fredag 3 oktober 2014

Yoodel-ei yodel-ei yodel-ei ooo


Hur ska man kunna ha en enda åsikt, när allt förändras hela tiden? Det kanske är bäst att bli zenbuddhist och låta alla åsikter fara. 
Fast den här bloggen är ju tänkt att erbjuda dialektik snarare än till eristik; det är jättepraktiskt för då kan man modifiera sina åsikter utan att det är ett nederlag. 

Jag blir lite glad av den nya regeringen. I viss mån handlar det om en stämning eller anda, jag känner på mig att den här lilla konstellationen har vad som behövs i nuläget, jag får intrycket att den är ganska ödmjuk och "lyssnig" om uttrycket tillåts, och att den vill återknyta kontakten med folkrörelserna. Alice Bah Kuhnke känns som en fullträff som kultur- och demokratiminister (jag tycker att Åsa Linderborgs uttalande var helgräsligt - att det var ett populistiskt val som signalerar att kultur är något för barn; att Linderborg garderade sig med att hon säkert "får äta opp" de uttalandena gör dem nästan ännu värre). 

Jag har varit lite å nej det är åt helvete med allting stäng Riksdagen, på sista tiden, men nu känns det bättre. Bl.a för att den nya regeringen verkar värdesätta kultur, och är angelägna att sprida den. 

Kort sagt: jag vill inte ha nyval längre. 


Det finns någonting med Sverige som jag gillar lite extra, och det är att det är närmare mellan folket och de folkvalda än i de länder jag kan jämföra med, Frankrike och Italien. Den känslan har stärkts i och med den nya regeringen. 
En annan rolig sak är att jag har läst Athena Farrokhzads diktsamling Vitsvit: väldigt stark poesi. Den kommer att stå sig över tid, det märker man. 
Nu till något annat: äntligen har jag hittat den här på Youtube. Jag hörde den första gången för cirka tjugo år sen och drog in den till min själ med lasso.






Yoodel-ei yodel-ei yodel-ei ooo
A man should be a rootin', tootin', straight shootin' cowboy buckaroo.

Hela texten finns här.

Trevlig helg.


20 kommentarer:

Verutschkow sa...

OT (?) men bloggägerskan nämns som hastigast i dagens DN, kulturdelen, sidan 2. Krönika av Matilda Gustavsson.

Mariannesson sa...

Tack för ett gott skratt. Hehe. "Why can't we all ride together and be cowboy buckaroo".
Har texten krympt i din blogg eller måste jag skaffa starkare läsglasögon?
Alice Bah Kuhnke som kulturminister - ja, varför inte? Jag har sett en hel del snorkiga kommentarer om det valet på Facebook, men jag tycker att det mest känns en aning kul och otippat.
Spanade efter dig i TV-tablån apropå serien Skandal. Avsnittet om Carina Rydberg var intressant. Men varför filmade de i Italien?
Myggor och tigrar flimrade förbi samtidigt med Knausgård och Norén, som Den högsta kasten presenterades som föregångare till.
Jag har också läst Vitsvit, tyckte mycket om den.

maja lundgren sa...

Hej kära ni, vad tuff den nya regeringen verkar! Man blir ju glad! Tänker närmast på det här med Vattenfall.
Återkommer med svar strax!

maja lundgren sa...

Verutschkow: aha men jag har inte DN.
Jag skulle ha åkt med Matilda Gustavsson till Neapel för ett par år sen men klappade ihop, det var ju en väldigt traumatiserande händelse som jag på något sätt trängt undan, det går inte att tänka på den och den är liksom inkapslad, och föremål för dissociation - jag orkar bara tänka på den glimtvis. Men när vi skulle resa kom minnet tillbaks med full kraft. Idag behöver jag inte oroa mig för att åka tillbaks, av skäl som... Ja, jag hade en affär med sonen till en camorraboss för ett tag sedan. Han talade väl om mig med sin far, som är nära vän med dem i de spanska kvarteren. Ibland får man lov att säga att livet är fantastiskt, vissa händelser...

maja lundgren sa...

Mariannesson: nej det stämmer, texten har blivit mycket liten och hur jag än gör tycks det inte rättas till. Irriterande tycker jag också.
Alice Bah kul och otippat, ja just så.
återkommer

maja lundgren sa...

Underbara nya regering!
Tyvärr finns det viss risk för att erkännandet av Palestina röstas ner i Riksdagen. Sd har ju en judisk, islamofobisk falang. V:s röster har de ganska säkert och nu får man väl hålla tummarna för att det finns människor inom fp och c som jublar högt som Jerusalem och röstar ja.
Margot Wallström - "USA bestämmer inte över svensk politik" - halleluja, det börjar kännas som om jag lever i ett land jag vill leva i! Gud välsigne den nya regeringen! :-)

maja lundgren sa...

Se där, så försämrade jag mitt rykte igen - hur var det Crister Enander skrev, att jag kravlade mig fram mellan spermafläckade lakan? Som en gumsjuk våldsromantiker?

maja lundgren sa...

Mariannesson igen: alltså, jag har ju inte läst Den högsta kasten. Jag tror att de eventuella likheterna böckerna emellan har att göra med att de delvis utspelar sig i liknande miljöer.
Traditionellt så har kvinnor inte betraktats som individer på samma sätt som män. Därför har man ansträngt sig att bunta ihop kvinnor (jag skriver ju om fenomenet redan i Myggor och tigrar). Jag såg programmet om Rydbergsfejden, och av de upplästa citaten att döma är det en helt annan bok. Orden hade inte kunnat vara skrivna av mig, och orden i Myggor och tigrar hade inte kunnat vara skrivna av Rydberg. Och en vacker dag kommer litteraturkritiker inte att vara så angelägna att kalla saker för "trend", utan låta var bok ha sin egenart.

maja lundgren sa...

Nu har jag förstorat upp texten. Det får nog vara så här.

Anonym sa...

Klart att kultur är något för barn. :-)
Jag får intrycket att det framförallt är kvinnor som förminskar Alice Bah Kuhnke. Jag vet inte hur många gånger jag har sett "gullig" (menat som något negativt då) om Alice Bah det senaste dygnet och mitt intryck är att det mest är kvinnor som fällt det omdömet.
Eller kan det möjligen vara så att jag som man uppskattar den där gulligheten så att den får mig att bortse från hennes eventuella inkompetens?
Förvirrad Algot

maja lundgren sa...

Ingen aning, Algot. Men jag tror inte alls att hon är inkompetent. Linderborg skrev något i stil med "det här hade inte kunnat hända på andra områden än kulturens" (alltså innebörden var sådan). Det vet jag inte, politik är för övrigt inte detsamma som att vara professor eller kulturchef. För övrigt var det väl politiska meriter och inte kulturella som satte henne på den plats hon har.

maja lundgren sa...

Alltså, Linderborgs politiska meriter. Hon bör i alla händelser inte recensera skönlitteratur.

Margot Wallström, jippi.
Törs man hoppas att ett Natomedlemskap blivit skjutet på en framtid som inte kommer?
Det känns riktigt förhoppningsfullt det hela. Undrar om de blivit inspirerade av Carl Hamiltons S-koden.

maja lundgren sa...

Algot: men rent generellt har du en poäng: det finns en tendens bland kvinnor som hävdat sig och gjort karriär i sk patriarkala strukturer, att de tar över ett visst föraktfullt synsätt, som för att betona att de själva är riktiga karlar och inga tramsiga fruntimmer.
Det handlar nog om mindervärdeskomplex.

maja lundgren sa...

Håller med Anny Berglin i den här artikeln:
http://nyheter24.se/debatt/779052-rapporteringen-om-alice-bah-kuhnke-ar-direkt-sexistisk
Och jo jag skulle tro att ifrågasättandet av Alice Bah bland kvinnliga skribenter ibland handlar om övertagna patriarkala värderingar: Karin Olsson i Expressen skriver alltså att hon befarar att den nya ministern ska bli "mysminister och trivselgeneral".

Usch det är rent skamligt, säg mig den nya minister som blivit ifrågasatt på ett lumpnare sätt

maja lundgren sa...

Sen kan man väl tillägga att de som ifrågasatt Alice Bah som kulturminister sällan är särskilt bildade. Varken Åsa Linderborg eller Karin Olsson har någon klassisk bildning.

Anonym sa...

Kommentaren den 4 oktober 19.24 rad tio och framåt. Jag bara... va?
CJ

Verutschkow sa...

http://www.dn.se/kultur-noje/kronikor/matilda-gustavsson-det-ar-moralismen-som-styr-det-offentliga-kanslolivet/

Det var alltså här ditt namn återfanns, Maia ...

maja lundgren sa...

Jag måste vänta länge med att skriva mer självbiografiskt - genren har plötsligt blivit rumsren, till och med fin, högst litterärt respektabel, den har blivit perwästbergism och poenquistism, och jag sysslar ju inte med litteratur. För mig har det självbiografiska inget egenvärde, det ska till en överhängande nödvändighet, ett påstridigt sanningskrav, för att det ska få ett berättigande. Så mitt liv är inget jag skriver om i första taget. Jag behöver inte längre vara skräckslagen inför tanken att återvända till Neapel.

maja lundgren sa...

Ja just ja, jo det var skillnad i bemötandet, senast jag stötte på de där olika måttstockarna var i Ingrid Elams bok "Jag, en fiktion": bland det jävligaste jag läst, men Elam är dammråttornas översteprästinna så det var inte oväntat.

maja lundgren sa...

En kulturtjackhora som är kompis med några gubbs.