tisdag 12 augusti 2014

Nazareth brings us together

Mänskligheten kanske borde vänja sig av med impulsen att härmas helt och hållet.
Först då uppstår det inga kedjereaktioner.
(Trots att det är imitationen om något som är nedärvd, ursprunglig: kanske finns det inte särskilt många egenskaper vi ärver, men just härmandet är absolut).

Eller så räcker det med de gamla kinesernas råd: ser du en bra egenskap hos någon annan, efterlikna den; ser du en mindre bra, se till att inte efterlikna den.
Med andra ord: bromsa impulsen till omedelbar efterhärmning, och efterapa endast efter lång begrundan.

Eller så måste man välja den mer drastiska vägen, att kasta av sig all auktoritetstro, alla "tjänster och gentjänster", lukrativa lojaliteter och identifikationer, för att avskaffa den bymentalitet som råder så gott som överallt. Mänsklighetens framtid kanske ligger i autismen.

Jag blev lite nervös - jag la upp två bilder från Nasaret på Facebook. Ingen gillade. Det är ett idiotproblem (även om jag tror att facebook är ett väldigt avslöjande forum på många sätt). "Men herregud, varför gillar hundra personer det där!? och inte det här!!??" - det är larvigt och jag har skrivit om det förr, min mörka syn på fjäsk och kotterier är mycket äldre än facebook. Lite skeptisk mot mänskligheten var jag redan som barn. Med all rätt.
Jag tog i alla fall tillbaks bilderna från Nasaret, törs inte avgöra om det var för att det kändes förödmjukande att ingen gillade eller om det var för att jag inte ville trivialisera, profanera, skita ner dem bland den småskurna hedonism och idiotiska polemik som råder där.
Ingen aning och det är en bagatell. Det spelar i sig ingen roll.

För ISIS målar N på kristnas dörrar i Irak. N som i Nasaret. Det som sker ohyggligt, jag tycker inte att det är ett brott att tala om just grönska och träd, på något sätt menar jag faktiskt att just grönska och träd kan vara en oas att tala om.
På så vis har Becket lite fel. Eller vad fan han heter. Brecht.

I Nasaret bor främst kristna palestinier idag, och jag funderar på att flytta dit. Det är inte försvarbart att bo i Sverige längre.


Dagens astronomibild: något som kallas "Hebes Chiasma", en dalsänka på mars (påminner om en elefantfitta eller något åt det hållet, ursäkta grovheten).

7 kommentarer:

Anonym sa...

Hade det inte varit för elefantfittan på slutet hade jag trott att du gått och blivit bitter. Men håll dig borta från Facebook, för i helvete! vill man skrika. Alla klagar på Facebook, men det är ju bara som ett personalrum där man tar sig en fikapaus och småpratar. Det har sina hierarkier som alla andra forum.
Skrev inte du att du tänkte skriva så att det var omöjligt att gilla? Avskaffa impulsen att gilla?

Men den andra delen av ditt inlägg: ja det är fruktansvärt. Det pågår ett folkmord. Och världssamfundet verkar handlingsförlamat.

Z

maja lundgren sa...

Bitter, nix.

maja lundgren sa...

Bara lite dålig på skryt och ryggdunk :-)

Men självberöm överträffar beröm tusenfalt, och dessutom anar jag att om undertecknad satte igång med diskret skryt eller ryggdunk, så skulle det inte gillas.
Men herrejävlar, nog med facebookgnäll nu. Du har rätt.

maja lundgren sa...

Och jag är på väg mot en allt större livsfarlighet.

maja lundgren sa...

Artikeln jag länkade till, apropå ISIS (d.v.s IS), nämnde att kurderna i Irak och de riktiga rebellerna i Syrien (inte islamisterna alltså) är de enda som lyckats hålla stånd mot IS, som har högeffektiva amerikanska vapen.

Så det låter som en god idé att sälja vapen direkt till kurderna, Som jag fattat det har de för övrigt lyckats åstadkomma något slags kurdisk välfärdsstat i Irak. Och de är som sagt inte militanta islamister.
Det skulle möjligen kunna vara därför Väst tvekar att sälja vapen till dem. Jag tror att Väst föredrar islamism framför fungerande "socialdemokrati" i länder de vill kunna kontrollera.

http://www.svd.se/opinion/brannpunkt/lat-kurderna-i-irak-kopa-vapen-fran-vast_3816794.svd

maja lundgren sa...

Det är ofattbart. Det pågår folkmord och här håller folk på med feelgood-bjäfs.
Fan vad dom borde skämmas. Men fan vad skamlösa de är.

maja lundgren sa...

Jag vet inte om det stämmer att det är just N som Is skriver, och i så fall om de siktar på att ta sig till Nasaret