fredag 6 november 2009

Människan behöver ett nytt språk

Av en slump när jag moochade runt och botaniserade igår (slumpen är alltid objektiv) hittade jag ett glimrande scoop, ett juvelscoop, eller åtminstone en uppmärksamhetsfästning på en grej.

Det var i Therese Bomans blogg, symbolismens och dekadensens högborg i bloggosfären, med mottot "Luxe, Calme et Volupté" (vilket påminner mig om att det är dags för omläsning av Baudelaire, även om han är en av de få poeter jag kan en del utantill av).

Boman påpekar att omslaget till Den vidunderliga kärlekens historia är en retuscherad Caspar David Friedrich-målning. Två kvinnor har suddats ut (för övrigt har färgerna gjorts mer braskande). Som uppmärksamma läsare redan vet handlar det inte om en roman jag sätter högt, och detta har inte förändrats i och med att doktor Eberhard, alla galna kvinnors upptuktare, iklätt sig en ljusblå sympatisvid, även om det var en elegant anspelning.

Jag moochade över till Isobel Hadley K:s blogg. Hon hade just fått ett hagel av omänskliga kommentarer över sig då hon skrivit att det är gräsliga villkor för dem som tar sitt skrivande på allvar och vill behålla integriteten.
November framstår som juni i jämförelse med de småaktiga cyniker som gläfste där.

Den objektiva slumpen förde mig slutligen ut i nejder som jag kommer att skriva mer om vid tillfälle.

Jag tittar lite på min sköna nya difk-fiim, borde väl ångra mig men...

56 kommentarer:

Leroy sa...

November kontra Juni. På tal om Lao-Tse vill jag lyfta en bra ny bok som gavs ut i Juni 2009 - Motsols.:

"Vi kan inte leva utan frihet, politik och progression, utan välstånd, utan byxor, utan lag och religion, utan vetenskap och utan skönhet, utan sanning och förnuft, men vi kan inte leva utan vatten eller luft."

Leroy

valens sa...

Ett inte för mycket...

Leroy sa...

Observant Valens!!:

Skall så klart vara: "Vi kan leva utan frihet, politik och progression, utan välstånd, utan byxor, utan lag och religion, utan vetenskap och utan skönhet, utan sanning och förnuft, men vi kan inte leva utan vatten eller luft."

1á pris till dig i kväll. :-)roy

Anonym 19:11 sa...

Det finns en fin liten sång om November och längtan efter annat, "Minns I November".
Fin text eller hur?


Minns i november den ljuva september,
Den tid då äpplet faller moget,
Grå är november men ljus är september
För den som bara väntar troget
Mörk är december men ljuv är september
Då livet är öppet och redo boget.
Dofter vi anar och vinden oss manar att följa,
Följa, följa, följa, följa, följa, följa, följa, följa, följa,

Minns i november den ljuva september,
Då solen styrs med silkestömmar
Grå är december, men ljuv är september
Då natten ger oss gyllne drömmar
Ljuv är september - en helt annan timbre
Får fåglars drill och vart källsprångs bölja
Hösten vi anar, och vinden oss manar att följa,
Följa, följa, följa, följa, följa, följa, följa, följa, följa,

Mörk är december, men ljuv är september
Du vet att vintern kommer åter
Mins då september, den ljuva september
Då bara tårepilar gråter
Grå är november och kall är december
Men ljuv är september, då råg ses bölja
Spar dina tårar, vi vet ju att vårar skall följa
Följa, följa, följa, följa, följa, följa, följa, följa, följa,

Jag har inte hittat någon bra version på YouTube men här är en version av originalet "Try To Remember"

http://www.youtube.com/watch?v=ksVrsVrDl9Q&feature=PlayList&p=36C14643B371AE96&index=8

maja lundgren sa...

mmm hmm... jag tycker att det är (förlåt mig Leroy) ganska dumt sagt...

maja lundgren sa...

Anonym 19.11: ah, den är underbar. Mycket fin hyllning till den månaden. "Solen styrs med silkestömmar..." Lite djärvt att rimma september på timbre också.

maja lundgren sa...

En liten ursäkt till Leroy, jag antar att det är en varm anhängare av miljön som skrivit det.

Leroy sa...

Maja har du läst hans böker med Hwang Tsu-Yü?

De är bra och handlar lite om Lao Tse och andra samtal samt dikter/livsåskådningar från den kontinenten.

Förhållningssätt och tolkningar av liv.

Leroy

maja lundgren sa...

Vad heter författaren?

Anonym 19:11 sa...

Maja, jag blir nu till sist tvungen att fråga, vad är det där för historia om ett stulet manus?
Jag har på känn att jag borde veta det, för jag minns ju uttrycket men vagt.
Men, men efter flera dagar ger jag upp tanken på att minnas. Kan du inte berätta var du har skrivit om det här tidigare, så jag kan gå till det inlägget.
Jag är nämligen funtad så att jag måste ta reda på saker, som gnager så här. Om du inte förklarar kommer jag en dag (snart) att gå igenom din blogg från första inlägg med alla kommentarer. Det kommer väl att ta en dag eller så.
Kan inte hjälpa det, jag bara är sån :))

maja lundgren sa...

Det ska du inte behöva göra, Anonym 19.11.
Här är inlägget:
http://lundgrenmaja.blogspot.com/2009/05/historien-om-ett-stulet-manus-kuriosa.html

Men jag vet ju inte - det kan faktiskt lika gärna ha kommit bort med Posten.

maja lundgren sa...

Leroy: skriver Hwang Tsu-Yü "utan byxor"?

Anonym 19:11 sa...

Tack Maja.
De är ju trots allt fredagskväll, och lite skojigt bör man väl få ha då. Så här kommer Rosa Pantern för de som vill, den tecknade varianten.

http://www.youtube.com/watch?v=fvlfxvAzzSw&feature=related

Efter förra veckans Linus På Linjen tänkte jag genast på rosa pantern ( men Maja hann före):-)
När jag var liten unge var lördagskväll lika med Linus på Linjen, Rosa Pantern och Lilla Journalen med Ingrid Schrewelius.
Så håll till godo.

maja lundgren sa...

Ja, det måste man! Tecknat på TV var en lyx. Jag tyckte mycket om den där solen - vet inte om den visas längre - med en lite uppjazzad version av Blinka lilla stjärna. man fick se när solen gick upp resp. ner på olika orter i Sverige. Den gäspade och somnade i ett moln, och blinkade på slutet.

Leroy sa...

Maja.

Det var faktiskt kul.

Nej han pratade samtal med Konfucius!

Leroy

Leroy sa...

Menar så klart. Skrev samtal med Konfucius mm,

Kankse det står något om att vara utan byxor i dessa.

Leroy

Fia sa...

Anonym 19:11 - nä, vilken trist text :-)
Bara september rakt igenom.

Jaja, jag får väl ha min fina november för mig själv om det ska vara på det viset. Visst är den lite grå, men det är rätt skönt att det bara är grå vardag.

Fia sa...

Jag har funderat på en helt annan sak - vad är det som ska hända 2012?

Såg precis att det kommer en ny biofilm om det, men jag har nyligen hört talas om det från andra håll och blev lite nyfiken.

En del tror att det är världens undergång som stundar - andra tror att det inte är fullt så illa utan att det ska hända något som förändrar världen väsentligt.

Någon annan som undrat eller diskuterat frågan?

valens sa...

Vad är det som ska hända 2012?
Något typ 1999... ;)

Anonym 19:11 sa...

Fia. Ha, ha . Men grejen är att jag håller med dig i sak. Trots att jag på senare år har börjat tycka om sommaren också, så är jag en typisk höstmänniska. Jag brukar känna en viss lättnad när sommaren är över. Man slipper all press på allt man borde göra när det nu är sommar. Och nåde den som inte har gjort något särskilt. Phu, då ska man skämmas tydligen.
Jag föredrar ändå September, men jag välkomnar allt som gör oss höstfolk mindre suspekta.

Jag tycker att det är en mycket vacker text *snörvlar lite*

Ulrika sa...

Fialottans lingonben: Tror om jag inte missminner mig att det var Mayaindianerna som förutspådde världens undergång alt att deras tideräkning slutade med vårat 2012... Någonting sånt...osäker...

Ulrika

maja lundgren sa...

Det där var intressant. Jag har också hört något surr om 2012. Men det är ju lite undergångsstämningar nu - finanskris, svininfluensa...
Före årsskiftet 2000 trodde de att alla datorer skulle braka samman.

maja lundgren sa...

Mayaindianerna? Ojdå. Då vet jag en annan blogg som kanske vet besked. *s*

maja lundgren sa...

Ja, det var verkligen ett lingonben som Fialottan kom med där.

Ulrika sa...

Anonym 19:11, Tack för denna underbart ljuvliga hyllning till denna vackra månad ;) Hade nästan glömt den fina texten.

maja lundgren sa...

Hehe nu blir Fialottan arg...

maja lundgren sa...

Funderar på att moocha över till Tristan och försöka lura över honom.

Fia sa...

Den sista dagen i Mayafolkets kalender är den 21 december 2012 - och det spekuleras en hel del kring det.

Jag hörde det första gången när jag tittade på Micke Jacksons film This Is It - någonstans mitt upp i alltihop...tror han pratade om miljöförstöringen, sa han att vi bara har fyra år på oss att vända "trenden" (antar att klippet var från början av året).

Sedan läste jag om det igen, helt annan "källa" denna gång. Så jag blev lite nyfiken och nu kommer det en film om det också. Den verkar inte vidare hoppfull att döma av trailern.

Nåja, jag brukar inte bry mig om sånt där - men denna gång blev jag av någon anledning intresserad.

Ulrika sa...

"Enligt Mayakalendern så går vi nu från den fjärde dimensionen in i den femte. "The next step for mankind will be the last season in sin."

Maja: hälsa att vi vill höra tjistans jollej :)

Nu ursäktar jag mig för att göra tidig kväll.
Natti

Fia sa...

Nejdå, jag blir inte arg.

September-Ulrika - tänk att du visste det där om Mayafolket! Hur visste du det?

Ulrika sa...

Många strängar på min lyra ;)
Någon kvällspigg kanske kvistar över till den där bloggen för att kolla om bloggaren skrivit om detta...

Fia sa...

Ja Maja, det skulle vara roligt att höra vad Tristan jollrade om som barn - om han nu gjorde det, och vad han tror om 2012.
Blaha, blaha kanske han tycker.

maja lundgren sa...

Ett preliminärt godnatt från mig, ska också sussa tidigt.

maja lundgren sa...

Fia: är du lite oroad av det med 2012?

Fia sa...

Nejdå, orolig är jag inte - det kändes bara lite ödesmättat på något vis när informationen kom sådär flera gånger från helt olika håll.

Du vet, när det känns som att det försöker säga en något.

Men det kan vara jag som försöker göra livet mer spännande än vad det är....såhär i november :-)

Jag tror snarare isåfall på någon form av evolution. Skulle inte vara så konstigt egentligen - ibland undrar man ju hur långt dagens hets och utveckling ska kunna fortgå.
Någonstans måste vi ju vara på lite fel väg eftersom så många mår dåligt idag - människor, miljö och djur.

Kanske är det något bra, om det nu är något?

Fia sa...

Ojdå, skulle forska lite på nätet - hamnade på en sida med en massa tuttar.
Äsch! Ska man inte kunna göra lite research på ett årtal....jag bara undrar?!

Anonym 19:11 sa...

Maja. Ja, den där solen kan jag se framför mig. Jag såg den senast för 4-5 år sen tror jag. Jag kan höra melodin i mitt huvud fortfarande. Jag gillade Anslagstavlan också.
Jag minns hur jag tog illa upp när en del tidningsskribenter beskrev det värsta de sett på Tv med att säga ungefär:
De som gillar det här, saknar väl Anslagstavlan också, hö hö.

Leroy sa...

OK Horoskop:

"Här kan du läsa horoskopet för varje stjärntecken för aktuell månad.

HOROSKOP November 2009 skorpionen
Skorpionens Kärleks- och Relationshoroskop November 2009

Solen i Skorpionen får dig att lysa som en sol, och du drar uppmärksamheten till sig, något som leder till fler beundrare. Du har större energi från och med den 8 november 2009 när Venus går in i ditt tecken. Kärlekens, förförelsens och nöjets planet, Venus, gör dig tilldragande, och din appeal kan ha förgörande effekter på det motsatta könet. Med tanke på att du även är känslomässig tillgängligare, är det möjligt att du ler mot kärleken och att kärleken ler tillbaka...

Skorpionens Ekonomiska och Yrkeslivshoroskop November 2009

Det är en period under vilken du kan verkligen visa vad du går för, vilken din begåvning är, men din personliga charm spelar också roll. Dina ambitioner är högre än möjligheterna som finns, men ibland kan en motiverad skorpionen uppnå det omöjliga. Du har kraften som du behöver för att kämpa för det som du ska få det som du önskar dig. Det skulle dock vara bra om du kunde vara mer flexibel, att undvika besatthet av vissa sätt att tänka och fixa idéer. Vad gäller resten, är porten mot framgången öppen.

Skorpionens Hälsohoroskop November 2009

Med Solen och sedan med Venus i ditt tecken är du både glad och optimistisk och du är i god fysiskt form också. Enda problemet är överdrifternas lockelse, du vill testa dina gränser, som, om du inte kontrollerar, kan skapa problem.

Astrologens råd för November 2009

Undvik skvaller och konspirationer!

Källa: eAstrolog.com"

Fia. 2012 beror nog på balans. Det är en lång stund kvar innan vi är där.

Leroy

maja lundgren sa...

Fia: det är ju fascinerande, och man vet ju aldrig...
Anonym 19.11: har de tagit bort Anslagstavlan? Hm...
Leroy: det där horoskopet borde fialottan inte ha något emot!

Leroy sa...

Maja.

Vem skulle inte vilja ha ett sånt horoskop...

Leroy

Bitten sa...

Jag orkade inte följa länken här, men för MIG betyder "Try to Remember" Harry Belafonte!!!! När jag var 13-14 år var det inne att skriva sina idolers namn (och annat oxå) på sina jeans, jackor, gympadojor, skolväskor och whatever.. Och jag tror att jag kan vara nästan 100% säker på att jag var den enda i hela världen som mitt bland Beatles, Hep Stars, Shanes, Frank Zappa och diverse annat, hade Harry Belafontes namn klottrat både här och där!! :-) Dom flesta av mina kompisar visste inte ens vem han var, men jag älskade honom!! :-)

Fia sa...

Nej, jag har verkligen inget emot det där horoskopet - perfekt!

Den 8 november och ett tag framöver är det jag som går ut och charmar håret av alla killar. De kommer att falla som käglor allihop :-)

Anonym 19:11 sa...

Bitten.

http://www.youtube.com/watch?v=WvGGNnzlYmc

maja lundgren sa...

Bitten: ah. Harry Belafonte. Honom gillade jag också, särskilt Matilda och Island in the sun.

maja lundgren sa...

"Matilda, Matilda, Matilda she take me money and run Venezuela".

Leroy sa...

Bitten. Harry Belafonte

Så bra så jag nästan går i tusen bitar som Afzelius sa.

Vill då bara ge tillbaka möjlighet att lyssna till Miriam Makeba (Berns Salonger):
http://www.youtube.com/watch?v=T6rTAISWe5k
eller

http://www.youtube.com/watch?v=y-flGN96njc
http://www.youtube.com/watch?v=0CJPGxOEEcM

Leroy

Leroy sa...

Det finns många fina låtar av Miriam att lyssna på hos :

http://www.youtube.com/user/Duncanzibar

En bra vit artist som gjort det bra i Afrika är Johnny Clegg som har en del gemensamt med Miriam.

Johhny Clegg + Savokoa.

Musik can make difference. :
http://www.youtube.com/watch?v=FgUC2KNfjcQ

Bara man vågar.

Leroy

Bitten sa...

19:11...
Tack så mycket.. :-) En perfekt avslutning på kvällen!!

Maja..
Matilda är jättebra.. faktum är att det finns ingenting han gjort som jag inte tycker om.. Mitt första "möte" med honom var Island in The Sun, som min mamma hade på skiva.. (på baksidan var det Coconut Woman, om jag minns rätt) Jag var tre år och jag sjöng med i hela texten, efter att ha lyssnat på den så många gånger att den helt enkelt fastnade.. självklart begrep jag inte ett ord av vad jag sjöng, men jag älskade den!! :-) Och sedan dess sitter han fast förankrad i ett litet hörn av mitt hjärta!! :-)

Leroy..
Helt rätt!! Den rösten kan få en att gå i tusen bitar.. på ett BRA sätt!! :-)

Miriam Makeba är inte heller fel!! Och deras gemensamma Malaika är underbar!! :-)

maja lundgren sa...

Å vad gulligt... en liten treåring som sjunger Island in the sun... Jag var nog några år äldre när jag var mer eller mindre tokig i Matilda.
Minns det där med att sjunga med i texter man inte begrep.

Det finns den här också, apropå septembernostalgi

http://www.youtube.com/watch?v=dHVqWRxpqXk

"Oh, it's a long, long time
from may to december..."

valens sa...

Nostalgi eller sorg...

...And as time came around she came my way,
As time came around she came
...

...Eller bara sorg...

...For its a long, long while, from May to December
And the days grow short, when you reach September

And I have the lost my tears, and the walking in the little rain
(...) I haven't gotta time for gaining Waiting Game



Apropå november...
Den andra söndagen i november är en högtid då barn firar sina fäder och inträffar.
Det är Fars dag

And the days dwindle down to a precious few
September, November
...

Anvisningar till firande av fars dag:
1. Svenska flaggan hissas från hemmets flaggstång.
(...)
6. Frånvarande barn hälsa far med brev eller telegram eller vykort, som särskilt gjorts och tillhandahålles för fars dag.

November... In the September song...

maja lundgren sa...

Leroy: jaså var citatet av Konfucius (?).
Jag har börjat läsa Konfucius några gånger men inte direkt flugit i taket av förtjusning. Får väl testa igen.
Valens: ja, det är sorgset. Får du träffa din dotter alls?
Kurt Weills sång är en favorit. (Jag ska googla fram vem som skrev texten).
Jag har haft nöjet att höra Anthony Burgess spela och sjunga September song, på pianot hemma. En sympatisk man.

valens sa...

Maja
Nope...

"September Song" is an American pop standard composed by Kurt Weill, with lyrics by Maxwell Anderson...

Det måste ha varit en fantastiskt upplevelse att höra Anthony Burgess spela och sjunga September song!

maja lundgren sa...

Det var fantastiskt, ja. Han och hans fru Liana var väldigt spirituella och opretentiösa.
Och så fick jag en dedikation i en roman av Anthony Burgess. Det står "från vörvattaren".
Han trodde det stavades med v (som på tyska). Men det blev bara ännu bättre p.g.a felstavningen.

valens sa...

Jag undrar hur den skulle se ut - en Mäktig tussilago med rebellens långa eget citat Alla människor projicerar, föreställer sig saker om andra. Det är ofrånkomligt.
Att få sina cirklar rubbade kan vara kämpigt, å andra sidan är det roligt när oväntade saker händer
, som dedikation...

Claes Gustavsson sa...

Det måste ha varit "Jordiska Makter".

valens sa...

Inte så överraskande med hänsyn till mäktiga översättningen...