tisdag 3 november 2009

Normalt

"Normal, it all appears normal. The mannerism, the motion of this execution by hand of the camorra is part of normality. It's natural to walk over a dead man lying on the ground, it's normal to see someone being shot in the head just like it's normal to keep silent and not react, it's normal not to scream or call for help. Nobody runs, because it's normal, nobody really feels they should be doing anything."
Ur den engelska översättningen av Roberto Savianos kommentar till videon.

17 kommentarer:

Bitten sa...

Det är läskigt om folk tycker att riktiga mord är något att "heja på" och betygsätta... :-(

maja lundgren sa...

Vad söt du är, Drutten.
Polisen offentliggjorde videon för att mördaren skulle kunna identifieras - vilket han också gjorde, och kunde därefter gripas. Men det hade varit fullt möjligt att bara publicera en sekvens, där mördarens ansikte syns.
Roberto Saviano tror att det kanske kan komma något gott ur offentliggörandet (läs gärna hela hans inlägg). Men risken är stor att det bara blir en vår tids gladiatorspel.

Bitten sa...

Det är ju bra att man kan lösa brott så, dom visar ju "bovar" på Efterlyst oxå.. Men (nu har jag inte sett den där filmen är det bäst att säga..) om det sen istället blir till något slags våldsglorifiering på YouTube är det ju otäckt! Men med tanke på hur människor funkar kanske det inte går att undvika.. ? ;-(

Kanske det är så att man får "ta det onda med det goda"??

Leroy sa...

Gäller i alla dessa fall.

Även du min Brutus?


Leroy

Leroy sa...

Hur surealistiskt det än låter.

Men historiens vingslag talar för sig själva.

Bruten vinge:

http://www.youtube.com/watch?v=t23C_yTZ7ZE

Handlar om verklighet. I det militära pratar man om broken wing. Kanske Sheriffen kan förklara.

Leroy

maja lundgren sa...

Nej, inte i det här fallet, såvitt jag begriper.

maja lundgren sa...

Ah. Du är såpass rolig och udda Leroy att jag inte blir särskilt förbannad ens när du försöker dig på fokusförskjutning. Likadant med Sheriffen och Svante. Fast nu var du ändå framme och tassade lite på gränsen.

Leroy sa...

Ok Maja.

Jag ber om ursäkt.

Är så förbannad på Jan G. Men tycker att det liknar maffian på ett och annat sätt.

Har i kväll fastnat på låtar av AF Ugglas och Ted Gärdestad

:
http://www.youtube.com/watch?v=wSVclVlMCSs&feature=PlayList&p=B041A1716505D10C&playnext=1&playnext_from=PL&index=44

Leroy

Leroy sa...

Maja !

Tänk dig själv att du inte får klappa katterna eller ens få möjlighet att känna lukten av deras trampdynor. Det är en sak som man kan sakna och förstå. För alla som faktiskt luktat på detta.

Lyssnar man på låtarna kan man se djupet.

Hoppas du trotts allt inombords ser möjlighet före påstående eller hinder.

Såg videon där man i Neapel skjuter killen utanför butiken. -Det är då det blir så fel och vi bara blundar. Vi bara blundar.


Bra musik.

Leroy

maja lundgren sa...

Äsch du behöver inte be om ursäkt. Det är redan bestämt att man får vara off topic. Eller, som Ulrika uttryckte det någon gång, slänga in ett lingonben.
Det jag menade i det här konkreta fallet var att det inte verkar ha rört sig om ett förräderi, utan om en fiende. Saviano skriver att världen är chockad av videon medan "gränderna" (ett annat uttryck för de folkliga kvarteren i Neapel) är likgiltiga. Han hade hoppats på en folklig protest.
Jag känner igen det, "normalitet", "normalt", det var min kusliga upplevelse - det var alldeles normalt och jag var alldeles sömnlös.

maja lundgren sa...

En sak i Savianos artikel som jag inte visste var att bankrånare tydligen är illa sedda bland camorrister. Mariano Bacioterracino var bankrånare, vilket i Missos klan kombineras med ett slags politiskt Robin Hood-tänkande.

Lukten av deras trampdynor, tja... bara de inte kommer direkt ur sandlådan så...

Leroy sa...

Maja !

Så länge de hittar hem så luktar det hem och gott.

Hemmavid.

Leroy

Leroy sa...

Ok Maja.

Slängt in ett och annat Lingonben.

Men jag hoppas att morgondagen blir mer sanningsenlig.

Leroy

maja lundgren sa...

Leroy, självklart. Jag tror att du syftar på en mycket komplicerad historia. Själv har jag ägnat mig åt omläsning, och jag tycker allt mer att Tristan är den som har de mest balanserade åsikterna. Det händer att värderingar överskuggar journalistiska ambitioner, och om man då känner att man måste kliva av, så ska man göra det.

Zigge sa...

Fan, Maja. Hade du verkligen läst boken när du stödde Antonsson?

Anonym sa...

Det var roligare här när det var högt i tak.

maja lundgren sa...

Rättelse: mördaren är än så länge bara identifierad, inte arresterad.
Anonym 01.11: ?????
För övrigt kan jag rekommendera en rolig text om glödlampor i den onämnbaras blogg.