Kina, Frankrike, Tyskland, borde inte kurderna i Irak, och de riktiga revolutionärerna i Syrien som också bjuder IS ett relativt fungerande motstånd än så länge, kunna få stöd från annat håll?
Det är bråttom, ja det är bråttom, det är inte ens helt säkert vilka ISIS är: extremt effektiva, rika, fördömda av AlQuaida, inställda på utplåning av minoriteter.
Men jag tror att USA ska hållas utanför kampen mot ISIS.

Hypnagog mening igår:
"Det som måste portas är t.ex en fistlång drottning"

* * *

Tillägg: Maria-Pia Boëthius skriver här!

5 kommentarer:

maja lundgren sa...

http://www.dn.se/nyheter/sverige/inget-svenskt-militarstod-till-irak/

Jag tror iofs att det skulle vara en god idé om Sverige konsekvent alltid bara bistod humanitärt (men det finns ju en inkongruens här bara genom Sveriges omfattande vapenexport). Insatsen i Libyen var fel, har för mig att "mer professionella än jag" säkerhetsexperter lutar åt det också, kanske beror försiktigheten på det (men som sagt, jag står inte alls och hoppar jämfota för att Sverige ska bidra skicka vapen)

Ulf Lundell ger sig ut på "valturné". Hm, är det för S? De är väl minst lika krasst materialistiska som Alliansen.
Jag tror att jag vet redan nu vad jag kommer att rösta på i höst, bl.a pga att nej t Nato är en av absoluta frågorna för mig (S innehåller för många amerikaslickare).
Såg Aftonbladets löpsedel, Lundell anklagar alliansen för att det knappt går att leva i Sverige längre - enligt det löpet iallafall - så uppfattar jag det också men av andra skäl.
Det är som när Cordelia Edvardsson bestämde sig för att flytta till Israel när hon såg löpsedeln "Småbåtsägarna protesterar: vill ha fler hamnar" eller något liknande Kråkvinkelaktigt. Eller som då Egen Klöfruna fann det för instängt. För mig har detta inte mycket med partipolitik att göra, det är den överdrivna inbonadheten och småttiga materialismen som ger mig spel ibland. Där är ju S snarast värre än Alliansen.

maja lundgren sa...

Cordelia Edvardson var ju propalestinier, det är mer än vad den genomsnittliga villa/bil/båt/sommarstuga-medelklassen är.

maja lundgren sa...

Eh, besked från Skatteverket:
"Pensionsgrundande inkomst: 0"

Självklart men så är det att vara konstnär, och hur som helst tar jag hellre ett jobb, eller tar livet av mig, än börjar nagga på min integritet.

maja lundgren sa...

Längtar tillbaks till Galiléen!

maja lundgren sa...

Aha! Ibland gör jag något som känns tvivelaktigt, men gör det ändå - googlar fram "ursprung".
Det mest dubiösa jag gjort i den vägen, var väl när jag googlade Svante Weyler + jude, eftersom jag inte kunde begripa hans idiotiska attack på Günter Grass.
Det var svårt att hitta någon förklaring annars. Vilket inte innebär att alla med judisk bakgrund osv osv - tvärtom, det finns högersionister och så finns det kosmopoliter, och de senare är mänsklighetens högsta och bästa mänsklighet, oavsett ursprung, och några är av Sions sprödaste och visaste rosenstam, eller vad man ska säga.
OK, men nu har jag googlat Sakine Madon för att jag inte fick hennes artikel att gå ihop riktigt heller, ok kurdisk bakgrund, och jag hamnade i en högst intressant (men inte rasistisk, som jag kunde upptäcka) artikel, Nationalismen hos en del liberaler.
Jag tänker givetvis osökt på Oksanen, som sannolikt har en ganska dominant morsa också.
OK, nu är jag på gränsen eller över den här igen, och jag ska givetvis förklara bättre vad jag menar - bakgrund kan vara intressant även när det gäller vänstern givetvis, det har jag varit inne på tidigare, att det är skillnad om man vuxit upp i skuggan av USA-stödda diktatorer eller har en mamma som vuxit upp i exil från något land som varit lierat med Sovjetunionen