söndag 20 december 2009

Träd fram, anonyma grävling!

Jag vill fästa uppmärksamheten på ett försök till privatspaning och kartläggning i Monica Antonssons blogg. Den anonyma "grävlingen" tvår omedelbart sina händer i kommentarfältet:
"Det här blir mitt sista inlägg i det här ämnet, jag har gjort mitt nu och tänker vandra vidare i livet. Jag inser att hela havet stormar på fanatikernas planhalva men det struntar jag i. Synd bara att en så lysande författare som ML är inblandad."
Anonymitetsrätten är under diskussion, men ett är säkert: grävande journalister eller medborgarjournalister som utför "jobb" av den här typen, någonstans mitt emellan privatdomstol och medborgargardejournalistik där privatpersoner granskas, och detta dessutom på uppdrag av journalister, får aldrig vara anonyma. Någonsin.

Tillägg 21/12:

"Måste vi som drabbas anlita egna hackare och privata spaningsföretag för att beivra denna kriminella verksamhet?" skrev Ingrid Carlqvist i en artikel i Expressen den elfte december.
Det verkar inte falla henne in att det är olagligt att göra så.

Läs även "Vi närmar oss den anonyma mailaren".

537 kommentarer:

«Äldst   ‹Äldre   401 – 537 av 537
M sa...

Ja, men då minns jag whitelady - hon besökte väl din sida ett tag Maja? Ja, det verkade ju vara en rekorderlig en.

maja lundgren sa...

Leroy: du gör helt rätt i att återkalla ordningen. Man kan ju skoja ibland, men i grunden handlar det om allvarliga ting.

Sedan vet jag inte vad du syftar på när du skriver att lenas dotter var där uppe när det hände.

Mailen till Ingrid Carlqvists arbetsgivare är främst en fråga mellan henne och arbetsgivaren, men det är ett betydligt större problem - ur helikopterperspektiv om du så vill - om journalister inte vänder sig till facket utan till "grävlingar".

Tristan sa...

Leroy, jag kan inloggad nu bekräfta att det är jag som skrivit som Tristan ovan.

Anonym sa...

Tristan:

Alla har rätt till sin åsikt. Din åsikt om namnlistor är din och den vill jag inte ifrågasätta. Jag tycker att det är bra att man är klar och tydlig i sina åsikter och både din och Majas åsikt verkar vara väl genomtänkta i denna fråga.
När det gäller Leroy... där har du helt rätt! Förväntar mig inget vettigt svar.

Nu tror jag att jag skall säga god natt innan jag skriver sådant som jag kan komma att ångra. Känner att topplocket är på väg att ryka.
Så... God natt allihopa!

Leroy sa...

Hoppas därför att allt reder ut sig och vi redan nästa år kan få komma vidare slippa sånt här och att alla arbetar för att det blir bättre möjligheter.

Språket vårdas och man agerar gemensamt mot de fel och orättvisor som begås.

Inte hoppar på den som liten är eller den som riskerar att hamna i kläm.

Sen får man snacka om tunnelseende försöka förlöjliga eller föringa, förminska påstå om man vill.



Leroy

Leroy sa...

Låt Topplocket ryka Marina.

Det känns mycket bättre då man får uttrycka det man vill ha saggt.

Antingen genom påståenden, ord, sanning, musik eller sång.

Det hörs på vibrationerna om det låter bra eller inte.

Leroy

maja lundgren sa...

Jaja... ¨

farbror Maja säger ifrån mot Tristans fråga om diagnos på Leroy, samt alla påståenden om renhårighet och rekorderlighet över huvud taget, om det så gäller vita damer.

Man ska inte krafsa sin kråka under något man inte själv satt sig in i.

Godnatt.

Tristan sa...

Leroy, kan du inte be din aktningsvärda väninna Monica Antonsson att hon möblerar om på sitt "hjärnkontor" istället för att moralisera för oss andra som till trots är nyanserade.

Tristan sa...

Maja, min fråga om diagnos var inte i syfte att håna e.d. Det hade slagit mig att det faktiskt kan vara så varför man bör ha överseende med Leroys egenheter.

M sa...

Nej man kan inte vara säker på nånting egentligen eller gå i god för folk man inte känner.

Godnatt

Leroy sa...

Här kan du läsa om händelsen Maja!:

http://monicaantonsson1.blogspot.com/2009/08/frida-24-fick-vardnaden-om-barnen-da.html

Leroy

maja lundgren sa...

Jaja... normalitetens egenheter får man väl överse med utan diagnos.

Vart tog Miriam vägen?

maja lundgren sa...

Jo Leroy, jag har redan läst.

Men det är lite... ja, vad ska jag säga...

lite för...

konspiratoriskt? Lite för mycket samhällshat?

Vi får återkomma till det här, för nu är det verkligen dags att sussa.

Erik Rodenborg sa...

Lite personligt. För mig var Motherwitch något av det bästa som hänt på nätet. Hon kom som en stormvind, och för mig var hon en ljuspunkt under flera år.

Hon hade både hjärta och hjärna på rätt ställe, så att säga, och det tillhör inte det allra vanligaste på nätet.

Jag saknar ord för vad jag tycker om de som tystade henne. Och om jag ändå fann dem skulle jag nog inte våga skriva ner dem, för de skulle förmodligen vara åtalbara.

Leroy sa...

Så klart kan Mo, Tristan och alla andra läsa oxå.

Om man vill

Leroy

maja lundgren sa...

Jag vet ingenting om Motherwitch, men när jag läste "grävlingens" rapport så tänkte jag: å henne vill jag träffa.

maja lundgren sa...

Erik Rodenberg: det är en underlig smutskastning och klappjakt som försiggår, och jag är inte helt övertygad om att Monica Antonsson och Ingrid Carlqvist är medvetna om vad de gör.

M sa...

Har läst Leroy både där och i tidningarna. Hemskt!

Godnatt var det ja...

Leroy sa...

Ja så var det nog Mo!

Bra att du tagit del och kanske förstått.

Så tråkigt att en del väljer att påstå och ställa diagnoser hit och dit som är värre än en det ena och än det andra och inte att välja att tala med utan emot eller om.

Inte fatta att man borde skaffat sig en helikopter för länge sedan.

Leroy

Anonym sa...

Maja:
Min oro är att de mycket väl vet... man att de inte bryr sig. För det passar inte deras agenda...
Jag hoppas du får möjlighet att träffa henne. Hon är en människa som man bär med sig en bit av när man går därifrån. Efter det känns det en tomhet när MW inte är där.
Utan att överdriva så kan jag säga att hon är den underbaraste, mest varmhjärtade, en mycket klok kvinna den mest omtänksamma jag någonsin mött. Och hennes engagemang och omtanke är äkta. Något man kan lita på.

Som sagt; Jag hoppas verkligen att ni får träffas.
Jag vet inte var du håller till, men kanske vid något tillfärlle när jag är och hälsar på henne. Du är en av de få som jag skulle vilja träffa i verkligheten. Man kunde slå två flugor på smällen:-)
Jag vill inte tränga mig på, ville bara säga att det skulle vara kul och intressant att få träffa dig.
Är jag "out of order" sp säg bara till. Topplocket sitter säkert på plats nu:-)


Erik:
Hehe... MW stormade in i mitt liv. Bokstavligen:-) Med en glädje och energi som hon lyckades sprida. Den glädjen och energin har jag inte sett sedan i somras. MA såg till att MW stängde sig, att hon försvann. Efter det har livet känts fattigare och hennes glädje saknas innerligt.

Men vad gör det... MA fick ju som hon ville! Fast nu så vill hon inte längre, tror att det blev lika tråkigt för henne som det blev för oss andra. Fast vi vill ha fram henne för hennes glädjes skull, för energin och kunskapen. Jag känner mig övertygad om att det inte är orsaken till att MA vill ha fram henne igen.

Leroy sa...

Där SER man.

Maja.

Vill du inte heller delta i namninsamlingar så är du inbjuden ändå.

Ta chansen.

Man vet aldrig. Ta chansen, men ta med dig Syster D och några till vettiga som du känner.


Leroy

Zigge sa...

Vill passa på att säga att jag också är emot namninsamlingar. Maja säger det kanske inte rakt ut men det märks att hon är emot det och jag kan säga att jag är JÄVLIGt mycket emot sån skit. Ursäkta Marina men det är jag.

Zigge sa...

Leroy verkar ju totalt avskärmad, fattar ingenting.
Vad är det för jävla namninsamling han vill dra igång?

Leroy sa...

Zigge !

Den för Frida´s barn som jag hoppades Marina vågade starta.

Om viljan och kärlek att mötas kring möjlighet fanns. Men saknas vilja, förmåga då är det nog inte lämpligt att så sker.

Man får fortsätta käfta istället för att mötas.

Frågan kvarstår. Vem bryr sig och varför?

Leroy


Leroy

Trötter sa...

Varför startar du inte en egen namninsamling?

Jag blir så trött på människor som lägger över jobb på andra, istället för att ta itu med saken själv.

Sluta gnäll, Leroy och starta den själv!

Zigge sa...

Jaha... men om man nu gillar namninsamlingar, varför ska just Marina starta den just du Leroy tycker är viktig?
Ska du tvinga henne till "rätt" namninsamling eller?

Anonym sa...

Därför att Leroy sitt i helikoptern och vet därför exakt hur allt är och vad som ska göras av vem. Leroy vet mer än oss andra, åtminstone låter det så på vad han skriver.

Anonym sa...

Ja, Zigge... du förstår att jag är inte kapabel att fatta egna beslut. Och när jag inte gör som Leroy vill så kan inte mitt engagemang vara äkta.

Förresten... du behöver inte be om ursäkt för din åsikt. Den är din och den har du rätt till:-)

Leroy:

Jag utgår från att du är insatt i fallet om dessa barn, att du läst alla handlingar och utredningar.
Jag har tänkt fira jul tillsammans med min underbara son så jag har ingen möjlighet att sätta in mig i fallet nu. Så jag tycker att du skall starta en namninsamling om du anser att det behövs.
Om du anser att det behövs men inte gör det, då är det något som inte stämmer med det engagemang som du säger dig ha.

Charlie sa...

marina: vad synd att det skulle bli så här strax för jul. Den är ju bäst när den är fridfull. Tragiskt att en del inte klarar sig utan dessa ständiga schismer.

Men jag tror på det bästa.

Charlie sa...

Och du Leroy får gärna komma med rapporter från fallet Frida, du verkar insatt i fallet. Varför får inte barnen vara hos mormor? Du vet, det utgår jag i från som du har talat här.


Eller har du bara påstått utan att ha någon fakta alls?

Systerdyster sa...

Här har ni haft en rolig kväll och smitit undan allt julstök. Spännande vem är vem- lekar. Whitelady är en kollega till mig INTE Sune m.a.o. Kjell G. Alexis A.A. kan mycket väl vara alla märkliga nick som Madsen etc. Men på MA´s blogg, i samband med slöjdebatten nyligen skrev h*n om sina föräldrr som var födda på 1800- talet. Hur gammal kan man då själv vara? Tja, alltifrån 100+ och neråt sådär 60?

F.ö. tror jag att vi alla är tillräckligt gamla och kloka att själva besluta om vi vill starta eller skriva på namninsamlingar. Att jag inte skriver på per automatik innebär inte att jag inte bryr mig.

Detaljer kan vara nog så viktiga och risken är att man missar dem om man ser allt från ett helikopterperspektiv,

Godmorgon, förresten! Dan före dan...

M sa...

God Morgon!

Sa de nåt om en 2a spruta nu, Maja? Jag har bara tagit en.

Ulrika sa...

Systerdyster, verkar som om dom smitit undan julstök :)

Leroy, varför går du inte in till MA, IC etc och uppmanar dom till att inte påstå eller att dom pratar "till istället för om". Dom som omnämns är ju kontaktbara och det är ju faktiskt MA, IC mfl som startat upp hela denna cirkus åter igen. Varför ifrågasätter du inte där? Det är för mig ett mysterium så vida du inte TROR på det dom påstår.

Nä, alla som blivit anklagade för att både hota MA, skicka anonyma mail till arbgivare, hata pappor och tom vara indirekt orsak till stackars barns död DOM ska behöva "förklara sig" gång efter annan. Om och om och om igen... Ser du inte det bisarra i det du kräver?

Och vad gäller namninsamlingar, det står var och en fritt att starta egna namninsamlingar. Det kanske MA kan göra själv...

maja lundgren sa...

MO: nej, det räcker med en, sa de. Jag är rätt glad att ha det gjort.

maja lundgren sa...

Jag tar dessutom bort några kommentarer som jag inte vet om de är skämt eller ej (t.ex en av anonym om sosskärringar och kvinnor i schal)

maja lundgren sa...

Zigge: några av dina rök också.

M sa...

Jo, men det är nog sant, man ska vara insatt i ärenden om man skall kunna ta ställning och skriva på protestlistor.

Men det är ju så himla lätt att tro på braskande tidningsrubriker och den spontana reaktionen blir: oj stackars människor! Överlag nu alltså, pratar inte om just fallet som Leroy nämner.

Men angående fallet Leroy nämner så känner jag lite att det kan de väl få göra fira jul med sina barnbarn.

Jag har väl alltid tänkt så också att barnen borde i första hand placeras hos släktingar istället för hos främmande människor. Men ibland är ju inte det möjligt pga av olika orsaker.

Skulle mitt barnbarn bli lämnat ensam i världen då skulle jag ju vilja att hon fick bo hos mig, eller nån annan i släkten.

Har alltid reagerat på att de säger att 50åringar är för gamla, fast det vete 17 om det inte stämmer iofs, jag brukar va helt slut när mitt barnbarn varit på besök i några dagar. Troligen skulle det vara annorlunda om man hade barnet på heltid. Nu är man liksom avvand från det där med barn 24/7 *s*

Charlie sa...

Ja att basera sina ställningstaganden efter artiklar i Expressen och Aftonbladet vet jag inte om jag gör längre. Eller det vet jag, att jag inte gör.

Vi vet ju hur det sett ut i många andra fall, när sanningen väl krupit fram, bland annat från Mia-fallet med rapporteringen om det.

Dessutom så gömmer sig inte soc-människor bakom sekretessen för att fega, de får helt enkelt inte tala om sitt arbete med pressen. Det trodde jag att alla visste. Men man upphör aldrig att förvånas.

M sa...

Nä, skulle se ut om de sprang och snackade runt!

Precis, det handlar ju inte om feghet.

Charlie sa...

MO: ja och klagar man på att de inte pratar med pressen så är man ute och cyklar, kanske inte bara i det avseendet. Saknar man omdöme så man klagar på det så tar jag då inte det den människan säger i övrigt på så mycket allvar.

Snacka om att sänka sin trovärdighet genom att anse att de gör fel som inte pratar med media. Sanslöst.

M sa...

Jobbigt när man suttit o skrivit ett inlägg o det försvinner ut i cyberspace *s*

skrev nåt om: gällde det bara den person som själv lämnat ut sig så och lämnat sitt medgivande...men om det finns t.ex ett ex och barn som ofrivilligt blir utlämnade på köpet...Ja, hur skulle man själv vilja ha det?

M sa...

Ut i skogen ska vi gå...nä det ska jag inte ...men ut ska jag gå...hej då!

Anonym sa...

MO

Tror inte man skulle vilja ha sin barndom utfläkt på nätet av vuxenvärlden och distanslösa socialsekreterare i alla fall. Tur att det finnns sekretess, synd bara att inte alla föräldrar är lika strikta. /T.M

IAMB sa...

Ser lite häftigt ut MO, när du skriver att du ska ut i skogen... här gäller det att akta sig för leoparden (fast den kanske fryser, stackarn)

Tristan sa...

På grundval av sekretessen blir ju socialtjänsten alltid i underläge vad gäller just opionionsläget i varje enskilt fall.

Utomstående eller för all del den part som beslutet har gått emot, som offentligt vill dra växlar på socialens hantering av ett enskilt ärende kan göra det utan att bli emotsagda.

Därför blir medierapporteringen av ett socialtjänstärende alltid obalanserat och ärendet ifråga ges en icke rättvisande bild av verkligheten.

Kanske gör de aktiva "papparörelserna" och "mammarörelserna" mer skada än nytta i dessa sammanhang. De bör kanske lyfta upp frågorna på ett mer principiellt plan; diskutera metod- och bevisproblem o.d. för att uppnå ett mer rättssäkert system.

Systerdyster sa...

IAMB:
Äsch, det är ju en snöleopard. MO klarar sig nog. Mina katter älskar snön iallafall korta stunder. Sedan påminner de om lovvikkavantar med stora snökockor hängande i svansen.

T.M.:
Absolut. Sedan är det ju så att vem som helst kan begära ut sin EGEN eller SINA BARNS journaler från vården eller soc. Och kan man ju bara hoppas att vårdnadshavaren har den goda smaken att inte fläka ut sina barn på nätet, till allmän beskådan.

Gränslösheten tycks vara ...gränslös för vissa.

Tristan sa...

Systerdyster

Den enskilde kan ju även efterge sekretessen för sig själv som huvudregel, men det finns undantag. En vårdnadshavare, t.ex. inom skolvården, kan inte efterge sekretessen för sitt barnsräkning, i synnerhet inte då sekretessen till skydd för barnet även kan gälla gentemot vårdnadshavaren.

Oaktat att den enskilde själv släpper på sina sekretessbelagda uppgifter, så är det inte fritt fram för socialtjänsten att diskutera enskilda ärenden i media eller eljest offentligt.

Anonym sa...

Tristan:
Så är det säkert. Vi kan ju sitta och tycka att socialtjänsten är ett gäng Prussiluskor när vi inte har hela bakgrunden klar för oss.
Då är det lätt som utomstående att peka med hela handen och förlöjliga och håna.

Min erfarenhet är dock att det ska mycket till innan barn och ungdomar tas från de biologiska föräldrarna, ibland kan jag i stället tycka att barnen offras för att föräldern inte ska gå under helt. Om det var så att socialtjänsten plockade barn lite godtyckligt så skulle det bli ett ramaskri. Om inte annat från skattebetalarna, det är som bekant inte gratis att placera barn enligt LVU. Det räcker liksom inte med att en illa sinnad granne gör en anmälan, ungefär som människor oftast inte blir av med sina arbeten p.g.a. anonyma mail.

Att det sedan finns olämpliga sjuksköterskor, socialsekreterare och journalister är en annan femma. Det ger oss inte rätt att peka finger åt en hel yrkeskår av mestadels kloka och hårt arbetande människor.

/ Systerdyster (som skulle kolla hur det fungerar att skriva anonymt)

Tristan sa...

Systerdyster

Det är också min erfarenhet från min kommun, där jag själv förstås är skattebetalare, att socialtjänsten dröjer väldigt länge - p.g.a. familjehänsyn och rättssäkerhetsskäl - innan den rycker behövande barn ur sin otrygga och farliga hemmiljö och placerar dem i familjehem.

Socialnämndens politiker och beslutsfattare drar sig in i det längsta för dylika ingrepp i privatlivets helgd, eftersom de vet, att utifall de omhändertar barn på felaktiga grunder, de riskerar att dels bli dömda för tjänstefel, dels riskerar revisionsansvar (för att slösa med skattebetalarnas pengar), dels riskerar politiskt ansvar d.v.s. att inte få nytt förtroende av väljarna vid de allmänna valen.

Systerdyster sa...

Tristan:
Jag menade ju snarast att om jag själv skulle få för mig att publicera mina journaler från socialtjänsten eller vårdgivaren så är det fritt fram.

Om man som förälder publicerar handlingar rörande sitt barn så säger det ganska mycket om ens lämplighet som vårdnadshavare tycker jag. Det andas en fullständig gränslöshet som näppeligen kan komma att gagna barnet.

Och. JA. Det ligger säkerligen Pappa- (och Mamma-)lobbyister i fatet i vårdnadstvister.
För att inte tala om alla påhejare i omgivningen. De få som manat till försiktighet har blivit kallade div. tillmälen och tagit sin Mats ur skolan illa kvickt.

Vasaplatsen sa...

Krönikören och författaren Hillevi Wahl skriver ibland, bl a i dagens Metro om hur hon tycker att barn i största möjliga mån ska få bo kvar hos sina föräldrar. Trots att hon själv hade en på många sätt miserabel uppväxt med alkoholiserade föräldrar, anser hon att det är bättre för barn att bo kvar _men_ att de behöver andningshål i form av kontaktfamiljer. Lisbeth Pipping däremot, som även hon vuxit upp under miserabla förhållanden med en utvecklingsstörd mamma, tycker att fler barn borde få komma till fosterhem eftersom fosterhem räddar liv. Båda har de i alla fall det gemensamt att ingen såg att de for illa.

Jag tror att socialsekreterare arbetar med det de gör för att de vill hjälpa och att de har en oerhört svår uppgift.

Charlie sa...

Socialsekreterarna har en oerhört svår uppgift. Det är så komplext och vem kan se in i framtiden?

Sen ligger det ju i sakens natur att någon alltid är missnöjd i de fall de arbetar med.

De som har problemen talar ju inte om något negativt om sig själv utan är alltid oskyldigt utsatta för övergrepp, i sina egna ögon i alla fall.

Så precis vad som sagts tidigare, när man inte har alla papper på bordet så är det svårt att säga. Det är nog säkert svårt även om man har det, att avgöra vad som är bäst.

Därmed inte sagt att det inte finns olämpliga socialsekretare precis som det finns poliser, journalister, läkare, förskolpedagoger osv.

Men att vara ignorant och kasta skit över hela yrkesgrupper är ju bara störtlöjligt. Framför allt är det väldigt vulgärt.

Anonym sa...

WT brukar göra såna där generella uttalanden och ha motstånd mot socialsekreterare.

Systerdyster sa...

Vasaplatsen:
Ingen familj är den andra lik. För ett barn kan det innebära en katastrof att bli flyttad från sin invanda miljö och för ett annat innebär det att få möjlighet till kärlek och trygghet. Dina exempel är ju lysande i det avseendet.

Barn är oftast lojala med sina föräldrar "trots allt". Och för den som är van att leva i kaos så innebär kaos i sig en trygghet, något man känner igen.

Åsa Linderborgs självbiografiska roman är ett annat exempel på lojalitet med och kärlek till en förälder som omvärlden antagligen skulle diskvalificera som vårdnadshavare.

Min egen erfarenhet av Soc är att de in i det längsta jobbar för att INTE omhänderta. Avlastning i form av stödfamilj, Hemma-hosare o.s.v. Jag har träffat på Prussiluskor men de flesta som jag stött på har varit genuint intresserade av att hjälpa, inte att småjäklas med folk på skattebetalarnas bekostnad.

Sedan är det ju också så att majoriteten av socionomer INTE arbetar med barn- ungdomsfrågor.

Systerdyster sa...

WT är väl en generalisering i sig? Jag har ingen aning om socialgrupp (i den mån det fortfarande finns sådana) eller hudfärg på dem som skriker högst i den här debatten.

Men det finns knappast något som väcker så starka känslor som att av en eller annan anledning diskvalificeras som vårdnadshavare. Det upplevs som höjden av kränkning. I min omgivning har jag föräldrar (mest mammor, faktiskt) som råkat ut för detta. I de flesta fall har de, sett i backspegeln, varit tacksamma över att någon haft modet att ingripa. För i de flesta fall krävs ett enorm mod av skol- eller förskolepersonal, grannar, släkt eller vänner att göra en anmälan när man misstänker att barn far illa.

Men det är väl en del av problemet - att de som har problem med missbruk, psykisk sjukdom etc. lever i förnekelse och gör allt för att dölja det för omvärlden eller helt enkelt saknar sjukdomsinsikt.

Nu dax att hugga sig en gran. Hugga tag i snarare hos någon hugad granförsäljare. Snacka om säsongsarbete...

maja lundgren sa...

Jaså du Systerdyster, du skulle "kolla hur det fungerar att skriva anonymt"?
Håhååå, vad förbereder du för nåt anonymt kuckel då?

Systerdyster sa...

Maja:
Nä, jag ska inte kuckla! Jag tänkte kolla om jag kunde skriva som "svart" Systerdyster, om det var möjligt att kapa min identitet. Jag lyckades inte som synes. Tristan lyckdes ju vara svart i ett par av sina kommentarer. Eller om han var kapad. Vad vet jag, ett komplett IT- pucko.

Charlie sa...

Kuckelimuckmedicin. Vad fasen är det för nåt? Varför säger jag så?

Systerdyster sa...

Challe:
Pippi Långstrump. Apropå Presseluskan, kanske.

Nä, förresten Karlsson, på taket är det nog.
Astrid Lindgren är det hur som helst.

maja lundgren sa...

hehe jaja det såg mest lite kul ut.

Jag tycker att om det finns en person som står barnet nära, en vän till familjen, en släkting eller en dagisfröken, som står för kontinuitet och kan tänka sig att ta hand om barnet, då ska man välja det hellre än att placera barnet i en helt okänd familj. Men det är inte alls säkert att det måste vara en släkting.
Nu känner jag inte till fallet i fråga, utan talar mer generellt.

maja lundgren sa...

Men jag har inte hunnit läsa igenom alla kommentarer idag, så den synpunkten har säkert redan framförts.
Hojta om det är något otillbörligt som borde plockas bort.

Charlie sa...

SD: ja Karlsson på taket var det ja.

Ja visst är det bästa att barn kommer till någon de känner sen tidigare och allra helst släkt/nära vänner.

Och det här är ett exempel på att mamman verkligen hade rätt om att pappan inte var lämplig att ha barnen själv. Det kan ju var så också ibland. Det är inte alltid mammorna som har fel när de uppger att pappan har psykiska problem eller har nån personlighetsstörning. Det finns män som absolut inte är i form att ta hand om sina egna barn.

Syster Dyster sa...

Är jag en svarting nu då?

Systerdyster sa...

Äsch. Jag kan nog aldrig bli ett troll...

Systerdyster sa...

Åååh. Jag klarade det!

Charlie sa...

HAHAAAAAAHAH! Vad göra du? Du trolla?

Systerdyster sa...

Charie:
Jag önskar att jag kunde trolla eller att en fe kom in i mitt hem och svepte sitt trollspö över allt julstök med betoning på stök. Jag har så jäkla ont i ryggen just nu att allt känns oöverstigligt. Men det lär nog bli jul här så småningom med eller utan städning.

Undrar om McDonalds har öppet på julafton?
Annars kanske man kan komponera en julpizza med skinka, senap och grönkål...

maja lundgren sa...

En stilla fråga: stämmer det att det är lagligt att anlita hackers och ta fram vad som helst om vem som helst? Det är självklart ingenting jag vill syssla med, men är det verkligen tillåtet?

Tristan sa...

Maja, att hacka sig in i någons dator eller internetkonto e.d. utan samtycke från datornsägare internetskontots innehavare är självklart straffbart dataintrång, jmf 4 kap. 9 c § (tror jag det var) brottsbalken.

Tristan sa...

Leroy

Jag har ett par metodfrågor till dig.

Hur utreder socialtjänsten en vårdnadshavares vilja, förmåga och lämplighet?

Hur tycker du att socialtjänsten borde utreda vårdnadshavarens vilja, förmåga och lämplighet?

Hur tycker du att journalister ska förhålla sig till socialtjänstens verksamhet?

Anonym sa...

Kan någon vettig individ förklara varför Monica A anser det vara helt lagligt att gräva fram vad somhelst och publicera det om vemsomhelst. Var har hon fått den vanföreställningen ifrån?
Är hon svagbegåvad eller vansinnig eller vad? Det kan ju för 17 inte vara lagligt att publicera vad som helst om andra på nätet!!!!

Anonym sa...

:-) God Jul Alla!
Ville bara lite forsynt papeka att ryktet om min identitet som Sune ar betydligt overdrivet. Jag hangde ut mig sjalv inne hos daddy, men for de som inte last det sa heter jag Eva Squire, bosatt i Auckland, New Zealand. Whitelady (eller mer korrekt, whitelady7) har jag varit pa internet sedan cirkus 1997/98, det ar bara att spara pa for den som sa onskar. Finns tyvarr inte mycket intressant att spara upp :-)

Anonym sa...

Anonym 17.10 Med tanke på att det är många som läser Monica Antonssons blogg så är verkshöjden rätt hög.

Systerdyster sa...

Tristan:
Svaret på din fråga till Leroy är naturligtvis att alla socialtjänstemän, istället för socionomexamen, borde ha helikopterpilotcertifikat.

Anonym sa...

Systerdyster:

Du är underbar! *gapflabb*

Leroy sa...

Den var bra Syster. !
Svar till Tristan på de tre frågorna:

Fråga 1: Hur utreder socialtjänsten en vårdnadshavares vilja, förmåga och lämplighet?
Svar: Idag utreds det väldigt dåligt.

Fråga 2: Hur tycker du att socialtjänsten borde utreda vårdnadshavarens vilja, förmåga och lämplighet?

Svar: En modell som jag sett fungerar bra på många orter är det sätt som man arbetar på via så kallade Familjecentraler. (http://www.familjecentraler.se/Default.aspx?id=4837) Modellen bygger på att socialens personal och landstingens personal ev. andra inblandade sätter sig i flerpartssamtal med familjemedlemmarna där problem uppstått. Var och en kan kalla in till flerpartssamtal. Vibeke Bing har tagit fram flera modeller för detta, en mycket duktig kvinna.

(Personligen tycker jag nog man kan remitera.)

Fråga 3:Hur tycker du att journalister ska förhålla sig till socialtjänstens verksamhet?

Svar: Precis så som det står skrivet hos SJF. ( http://www.sjf.se/portal/page?_pageid=53,38437&_dad=portal&_schema=portal )
om det är i yrkesutövningen, men en journalist är ju anställd för att granska och rapportera. Media skall kunna granska makten och politiken i en demokrati. Vad sen en Journalist gör på sin fritid är väl helt upp till journalisten, så länge man står för sin åsikt eller det man säger/skriver. Men även journalister kan ju göra fel. Men privatpersoner måste kunna få hjälp till belysning då de så önskar, då saker uppenbart hanteras fel och det handlar om felaktig myndighetsutövning, eller brist på utövning, därför är det väl ibland befogat att de agerar då privatpersoner er om hjälp, Tänker X vis på Vetlanda fallet eller artikeln i X-pressen om Fridas barns möjlighet att fira jul med sina släktingarna. Vem som tog kontakt med vem ide bägge fallen vet jag inte. Dessutom finns det just nu ett glapp då inte heller länsstyrelserna kan agera eller ändra på beslut som behöver överklagas.

Så klart kan de ju granska allt på chefsnivå. Chefen har alltid ansvaret så slipper den enskilde tjänstemanen känna sig utpekad.

(Tillräckligt många granskningar, tveksamma ärenden då blir det nog ett samtal med chefen.)

Leroy

Anonym 19:11 sa...

Systerdyster. Bedårande misse. Är det en av dina egna älsklingar?

Anonym 19:11 sa...

Apropå Tristans braiga kommentarer här kom jag på att när jag skaffar egen blogg så ska jag ha ett par stående inslag
Dagens Vers
Dagens Citat
Dagens Personangrepp

Trötter sa...

Har du startat någon namninsamling ännu, Leroy?

Systerdyster sa...

Anonym 19:11:
Mina katter skulle hellre dö än att de lät mig julpynta dem. Men de är så bedårande utan tomteluvor.

Nu har jag införskaffat en totalt djufryst gran till det facila pricet av 250:-. Nu återstår att få fanstyget att stå någorlunda upprätt i den rostiga julgransfoten. Nästa år blir det plastgran *muttrar surt och plåstrar om mina sönderrivna armar*

M sa...

God jul i stugan...

O jag har knappt julpyntat och ingen julmat har jag köpt. En Jansson står i ugnen. Den ska jag ha med mig dit jag ska imorrn.

Anonym 19:11 sa...

Jag har precis knutit snöre om sista julklappen. Mat och städning återstår i morgon fm. Huga. Det är första gången på fem år som jag har besök på julafton. Det är attan vad kvickt man ligger av sig.

GOD JUL PÅ ER ALLIHOPA

Leroy sa...

Trötter!:

Man skall väl inte göra det som anonym.

Så det låter jag nog Marina eller någon annan göra.

LEroy

IAMB sa...

Tristan: Om du har tid i julstöket, så skulle jag gärna vilja ha ytterligare kommentarer till det MA skrev: "Vem som helst får gräva fram vad som helst om vem som helst så länge det inte finns risk för landets säkerhet. Så är det med det. Även med hackers och privatspanare om man som Ingrid Carlqvist skulle vilja göra det."

Kan det möjligtvis handla om att så länge man inte själv utför dataintrånget utan låter någon annan göra det så begår man inget brott?

Leroy sa...

19:11 - Det var Systerdyster som hade det braiga inlägget/kommentaren.

BTW.

LEroy

M sa...

Jisses, minns när jag fick besök av nån i min dator när jag började hänga på nätet för ca 10 år sen.

Plötsligt började cd-rom luckan åka ut o in, sen började musik spela och det kom meddelanden.

Jag tyckte det var skitläskigt och det kändes som jag skulle vara utsatt för ett övergrepp eller ett inbrott ungefär.

Nä min dator är PRIVAT OMRÅDE lika privat som mitt hem o ingen har väl rätt att gå in i mitt hem o snoka?

Anonym 19:11 sa...

Aha, fel av mig då. Jag hittar inte just den kommentaren igen just nu. Jag får leta efter jul.

Ursäkta Systerdyster och Tristan.

Men äsch, i vilket fall skriver ju båda två braigt alltid.

maja lundgren sa...

Städningen nästan färdig - återstår att slå in klappar.
MO: det låter ju som rena poltergeisten. Kunde hackern öppna cd-luckan också?

IAMB sa...

MO, jag vet inte om din kommentar var ett svar på min fråga till Tristan. Rimligen har ingen rätt att gå in i din dator o snoka!

Jag försöker bara förstå MAs resonemang och jag har just nu ingen lust att fråga henne hur hon menar.

M sa...

Ja delvis var det väl det IAMB, alltså jag vet ju bara hur obehagligt jag upplevde det då.

Maja, ja den lixom åkte ut o in o musik som låg på min hårddsik började spela osv.

Jag fick väl förklarat för mig av nån "expert" att man har bakdörrar (kommer inte ihåg vad de kallas) där hackers kan ta sig in. Äsch, nån datanörd kan väl komma och förklara *s*

Men jag är inte helt säker på hur mycket såna "hackers" kan se av innehållet. Finns väl speciella program kanske för att utföra såna där saker. *glömsk är jag*

maja lundgren sa...

IAMB: jag tror att det måste vara olagligt att låta någon annan göra det också. Och jag tror inte att det är tokerier att mena att det är olagligt... Tja, risken om man frågar där är kanske att man får svaret: "har du något att dölja!?"
Det finns faktiskt en del ruskprickar på nätet, så ett sådant uttalande är inte särskilt kul.

M sa...

Men det finns väl olika typer av Hackers, riktiga sådana som kan se hela hårddisken? Menar , jag är inte säker på att det var en sån jag hade besök av.

Den jag hade besök av kanske bara kunde köra de där skrämselgrejerna. Hoppade ju högt ju!

Leroy sa...

Jag har en sån 3,5 tums diskette kvar eftersom jag gick på kurs då. Det var lite roligt i det "lilla rummet" där vi satt att kunna göra så som MO beskriver, hette inte det programmet NTWS eller något liknande.

Kommer ihåg när jag på jobbet ville läsa Majas blogg och det kom en massa popp ups gång efter gång.

Nu verkar det lugnt här men jag såg samma sak hos Medborgare X häromdan.

Fick lov att stänga av datorn på jobbet igen.

Men håller med Er om att det är spöklikt och kusligt att det skall behöva vara så.


Känslan av att vara utsatt.

Leroy

IAMB sa...

Men alltså hela grejen är ju på något sätt så himla befängd. "Gräv på bara, hacka er in i sjukjournaler och vad det vara månde" blir ju konsekvensen, och det är klart att det inte är tillåtet!

Det är därför jag försöker begripa det genom att på något sätt koppla till resonemang om källskydd. "MIn källa säger si och så, men jag behöver inte uppge vem min källa är och följaktligen inte heller hur hon/han har fått tag i sina uppgifter." OBS! Jag är varken journalist eller jurist, så detta är bara amatörmässiga försök av mig att begripa det hela.

Men jag har svårt att släppa det, även så här dan före dan. För mig låter MAs uttalande ungefär som om hon i lite lätt hånfull, men ändå försonlig ton hade påpekat att jorden faktiskt ÄR platt.

M sa...

Klart man kan ha saker att dölja, privata saker som familjebilder, personuppgifter ja eller vad det nu månde vara och som ingen annan har med att göra.

Och om man som Du Maja är författare kan man ju ha texter liggandes som kan bli stulna.

Leroy sa...

Man måste nog komma ihåg det där med var det hela började. Disketten och ev. uppsåt eller så.

Sen är språket viktigt.

Skall vi motarbeta eller sammarbeta, vad är ok?

Det är så klart upp till var och en att utvekcla eller inveckla eller hålla på att negligera eller förminska.

Personligen tycker jag att det finns goda grunder för att samarbeta så att det blir bättre i framtiden.

Leroy

Leroy sa...

Man skall inte behöva stänga av datorn vare sig på arbetet eller hemma.

Vem skall som MO säger ha rätt att titta på din privata hårddisk.

Ev. stjäla din nästa bok. Nej så får det inte gå till.

LEroy

Tristan sa...

När det gäller straffbart dataintrång, kan det vara straffbart att även anstifta (anlita od) ("konspirera") eller annars medverka därtill beroende på graden av ens aktivitet; svårt att säga hur aktiv man måste vara för att åka på det; alltså bäst att låta bli.

M sa...

Har ingen aning om vad det hette Leroy.

Min son har körde nån sån där Ghostdisc, så att han har kunnat koppla upp sig till datorn härhemma när han var på landet.

Första gången han gjorde det visste jag inte om att han kunde göra så, o då trodde jag att jag fått besök av en sån där fuling igen hehe. Fast det var ju flera år senare.

Fick fråga flera gånger : är det verkligen DU... så han ringde väl och bekräftade

Ja, det finns så mycket tydligen man kan göra...Ja men hörrni vakta datorn när ni har besök hemma, nån kanske sticker in en ghostdisc i datorn *S*

Min son är ingen hacker bäst att tillägga...

Tristan sa...

Leroy, en del av dina svar var begynnelsevis bra. Men att på en metodfråga svara "dåligt" är helt fel svar.

Jag frågade dig hur socialtjänsten idag - alltså rent metodiskt - går tillväga för att utreda vilja, förmåga och lämplighet.

Men god jul på dig nu!

IAMB sa...

OK, tack Tristan!

Tristan sa...

Leroy, de där fascistoida tendenserna hos MA gör att henne eller rättare sagt hennes arbetsmetoder och attityder bör man motarbeta, så länge hon inte kan uppvisa att hon är humanist.

M sa...

Eller hur det gick till...Det kanske var ett program han hade, sonen alltså.

Tristan sa...

Nu är det "kvällen". God jul på er så länge!

M sa...

God Jul Tristan!

Leroy sa...

Humanist Tristan!

Det var trevligt att läsa.

Mo jag har nästan glömt namnet på programmet jag tror det var nät bus eller något liknande som det hette egentligen. Tror mig minnas att killen bakom det fick bra arbeteserbjudanden.

Men tråkigt om man än idag använder dessa kunskaper för att sabbotera förstöra bloggar där vi möts och diskuterar. Då man har en annan syn eller åsikt. Eller man väljer att förminska eller förlöjliga, göra sig lustig på annans bekostnad, inte förklara vad man grundar sina resonemang på, välja att försökaa styra bort från ämnet.

Ta över kommando. Stjäla.

Leroy

Leroy sa...

Tristan !

Svaret är ju sannt´. Barn har två föräldrar och både i de fall föräldrar träter eller det handlar om övergrepp och utsatta barn så gär utredningar allt för sakta.

Man sätter inte ner foten tillräckligt snabbt eller säger att nu får det räcka.

Ni måste kunna bevisa lämlighet, vilja och förmåga.

Det drar ut på tiden och jomlas fram och tillbaka.

Det behövs såklart förändringar som både barn och vuxna blir betjänta av.

Men God Jul och Gott Nytt År på dig så länge.

(Har jag varit oförskämd mot dig förut eller hemafallit åt hån, visa mig i så fall var och när? )



Leroy

Leroy sa...

Stvafel igen.


Skall vara Går inte gär.

Någon måste säga: Ni måste bevisa lämplighet, vilja och förmåga. Utredningar drar ut på tiden det jomlas....

Leroy

Leroy

M sa...

Leroy

Du känner ju Daddy. Gå till hans blogg. Du kanske behövs och kan stötta.

Fia sa...

Ja, var är du Leroy?
Daddy behöver dig nu.
Skynda dig!

Leroy sa...

Tack Mo och alla andra som visar att man kan bry sig då det känns inni helvete orättvist och fel.

Kanske något att reflektera över om man är hummanist.

Folk känner sig utsatta, utpekade istället för att se till att saker utreds skyndsamt och korrekt välja att håna trotts den naken och öppenhet man visar.

LEroy

M sa...

Leroy

Man blev lite skraj där. Jag såg inga kommentarer heller. Usch ja, finns väl ingen som önskar att Daddy ska välja den utvägen.

Hoppas allt löser sig och att han kommer på andra tankar. Vilar från striden om dottern , ägnar sig åt sonen och musiken istället. Om det är så att mamman hittat på allt kan det ju hända att hon sansar sig om det lugnar ner sig.

Jag säger OM för ja det är så himla svårt att ta parti i såna här saker och när man bara har den enes version.

Dags att sova Godnatt och GOD JUL till dig Leroy

maja lundgren sa...

Ja, en god kul på er!

Anonym sa...

Satkärringen lyckades förstöra min jul i alla fall...
http://marinaengan.wordpress.com/2009/12/24/du-lyckades-forstora-min-jul/

M sa...

Ja, blev en aning förvånad över att folk i DET läget tänkte på strid (efter att ambualans tillkallats) det första de gjorde och sensationslystet la ut "senaste nytt" på sin blogg.

Det syns ju tydligt vilka som till varje pris vill strida.

Maja fick en släng av sleven direkt, och överleverarna, när de skyldiga egentligen är - ja vilka är de? Mamman, myndigheterna?

Anonym sa...

@MO - klart du gjorde - du har ju uppvisat en total empatilöshet under lång tid nu - du njuter så klart just nu - som flera av er

Anonym sa...

@engan- du är väl inte nöjd förrän du drivit evelinas pappa i döden oxå

M sa...

Anonym

Är du helt rubbad?!??!

Anonym sa...

Anonym:

Jag förstår att du känner ett starkt behov av att vara anonym. Vem skulle våga stå för ett sådant påstående?
Om man inte heter Monica Fucking Antonsson förståss!

maja lundgren sa...

Jag står också anklagad, men vad värre är: "grävlingen" hävdar att detta föranleder ett ännu mer frenetiskt grävande.
Om vem? För att hitta vad? Och varför?
Klart att det är rubbat, men försök ta det lugnt och inte låta det fördystra julen.
Kramar.

maja lundgren sa...

Med tanke på att julen är en helg då svenskar av en eller anledning brukar känna sig föranledda att supa, så finns det risk att "anonym 10.17:s" kommentar inte blir den sista av det slaget. Undvik helst att besvara sådant, menar jag.
Gud vare med er, och sårära. Kram!

maja lundgren sa...

En eller annan anledning, skulle det stå.

Systerdyster sa...

MO:
Instämmer. Det vore nog knappast det första som jag skulle ta mig till om en god vän hade försökt ta sitt liv/haft ett psykiskt sammanbrott. Kanske en journalist agerar med ryggmärgen om jag ska släta över lite.

Marina m. fl.:
Försök att inte bry er även om det är svårt. De som verkligen borde rannsaka sig är de i hejarklacken omkring D, de som manar honom att fortsätta sin kamp på det fruktlösa sätt som hittills skett.

M sa...

Systerdyster

Ja, den tanken slog mig också...typiskt journalister. Ja, man får släta över... Det var säkert en spontan ilska som uppstod över situationen som sådan.

M sa...

Ja, jag tror en del råd varit helt vansinniga. Daddy skulle aldrig ha gått ut offentligt. Han skulle ha fortsatt att vara anonym t.ex

Anonym sa...

Maja och MO:

Jag skulle önska, av hela mitt hjärta, att jag kunde låta bli. Men det går inte...
Har man förlorat nära och kära pga självmord så har man sår som aldrig läker helt... "Vanliga" dödsfall läker på ett annat sätt, då finns inte alla frågor som aldrig får svar.

Monica m/anhang har gått för långt. "Grävlignen" verkar ha tappat all sans och balans.
Näe... världen är inget bra ställe...

M sa...

Marina

Håller med DU...ja, jag måste säga, jag avhöll mig inatt från att kommentera den där Grävlingens inlägg hos Daddy. Fler kunde ha väntat med att strida!

Jag hoppas verkligen innerligt att allt löser sig för Daddy...

Vägra Jul sa...

Glöm inte att i den Antonssonska världen (och det gäller alla som delar hennes världsbild) har alltid överlevare och feminister ett finger med i spelet så snart något negativt händer.

Nu samlar man in pengar som hjälp till daddys skuldsanering. På frågan om hur det skulle kunna hjälpa honom att återfå kontakten med dottern svarar Rudbergskan att det var daddys ekonomiska belägenhet som sänkte honom.
Så nu är överlevare och feminister delaktiga i daddys dåliga privatekonomi också! Han har inget eget ansvar för den tydligen.

Att det är ekonomin som sänkt honom är tydligt, han valde själv att överge den son som han har kontakt med.
Det går inte att försöka hävda att det skulle handla om bristen på kontakt med något barn! Det finns en liten son som behöver få känna sig viktig för sin pappa.
Det är alltid tråkigt när människor mår så inihelvete dligt att de väljer att ta sina liv. Man kan ändå inte lägga skulden för det valet på andra, man ansvarar alltid själv för sina val.
Om någon skulle kunna anses delaktig eller ha skuldkänslor så är det den vänner i den närmaste kretsen som borde ha uppfattat och sett hur läget var.

Nu har Antonsson passerat gränser igen! Det blir mer och mer skrämmande med hennes utfall mot personer hon inte känner. Nu är hon riktigt otäck.
Men nu får hon en chans att visa sin generositet offentligt, vi har även fått ta del av storleken på den minimisumma hon ger till daddys skatteskulder.
Bra för hennes image!

Anonym sa...

Jag tycker och hoppas att alla låter bli att ge sig på Daddy för det beslut han fattade igår.
När man mår så dåligt så ser man inte att man skadar de som blir kvar. Man är övertygad om att det man gör är det bästa för alla.
Hade man insett hur mycket man skadar omgivningen så hade man inte fattat ett sådant beslut. Vi har ingen rätt att ens uttala oss, vi känner inte det han kände då. De som har rätt att uttala sig är hans familj och hans närmaste vänner.
Oavsett vad orsaken var så är detta en tragedi och det viktigaste nu är att han får läka.

Att sedan MA&anhang väljer att använda denna tragedi i deras eget korståg säger allt om dem och inget om oss.
Jag skulle heller stå helt utan vänner än med sådana vänner som dem. Vilken vän skyltar med kronor och ören när de hjälper en vän i nöd?
Det är så osmakligt och jag har svårt att läsa deras självgoda rapporter om deras givmildhet.

Vägra Jul sa...

Marina, om du läser in att jag skulle attackerat daddy så har du missuppfattat.
Jag skriver att det beslut han tagit är hans eget och som det inte går att skuldbelägga någon annan för.

Jag skriver också att det alltid är oerhört beklagligt när människor hamnar i en sits när man inte ser någon annan utväg än att avsluta. När den utvägen är den enda man ser så behöver man hjälp att hitta andra vägar och att se andra möjligheter.
Jag hoppas att daddy får det från sina vänner nu.

Jag instämmer i osmakligheten att använda sig av en annan människas tragedi som ett vapen sin egen personliga vendetta.

Anonym sa...

Vägra jul:

Inte alls... jag tog det nog med mig från kommentarer jag läste på annat håll. Jag ber om ursäkt om det uppfattades som kritik mot dig. Det var inte meningen. Det var bara en malplacerad eftertanke från min sida.
Det hela rör nog upp lite för mycket känslor hos mig.

Anonym sa...

Kul att Engan och Maja är kompisar igen. När ska ni träffas?

Anonym sa...

Oj då!
Visste inte att Maja och jag varit ovänner.
F'låt Maja om jag varit ovän utan att veta om det:-)

*kryper ödmjukast i blötsnön*

Så! Då var det avklarat!

*borstar av knäna och rusar vidare i snöyran*

maja lundgren sa...

Algot och jag har inte heller varit osams.
Det är lite förstagluttare över dig, Anonym!
(om det bara var där jag växte upp man sa förstagluttare: det betyder person som går i första klass).

Anonym sa...

När ska ni träffas då???

Anonym sa...

Marina längtar ju verkligen efter att få träffa dig, Maja.
Det är bara att bestämma datum, riktiga vänner kan man aldrig få för många av.

maja lundgren sa...

Anonym: och vem är du, då?

«Äldst ‹Äldre   401 – 537 av 537   Nyare› Senaste»