torsdag 19 november 2009

Zeke och Zion


Det finns en fin hyllningsdikt till katter, skriven på 1700-talet. Den börjar:
Nu vill jag tala om min katt Jeoffrey.
Emedan han i varje stund betjänar Guds levande väsen.


Ja, och sen kommer en lång uppräkning av goda anledningar att tala om katten Jeoffrey. Några axplock:

Emedan han lekande rullar kroppen full med doft.
Emedan han - efter fullgjord ritual och given nåd - börjar tänka på att snygga sig fin.
Emedan hans gnistrande ögon och raggs elektricitet bekämpar mörkrets makter.
Emedan han är av Tigerns stam.
Emedan Keruben är katt och Ängeln tiger.
Emedan han besitter ormens väsande list, som han av godhet undertrycker.
Emedan han tacksamt purrar, när Gud säger honom att han är en god katt.
Emedan hans lena päls ger barnen blida händer.


Christoffer Smart (1722 - 1771)
Hela dikten återfinns i antologin Texter, Studentlitteratur.

På bilderna: Xerxes och Atossas lillebröder Zeke och Zion. Oemotståndliga, eller hur?

Trött och glad författare ber att få rekommendera sig, men i morgon får vi dra igång lite disco igen.

11 kommentarer:

Leroy sa...

Det låter bra med lite gamla låtar och dans igen. (Min konfirmationspräst hundar hette Zeus och Sevs.) Den ene troligen fick sitt namn från Grekiska gudarna och mytologin och den andre från Odyssevs äventyr.

Egentligen en och samme.

Lustigt att det var hundra och inte katter.

Katterna verkar ju mjukare.



Leroy

Leroy sa...

SKALL vara hundar och inte katter ovan.

Men man kan ju inte vara hundra då det gäller skall.

Det kanske kan ligga en hund begraven och visa sig handla om Sfinx eller annan mytologisk förklaringsmodell.

LEroy

Leroy sa...

Possitivism kontra Hermaneutik.

Leroy

Leroy sa...

Skall bli spännande att se vad det blir av Zeke och Zion. Känner att det kommer att gå bra för Zion. Zeke klarar sig nog bra, Zion lyser upp och strålar. Vart tog Astrologiska tankar och horoskopen vägen?


Leroy

maja lundgren sa...

Jag glömde ju det viktigaste - hulda spekulanter som har ett gott hem att erbjuda kissarna: vänd er till Systerdyster! Jag kan rekommendera denna kattfamilj: en dygdig och tålmodig mor, fader mer eller mindre okänd (men låt inte detta kasta en skugga över Rizzos heder), en son som heter Chorizzo som finns på bild i bloggen, Xerxes och Atossa som bloggens läsare kunnat stifta bekantskap med, och kanske några fler (?). Zion och Zeke (eller Sixten och Sune, bra namn det med) är det senaste tillskottet. Missa inte tillfället!

Systerdyster sa...

Tack, du trötta författare. Hoppas du får vila under fredagen så du orkar vara discodrottning i kväll.

maja lundgren sa...

Betoning på glad. Haha.
Hoppas du hittar ett gott hem åt Zion och Zeke.
Ja'a, herregud, disco disco disco.

valens sa...

Zeke och Zion?...

God morgon Fredrik Reinfeldt.
Låt oss för en stund låtsat att du bara är pappa och inte statsminister.
https://www.unicef.se/
Artikel 7
Barnet skall registreras omedelbart efter födelsen och skall ha rätt från födelsen till ett namn, rätt att förvärva ett medborgarskap och så långt det är möjligt, rätt att få vetskap om sina föräldrar och bli omvårdat av dem.

Och slutligen lite disco...
http://www.youtube.com/watch?v=AhR36gV6vW4

Bless the beasts and the children for in this world they have no voice -
They have no choice.
Bless the beasts and the children for the world can never be -
The world they see

Anonym sa...

Hej Maja Lundgren!
Tack för kattdikten! Jag har skrivit ut den på vackert papper för att hylla Arild och Bessy - mina katter. Jag känner ett känslornas förbund med denne Smart, ett förbund som skär genom seklerna och rummen.
Över till ngt annat : Jag tycker väldigt mycket om att skriva parfymerade hyllningsbrev till folk, och skulle vilja skicka ett till dig. Skickar jag det till ditt förlag, når det dig då? /Siri

maja lundgren sa...

Hej Siri, o jag vill hemskt gärna ha ett parfymerat hyllningsbrev! Det når mig om du skickar det till Bonniers, jag är lite halvtveksam till att lägga ut min adress här.
Hälsa Arild och Bessy! Dikten är lång och underbar från första till sista ordet, den står i sin helhet i antologin Texter (Studentlitteratur).
Arild och Bessy är mycket fina namn på katter.

A.Y. sa...

Hej igen! Jag har full förståelse för att du helst inte lämnar ut din adress här. Jag kunde ju vara en galen yxmördare /Maria Schottenius. Det är jag dock inte, jag är bara en beundrare, vilket du kommer bli varse när du nås av brevet.
Ha det bra så länge! Siri