måndag 2 november 2009

Drev och drev

Lite märkligt ändå. Med tanke på en veckas skriverier, vars karaktär av drev aldrig antog de proportioner som sådana kampanjer kan göra, utan mojnade snabbt och framstod som jämförelsevis milda. Och även med tanke på vissa skeva och kusliga självmordsskriverier i samband med att en annan person faktiskt var utsatt för drev. Lite märkligt alltså att Guillou lyckas få det till det här:

"- Expressen bedriver en hatkampanj i syfte att döda eller utplåna mig."

Nej, så var det ändå inte. Hur sådant går till kan jag berätta mer om en annan gång. Det är inte särdeles fantastiskt.
Det är nog dags för Guillou att ta av sig offerkoftan.
Själv skulle jag gärna vilja veta hur Maria Schottenius man Olle Svenning kunde ringa till Bonniers och "förneka allt om..." en person i min bok, innan boken ens var utgiven. Och om det eventuellt finns några kopplingar till det stulna manuset.
Liksom jag skulle vilja veta varför det var angeläget för Guillou att yla med vargarna och diskutera självmord.

7 kommentarer:

Zigge sa...

KGB öppnar väl sina arkiv någon dag. Men du säger ju att du är emot drev.

Zigge sa...

Alltså jag fattar nog vad du menar och ändå inte. Eller nåt.
Simma lugnt (?)

Zigge sa...

http://www.youtube.com/watch?v=EtPDs0R7WBo

maja lundgren sa...

Zigge (haha, ja det var en annan Guillou). OK: jag känner igen drevmekanismer, då alla distinktioner försvinner. Allting grumlas. Folk passar på att avreagera sig.
Jag kan inte svara så långt nu, det är sent, jag är trött. Ber att få återkomma.

maja lundgren sa...

Men håll med om att Gregory brothers-videon är underbar?

Systerdyster sa...

Ingen annan person skulle kunna undan med mindre än (minst) en verbal lynchning, men se JG sitter som en däst gammal katt och spinner, öppnar knappt ögonen.
Han är ju hal som en tvål och har minst nio liv. Jag erkänner, jag hyser någon sorts hatkärlek till honom, när han sätter sig på sina höga hästar, fnyser och visar underarmarna, och bara är Guillou ända ut i fingerspetsarna. Han beter sig som en riktig primadonna men för fasiken, han är ju en institution vid det här laget.

maja lundgren sa...

Systerdyster: haha ja, en däst gammal primadonnakatt.