onsdag 27 augusti 2014

seismografiskt

Dagens astronomibild (onsdag 27/8) visar Vintergatan över Yellowstones Nationalpark.
Yellowstone är en av världens farligaste vulkaner. Ett utbrott skulle kunna släcka så gott som allt liv på jorden.
Jag såg ett spännande program på Kunskapskanalen igår (finns på play, se länken ovan) där man förklarade varför marken gungar och vibrerar under fötterna i Neapel, gatstenen känns allt annat än livlös - hela Neapelbukten är en krater fylld med vatten. Magman kan ta sig ut genom Vesuvius, vilket är allvarligt, men också orsaka ett utbrott i havet utanför Neapel, ännu mer katastrofalt.
Elektriciteten, magnetismen, diaboliken - att nedgången till helvetet förlades just till den här trakten beror på att poeter har trampdynor som seismografer. (Märk väl, inte alla poeter och inte bara poeter).


Det här är också magi.





                                                      * * *

Må hin onde ta Expressen. De "knyter nya namn" till sidan. Mig knyter man ingenstans. Jag lunchar inte med skvallriga rävar.  Jag accepterar ingen vidare pennalism från avundsjuka dammråttor, strebrar och vindflöjlar.

20 kommentarer:

Anonym sa...

Fint med astronomibilden och Tintinvideon. Samspelar på ett fantastiskt sätt.

maja lundgren sa...

Tack så mycket, ja de matchar varandra.

Jag kan tänkas fylla på med mer innehåll senare. Kraven på lojalitet och konsensus ökar hela tiden och kulturmedia flödar över av falska drakdödare.

maja lundgren sa...

Det här kyrksamma tonfallet måste rimligen få folk att strömma till sverigedemokraterna:

http://www.svd.se/kultur/litteratur/forkrossande-texter-om-svensk-rasism_3858024.svd

Jag vet inte hur mycket sorgflor och hur många "förkrossande" man kan ha i samma artikel... och hur mycket pekpinne och obligatorium man kan ha utan att revolten kommer.

"alla, från barn i förskoleåldern till PRO-medlemmar" måste läsa den här boken, skriver skribenten.

Artikelförfattaren betonar också att en av orsakerna till att det är en viktig bok, är att det handlar om en kollektiv röst.
Det finns ingenting som är så kontroversiellt i Sverige, som den som inte inrättar sig i något kollektiv.

Anonym sa...

Jag tycker att sånt här är jätteintressant. Och kusligt. Maktmekanismer satta under lupp.
På din sida, såklart.
Zigge

Anonym sa...

Fortfarande nyfiken på om det var Jens L som tänkte dra igång ett Expressendrev mot Kristian Lundberg. Om det nu var så.
Ziggy

maja lundgren sa...

Det får du fråga Vår Herre, Zigge.
(Min mormor brukade säga så när det var något hon inte kunde svara på.)

Anonym sa...

"Det får du fråga Vår Herre Zigge" varför sa hon så?
:D
Z

maja lundgren sa...

Ja absolut, det är intressant. Det lustiga är att man talar så mycket om "representation" i Sverige. Och att antiindividualismen är oerhört mycket mer ett krav för kvinnor än för män.
Det är inte någon jättebra idé att lappa gamla tyg med nya så jag får helt enkelt sända en varm tanke till de redaktörer jag hade en tid på Expressen och fundera på var jag ska bruka min vilda och lärda penna (älskar förvisso min blogg)

Anonym sa...

Då måste jag anmäla avvikande åsikt. Jag tycker inte att det är intressant. Bidra till kulturlivet i stället genom att skriva en ny bok. Var det inte ett tag sen sist? Att sitta i en blogg och angripa andra skribenter är bara patetiskt. För övrigt finns det konstruktiva sätt att framföra kritik på.
"Liljestrands diss är inte bara intressant ur mitt personliga perspektiv" - det här är bara löjligt. Det är inte intressant för någon annan än dig. Du ser "strukturer" där det inte finns några. Nu är du sur för att Expressen rekryterar nytt folk. Nya fräscha skribenter. Unga kvinnor med invandrarbakgrund kallar du karriärister. Du låter bara som en sur gubbe.
Anon

maja lundgren sa...

Vi får enas om att inte vara ense, Anon.
Det kan vara svårt att ta till sig nyanser och se till helheten i resonemang - och det är helt frivilligt och det går så bra att läsa andra bloggar i stället. Jag menar att jag bedriver viktig kulturkritik. Ursäkta skrytet.

maja lundgren sa...

Du behöver som sagt var inte gilla det jag skriver, det enda krav man kan ställa på dig anonym är egentligen att du inte samtidigt uppskattar kritiken hos tex strindberg, gombrowicz, bernhard et cetera: det går inte att kombinera acceptans för "sura angrepp" från de döda med tillbakavisande av detsamma från de levande.

maja lundgren sa...

Mein Kampf var obligatorisk för alla brudpar, men varför måste "antirasismen" härma det totalitära tänkandet?

maja lundgren sa...

Hur som helst, av de tio procent (som påstås vara på väg mot 20) som röstar på sd tror jag bara en liten andel är rasister, en något större andel vill stoppa/begränsa invandringen, men de flesta - ja, faktiskt, jag tror att det är de flesta - är framförallt arga på media, på den militanta antirasismen, på pekfingertonfallen, osv.
Jag reagerar med absolut non serviam på Elisabeth Hjorts artikel, och jag skulle gissa att folk som inte har levat en bra bit av sitt liv utomlands och som inte är allmänt kosmopolitiska, blir ännu argare.

maja lundgren sa...

P.S klart jag är emot rasism, vem är inte det.

Anonym sa...

Boken ska även vara obligatorisk för PRO-medlemmar, menar skribenten. Hehe.

Jodå väldigt präktigt. Men alltså Maja du tar ju i...

Zigge

Anonym sa...

Du verkar vara en väldigt ensam människa...

maja lundgren sa...

Inte särskilt, hur så?

Konformismen har ändrat karaktär.

maja lundgren sa...

Hellre pensionärer än barn i förskoleåldern, ändå? Sexåringar borde nog förskonas

maja lundgren sa...

Jag måste få ner ytterligare en tanke på pränt, som jag bör utveckla senare:

antifascistisk aktion och andra utomparlamentariska grupper bör inte samarbeta med kvällstidningarna
om uthängning av högerextrema eller kartläggning av Avpixlat och liknande sajter.

Det är ett stort demokratiproblem.

maja lundgren sa...

Gud vad många tankar, förresten undrar jag om inte bloggen kan föras över till e-bok : det skulle vara så hemskt trist om de här fem åren försvann i sajberspejs...